• Mysullis

Bordsplaceringen, måste par sitta tillsammans?

Vi har preliminärt gjort bordsplaceringen till vårt bröllap som är om 3 veckor. Vi har utgått från hurdana personligheter folk har och vilka som kan tänkas ha gemensamma nämnare. Bruden och brudgummens sida känner inte varandra särskilt många, så vi har blandat hejvilt. Tror inte att det är något par som ens sitter vid samma bord (förutom några äldre gäster som är placerade vid samma bord), förutom brudparet då förstås. Är det ovanligt att man gör så? Våra vänner är sociala människor och ingen har några sociala problem. Är det okey att man sätter sambos, ogifta och gifta par vid helt olika bord? Varje bord har 8 gäster/bord och det är ca 55 gäster totalt.

Hur har ni gjort?

Vi tänker att det är roligt att träffa lite nya människor och att feststämningen blir ännu bättre då.

• Svar på tråden Bordsplaceringen, måste par sitta tillsammans?
  • Brud072012

Regeln säger väl egentligen att man inte får dela på förlovade par, men det är väl ingen som följer den nu för tiden? Håller med det du säger om att träffa och lära känna nya personer, det är roligare för gästerna och festen blir bättre. Sen finns det väl alltid nån som inte är så pratglad som man får tänka på var man sätter henne/honom.

Vi har i alla fall tänkt göra något liknande som ni har gjort.

• Marylojs

Vi kommer nog göra tvärtom, vi kommer sätta folk som vi vet känner och uppskattar varandra tillsammans så att de garanterat har trevligt och slipper känna sig obekväma. 

• Chicita

Etikettreglerna säger att man inte ska dela på förlovade par, men gifta ska däremot inte ha varandra till bordet..
    Men det här är gammalt, från tiden där man antingen var förlovad eller gift. Sambos och "bara tillsammans" existerade i princip inte. Alltså kan man ta dom reglerna med en nypa salt i dag.

Min erfarenhet är dock att det är vettigt att placera par inom "pratavstånd". Diagonalt över bordet är ofta optimalt.
    Det ger en trygghet att ha någon som man känner så väl i närheten, men man sitter inte så nära att man lockas att utesluta dom andra i samtal.

Vi färgkodade våra gäster när vi skulle planera bordsplacerinten. Men det var för att vi hade bordsplacering enligt klädsel (adel, borgare, bönder). Men man kan göra det med en vanlig placering också.
    Exempelvis alla killar på hans sida skrivs på mörkblå lappar, alla tjejer på hans sida på ljusblå och för hennes sida - rosa... Gemensamma vänner - grön/gul eller annan färg.
    Det här behöver man bara när man planerar bordsplaceringen, för att få en snabb överblick så att det blir en bra blandning av gäster 

• 123ost

Jag hade själv inte uppskattat att inte få sitta nära min partner, då är jag ganska blyg bland nytt folk. Men ni gör självklart som ni vill! :)

• daniiel

Vi placerade alla par (gifta, sambos, pojkvän/flickvän) mitt emot varandra. Vi valde att placera alla så de satt brevid folk de kände, var bekanta med eller som vi visste att de har ungefär samma gemensamma intressen osv. Vi hade långbord, tre tungor ut från honnörsbordet. Bordet till höger (från honnörsbordet sett) placerade vi makens släkt närmast och längst ut lite vänner. Mittenbordet satt min släkt vid och längst ut lite vänner och toastparet. Bordet till vänster, där satt vänner och ett par kusiner som är i samma ålder som vännerna sitta. Det blev en bra mix, alla satt med folk de kunde prata med, men det mixades ju hej vilt mellan borden när vi inte åt. Vi försökte placera folk så att de skulle ha så trevligt som möjligt under middagen.

Personligen vill jag, hur tråkigt det än må låta i vissas öron, gärna sitta i närheten av maken och kanske i närheten av någon fler jag träffat förut. Jag är inte blyg av mig alls, utan väldugt social, men att bara sitta bland vilt främmande människor tycker jag trots det inte är jättekul i längden.

• Tezzisen

Vi har också placerat paren mitt emot varandra, oavsett om de är sambo, förlovade eller gifta...sen är båda våra släkter och vänner blandade så det blir inte att alla som känner varandra sitter tillsammans..men efter 10år tillsammans så vet de allra flesta vem de andra är =)

• Sara 120707

Vi kommer att ha tre tungor och har blandat ganska rejält men målet har ju varit att alla ska ha trevligt.

Så jag gjorde inga regler för mig själv utan började bara placera efter vilka som kan ha trevligt med varandra.

Två par sitter nära varandra eftersom de inte känner någon annan och jag vet inte så mycket om dem att jag kan avgöra vilka de skulle trivas med annars.

Är det istället så att jag känner partnern så sätter jag dem brevid någon jag tror de kommer att ha trevligt med även om de inte känner varandra sedan tidigare.

De flesta fick minst en person de känner sedan tidigare på pratavstånd, men de flesta par (farmförallt äldre släktingar) delade jag ganska brutalt på dvs helt olika bord.

När jag tittade över i efterhand så råkade det bli så att det blev en tunga med nästan bara vänner en med äldre släktingar och en med ganska blandat.

• FruSSE

Vi sätter paren så att partnern sitter på motsatt sida 2 stolar bort. (Svårt att förklara). På så sätt kan man flörta med sin partner, är det något viktigt så kan man säga det och man kan även eventuellt vara med i samtalsämnen. Men det blir lite för meckigt att bara prata med sin partner då.
    Sen har vi tänkt sätta någon som man känner väl och någon som man inte känner så väl - i kombination med folks intressen och personligheter :) En bra blandning helt enkelt! :D 

• SkövdeSophie

Vi kommer inte alls att ha någon bordsplacering för gästerna. Kommer att placera ut oss själva och vår närmaste familj, sen får gästerna sätta sig där de själva vill.

• Chicita
    SkövdeSophie skrev 2012-04-03 19:04:34 följande:
    Vi kommer inte alls att ha någon bordsplacering för gästerna. Kommer att placera ut oss själva och vår närmaste familj, sen får gästerna sätta sig där de själva vill.
    Oj... det rekommenderar jag verkligen inte.
    Det är lätt så att det blir enstaka platser över mellan dom större "grupperna".
    Har varit på flera såna tillställningar utan bordsplacering och det är inte roligt att hamna på dom där ströplatserna där man inte känner någon och på båda sidor om dig + mittemot dig så pratar dom med varandra bara...

De fester / middagar / bröllop jag haft minst trevligt på har varit dom utan bordsplacering... 
Svar på tråden Bordsplaceringen, måste par sitta tillsammans?