• Pagnie

Persiska brudar?

Hej,

Jag ska gifta mig 13 juli 2013 med en iranier och undrar om det finns fler persiska brudar här som själv är från iran eller som ska gifta sig med en iranier?
    Hur ska ni ha erat bröllop och hur långt har ni kommit i planeringen?

• Svar på tråden Persiska brudar?
  • Pagnie
    Mandis skrev 2012-03-24 16:13:22 följande:
    Jag är så dålig på att skriva inlägg, förlåt för sent svar!! Har det löst sig med lokal, klänning och tärnor för dig än? Jag tycker royalblå är superfint, kör på det!
    Spännande att se hur många gäster ni blir till slut, vi har ett 10-tal släktingar från iran som nu har sökt visum. Jag hoppas verkligen att dom kan komma, skulle vara så kul =).
    Bättre sent än aldrig vet du. ;) Jo men vi var i stockholm i fredags och kollade lokaler. Den vi trodde att vi skulle välja visade sig inte vara bra alls. Den var för liten för att vi skulle få plats kände vi. Men vi hittade antagligen en annan som blir jättebra. Dom är inriktade på persiska bröllop och är bra på persisk mat vilket vi tycker är jätte viktigt. Så det är nog där vi blir. Klänning letar jag hela tiden och hoppas på att hitta min dröm så småning om. Men jag tänkte beställa senast i höst så det är klart. Men jag vet att dom brukar ha rea och så mellan sep-nov eller något sådant och då kan man hitta billigt och bra. Hittade en för 30 000 i stockholm men det känns ju kanske inte riktigt aktuellt. ;)
    Och vad det gäller tärnorna så blir det nog tre stycken. Känns bäst så i alla fall. :D Så nu är bara frågan. Vart hittar man bäst klänningar åt sina brudtärnor?
    Ja hoppas verkligen dom får visum men det borde dom få. Vår kompis som gifte sig hade hit 20 personer från Iran så det brukar väl inte vara några problem när det gäller bröllop.
  • Pagnie

tycker vi testar att dra igång den här tråden igen. Finns det möjligen några persiska brudar där ute? någon som är från iran eller någon som gifter sig med en iranier? Skulle vara roligt att hitta några fler.

• Nova

Hej!
    Jag vill va med här. Jag är iranier, gifter mig med en svensk :) Vi har nästan precis bokat lokal och datum, 15juni nere i skåne. Jag är ju uppvuxen där så det känns väldigt självklart att gifta sig där. Även om min m2b(det här känns så fjortis att skriva ut...;)) är från Dalarna.
    Hade varit jättebra att kunna ha nån att bolla tankar o ideer med.

• Pagnie
    Nova skrev 2012-12-18 17:00:38 följande:
    Hej!
    Jag vill va med här. Jag är iranier, gifter mig med en svensk :) Vi har nästan precis bokat lokal och datum, 15juni nere i skåne. Jag är ju uppvuxen där så det känns väldigt självklart att gifta sig där. Även om min m2b(det här känns så fjortis att skriva ut...;)) är från Dalarna.
    Hade varit jättebra att kunna ha nån att bolla tankar o ideer med.
    välkommen till oss :D
    Äh var inte sån nu jag är faktiskt också från Dalarna ;) hihi
    Hur långt har ni kommit ocu vad är det för slags lokal ni kommer vara?
  • Nova

Vi har tyvärr inte kommit så långt! Vilket är lite stressigt. Men jag bor o jobbar i sthlm för tillfället och han bor och jobbar i tyskland just nu..LIte jobbigt att inte vara med varandra. Mitt jobb är lite speciellt, så jag byter geografisk lokation var 8de månad under två år...så i april kommer jag antagligen flytta utomlands var vet jag inte förrens i feb..därav situationen.

Men vi har bokat Örtofta slott, vi ska ha vår persiska vigsel inne i slottet och festen på magasinet..som är stort o luftigt och har dne här lantliga stilen som jag verklgien gillar.. Känns bra med lokalerna och servicen och även o kuvert priset är relativt högt så ingår så mycket så det känns ändå bra. och som sagt så är det lite jobbigt för oss att styra grejer från olika håll...Men nu i jul så ska vi bestämma inbjudningskort och jag ska försöka planera in bröllopsinköp.

HUr långt har ni själv kommit? Och hur ska du göra med sofreh aghd, ska du ha ett och kan man beställa sånt här i sverige eller ska du få det hit fraktat? ;)

• Pagnie
    Nova skrev 2012-12-21 13:24:27 följande:
    Vi har tyvärr inte kommit så långt! Vilket är lite stressigt. Men jag bor o jobbar i sthlm för tillfället och han bor och jobbar i tyskland just nu..LIte jobbigt att inte vara med varandra. Mitt jobb är lite speciellt, så jag byter geografisk lokation var 8de månad under två år...så i april kommer jag antagligen flytta utomlands var vet jag inte förrens i feb..därav situationen.

Men vi har bokat Örtofta slott, vi ska ha vår persiska vigsel inne i slottet och festen på magasinet..som är stort o luftigt och har dne här lantliga stilen som jag verklgien gillar.. Känns bra med lokalerna och servicen och även o kuvert priset är relativt högt så ingår så mycket så det känns ändå bra. och som sagt så är det lite jobbigt för oss att styra grejer från olika håll...Men nu i jul så ska vi bestämma inbjudningskort och jag ska försöka planera in bröllopsinköp.

HUr långt har ni själv kommit? Och hur ska du göra med sofreh aghd, ska du ha ett och kan man beställa sånt här i sverige eller ska du få det hit fraktat? ;)
    oj ja det lät ju kanske inte som den mest optimala situationen man kan tänka sig speciellt inte när man planerar ett bröllop.
    Men det låter ju ändå som ni har hittat ett bra alternativ.

Sofreh aghd går att boka i sverige men det kostar löjligt mycket dom vi kollat på och en sofreh aghd är ju inte nödvändigtvis ett sammansatt paket som bara säljs tillsammans heller varken här eller i iran så vi kommer att fixa vår själv. Vi har 7 månader på oss så vi kommer leta saker från nu och framåt. Vissa saker kommer vi beställa från iran men det mesta går faktiskt att få tag på i sverige. Så börjar med att hitta fina skålar och vaser och grejer nu.

Hur ska ni göra då?
  • jossanamir

Hej! Nu ska jag faktiskt för första gången skriva i en av alla trådar här :) jag ska i juni 203 gifta mig med en iranier och vi har hittills bokat lokal, kyrka, fotograf, DJ och jag har köpt klänning och skor. Vi kommer beställa inbjudningskorten direkt efter nyår och sen skicka ut dem i slutet av januari så att släkten i Iran har tid på sig att fixa visum. Vi kommer gifta oss i kyrka men ha en sofreh aghd vid sidan av altaret och vissa moment kommer att utföras framför den istället för altaret. På så sätt väver vi ihop båda traditionerna! Sen blir det en traditionell middag med vissa persiska inslag och självklart ett stoooort fruktat vid sidan om bröllopstårtan! Vad roligt att få läsa om hur andra tänker och på så sätt förhoppningsvis få lite inspiration och idéer! God jul på er

• Pagnie
    jossanamir skrev 2012-12-22 23:35:39 följande:
    Hej! Nu ska jag faktiskt för första gången skriva i en av alla trådar här :) jag ska i juni 203 gifta mig med en iranier och vi har hittills bokat lokal, kyrka, fotograf, DJ och jag har köpt klänning och skor. Vi kommer beställa inbjudningskorten direkt efter nyår och sen skicka ut dem i slutet av januari så att släkten i Iran har tid på sig att fixa visum. Vi kommer gifta oss i kyrka men ha en sofreh aghd vid sidan av altaret och vissa moment kommer att utföras framför den istället för altaret. På så sätt väver vi ihop båda traditionerna! Sen blir det en traditionell middag med vissa persiska inslag och självklart ett stoooort fruktat vid sidan om bröllopstårtan! Vad roligt att få läsa om hur andra tänker och på så sätt förhoppningsvis få lite inspiration och idéer! God jul på er
    vad roligt med ännu en. välkommen.
    Kan du inte berätta lite om er. ålder och hur länge ni varit tillsammans och så? har ni några barn idag? vi vill veta allt här. hehe
    vart ska ni gifta er någon stans?
  • jossanamir

Jo men visst kan jag berätta mer. Vi är 29 resp 27 år gamla och har ännu inga barn. Efter 3 år tillsammans gick A ner på knä och friade till mig :) nu till jul har vi varit tillsammans i 4, så vi har planerat bröllopet i ett helt år redan! all tid har verkligen behövts och jag är glad för att vi inte stressade ihop vårt bröllop i somras utan istället tar det nu till sommaren! Vi håller plats för vigsel och fest hemlig till dess att inbjudningarna ar nått våra gäster, men det kommer att bli här i Stockholm där vi är bosatta. Såg att de flesta här kommer välja en borgerlig vigsel, hur tänker ni med språket under själva ceremonin? För jag antar att ni precis som vi kommer à vissa släktingar som endast pratar persiska och i övrigt har många gäster som endast pratar svenska. Och hut tänker ni kring toastmaster/toastmadames? Vilket/vilka språk ska han eller hon kunna?

• Pagnie
    jossanamir skrev 2012-12-23 16:56:44 följande:
    Jo men visst kan jag berätta mer. Vi är 29 resp 27 år gamla och har ännu inga barn. Efter 3 år tillsammans gick A ner på knä och friade till mig :) nu till jul har vi varit tillsammans i 4, så vi har planerat bröllopet i ett helt år redan! all tid har verkligen behövts och jag är glad för att vi inte stressade ihop vårt bröllop i somras utan istället tar det nu till sommaren! Vi håller plats för vigsel och fest hemlig till dess att inbjudningarna ar nått våra gäster, men det kommer att bli här i Stockholm där vi är bosatta. Såg att de flesta här kommer välja en borgerlig vigsel, hur tänker ni med språket under själva ceremonin? För jag antar att ni precis som vi kommer à vissa släktingar som endast pratar persiska och i övrigt har många gäster som endast pratar svenska. Och hut tänker ni kring toastmaster/toastmadames? Vilket/vilka språk ska han eller hon kunna?
    ja jag vet vad du menar. vi har också planerat i över ett år redan. vi bokade lokalen redan i april i år så det behövdes för att hitta the one så att säga.
    vad roligt. vi blir också i stockholm. det var bäst för oss att vara i stockholm för allt finns där och det blir typ en mittpunkt för alla.  trots att vi inte bor i stockholm.
    haha vad hemlighetsfull du var då ;)
    jadu det är en bra fråga. det där med språket har vi inte pratat så där jätte mycket om. men känns ju som att vi inte kan ta allt på alla språk och dom flesta pratar faktiskt svenska så vi kommer nog köra allt på svenska.
  • jossanamir

Ja än så länge är vi lite hemlighetsfulla, vet aldrig vem/vilka som kanske är här inne ocvh snokar och om vi nu lyckats hålla kyrka och lokal hemlig i nästan ett år så ska vi nog låta det vara så en månad till innan inbjudningskorten når våra gäster :)

Vi kommer också hålla allt på svenska, förutom en persisk dikt i kyrkan och sen hoppas vi kunna få våra toastmadames att på något sätt inkludera de periska gästerna, med något ord/uttryck eller så. Jag hoppas de kommer ha trevligt ändå, de har ju trots allt varandra och sen när DJ'n spelar så blir det så klart även persiak musik!

• Nova

Hej tjejer!
    Välkommen Jossan! :)
    Hoppas ni har haft det bra under julhelgen, vi var uppe i dalarna och firade med Es familj det var väldigt mysigt. Nu är vi tillbaka i stockholm hos mig och njuter av den sista veckan ihop innan E åker tillbaka till Tyskland :(

Vi hade en förlovningsfest i sommar och då tog mormor med sig en massa fat som min kusin hade haft på sitt sofrehaghd när hon gifte sig i England för några år sen. Så fat finns, jag vet att till min kusins bröllop tog mormor med sig allt typ även om det finns otroligt mer i London än vad det finns här ;) Får helt enkelt ta ett snack med mamma om detta, delegerar till henne...

Jag börjar få lite små ångest över att jag inte prövat klänningar än..hur sent är för sent? Jag vill ju gärna att min mor ksa va med(jag är enda barnet) och hon vill ju defintivt va med. Men jag vet att hon oxå är sugen på att vi åker till London och E ska köpa sin kostym i london. Men jag känner lixom ångesten komma krypandes med tidspress o så..så när absolut måste man ha köpt kläning för att få den i tid med tanke på ändringar o så?

Eftersom min släkt är engelsktalande, nästan alla bor i engeslkspråkiga länder och våra vänner är bekväma med engelska kommer våra toasts få ta en hel del på engelska(ska bara tala om det för dem oxå ;)) Jag tänkte att till sofreh aghd ska jag göra ett informationsblad som ligger på alla stolar, där det står beskrivet vad de olika sakerna symboliserar och vad som sägs i cermonin, för den ska vara på persiska.

Shit vad mycket jag skrivit! Hoppas jag inte tröttat ut er med mina utlägg..;)

• Pagnie
    jossanamir skrev 2012-12-27 16:38:13 följande:
    Ja än så länge är vi lite hemlighetsfulla, vet aldrig vem/vilka som kanske är här inne ocvh snokar och om vi nu lyckats hålla kyrka och lokal hemlig i nästan ett år så ska vi nog låta det vara så en månad till innan inbjudningskorten når våra gäster :)

Vi kommer också hålla allt på svenska, förutom en persisk dikt i kyrkan och sen hoppas vi kunna få våra toastmadames att på något sätt inkludera de periska gästerna, med något ord/uttryck eller så. Jag hoppas de kommer ha trevligt ändå, de har ju trots allt varandra och sen när DJ'n spelar så blir det så klart även persiak musik!
    ja men det tycker jag ju absolut att ni kan. men sen vill jag jätte gärna veta vart ni ska vara. det är så intressant att veta.
    Ja det känns ju nästan bäst så. men persisk musik är ju underbart. älskar persisk musik. haha
  • Pagnie
    Nova skrev 2012-12-28 12:13:25 följande:
    Hej tjejer!
    Välkommen Jossan! :)
    Hoppas ni har haft det bra under julhelgen, vi var uppe i dalarna och firade med Es familj det var väldigt mysigt. Nu är vi tillbaka i stockholm hos mig och njuter av den sista veckan ihop innan E åker tillbaka till Tyskland :(

Vi hade en förlovningsfest i sommar och då tog mormor med sig en massa fat som min kusin hade haft på sitt sofrehaghd när hon gifte sig i England för några år sen. Så fat finns, jag vet att till min kusins bröllop tog mormor med sig allt typ även om det finns otroligt mer i London än vad det finns här ;) Får helt enkelt ta ett snack med mamma om detta, delegerar till henne...

Jag börjar få lite små ångest över att jag inte prövat klänningar än..hur sent är för sent? Jag vill ju gärna att min mor ksa va med(jag är enda barnet) och hon vill ju defintivt va med. Men jag vet att hon oxå är sugen på att vi åker till London och E ska köpa sin kostym i london. Men jag känner lixom ångesten komma krypandes med tidspress o så..så när absolut måste man ha köpt kläning för att få den i tid med tanke på ändringar o så?

Eftersom min släkt är engelsktalande, nästan alla bor i engeslkspråkiga länder och våra vänner är bekväma med engelska kommer våra toasts få ta en hel del på engelska(ska bara tala om det för dem oxå ;)) Jag tänkte att till sofreh aghd ska jag göra ett informationsblad som ligger på alla stolar, där det står beskrivet vad de olika sakerna symboliserar och vad som sägs i cermonin, för den ska vara på persiska.

Shit vad mycket jag skrivit! Hoppas jag inte tröttat ut er med mina utlägg..;)
    låter ju jättemysigt. men tråkigt att han ska till tyskland sen.
    vi har inte fått så mycket mys än på grund av att jag har jobbat heela julen. men igår så flyttade vi till nya lägenheten och i morgon så är jag ledig. då jävlar ska det inte göras mycket. haha

det låter ju som att du har massa saker klart. jättebra ju. jag har en plan för hur min sofreh aghd ska se ut. nu ska jag bara genomföra den planen. haha.
    ja jag förstår att du börjar bli lite stressad. jag köpte ju min i början av oktober och fick redan då höra att det var hög tid att skaffa klännning. min har ju 5 månaders leveranstid.
Svar på tråden Persiska brudar?