Inlägg från: M o J 2012 |Visa alla inlägg
  • M o J 2012

    Budget bröllopsresa?

    1700tal skrev 2012-03-15 17:43:46 följande:
    Malta är trevligt, prisvärt, varmt (perfekt sommarväder i maj) och god mat. Storstadsshopping men med solsemesterkänsla. Palmer och hav överallt...
    1700tal skrev 2012-03-15 17:47:28 följande:
    Och ryanair flyger direkt dit, tar ca 3,5 tim (har jag för mig) och brukar kosta några 100-lappar/pers. Vi åker dock under vinterhalvåret så det kanske kostar lite mer i maj. Hotellen vi bor på ligger runt 300 kr natten (3-stjärniga) men likaså med dem, de kostar nog lite mer i maj.
    Malta låter ju toppen, ska absolut lägga det på minnet. Tack för att du delade med dig!!!
  • M o J 2012
    thean skrev 2012-03-15 18:25:31 följande:
    Vi tar faktiskt med våra barn på bröllopsresan (de är 4 o 6 år) våra tjejer säger ju att "VI gifter oss" alltså vi hela familjen =) Vi är inga vana resenärer så vi åker till Mallis 10 dgr efter bröllopet, det kostar 22 000 kr för att det råkar inträffa på skolavslutningsveckan (billgt då och augustiveckan då skolan början igen!).

    Men Rom är att rek!
    Mallis låter härligt!

    Vi både vill och inte vill ha med barnen.... Dels så skulle det vara skönt för oss att komma iväg själv då vi aldrig varit iväg sen vi fick barn. Men å andra sidan skulle det vara roligt att ha med barnen och få dela upplevelsen med dem.
    MEN, vi har valt att inte ta med dem och att bara vara iväg några dagar. Dessutom är vårt ena barn extremt allergisk mot ägg, vilket försvårar det mycket för oss att vistas i miljöer där de hanterar mat (ägg).
  • M o J 2012
    Blingbling skrev 2012-03-15 19:12:47 följande:
    Ön Santorini  i Grekland är ett av de vackraste och mest romantiska ställen jag varit på...
    Kan starkt rekommenderas!
    Ja de har jag också hört. Va i Grekland när jag va lite och får nog säga att jag gillade starkt! Va är det för priser för att åka dit? Hur är kostnaderna där för t ex. mat mm?
  • M o J 2012
    Blingbling skrev 2012-03-15 19:27:56 följande:
    Öluffade flera somrar i grekiska övärlden när jag var yngre och av ca 15 öar jag besökt så står den verkligen ut i mängden. Just då var den inte favoriten, letade ju bara de värsta partyöarna på den tiden... ;) men i eferhand så skulle jag verkligen vilja ta med min man dit igen för allt var så vackert där.

    Santorini är något dyrare än standard grekland, skulle säga att priserna på mat är ungefär som i Sverige. Flyg hittar man ganska billigt till Santorini men tar du och bokar en flygbiljett till Athen och tar färjan över till Santorini så kan ni verkligen fynda. (Båtresan tar dock 8-10 timmar har jag för mig.)

    I alla fall en supersöt liten mysig ö som är världskänd för sina vackra solnedgångar. De flesta vackra greklandsbilder i resekatalogerna med vita hus med blå dörrar är från Santorini.
    Shit, du vad bra du säljer in! Får lust att skita i bröllop och åka dit på en gång Santorini får jag ta en närmare titt på helt klart! TACK
  • M o J 2012
    purpleflower skrev 2012-03-15 21:27:03 följande:
    Kan också rekommendera Rom! Jag blev helt förälskad i staden, vi var där i somras i 4 dagar och hann titta på en hel del, hela staden är ju som sagt ett enda stort museumGlad
    Bra tips, tack!
    Ja så där 4 dagar är alldeles lagom för oss. Hur mycket pengar spenderade ni på resa/hotell och fickpengar?
  • M o J 2012
    daniiel skrev 2012-03-15 21:30:59 följande:
    Haha ja, det är bara vi som är galen i djur. Har två katter och en hund, låter kanske inte så mkt, men vi har även dotter och bor i en hyffsat liten lägenhet mitt i stan :P Jag förstår helt och hållet att andra väljer att resa :)

    Ah okej, jag vet inte exakt vart de som jag pratat med har varit, men de sa att det var otroligt vackert och romantiskt där iaf :) Vet inte om de ens nämnde maten :P Skottland är väl samma sak, de som varit dit tycker naturen är helt fantastisk och att det är väldigt romantiskt även där. Många återvänder år efter år. Det är ju dock kanske inte så mkt bad och sol :P

    Rom vet jag att min pappa är väldigt förtjust i, han tycker det var toppen där. Själv tyckte jag väldigt bra om Barcelona. Maken gillar Paris :P Finns ju så otroligt många resmål.

    Ni ska nog hitta er ett resmål som passar :)
    Ja vi kommer nog hitta något som passar oss, kanon bra att få så mycket tips och idéer här!

    TACK alla som har svarat.
  • M o J 2012
    knyttan skrev 2012-03-15 21:49:19 följande:
    Vi funderar också på något liknande er, inte så dyrt, inte så långt, inte så länge Glad Främst för att vi ska förmodligen åka till mannens hemland (argentina) nästa vinter, o vet inte hur mkt pengar vi kommer ha över... men det kommer inte bli så mkt smekmånad av det så vi skulle villja komma iväg på någon helg bara vi två efter bröllopet. Vi tittade faktiskt på resor till Prag igår, hittade endel paketresor med flyg + hotell 3 nätter för ca 4-5000 Billigt tyckte vi!
    Eller så har vi också pratat om typ sista minuten till Mallis eller likande.
    Det lät ju som rimligt pris.
    Jag vet inte heller hur mycket pengar vi fått ihop till resan, det får liksom bli så mycket resa som pengarna räker till.
    Här läst lite här och var om att en del önskar sig typ pengar/presentkort till resa, vilket jag tycker är en kanon bra grej. MEN jag kan inte med att typ önska något sådant, eller prylar heller för den delen. Men får man sådant så kan ju det hjälpa en bit på vägen.
  • M o J 2012
    sofi 88 skrev 2012-03-15 22:38:12 följande:
    Vi ska åka på spa på västkusten, två övernattingar typ med någon/några behandlingar var och god mat. Går väl på 2 000-3 000 per person och dag beroende på hur mycket mat å behandlingar vi tar. Sen avslutar vi med ett par dagar i sommarstugan som också ligger på västkusten :) Vi har precis köpt ett radhus så därför vill vi inte vara borta för länge eller spendera för mycket och spa känns som en perfekt grej att unna sig som bröllopsresa.
    Låter mysigt, något jag mycket väl kan tänka mig. Vilket spa ska ni till?
  • M o J 2012
    pulmonate skrev 2012-03-15 23:28:44 följande:
    Flera har ju rekomenderat Rom tidigare och det kan jag också!!
    Jag har bott här (bor fortfarande i Italien) i 5 år och det är verkligen en romantisk stad.
    2-3 stjärniga hotell kostar runt 45-55 euro / natt / rum, speciellt i området runt tågstationen där de flesta hotell finns. Om du inte åker i en jätte turistig säsong behövs ingen bokning utan du kan göra det direkt när du kommer fram på tågstationen, och då får man ofta bra sista minuten deals. 
    Det finns så otroligt mycket att se så ni kommer att kunna uppleva en massa. Samtidigt är det bara så skönt och romantiskt att vandra runt i smågränderna runt Pantheon, Piazza Navona, mm.
    Många goa restauranger, min tumregel är "finns menyn på engelska, gå någon annanstans!"..haha. För det betyder ofta att det är turistigt.
     Jag har skrivit en massa tips här i andra trådar. Bestämmer ni er för att komma till Rom så skriv ett privat medelande så ska jag ge er mer konkreta tips om vad man ska se, var man ska äta, mm.
    Rom låter lokande, bra tips - TACK!
    Jag återkommer gärna om det blir Rom, tack!
  • M o J 2012
    dellelgarin skrev 2012-03-16 09:04:53 följande:

    Vi betalade straxt under 10 000:- för två vuxna tre nätter i oktober, då bodde vi så centralt som det bara gick och vi åkte inte med något billigt bolag utan direktcharter annordnat "lokalt". Så det går säkert att hitta billigare alternativ.


    Prag är en riktig promenadstad, det är billigt att äta och dricka om man tar sig ut ifrån själva kärnan.


    Det lät ju som ett ok pris! Tack
  • M o J 2012
    purpleflower skrev 2012-03-16 15:31:15 följande:
    Åh tyvärr kommer jag inte ihåg faktiskt när det gäller fickpengar, men det kostade väl nån hundralapp per person att gå in på t ex colosseum, vatikanmuseerna, peterskyrkan, forum romanum m.m. sen tyckte jag nog att det var ganska dyrt på restaurang där, men om man går nåt kvarter bort från de stora turistgatorna så kan man hitta både godare och billigare mat. vad gäller resa/hotell så kan jag tyvärr inte hjälpa så mycket där heller, vi åkte bil ner i somras och gjorde ett stopp där på vår väg till kroatien och vi bodde ganska enkelt en bit utanför centrum.
    men som någon annan tipsade om här så har ju ving och airtours en del weekendresor. annars tycker jag att booking.com och hotels.com är bra sidor där man kan boka hotell. 
    Hoppas ni hittar nåt som passar er! 
    Tack för infon och länkarna!
  • M o J 2012
    Silent Ninja skrev 2012-03-18 09:08:12 följande:
    Det blir ännu billigare om du letar på endast flygresa och sen bokar hotell själv via nätet! Resebolagen tar ut en hutlös summa för att göra detta enkla åt dig ;)
    Aniara4 skrev 2012-03-18 10:02:40 följande:
    Ja, så brukar vi göra när vi reser. Letar reguljära flygbiljetter på Skyscanner eller liknande, och letar hotell separat via olika hotellsajter (booking, hotels, tripadvisor, och vanliga googlingar). Man kan roa sig med att kolla upp samma hotell som resebolagen har och se vad det kostar om man bokar hotell och flyg själv. Dessutom. Sen kollar vi förstås upp hotellet innan på Tripadvisor. Man kan också googla hotellets namn tillsammans med ord som "problem" för att se om någon har skrivit om det.

    Häromåret åkte vi till Teneriffa och fick ett superbra pris på ett femstjärnigt hotell som inte fanns hos resebyråerna i Sverige (tror Thomas Cook åkte dit). Nackdelen var att det inte var direktflyg utan vi fick byta i Madrid, men är man snål så är man! Guld i mun
    Låter ju som en bra idé att inte boka resa via resebyrå. Mycket bra tips, TACK!
    Silent Ninja skrev 2012-03-18 09:08:12 följande:
    Det är ju bara att skriva i inbjudan att: vi önskar oss inga presenter men om någon vill ge ändå så önskar vi ett bidrag till vår bröllopsresa.
    Jovisst kan vi skriva så, MEN jag tycker det är pinsamt att skriva det sista, jag vill inte få något annat än att de vi bjuder kommer och delar vår dag med oss.
    Men samtidigt så tänker jag på när jag själv är inbjuden gäst så vill jag så gärna ge något.... (fast de vi bjuder in kanske inte känner som mig )
  • M o J 2012
    åsissen skrev 2012-03-18 09:31:38 följande:
    Vi åker till Italien 4 dagar efter bröllopet, lämnar barnen hos mina föräldrar och sen ska vi njuta och se oss omkring. Vi har köpt flygbiljetter för sig och håller på att boka övernattningar efter hand som rutten bestäms så att säga. Men flygbiljetterna är superbilliga, vi flyger från Köpenhamn till Venedig med Norwegian för 1000kr för bägge, sen flyger vi hem från Rom med SAS för 1600kr för bägge. Övernattningarna som vi har bokat hittills kostar mellan 700-1000kr/natt finns givetvis både billigare och dyrare. Så en weekend borde inte gå på många tusenlappar.
    Kanon pris, tack för att du delade med dig!
  • M o J 2012
    knyttan skrev 2012-03-18 10:49:48 följande:
    Vi har skrivit så här i vår inbjudan (som vi ska skicka i morgon): "Den största gåvan vi kan få ar att ni kommer och delar vår dag med oss. Vill man ändå hedra oss med ytterligare en gåva så är ett bidrag till en kommande bröllopsresa det vi önskar mest". Fast jag tycker också att det känns lite kymigt att skriva så, som om man rakt ut ber om pengar... vi gjorde iaf så tillslut eftersom vi verkligen inte vill ha grejer, så tyckte vi det var lika bra att säga det på något sätt... samtidigt vill vi liksom få fram att det räcker med att de bara kommer dit - eftersom de allra flesta måste resa en bit o bo på hotell - så därför räknar vi inte med så mycket "presentpengar" i vilket fall. Men jag förstår precis vad du menar.
    Ja visst känns det tokigt att be om pengar, det blir ju på så vis så tydligt vem som ger och hur mycket. En random vas kan ju ha kostat 50 kr eller 1000 kr liksom.
    Vi vill inte heller ha prylar, och tar tacksamt emot pengar för att öka våra möjligheter på resan... inte så lätt det där. Men ni har ju fått till en rätt ok formulering!
  • M o J 2012
    pulmonate skrev 2012-03-18 11:36:21 följande:
    Ett tips jag kan dela med mig, både för flyg, hotell och bilhyrning är
    www.skyscanner.com
    Det fungerar särskillt bra om man är flexibel. Till exempel kan man skriva in "Göteborg till Anywhere" eller "Göteborg till Italien" eller "Sverige till Italien" och så kommer det upp alla de billiga flygen just då. Vi har gjort så flera gånger att vi har bestämt oss att ta det billigaste. Det gör att man ibland hamnar på lite udda ställen som man inte hade tänkt ifrån början, men det är kul tycker vi. Till exempel har vi hamnat i Krakov, Dublin, Barcelona t/r 300kr /pers. 
    Beroende på hur man vill bo så brukar man kunna hitta hotell billigt. 2-3 stjärnor på de flesta ställena vi har varit på har kostat 500kr / rum / natt. Ofta har youth hostels även privata rum, kanske med delad badrum om man vill få ner priset till max.
     
    Vilket bra tips! Och jag gillar skarpt idén om att välja det billigaste och sen se var man hamnar, kul!
Svar på tråden Budget bröllopsresa?