• M o J 2012

    Budget bröllopsresa?

    Jag sitter här och drömmer mig bort.... funderar lite kring bröllopsresa och vart vi ska åka/har råd att åka.

    Vet idagsläget inte hur mycket pengar vi kommer ha fått ihop, men gissar på att det inte blir någon enorm summa.

    Så jag tar tacksamt emot förslag och idéer på budget alternativ till en bröllopsresa. Allt av intresse!

    Enda "kravet" jag har på resan är att INTE vara borta mer än i HÖGST 4 dagar, gärna 3, då jag inte vill vara ifrån barnen längre än så.

    Berätta gärna om era resor! (planerade eller gjorda)
    Var?
    Antal dagar?
    Pris?
    Ungefär hur mycket fickpengar som kan tänkas gå åt?

  • Svar på tråden Budget bröllopsresa?
  • M o J 2012
    åsissen skrev 2012-03-18 09:31:38 följande:
    Vi åker till Italien 4 dagar efter bröllopet, lämnar barnen hos mina föräldrar och sen ska vi njuta och se oss omkring. Vi har köpt flygbiljetter för sig och håller på att boka övernattningar efter hand som rutten bestäms så att säga. Men flygbiljetterna är superbilliga, vi flyger från Köpenhamn till Venedig med Norwegian för 1000kr för bägge, sen flyger vi hem från Rom med SAS för 1600kr för bägge. Övernattningarna som vi har bokat hittills kostar mellan 700-1000kr/natt finns givetvis både billigare och dyrare. Så en weekend borde inte gå på många tusenlappar.
    Kanon pris, tack för att du delade med dig!
  • knyttan
    M o J 2012 skrev 2012-03-18 10:37:09 följande:
    Aniara4 skrev 2012-03-18 10:02:40 följande:
    Ja, så brukar vi göra när vi reser. Letar reguljära flygbiljetter på Skyscanner eller liknande, och letar hotell separat via olika hotellsajter (booking, hotels, tripadvisor, och vanliga googlingar). Man kan roa sig med att kolla upp samma hotell som resebolagen har och se vad det kostar om man bokar hotell och flyg själv. Dessutom. Sen kollar vi förstås upp hotellet innan på Tripadvisor. Man kan också googla hotellets namn tillsammans med ord som "problem" för att se om någon har skrivit om det.

    Häromåret åkte vi till Teneriffa och fick ett superbra pris på ett femstjärnigt hotell som inte fanns hos resebyråerna i Sverige (tror Thomas Cook åkte dit). Nackdelen var att det inte var direktflyg utan vi fick byta i Madrid, men är man snål så är man! Guld i mun
    Låter ju som en bra idé att inte boka resa via resebyrå. Mycket bra tips, TACK!
    Silent Ninja skrev 2012-03-18 09:08:12 följande:
    Det är ju bara att skriva i inbjudan att: vi önskar oss inga presenter men om någon vill ge ändå så önskar vi ett bidrag till vår bröllopsresa.
    Jovisst kan vi skriva så, MEN jag tycker det är pinsamt att skriva det sista, jag vill inte få något annat än att de vi bjuder kommer och delar vår dag med oss.
    Men samtidigt så tänker jag på när jag själv är inbjuden gäst så vill jag så gärna ge något.... (fast de vi bjuder in kanske inte känner som mig )
    Vi har skrivit så här i vår inbjudan (som vi ska skicka i morgon): "Den största gåvan vi kan få ar att ni kommer och delar vår dag med oss. Vill man ändå hedra oss med ytterligare en gåva så är ett bidrag till en kommande bröllopsresa det vi önskar mest". Fast jag tycker också att det känns lite kymigt att skriva så, som om man rakt ut ber om pengar... vi gjorde iaf så tillslut eftersom vi verkligen inte vill ha grejer, så tyckte vi det var lika bra att säga det på något sätt... samtidigt vill vi liksom få fram att det räcker med att de bara kommer dit - eftersom de allra flesta måste resa en bit o bo på hotell - så därför räknar vi inte med så mycket "presentpengar" i vilket fall. Men jag förstår precis vad du menar.
  • pulmonate

    Ett tips jag kan dela med mig, både för flyg, hotell och bilhyrning är
    www.skyscanner.com
    Det fungerar särskillt bra om man är flexibel. Till exempel kan man skriva in "Göteborg till Anywhere" eller "Göteborg till Italien" eller "Sverige till Italien" och så kommer det upp alla de billiga flygen just då. Vi har gjort så flera gånger att vi har bestämt oss att ta det billigaste. Det gör att man ibland hamnar på lite udda ställen som man inte hade tänkt ifrån början, men det är kul tycker vi. Till exempel har vi hamnat i Krakov, Dublin, Barcelona t/r 300kr /pers. 
    Beroende på hur man vill bo så brukar man kunna hitta hotell billigt. 2-3 stjärnor på de flesta ställena vi har varit på har kostat 500kr / rum / natt. Ofta har youth hostels även privata rum, kanske med delad badrum om man vill få ner priset till max.
     


  • M o J 2012
    knyttan skrev 2012-03-18 10:49:48 följande:
    Vi har skrivit så här i vår inbjudan (som vi ska skicka i morgon): "Den största gåvan vi kan få ar att ni kommer och delar vår dag med oss. Vill man ändå hedra oss med ytterligare en gåva så är ett bidrag till en kommande bröllopsresa det vi önskar mest". Fast jag tycker också att det känns lite kymigt att skriva så, som om man rakt ut ber om pengar... vi gjorde iaf så tillslut eftersom vi verkligen inte vill ha grejer, så tyckte vi det var lika bra att säga det på något sätt... samtidigt vill vi liksom få fram att det räcker med att de bara kommer dit - eftersom de allra flesta måste resa en bit o bo på hotell - så därför räknar vi inte med så mycket "presentpengar" i vilket fall. Men jag förstår precis vad du menar.
    Ja visst känns det tokigt att be om pengar, det blir ju på så vis så tydligt vem som ger och hur mycket. En random vas kan ju ha kostat 50 kr eller 1000 kr liksom.
    Vi vill inte heller ha prylar, och tar tacksamt emot pengar för att öka våra möjligheter på resan... inte så lätt det där. Men ni har ju fått till en rätt ok formulering!
  • M o J 2012
    pulmonate skrev 2012-03-18 11:36:21 följande:
    Ett tips jag kan dela med mig, både för flyg, hotell och bilhyrning är
    www.skyscanner.com
    Det fungerar särskillt bra om man är flexibel. Till exempel kan man skriva in "Göteborg till Anywhere" eller "Göteborg till Italien" eller "Sverige till Italien" och så kommer det upp alla de billiga flygen just då. Vi har gjort så flera gånger att vi har bestämt oss att ta det billigaste. Det gör att man ibland hamnar på lite udda ställen som man inte hade tänkt ifrån början, men det är kul tycker vi. Till exempel har vi hamnat i Krakov, Dublin, Barcelona t/r 300kr /pers. 
    Beroende på hur man vill bo så brukar man kunna hitta hotell billigt. 2-3 stjärnor på de flesta ställena vi har varit på har kostat 500kr / rum / natt. Ofta har youth hostels även privata rum, kanske med delad badrum om man vill få ner priset till max.
     
    Vilket bra tips! Och jag gillar skarpt idén om att välja det billigaste och sen se var man hamnar, kul!
  • MissBroccoli

    Jag vill tipsa om Budapest! Var där förra våren med mamma, syster och systerdotter för mamma hade fyllt år å ville ta med oss på en resa. Vi bokade flyg och hotell genom en resebyrå (tror de hette transylvanien resor eller nåt liknande) och tror det gick på 4000-4500/pp för onsdag-söndag. Hade säkert gått att boka billigare om man letat upp resa och boende själv.


    Vi bodde på Margitszigetön mitt i donau och hade då en bit in till centrum men en taxiresa kostade bara ca 20 kr. Maten var tokbillig det dyraste vi åt gick på 600kr för 4 varmrätter, en flaska vin och alkoholfritt och det var på Grandhotell med super bra service och riktigt flott. Vill man bo mer mitt i smeten finns det säkert massa bra boenden i alla prisklasser.


    Budapest är känt för sina badhus, vi besökte inte något för det fanns en bra spaavdelning på hotellet (och systerdotter var inte så intresserad så det fick styra). Men jag ångrar det nu, vill tillbaka och då ska det besökas!! Jag gjorde däremot en del spabehandlingar och en helkroppsmassage kostade ca 220kr. Så är man ute efter sådant är Budapest verkligen att rekomendera! Finns säkert bra partyliv men det vet jag inget om.

  • Sessan67

    Funderar själv på det där med brölloppsresa. gifter mig i slutet på maj.

    För några dagar så vill man ju inte ha en lång flygresa, så mina tips är norra Kroatien (Istrien) - maten är underbar, Italiensinspirerad, ganska billig och det är fantastiskt vacker natur i Kroatien. Har varit där 3 gånger de senaste åren. Annars är London en favorit och går faktiskt att komma ganska billigt undan. Utöver det så är jag väldigt svag för Palma, på Mallorca, det är en mysig stad Solig

    Har tyvärr inga exakta priser i huvudet, men alla 3 ställena går att spendera några dagar i till överkomligt pris.

  • Silent Ninja
    Aniara4 skrev 2012-03-18 10:02:40 följande:
    Ja, så brukar vi göra när vi reser. Letar reguljära flygbiljetter på Skyscanner eller liknande, och letar hotell separat via olika hotellsajter (booking, hotels, tripadvisor, och vanliga googlingar). Man kan roa sig med att kolla upp samma hotell som resebolagen har och se vad det kostar om man bokar hotell och flyg själv. Dessutom. Sen kollar vi förstås upp hotellet innan på Tripadvisor. Man kan också googla hotellets namn tillsammans med ord som "problem" för att se om någon har skrivit om det.

    Häromåret åkte vi till Teneriffa och fick ett superbra pris på ett femstjärnigt hotell som inte fanns hos resebyråerna i Sverige (tror Thomas Cook åkte dit). Nackdelen var att det inte var direktflyg utan vi fick byta i Madrid, men är man snål så är man! Guld i mun
    Ja, herregud vi bokade in oss 2 nätter på ett hotell i Thailand som fritidsresor hade i sitt utbud för 4 år sedan. Om vi skulle ha bott där i 2 veckor med f.resor skulle det gått på ca 13500 .p. med flyg. Vi hittade billig sista minuten flyg o bokade på hotellets hemsida och räknade ut att om vi skulle ha stannat i 2v. skulle slutsumman blivit ca. 7300:- p.p. Då ser man ju vad de tar ut för att boka åt dig. Det kom även en man i en minivan med AC i och hämtade oss på flygplatsen, det ingick när man bokade ;)
  • lamickis

    har ni något bra tips på en resa i början på juli? samma här, bara en långweekend, längre än så går inte, då saknar vi ihjäl oss efter barnen.
    barcelona är väl det ultimata med sol o stad... men jag vill ha andra tips!!
    eller ska vi bara ta det lite lugnt, avvakta till september-oktober och ta en weekend till rom eller ex. prag?
    juli i rom känns lite för varmt?

  • ungbrud
    lamickis skrev 2012-03-20 14:47:02 följande:
    har ni något bra tips på en resa i början på juli? samma här, bara en långweekend, längre än så går inte, då saknar vi ihjäl oss efter barnen.
    barcelona är väl det ultimata med sol o stad... men jag vill ha andra tips!!
    eller ska vi bara ta det lite lugnt, avvakta till september-oktober och ta en weekend till rom eller ex. prag?
    juli i rom känns lite för varmt?
    Rom är nog rätt varmt. Vi var där i Novembr och gick i linnen. Regnade dock lite medn september tror jag det är perfekt. 
  • pulmonate
    lamickis skrev 2012-03-20 14:47:02 följande:
    har ni något bra tips på en resa i början på juli? samma här, bara en långweekend, längre än så går inte, då saknar vi ihjäl oss efter barnen.
    barcelona är väl det ultimata med sol o stad... men jag vill ha andra tips!!
    eller ska vi bara ta det lite lugnt, avvakta till september-oktober och ta en weekend till rom eller ex. prag?
    juli i rom känns lite för varmt?
    Ja angående värmen i Rom... haha, ja svenskar går ju i linne i November (tex min mamma när hon kommer och hälsar på) och "vi" romare med typ päls. 
    Jag var nere i Rom i tisdags och då var det skönt redan. Runt 20+ C (till och med jag tog av mig vinterjackan haha).
    Det är bäst att undvika Rom Juni, Juli, Augusti. Bästa tiden är nog Oktober eller Maj.
    För er som inte tänker på Rom som strandstad, så går tåg till havet och tar 30min. Biljetten ingår i stadsbiljetten på 1 euro. Stranden är Ostia och tåget tar man ifrån Metro B stationen "Piramide - Ostiense".

    Aropå var man ska åka i Juli i så fall så är ju Barcelona aldeles underbart! En otroligt fin stad, god mat (stora inomhusmarknaden på Las Ramblas som lagar färsk fisk = så gott! Strand! Ja jätte perfekt ju! :)

     
  • lamickis

    tack pulmonate för alla tips, guld värt!
    vi pratade igenom det igår och det lutar åt barcelona

    men du verkar ju ha lite koll på italien! hur funkar rimini eller amalfikusten ( kan vara heelt galet stavat, hoppas du förstår vad jag menar) för långweekend?

  • FruNovember

    i åker nog till Prag som miniresa direkt efter bröllopet  i november..
    Flyg tor och hotell 3 nätter för sammanlagt 5600:- för oss båda :)

  • pulmonate
    lamickis skrev 2012-03-23 10:06:14 följande:
    tack pulmonate för alla tips, guld värt!
    vi pratade igenom det igår och det lutar åt barcelona

    men du verkar ju ha lite koll på italien! hur funkar rimini eller amalfikusten ( kan vara heelt galet stavat, hoppas du förstår vad jag menar) för långweekend?
    Ja jag har bott här i Italien i 7 år nu! (nästan 8, herregud!).
    Rimini - NEJ! hjälp! Kan inte tänka mig ett värre ställe. Poppis på 70/80 talet bland svenskar och där bor en massa svenskar också som typ blev kära i en kille och stannade kvar *ler*.
    Amalfikusten däremot - JA! Flyg in till Neapel och ta tåget ner.
    När ni ändå är i Neapel äter ni pizza på Da Michele (BÄSTA pizzerian i Napoli, och därmed även världen!). De har bara margherita och man får gå dit tidigt. Filmen med Julia Roberts spelades in där (Eat Pray Love) för något år sen. Näst bästa pizzerian är Di Matteo, som även har andra pizzor OCH friterat! mums gott!
    - Dagsutflykt om det är lite muligt (för det blir för varmt om det gassar på) = Pompeij.
    - Dagsutflykt om det är fint väder = Capri. En ö utanför som är otroligt fin. Lite Grekland känsla. 

    Det finns så mycket i Italien.. här kan jag babbla i evigheter.
    Andra tips:
    - Cinque terre i norr. Italienska riviäran. Flyg in till Milano. 5 små byar längs havet. Man kan vandra emellan dem eller ta ett litet lokaltåg. Väldigt färgglatt och fint.
     - Venedig, Verona. Tåg emellan kostar bara en 10 euro nånting. www.trenitalia.it tar ca 1,5h. Så man kan se 2 städer i ett.

     
Svar på tråden Budget bröllopsresa?