Jaget skrev 2012-04-10 22:35:47 följande:
Men det var inte riktat mot just det du förklarar. Tycker man att det är jobbigt med nya sociala situationer är det självklart att problem, det förstår jag. Jag menade inte att låta okänslig.
Jag menar bara att man alltid måste försöka göra det bästa av situationen. För brudparets skull tycker jag att man bör göra det, så att de inte sitter och känner att "åh nej, nu har inte alla gäster trevligt". Man får försöka göra det så trevligt det går. Känner man ingen runt omkring ska man ju inte tänka "fan vad tråkigt" utan snarare, "åh kul chans att lära känna nya människor", även om det kanske inte blir just så.
Även om man tänker "åh vad kul att lära känna nya personer" så är det inte alltid det blir så om det sen visar sig att alla runtomkring känner varandra (eller att det är en grupp till höger om dig som känner varandra och en till vänster).
Även med de bästa intentioner då så kan man hamna i ett vacuum där man är helt ensam, ingen lyssnar på vad man säger och alla har så trevligt med dom som dom faktiskt pratar med att dom inte tänker på att du sitter där helt ensam och övergiven.
Det behöver inte handla om dålig social kompetens, det kan bara vara slumpen...
Jag behöver inte sitta vid min make (ha honom till bordet) och jag behöver inte ens sitta vid samma bord som honom. Men jag vill gärna sitta på pratavstånd från någon som jag faktiskt känner.
Det gör att jag lockas ännu mer till att prata med andra eftersom jag har en trygghet i att jag känner någon i närheten.
Jag tycker att allt bottnar i att man lägger lite tid och tanke på bordsplaceringen.
På vårt bröllop satt de flesta paren diagonalt över bordet, men i de fall där dom kände någon annans partner (två par som umgås eller mina två kusiner med respektive som exempel) så fick dom varandras make/sambo till bordet istället.
Så alltså - genom att lägga lite tid på bordsplaceringen och se till att alla har någon dom känner inom pratavavstånd så kan man själv slappna av och veta att gästerna är nöjda, glada och avslappnade...