Om det blir trevligt i slutänden eller inte, beror enligt mina erfarenheter mindre på var min sambo sitter, och mer på hur mycket folk omkring en faktiskt bjuder på sig själva och har lite social kompetens. Där är man ju som festarrangör till syvende och sist utlämnad till folks goda vilja och föresttser att medverka och bidra i motsats till att "sitta av" tillställningen eller bara prata med dem de redan känner.
Men allmänt sett, så håller jag med Chicita om att man verkligen ska tänka sig för innan man hoppar över bordsplaceringen. Redan vid mindre middagar i rätt små sällskap, kan det göra stor skillnad att styra upp den saken .
Sedan tycker jag faktiskt man kan tänka lite personligt när det gäller placeringar. Alltså, vem tror man mår bäst var någonstans? Vet man att någon är ganska ny i sitt förhållande och är med utan att känna någon allas utom sin partner, kanske det kan vara trevligt att få sitta så man åtminstone kan se varandra och "stämma av" med blicken hur man har det och lite så.
Man brukar ju säga att när man gifter sig är det sista gångenman har sin respektive till bordet, och det är säkerligen en sådan där sak som hör till huruvida någon var "tingad" för äktenskap, man utsatte så att säga inte parterna för konkurrens liksom.
Men, vill jag ha min sambo som stöd och sällskap i en grupp, så sitter jag hellre med honom snett över eller ett par hack bort, så man ser varandra, än att han ska sitta bredvid mig.
Annars hör vi till dem som verkligen inte är rädda att delas på- det kan friska upp rejält i livet att få helt annan input och andra samtalspartners än sin respektive och ens vanliga umgänge, tycker både sambon och jag, fast det beror ju verklien på vilka man hamnar med. Man kan ju ha så roligt att man vrider sig av skratt, men man kan också sitta och undra om det inte hade varit roligare att sitta hemma i pyjamasen och kolla repriserna på TV4. Båda delarna har hänt.