• Tre veckor = fyra kilo! Måste gå..

    Lör 28 apr 2012 08:17 Läst 44580 gånger Totalt 13 svar
    Anonym (Knubb­is)
    Visa endast
    Lör 28 apr 2012 08:17

    Idag är det exakt tre veckor kvar till vår stora dag och jag ställde mig nyss på vågen, 83.2 kg. Jag har gått ner långsamt från 89 kg och för bara nån vecka sen stod vågen på 81 k och jag följde planen perfekt, sen har jag nu haft två dåliga veckor och känner mig extremt svullen. ;(. Nu vill jag inte höra att jag inte ska stressbanta eller hur farligt det är osv. Det är upp till mig! Jag SKA ner under 80 kg som hela tiden varit målet. Men hur?! Tränar gör jag på Sats, både pass och själv. Men snälla säg mig nu, exakt vad ska jag äta och hur ska jag träna de tre kvarvarande veckorna?

  • Lör 28 apr 2012 08:21 #1
  • Lör 28 apr 2012 10:04 #2

    Har du testat LCHF?


    Kan verkligen rekommendera det. De flesta tappar flera kilon de första veckorna för det är mycket vätska som försvinner. Så går du in för det tror jag det skulle gå bra. Sen kan du ju återgå till vanlig normal kost efter om du inte tycker det var bra.

    För mig har det mer blivit en livsstil. Gått ner 15 kilo sen sept -11 och mår mycket bättre.


     


    Här har du en länk så du kan se vad det handlar om.


    http://www.kostdoktorn.se/lchf/


     


     


    Lycka till!

  • Syllis 2012
    Visa endast
    Lör 28 apr 2012 10:11 #3

    Är man stressad i kroppen kan det vara svårt att gå ner i vikt.Jag kör spinning pass det är fettförbrännande.Jag utesluter ris,pasta,potatis,bröd, i min kost.

  • Anonym (Knubb­is)
    Visa endast
    Lör 28 apr 2012 10:19 #4

    Tack för tips och länkar. Jag har nu skrivit ett ganska exakt schema för träning och mat de kommande 8 dagarna för att se om jag får igång viktminskningen igen. Utvärdering dag 8 och sen får vi se hur det går efter det. Planen är i princip; mycket vatten, inge ris, pasta, potatis lr bröd och mycket fisk, kyckling och ägg. Träning är minst en timme per dag och en mix med fokus på tempo. Det här SKA gå!! Stress och dålig sömn kan nog ha ganska mycket att göra med att jag "fastnat".

  • Lör 28 apr 2012 10:27 #5

    Jag säger LCHF! Otroligt effektivt, särskilt på de första kilona. Det enda man kan tänka på är att man ofta blir extra känslig för alkohol, så man ska inte dricka som man brukar, då blir det katastrof...

  • Lör 28 apr 2012 10:28 #6

    Mina bästa tips:

    Drick mycket vatten! Ju mindre vatten du dricker, desto mer samlar kroppen på sig. Underligt nog.

    Överträna inte! All träning är stress för kroppen. Det handlar inte bara om kalorier in och kalorier ut. När kroppen är stressad produceras hormonet kortisol. Det är ett stresshormon som gör att kroppen förbereder sig för tuffa situationer. I ett sådant läge samlar kroppen också på sig allt extra fett den kan. Så ha 2 vilodagar/vecka då du varken promenerar, är på gymmet eller motionerar på annat sätt. (Jag vet att det är svårt när man känner sig pressad pga kort om tid).

    Jag rekommenderar inte LCHF/Q. Du mår skit, vilket inbitna människor hävdar är pga "rensning". Bullcrap säger jag. Du kan dessutom få dålig hy, vilket man inte vill ha på sin bröllopsdag.
    Själv har jag gått ner snart 30 kg sedan augusti och jag har hållit mig långt borta från fettdieter.

    Ät omega-3. Det hjälper kroppen att ta hand om blodfetter.

    Tugga tuggumi. 2x5 minuter per dag. Studier visar att när man tuggar tuggummi, ökar blodtillförseln till huvudet och därmed sänkts kortisolnivåerna.

    Jag vet att det spontana alternativet i ditt läge är att gå på pulver. Det gör du som du vill, men ha i åtanke att du i så fall bör dricka pulver fram till bröllopet - annars lägger du på dig sista veckan. Och om du inte ätit fast föda på ett tag så kommer det bli jobbigt med bröllopsmiddagen. Kanske inte en drömsituation i stor vit klänning heller ;)

    Överkurs:
    Ät små portioner ofta. Ungefär 5-6 gånger per dag. 
    Det är viktigt att få i sig både kolhydrater och protein om man tränar och håller igång. Ät mer protein.
     

  • Lör 28 apr 2012 10:31 #7

    Jag gick ner 4 kilo på exakt en månad. Jag gjorde så att jag slutade med allt socker. Alltså inget godis, bakelser, kakor, läsk, saft, sylt, jos, yougurt. Ja du fattar.
    Inga chipps eller jordnötter. Och bara grovt bröd till frukost.  Och så gick jag en långpromenad varje dag i ca 1 timme. Och drack mycket med ”äkta” citron vatten.


    Min mamma gör samma sak nu, och hon är inne på sin 3:e vecka och gått ner 3 kilo
  • Lör 28 apr 2012 10:46 #8

    Här är ett förslag på matschema:

    Söndag-fredag:
    kl. 07:00: 75 g kesella, 30 g bär
    kl. 09:00: 75 g keso
    kl. 12:00: 20 g fullkornsris, 100 g nötfärs/nötkött/kyckling, sallad & grönt
    kl. 15:00: proteinshake (rekommenderar fit&smart - lite kalorier)
    kl. 18:00: 20 g fullkornsris, 75 g tonfisk/vit fisk/lax, sallad & grönt
    kl. 21:00: 40 g kesella, 35 g keso, kanel

    fredag kan du byta ut middagen mot valfri middag och lördagen äter du vad du vill. Drick mycket vatten!

    Förslag på träning:

    Måndag: Intervaller på löpbandet: Lutning 15, hastighet 5.0. Gå i 1 minut, hoppa av (upp med fötterna på sidorna), vila 30 sekunder och sen på igen. 30 minuter. Blir det för tungt så sänk lutningen ett snäpp och/eller hastigheten. Du ska inte må dåligt!
    Styrketräning: triceps, bröst - planka
    Om du kan slänga in en promenad på ca 60 minuter någon gång under dagen, förslagsvis på morgonen så gör det. Gå i lagom takt, tänk motion inte träning. 

    Tisdag: Intervaller på löpbandet. 30 minuter.
    Styrketräning: ben, rumpa - planka

    Onsdag: Vilodag

    Torsdag: Intervaller på löpbandet. Antingen som ovanstående eller bara genom att gå på 6.0 i en minut, springa på 8.0 i en minut. 30 minuter.
    Styrketräning: biceps, mage - planka

    Fredag: Intervaller på löpbandet. 30 minuter.
    Styrketräning: Axlar, rygg - planka

    Lördag: Vilodag.

    Söndag: Längre promenad.

  • Mån 30 apr 2012 14:16 #9

    Anlita en PT och berätta i detalj hur du vill ha det... Du KOMMER att lyckas!!!


     


    Lycka till =D

  • Mån 30 apr 2012 14:21 #10

    Mycket kloka ord!!! Håller med totalt


    FruSSE skrev 2012-04-28 10:28:11 följande:
    Mina bästa tips:

    Drick mycket vatten! Ju mindre vatten du dricker, desto mer samlar kroppen på sig. Underligt nog.

    Överträna inte! All träning är stress för kroppen. Det handlar inte bara om kalorier in och kalorier ut. När kroppen är stressad produceras hormonet kortisol. Det är ett stresshormon som gör att kroppen förbereder sig för tuffa situationer. I ett sådant läge samlar kroppen också på sig allt extra fett den kan. Så ha 2 vilodagar/vecka då du varken promenerar, är på gymmet eller motionerar på annat sätt. (Jag vet att det är svårt när man känner sig pressad pga kort om tid).

    Jag rekommenderar inte LCHF/Q. Du mår skit, vilket inbitna människor hävdar är pga "rensning". Bullcrap säger jag. Du kan dessutom få dålig hy, vilket man inte vill ha på sin bröllopsdag.
    Själv har jag gått ner snart 30 kg sedan augusti och jag har hållit mig långt borta från fettdieter.

    Ät omega-3. Det hjälper kroppen att ta hand om blodfetter.

    Tugga tuggumi. 2x5 minuter per dag. Studier visar att när man tuggar tuggummi, ökar blodtillförseln till huvudet och därmed sänkts kortisolnivåerna.

    Jag vet att det spontana alternativet i ditt läge är att gå på pulver. Det gör du som du vill, men ha i åtanke att du i så fall bör dricka pulver fram till bröllopet - annars lägger du på dig sista veckan. Och om du inte ätit fast föda på ett tag så kommer det bli jobbigt med bröllopsmiddagen. Kanske inte en drömsituation i stor vit klänning heller ;)

    Överkurs:
    Ät små portioner ofta. Ungefär 5-6 gånger per dag.
    Det är viktigt att få i sig både kolhydrater och protein om man tränar och håller igång. Ät mer protein.
  • MissBl­iss
    Visa endast
    Mån 30 apr 2012 15:11 #11

    Jag är i nästan samma sits som dig, gifter mig om knappt fyra veckor, väger 83.8 och vill under 80 kg till bröllopet den 26/5. Har ätit enligt LCHF de senaste två veckorna, mår toppen och har gått ner fyra kilo. Vill ner till 82,8 till på lördag för att sen kunna snitta ett kg i veckan. Hoppas verkligen att jag lyckas...

  • Fre 4 maj 2012 16:21 #12

    Som sagt, inteför att jag rekommenderar en crashdiet till någon, men jag kommer ju själv o göra något liknande snart :) Gå minst 1.5 timme varje dag i väldigt raskt tempo. Kombinera detta med att springa eller jogga på löpband, alternativt köra crosstrainer, i en timme minst varannan dag. Styrketräna är jättebra för att höja metabolismen, och lägg på ett eller två kg mer än du brukar. Ät kolhydrater på morgonen och på lunch, men inte efter kl 17.00. Ät bara en lätt sallad eller liknande på kvällen, tänk 'ät frukost som en kung, lunch som en riddare och middag som en tiggare' Jag äter också ett bantningspiller som finns här i Storbrittanien (receptfritt och utan biverkningar) som tar hand om ca 1/3 av allt fett man äter samt gör att man känner sig mätt på mindre och längre. De heter XLS medical och är relativt dyra, ca 300 kr för tio dagar, men de verkar fungera och som sagt jag känner inte av någon negativ bieffekt. Jag vet inte om man kan beställa dom till Sverige (kanske via amazon.com men det kan vara värt o försöka få ta på dom! Glöm inte att man måste sova minst 8 timmar per natt också. Lycka till :)

  • Mån 7 mar 2016 09:23 #13

    Hej jah undrar hur gör man sen när man ätit xl medical går man upp igen eller vad??

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll