• Anonym (Rultiga Rut)

MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!

Vad fasen - jag älskar mig själv och hur jag ser ut. Jag är tjock, men jag är ändå vacker. Jag gifter mig om 3 månader och folk i min närhet antyder att jag ska börja banta. Jag har redan köpt min klänning efter hur jag ser ut idag, och jag vill varken ner eller upp innan jag gifter mig.

Min blivande älskar mig för hur jag ser ut - det är därför vi gifter oss. Men alla andra verkar tycka att jag är för fet för att få gifta mig.

Varför får man inte bara se ut som man gör? Och jag drar mer 50 i storlek, inte 38/40 som ni andra "plusbrudar" här inne gör.

Finns det någon här inne som är riktigt plussize och är stolta över det? Precis som jag och som VÄGRAR att vara med i bantningstrådarna här inne och säger emot folket i er närhet som tvingar er att banta.

/Rultiga Rut 

• Svar på tråden MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!
  • Anonym (Rultiga Rut)
    knyttan skrev 2012-02-06 23:27:33 följande:
    Jag känner att jag bara måste komma med en liten kommentar om detta ang när man "får" kalla sig plussize osv... Jag själv anser mig inte vara plussize öht då jag drar 40 när jag är vältränad och duktig och 42 när jag är lite mera lat/stressad... alltså typ Sveriges vanligaste storlek. Däremot hävdar jag med bestämdhet att jag är mullig/ rund/ kurvig, eftersom det är precis vad jag är. För jag är inte smal och har aldrig varit. Och kommer aldrig att bli heller, även om jag gillar mig själv bättre när jag är lite mer vältränad, för då både känner jag mig och ser bättre ut. Men lite trivselkilon, so what liksom. Och julgran på ryggen har jag oavsett :) Och valkar både här och där. Däremot så är det faktiskt rent ärligt ett himla hackande just på oss i dessa "mellanstorlekar" runt 40-44. Jag började kommentera i en tråd som hette "Mulliga brudar, vad ska man ha för klänning?" Och där kom det snart kommentarer i stil med att strl 42 då var man inte "mullig" osv, "vi som verkligen är kurviga, som har strl 48" och så vidare och så vidare. Allt är ju så klart relativt. Men mellan 40-44 ca är det långtifrån säkert att man känner sig bekväm i sin kropp (jag gör det nu idag, men det har varit ett långt hårt arbete) och fettfladder och valkar kan man visst ha ändå, och det kan visst vara skitsvårt att hitta klänning ändå och det kan visst vara psykiskt jobbigt då också att inte vara som idealet... Det är inte så kul om man då dessutom blir tilltvålad med att man inte har rätt att tycka att det är jobbigt om man inte väger +100 kg typ (för det är bara då man kan vara "mullig"??). För om alla såna här trådar ska mynna ut i att den som är tjockast vinner, så... ja, jag vet inte. Min poäng är väl bara att det kanske kan kvitta vad för storlek man kanske drar för det är väl själva upplevelsen av sin egen kropp som är relevant? Och för att knyta an till TS så är det ju faktiskt så att man kan tycka den är tiptop även om vågen, måttbandet och storlekslappen säger något annat än de "borde"... Sorry det blev lite långt och OT nu..
    Men detta missförstånd... Om du som 44:a, 40:a eller liknande vill deifiniera dig som plus, varsågod. Men jag VET som 50:a att det inte alls är liknande kroppar och vikt på en 42:a och en 50:a. Jag kanske inte kan känna igen mig i brudar som här inne kallar sig plus men som kommer i 40 klänningar när en annan ibland får gå upp i storlek när man prövat olika klänningar. Varför tar du en diskussion och gör den till en annan när vi redan gått igenom detta?

Om man känner sig plus vid 42, och redan då kanske mår dåligt över det (nu säger jag inte att du gör det), tänk hur det är när man kommer upp till 50, för vi har varit en 42:a en gång i tiden! Du och jag skulle aldrig kunna ställa oss bredvid varandra i våra klänningar och ses på på samma sätt då folk tydligen ser mig som ett stort fett monster i jämförelse med alla under min storlek.

Men jag hoppas att du kan förstå vad jag menar, och även vad andra +46:or har skrivit i tråden och lägga ner denna diskussionen i denna tråd.  Tror du jag vill vinna titeln tjockast i tråden? Det är inte kul för någon att vara plus, oavsett vilken plus storlek man har, det är inte det tråden handlar om - starta gärna en ny och diskutera detta!
  • Moster Stina

Vill bara berätta för trådstartaren och andra med storlek 50.

Ni kan ju tokbanta hur mycket som helst, men folk SER sällan att man har gjort det förrens man gått ned typ 45 kg. (Så var det i alla fall för mig. OJ vad duktig jag var just de sista två månaderna tyckte folk, när jag gick ned som minst liksom.)

Surt, men sant. Så varför skall man då hetsbanta till sitt bröllop??? Blir bara ännu svårare att få till en klänning som sitter bra eftersom man ändrar storlek hela tiden.

JAG har själv tränat och ätit bra så att jag har gått ned från storlek 52 till 38. Fast nu är jag tillbaka på 44.

Visst var jag smalare i omfång som 38 MEN löst skinn det får man vill jag lova. Hade INTE varit finare under en brudklänning!

Själv gifte jag mig som gravid och hade verkligen ingen aning om hur jag skulle lösa klänningsfrågan. Inte lätt att beställa en rätt storlek tre månader i förväg. ÄVEN om det var en gravidklänning. Jag var sån att jag dessutom blev smalare i omfång under graviditeten, men med mer framskjuten mage förstås. Det var INTE lätt!

Men med hjälp av en sömmerska så kunde hon sy till och korrigera in i det sista.

Nä trådstartaren fortsätt vara stolt och nöjd över dig själv! Du kommer att vara precis så vacker som ditt självförtroende är! Lycka till!

• Anonym

Jag håller på att gå ner nu inför mitt bröllop i September. Men jag gör det för att jag vill och för att jag inte trivs med mig själv. Sen så tycker jag att klänningen sitter bättre när man är något mindre,iaf på mig! Jag vet hur kritisk jag är och skulle sen vilja känna mig nöjd på min bröllopsdag för en gångs skull. Tänk och få tillbaka korten och bara hata dem..

• ewamarie

Jag har följt denhär tråden sedan starten men inte varit säker på hur jag skall formulera mig. Jag skall börja med att säga två saker:

1. TS, vad imponerad jag är av dig som tycker om dig själv precis som du är och är stolt över hur du ser ut 

2. Jag har inte läst alla inlägg så om jag råkar trampa på någon tå eller upprepa det någon redan tidigare skrivit så är det för att jag läst allt och inte för att jag är dryg

Jag är själv normalviktig. Jag är vältränad och drar 36/38 i storlek. Jag jobbar med friskvård och jag tränar flera pass om dagen (i mitt arbete). MEN jag är inte ett dugg nöjd med hur jag ser ut. Jag känner mig tjock och pluffsig fast det är så långt ifrån sanningen man kan komma. Jag har en alldeles skev bild av hur jag ser ut. Det är jag medveten om DÄRFÖR är jag imponerad av TS (och alla ni andra) som är stolta och nöjda med hur ni ser ut, vare sig det är i strl 36 eller strl 50.

Jag är uppvuxen med en mamma som bantat KONSTANT! Var det inte banandieter eller uteslutande av potatis så var det fasta eller något annat. Sådant sätter sina spår. Jag tror att det är en bidragande orsak till att jag aldrig känner mig nöjd. Nu när jag själv har en massa kunskap om mat, näringslära och träning så inser jag ju hur fel ute min mamma var i hennes bantningshysteri. Detta är något att tänka på för alla oss som har barn. Det är vi som formar dem. Hur barnen ser på sig själva. Jag försöker få mina barn att ha en sund inställning till mat. Jag lär dom varför vi behöver kolhydrater och proteiner. Att hjärnan faktiskt mår bra av socker och så vidare. Helt enkelt en sund inställning till kost och motion. Jag pratar sällan om vikt eller övervikt för det sista jag vill är att mina barn skall få med sig en inställning av att man INTE får väga mer än "normalt". 

Jag tycker att det är helt galet att någon, som inte är läkare eller annan frisk-/sjukvårdspersonal, påpekar vad någon annan väger. Det är oförskämt så det skriker om det!! Vi kvinnor har en förmåga att vara rätt elaka mot varandra när det gäller hur vi ser ut. 

Dagens kvinnoideal är: Smal = snygg, Tjock = ful. Men vem är det som avgör det? Vilken kille tycker egentligen om en kvinna som har kropp som en tioåring?? 

Om man är nöjd med hur man ser ut så skall man inte ändra på sig för att någon har fått för sig att "man skall se ut på ett visst sätt". Det man skall ändra på är kanske den vänskapen. 

Sen så finns det ju, såklart, det här med hälsoaspekten. Det är inte hälsosamt att vara allt för överviktig. Det vet de allra flesta. Men återigen så är det ju upp till en läkare att ta upp. 

Nej, stå på er alla ni som är nöjda med hur ni ser ut!! Låt ingen intala er något annat än att ni är fina som ni är! 

• Anonym (Fd tjockis)

Ni som drar riktigt höga storlekar och säger "jag trivs som jag är" tror jag allvarligt ljuger. Ingen trivs av att börja flämta redan 5 min inne i promenaden, ingen trivs av att inte kunna ta den där löprundan man längtat efter för att det helt enkelt är för tungt. Ingen trivs av att behöva sola i vassen, hela tiden dra in magen, ha ångest inför att testa kläder etc. Ni har också ett ansvar gentemot era kroppar, det sliter på era organ och skelettet att gå runt och bära på så många extra kilon.

"Det är snyggt med lite kurvor" Ja det är det, OM man drar en 40-42. Efter det blir det bara fläskigt, och det är INTE snyggt och framförallt inte hälsosamt. Var inte så lat! Och nu behöver ni med sjukdommar som gör att ni inte kan gå ner i vikt inte ta åt er, ok? Men du som är fullt frisk och klagar på att det är så himla svårt att äta mindre, inte småäta etc, du är bara lat! Hur svårt är det att ta fram en mindre tallrik och lägga sin mat på den? Hur svårt är det att ta en rask primenad varje morgon och/eller kväll? Gör du det garanterar jag att du går ned i vikt. Tro mig jag har själv varit där, en lat självömkande person som hela tiden gav en massa ursäkter för varför jag såg ut som jag gjorde. Jag slutade ljuga för mig själv och insåg att varken min hälsa eller min själ mådde bra av mina invanda mönster och min vikt.

OM du är villig att kämpa kan du gå ner till en hälsosam vikt. Det krävs lite jävlar annama bara.

• bridetobe2013

Vad komiskt att den enda som klankar ner på folk väljer att vara anonym

1/6 2013
  • förlovadflicka

Ni som säger att 42 inte är stort kan ju ändå ha i minnet att 42 och uppåt räknas som plus size iaf i Sverige. Och har man storlek 42 så är man lite mullig faktiskt, kanske inte om man jämför med st 50, men jag, som är en 38 tycker min mammas kläder i storlek 42 är jättestora när jag provar dem :p

• Anonym (Rultiga Rut)
    Anonym (Fd tjockis) skrev 2012-02-07 09:27:50 följande:

Ni som drar riktigt höga storlekar och säger "jag trivs som jag är" tror jag allvarligt ljuger. Ingen trivs av att börja flämta redan 5 min inne i promenaden, ingen trivs av att inte kunna ta den där löprundan man längtat efter för att det helt enkelt är för tungt. Ingen trivs av att behöva sola i vassen, hela tiden dra in magen, ha ångest inför att testa kläder etc. Ni har också ett ansvar gentemot era kroppar, det sliter på era organ och skelettet att gå runt och bära på så många extra kilon.

"Det är snyggt med lite kurvor" Ja det är det, OM man drar en 40-42. Efter det blir det bara fläskigt, och det är INTE snyggt och framförallt inte hälsosamt. Var inte så lat! Och nu behöver ni med sjukdommar som gör att ni inte kan gå ner i vikt inte ta åt er, ok? Men du som är fullt frisk och klagar på att det är så himla svårt att äta mindre, inte småäta etc, du är bara lat! Hur svårt är det att ta fram en mindre tallrik och lägga sin mat på den? Hur svårt är det att ta en rask primenad varje morgon och/eller kväll? Gör du det garanterar jag att du går ned i vikt. Tro mig jag har själv varit där, en lat självömkande person som hela tiden gav en massa ursäkter för varför jag såg ut som jag gjorde. Jag slutade ljuga för mig själv och insåg att varken min hälsa eller min själ mådde bra av mina invanda mönster och min vikt.

OM du är villig att kämpa kan du gå ner till en hälsosam vikt. Det krävs lite jävlar annama bara.

Oj vad mycket klokare jag blev nu.....Inte. Alltså, jättebra om den intställningen funkade för dig! Jag proppar inte i mig massa godis, ligger inte i soffan och grisar framför tvn men det kan du ju tro om du vill. Du vet inte alls om jag har en stor rumpa som passar i 50 byxor och en jätte nätt överkropp, du vet inte heller om jag har 50 på överkroppen men jättesmala ben. Allas kroppar är olika, men du är precis så som de människorna jag skrivit om här i tråden - du har en helt sjuk syn på övervikt eller nej förlåt - inte övervikten utan människorna som bär på den. För det är oss det är fel på, vi är lata, äckliga, fula och feta. Vi har ingen karaktär utan är rent av värdelösa som människor. Du tycker att man är äcklig och fläskig när man är större än 42? Låter som du är en av mina "vänner"/svägerska.

Herregud - inte konstigt att man startar sådana här trådar när folk är på detta vis, förstår ni mig ännu mer nu? Jag blir ju rädd. Och underbart när Ewamarie skriver om sin mamma som bantat på fel sätt och att man ska lära sina barn att äta rätt istället för att hetsbanta - undrar om denna anonyma skribent har egna barn - dessa lär dra på sig en och annan ätstörning med en sådan mor som gör sådana utlägg. Fd. tjockis, du får tro att vi ljuger, tur att du hade så dålig självkänsla att du kunde banta ner dig då!

Jag KOMMER ta tag i min vikt - men inte nu tre månader innan mitt bröllop då som sagt klänningen redan är köpt. Jag vill gå ner i vikt FÖR MIN HÄLSAS SKULL, inte för att jag förväntas vara en smal BRUD.
  • Anonym (Rultiga Rut)
    förlovadflicka skrev 2012-02-07 09:41:11 följande:
    Ni som säger att 42 inte är stort kan ju ändå ha i minnet att 42 och uppåt räknas som plus size iaf i Sverige. Och har man storlek 42 så är man lite mullig faktiskt, kanske inte om man jämför med st 50, men jag, som är en 38 tycker min mammas kläder i storlek 42 är jättestora när jag provar dem :p
    Storlek 42 varierar ju från butik till butik. Jag kunde för två år sedan ha 44 på byxor inne på Gina Tricot. Jag använder fortfarande samma märkes jeans som jag hade för två år sedan, men byxorna på gina passar inte längre. På HM har de kläder upp till 46 som ingår i "bassortimentet" och räknas inte som plus. Så det är så olika från butik till butik, plagg till plagg, material till material.
  • Aniara4

Suck. Nu blir det så här igen. Ok, låt mig reda ut begreppet.

Övervikt i sig är EN diskussion. Som för all del kan vara intressant - själv är jag rätt less, men det kan ju finnas andra som tycker det är roligt att diskutera huruvida det är bra eller dåligt att vara överviktig, vad det beror på och vad man ska göra åt det.

Men nu handlade den här tråden faktiskt inte om det, utan huruvida man har rätt att gifta sig i storlek 50 eller om det är nödvändigt att först gå ner till storlek 38 innan man har stilpolisens tillåtelse att sätta på sig en brudklänning.

Det faktum att det existerar brudklänningar i storlekar över 50 tycker jag besvarar den frågan.

Sen vet jag också att det kan vara svårt att känna sig sådär strålande vacker som man vill när man inte känner sig bekväm med sin kropp, men det är just den känslan man måste försöka komma över när man ska gifta sig. Det är ju faktiskt så att bröllopsdagen handlar om att man älskar och är älskad, och där borde fokus ligga, tycker jag. Dessutom har man lagt ner en massa möda (de flesta i alla fall) på att hitta den klänning som passar en bäst, vara fin i håret och sminkad som man kanske aldrig varit förr i hela sitt liv - så var det för mig i alla fall, jäklar vad vacker proffset hade gjort mig!

Som överviktig bombarderas man hela tiden med mer eller mindre subtila budskap som säger att man är lat och äcklig. Allt från sneda blickar, oförskämda kommentarer från främlingar på stan (ni som aldrig har varit riktigt stora har ingen aning!), till det enkla faktum att kläderna i de flesta affärer inte passar utan man får gå till den särskilda "skamvrå" som ett fåtal affärer har och där kläderna är murriga, tältliknande och oerhört fula.

Om man trots allt detta dristar sig till att inte känna ett klädsamt självförakt och gömma sig i garderoben för att skona omvärlden från åsynen av ens kroppshydda, då vaknar genast några till liv och tar i extra mycket för att få en att fatta hur äcklig man är och hur fel det är att gilla sig själv när man ser ut som man gör.

Seriöst. Det är uppenbarligen rätt många brudar som oroar sig för att de ska se för tjocka ut på sin bröllopsdag - oavsett deras faktiska storlek. Det är skittråkigt att det ska uppta så stor del av tankarna, som istället borde vara lika delar lycka och förväntan, och snurrande tankar på den praktiska planeringen.

Det SISTA man behöver är anonyma uppläxningar som syftar till att öka på självföraktet ännu mer och göra en ännu mer ledsen och obekväm. Är det någon som på allvar tror att man då reagerar med att tänka "Jahaaaa, men "anonym" tycker inte att jag duger som jag är, då ska jag genast sätta igång och banta, för den tanken hade jag aldrig kommit att tänka på annars"? Eller är det mer sannolikt att man mår ännu sämre, tycker att allt känns ännu hopplösare, och därför tröstäter ännu värre än man skulle gjort annars?

Starkt jobbat, P-G.

Svar på tråden MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!