• teddy

Vad ska er MAMMA ha på sig? :)

Tal om brudklännigar hit o dit... o tärnklänningar efter de, hehe, men va ska/hade er mamma/hans mamma ha på sig för nåt på bröllopet???
    Som blivande brud är de väl inte mitt problem, o inte något stort problem heller för den delen, men jag vet att min lilla mamma behöver lite tips o råd och varför itne slänga ut frågan här då?! :) 

Då tänker jag snarare något i klänningsform än i dräktform... o inget kortkort såklart! :P

Kan ni visa bilder på va hon hade på sig eller länka till nån sida där ni handlat osv...?

:) 

• Svar på tråden Vad ska er MAMMA ha på sig? :)
  • teddy

Jag puffar denna tråden lite...
    försöker en gång till hehe... :) 

• ichboll

Jag har inga bilder tyvärr men min mamma kommer ha en storblommig sommarklänning i ljuva pastellfärger där färgerna lixom smälter ihop gräddvitbotten som knappt syns av alla färgerna på, chiffongtyg och v-ringad i både fram o bak (kul då min brudklänning har samma ringning) Hon har en ljusrosa sjal att ha över axlarna.

Min blivande svärmor ska ha en "tuffare" klänning som är svart i botten (inte mycket botten på den heller) sen har hon klara kanska skarpa färger som går som i våder ner nängst hela klänningen (svårare att förklara) våderna är i rött, blått, vitt, rött, gult.... Hon var lite orolig då botten var svart men den var kanonfin på henne o passar henne.
    Hon har även en blå liten bolera att ha över som matchar klänningen.

Båda klänningarna är knälånga

• daniiel

Det beror ju lite på vad ni har för klädkod också :)

Vi hade klädkod kavaj och ett sommarbröllop. Min mamma hade på sig en jättefin tunika i linne, naturvit med blåa och rosa/röda blommor på, till det ett par naturvita linnebyxor. Makens mamma hade en röd/orange sommarklänning som var ungefär ankellång och en svart linneskjorta/kavaj öppen utanpå. Det var första gången jag (och min make tror jag) sett henne i klänning. Jag tycker dom båda två var väldigt fina, somriga och hade klätt upp sig utan att för den sakens skull känna sig obekväma. Båda våra pappor hade kostym, min pappa en grå och makens pappa en blå :)

Hittade ingen bättre bild, men man får ett hum om hur de var klädda iaf :)

• annapanna88

Min mamma HATAR verkligen att gå i affärer och prova kläder :)
    Men förra veckan var hon faktist och köpte klänningen hon ska ha på bröllopet.
    Hon gick in på Lindex, provade den enda klänningen hon tyckte var snygg och sen köpte hon den ;)

Jag vet tyvärr inte hur den ser ut elle rhur lång den är, men antar att det är något från deras sommarkollektion :)

• vilja

För mig är det viktigast att mamma är bekväm i det hon har. Sen spelar det ingen roll vad hon har på sig - men vi har hittat en som passar jättebra

Den är väldigt lik nedanstående, fast lite mer "rostorange"
    Den är ju rätt tight och ganska kort (inte så kort som på bilden dock) - men mamma har figuren till det och är väldigt ungdomlig så det funkar hur bra som helst.

Först var hon orolig att färgen är för lik färgtemat, vi har orange och citrongult som färgtema men jag tycker det funkar hur bra som helst! Viktigast är att hon trivs 

• Juni 2012
    annapanna88 skrev 2012-05-21 17:17:57 följande:
    Min mamma HATAR verkligen att gå i affärer och prova kläder :)
    Men förra veckan var hon faktist och köpte klänningen hon ska ha på bröllopet.
    Hon gick in på Lindex, provade den enda klänningen hon tyckte var snygg och sen köpte hon den ;)

Jag vet tyvärr inte hur den ser ut elle rhur lång den är, men antar att det är något från deras sommarkollektion :)
    Haha, hon låter precis som mig!
  • 1700tal

Vi beställde från Milly Bridal och den är helt fantastisk fin! Denna blev det, i exakt samma färg. Hon har hyfsat samma figur som på dockan, så den passar henne väldigt bra. Vi beställde dessutom en sjal i samma tyg/färg att ha över axlarna i kyrkan.

• Aniara4

Tja, mammor ska väl klä sig som alla andra, fint enligt klädkoden. Ska man följa etiketten ska de hellre vara lite nedtonade (särskilt om de har någon värdfunktion) så att gästerna känner sig fina, än att "bräcka" alla gäster. Jag har hört att en del brudbutiker har börjat hävda att det är nåt speciellt med "mother of the bride", men det tror jag är nåt de har snappat upp från amerikanska Hollywoodfilmer och kommit på att de kan tjäna pengar på.

Min mamma var i Thailand strax innan och sydde upp en klänning där, men sen trivdes hon inte riktigt i den ändå utan köpte en annan som hon gillade! Den var inte överdrivet tjusig på något sätt utan en fin sommarklänning som passade henne, sen hade hon en schal till.

• majflicka

Vilken klädkod har ni? Min mamma hade en "jackie kennedy klänning" i guld-beige thai siden med bleka blommor med matchande bolero/ liten jacka. Var mycket fin :) Min svärmor hade blommig sommarklänning i finare material. Vi hade klädkod kavaj och gifte oss i sep. Min mamma och jag la nästan lika mkt tid på hennes klädsel som min ;) Hon fick sitt uppsytt och kände sig som balens drottning ;)

Svar på tråden Vad ska er MAMMA ha på sig? :)