• Pagnie

Persiska brudar?

Hej,

Jag ska gifta mig 13 juli 2013 med en iranier och undrar om det finns fler persiska brudar här som själv är från iran eller som ska gifta sig med en iranier?
    Hur ska ni ha erat bröllop och hur långt har ni kommit i planeringen?

• Svar på tråden Persiska brudar?
  • Mandis

Jag är iranier och ska gifta mig med en iranier nu till sommaren =)!
    Vi kommer att ha ca 120 gäster och kommer att gifta oss borgerligt i sthlm. Vigseln äger rum på en konferensanläggning vid vattnet. Innan dess kommer vi ha en liten persisk ceremoni med den närmaste familjen, dock kommer vi inte att vigas på persiskt vis i samband med detta utan det får vi göra senare vid behov (om vi ska åka till Iran tillsammans t.ex.).

Jag tycker vi ligger ganska bra i planeringen, alla de stora sakerna är bokade, festlokal, vigselförrättare, fotograf, frisör, smink och filmare. Klänningen är köpt, brudgummens kläder kommer vi att hyra. Det som är kvar är panering av programmet, dekorationer mm =).

Hur långt har du kommit? Alltid kul att höra vad andra har för tankar och planer =)

• Pagnie

Ja som sagt vi gifter oss ju inte förän nästa sommar men det hindrar en ju inte från att planera ändå. Jag har valt färgtema som kommer vara klarblå/rosa och silver. Vi ska ha tema fjärilar.
    Vi har eventuellt en lokal. Har möte med dom nästa fredag då vi ska disskutera mat och så. Kyrkan är bestämd om det nu blir den här lokalen. Problemet med lokal är ju hurvida det blir billigare att boka en lokal och köra catering eller om restaurang blir billigare då dom fixar allt. Men som det ser ut nu så är det restaurang.

Jag håller på att ta reda på persiska traditioner nu men det är inte lätt. Vi ska ha knivdansen i alla fall. Sen kör vi vigseln i kyrkan och direkt efter det i lokalen kommer vi ha den persiska vigseln med sofre aghd.

Planen är att åka till iran nästa vår för att inhandla tyger, klänning, ringar och saker till sofren.

Men hur som så kommer det en massa olika saker hela tiden som man inte tänkt på så det är ju hur mycket som helst.
    Men svärmor börjar sväva ut nu också så hon har ju mycket ideer så det är ju skönt att man får hjälp. Hon är mer nervös inför detta än vad jag är.
    Men gästlistan är skriven i alla fall så vi blir runt 100 personer. Men det kan bli några fler. Det vet man ju aldrig.

Sedan ska vi ha en person som går med trumma efter vigseln också.

Oj gud nu känns det som knappt något alls är klart. Haha. Men vi kan ju inte boka så mycket än tyvärr. Men i höst så kommer nog det mesta bokas i alla fall.

Har ni mycket folk som kommer hit från Iran också?
    Och ska ni ha några persiska traditioner?

• Erin

Hej!

Bra tråd till och börja med och hoppas att många kan svara och komma med idéer.
    Jag gifter mig i April och min blivande är från Iran.  Vi kommer att ha ett bröllop med 250
    gäster, det mesta i planeringen är redan avklarat det är enbart små detaljer kvar, vilket är
    jobbigast tycker jag. Vi ska vigas borgerligt på stadshuset sedan kommer vi att vigas på
    persisk vis ( sofreh ye aghd )  på festvåningen.

Vi kommer också att ha knivdansen, jag tycker om den traditionen  Glad  Det blir ingen persisk mat
    då iranier oftast brukar ha buffé, och det kan man inte ha för 250 gäster. Vi kommer att ha en 3
    rätters kombo, 10 olika meze rätter, sen en huvudrätt med 2 olika kötträtter, sen en stor fruktbuffé
    med chokladfontän och persiska bakelser, och självklart bröllops tårta.

Vi har också tema fjärilar  Glad  vi har champagnegult, limegrönt och cremevit som färgtema.
    Har beställt närmare 300 fjärilar som vi kommer att dekorera festvåningen med.
    Våra inbjudningskort, tackgåvor samt sofreh ye aghden kommer att gå i tema färgerna samt
    med fjärils dekorationer på.

Jag har nästan allt under kontroll förutom persisk vigselförrättare, vet någon hur man kan få tag i en??
    Vi vill inte ha några religiösa inslag utan enbart i ceremoniell syfte.

Mvh / Erin

• s83
    Erin skrev 2012-03-01 10:52:11 följande:
    Hej!

Bra tråd till och börja med och hoppas att många kan svara och komma med idéer.
    Jag gifter mig i April och min blivande är från Iran.  Vi kommer att ha ett bröllop med 250
    gäster, det mesta i planeringen är redan avklarat det är enbart små detaljer kvar, vilket är
    jobbigast tycker jag. Vi ska vigas borgerligt på stadshuset sedan kommer vi att vigas på
    persisk vis ( sofreh ye aghd )  på festvåningen.

Vi kommer också att ha knivdansen, jag tycker om den traditionen  Glad  Det blir ingen persisk mat
    då iranier oftast brukar ha buffé, och det kan man inte ha för 250 gäster. Vi kommer att ha en 3
    rätters kombo, 10 olika meze rätter, sen en huvudrätt med 2 olika kötträtter, sen en stor fruktbuffé
    med chokladfontän och persiska bakelser, och självklart bröllops tårta.

Vi har också tema fjärilar  Glad  vi har champagnegult, limegrönt och cremevit som färgtema.
    Har beställt närmare 300 fjärilar som vi kommer att dekorera festvåningen med.
    Våra inbjudningskort, tackgåvor samt sofreh ye aghden kommer att gå i tema färgerna samt
    med fjärils dekorationer på.

Jag har nästan allt under kontroll förutom persisk vigselförrättare, vet någon hur man kan få tag i en??
    Vi vill inte ha några religiösa inslag utan enbart i ceremoniell syfte.

Mvh / Erin
    Kommer ni att gifta er i stockholm? Vilken lokal har ni valt?
  • Pagnie

åh vad roligt då är det snart dags för dig. Nej att ha buffe för 250 personer är väl kanske att ta i. Vi blir som tur är inte så många.
    Dum fråga kanske men vad är meze rätter?
    Och vart hittar beställer/köper ni de persiska bakelserna, för det skulle jag absolut vilja ha med.

Vad roligt att ni också har fjärilar. Det är ju så vackert. Hur stora fjärilar beställer du och vart? Vad jag har sett så finns det inte ett jätte stort utbud av fjärilar. inte i våra färger i alla fall. Så vill hitta i silver, rosa, blå.

Ja det där med vigselförättaren är inte lätt. Som sagt vi letar redan nu men det är svårt.

• Erin
    s83 skrev 2012-03-01 11:57:59 följande:
    Kommer ni att gifta er i stockholm? Vilken lokal har ni valt?
    Hej!
    Ja, vi ska gifta oss i sthlm, en ny festvåning som dem håller på och bygger.
    Beräknas och bli klar till slutet på mars.
    Ska du också gifta dig snart??  Är du från Iran??

Mvh / Erin
  • Erin
    Pagnie skrev 2012-03-01 12:00:52 följande:
    åh vad roligt då är det snart dags för dig. Nej att ha buffe för 250 personer är väl kanske att ta i. Vi blir som tur är inte så många.
    Dum fråga kanske men vad är meze rätter?
    Och vart hittar beställer/köper ni de persiska bakelserna, för det skulle jag absolut vilja ha med.

Vad roligt att ni också har fjärilar. Det är ju så vackert. Hur stora fjärilar beställer du och vart? Vad jag har sett så finns det inte ett jätte stort utbud av fjärilar. inte i våra färger i alla fall. Så vill hitta i silver, rosa, blå.

Ja det där med vigselförättaren är inte lätt. Som sagt vi letar redan nu men det är svårt.
    Hej igen!
    Meze rätter är kalla samt varma förrätter från mellanöstern.
    Tycker att det kan bli en bra kombination till just vårt bröllop.
    Dem persiska bakelserna ska våran bröllops coordinator fixa,
    vet dock inte varifrån men jag kan fråga han om du vill??

Mina fjärilar är beställda online, från ett företag. dem är ca 12 cm
    och är limegröna och cremevita ( 2 olika färger ska det va )
    Vi tänkte dekorera stolsryggarna med fjärilar samt kandaletterna..
    jag har lite idéer och förslag kring just dekorationen Glad
    Du kan få tag i nästan fjärilar i alla färger.. kan länka några sidor till dig
    om du vill ???

Måste verkligen få tag i en persisk vigselförrättare snarast...Rynkar på näsan
  • s83
    Erin skrev 2012-03-01 13:32:34 följande:
    Hej!
    Ja, vi ska gifta oss i sthlm, en ny festvåning som dem håller på och bygger.
    Beräknas och bli klar till slutet på mars.
    Ska du också gifta dig snart??  Är du från Iran??

Mvh / Erin
    Hej,

Kolla din inbox :) skrev där istället.
  • Pagnie
    Erin skrev 2012-03-01 13:41:46 följande:
    Hej igen!
    Meze rätter är kalla samt varma förrätter från mellanöstern.
    Tycker att det kan bli en bra kombination till just vårt bröllop.
    Dem persiska bakelserna ska våran bröllops coordinator fixa,
    vet dock inte varifrån men jag kan fråga han om du vill??

Mina fjärilar är beställda online, från ett företag. dem är ca 12 cm
    och är limegröna och cremevita ( 2 olika färger ska det va )
    Vi tänkte dekorera stolsryggarna med fjärilar samt kandaletterna..
    jag har lite idéer och förslag kring just dekorationen Glad
    Du kan få tag i nästan fjärilar i alla färger.. kan länka några sidor till dig
    om du vill ???

Måste verkligen få tag i en persisk vigselförrättare snarast...Rynkar på näsan
    åh ja jag vill jättegärna veta vart du hittade dom. Det är ju som sagt jättesvårt att hitta det man vill ha så all hjälp och alla tips är välkomna.
  • Mandis
    Pagnie skrev 2012-02-29 22:54:56 följande:
    Ja som sagt vi gifter oss ju inte förän nästa sommar men det hindrar en ju inte från att planera ändå. Jag har valt färgtema som kommer vara klarblå/rosa och silver. Vi ska ha tema fjärilar.
    Vi har eventuellt en lokal. Har möte med dom nästa fredag då vi ska disskutera mat och så. Kyrkan är bestämd om det nu blir den här lokalen. Problemet med lokal är ju hurvida det blir billigare att boka en lokal och köra catering eller om restaurang blir billigare då dom fixar allt. Men som det ser ut nu så är det restaurang.

Jag håller på att ta reda på persiska traditioner nu men det är inte lätt. Vi ska ha knivdansen i alla fall. Sen kör vi vigseln i kyrkan och direkt efter det i lokalen kommer vi ha den persiska vigseln med sofre aghd.

Planen är att åka till iran nästa vår för att inhandla tyger, klänning, ringar och saker till sofren.

Men hur som så kommer det en massa olika saker hela tiden som man inte tänkt på så det är ju hur mycket som helst.
    Men svärmor börjar sväva ut nu också så hon har ju mycket ideer så det är ju skönt att man får hjälp. Hon är mer nervös inför detta än vad jag är.
    Men gästlistan är skriven i alla fall så vi blir runt 100 personer. Men det kan bli några fler. Det vet man ju aldrig.

Sedan ska vi ha en person som går med trumma efter vigseln också.

Oj gud nu känns det som knappt något alls är klart. Haha. Men vi kan ju inte boka så mycket än tyvärr. Men i höst så kommer nog det mesta bokas i alla fall.

Har ni mycket folk som kommer hit från Iran också?
    Och ska ni ha några persiska traditioner?
    Det är aldrig för tidigt att börja planera =). Vad fint med fjärilar som tema, våra inbjudningskort som vi beställde hade guldfjärilar på framsidan. Vårt bröllop kommer att gå i färgerna guld, grönt (mest lime) och vitt!

Vad smart att åka till Iran för bröllopsshopping, det finns ju mycket fint där och till bättre priser. Vi kommer att ha en sofre aghd innan den riktiga vigseln, men det kommer mest vara symboliskt....alltså utan persisk vigselförrättare. Min blivandes morbror kommer att läsa en fin kärleksdikt osv. Mamma har fått uppgiften att ordna med detta och det finns tydligen något ställe som hyr ut allt till sofre aghd.

Angående restaurang vs catering så är det tyvärr dyrare med restaurang men kanske även bekvämare?! För oss ingår mat i ställets bröllopspaket. Vi kommer oxå att ha knivdans innan tårtan och det är mina 4 brudtärnor som ska dansa...ingen av dom är iranier så det blir spännande ;).

Min blivande har största delen av sin släkt här. Men från min sida kommer kanske 5-10 pers från Iran...har jättestor släkt där och om alla skulle komma så skulle det bli kaos =).

Du är ute i god tid, vissa saker kan man inte fixa för tidigt så jag tror nog oxå du kommer att komma i gång ordentligt till hösten!!!
    Är ni båda från Iran eller bara din blivande?
Svar på tråden Persiska brudar?