• Anonym (Rultiga Rut)

MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!

Vad fasen - jag älskar mig själv och hur jag ser ut. Jag är tjock, men jag är ändå vacker. Jag gifter mig om 3 månader och folk i min närhet antyder att jag ska börja banta. Jag har redan köpt min klänning efter hur jag ser ut idag, och jag vill varken ner eller upp innan jag gifter mig.

Min blivande älskar mig för hur jag ser ut - det är därför vi gifter oss. Men alla andra verkar tycka att jag är för fet för att få gifta mig.

Varför får man inte bara se ut som man gör? Och jag drar mer 50 i storlek, inte 38/40 som ni andra "plusbrudar" här inne gör.

Finns det någon här inne som är riktigt plussize och är stolta över det? Precis som jag och som VÄGRAR att vara med i bantningstrådarna här inne och säger emot folket i er närhet som tvingar er att banta.

/Rultiga Rut 

• Svar på tråden MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!
  • bridetobe2013

Jag har börjat få problem med ben /knän , halsbränna m.m pga att jag har lite för mkt övervikt. Eftersom jag också gillar mig som jag är så har jag inte riktigt tagit tag idet. Men nu när jag ska gifta mig såg jag chansen att äntligen ta tag i det för min hälsas skull. Så det är alltså inte bara för att vara snygg i klänningen. Utan för att jag behöver gå ner för att må bra.

Hade jag mått bra och inte haft några problem så hade jag antagligen inte tagit tag i det nu heller. Jag är en 46/48 i vanliga affärer..

1/6 2012
  • Anonym (Rultiga Rut)
    Dyslektiskairrfarder skrev 2012-02-05 20:24:52 följande:
    Orkar inte ens läsa de andra som har svarat, orkade inte ens läsa hela ditt inlägg.

tänker dock ändå yttra mig.

Jag personligen tycker inte att man ska göra något om man inte själv känner för det. Så om du inte vill gå ner eller av tex hällsosjäl behöver gå ner. Så strunta i det. Vadå då andra har yttrat sig? är de inte dina vänner? stöttar de inte dig?

bara en tanke!
    Gör vad du själv vill känner och mår bra av
    Du orkar inte ens läsa men ändå kommenterar du.. Det känns också kul.. Man har vissa vänner som stöttar en och sedan har man andra som kommenterar hur man ser ut - oavsett om det är negativt eller inte.

Jag skulle vilja gå ner pga. hälsan - det är inte det som är grejen här, jag blir ledsen av folks dumma kommentarer och undrade om det är jag som är dum i huvudet som inte bantar innan BRÖLLOPET eller om man kan få se ut som man gör utan att bli dömd för det.

Jag har tom. funderat på att ändra min frisyr för att täcka mina dubbelhakor som jag tydligen har, enligt en viss person i min omgivning.  

Jaja, det känns som det blir en lång debatt om hälsoproblem - det är som sagt inte det jag ville prata om då jag VET riskerna med viktproblem och det är inget jag förespråkar alls. Jag ville som sagt bara veta om de ostöttande människorna i mitt liv har rätt i att man MÅSTE och BORDE banta innan man gifter sig, alltså pga. att man ska gifta sig, inte för hälsan (för det har ingen ens tagit upp, utan mer att jag kommer ångra mig när jag tittar tillbaka på bilderna från vår dag). Jag har för övrigt fött två barn också vilket har satt spår på min kropp.

• bridetobe2013
    Anonym (Rultiga Rut) skrev 2012-02-05 21:09:48 följande:
    Du orkar inte ens läsa men ändå kommenterar du.. Det känns också kul.. Man har vissa vänner som stöttar en och sedan har man andra som kommenterar hur man ser ut - oavsett om det är negativt eller inte.

Jag skulle vilja gå ner pga. hälsan - det är inte det som är grejen här, jag blir ledsen av folks dumma kommentarer och undrade om det är jag som är dum i huvudet som inte bantar innan BRÖLLOPET eller om man kan få se ut som man gör utan att bli dömd för det.

Jag har tom. funderat på att ändra min frisyr för att täcka mina dubbelhakor som jag tydligen har, enligt en viss person i min omgivning.

Jaja, det känns som det blir en lång debatt om hälsoproblem - det är som sagt inte det jag ville prata om då jag VET riskerna med viktproblem och det är inget jag förespråkar alls. Jag ville som sagt bara veta om de ostöttande människorna i mitt liv har rätt i att man MÅSTE och BORDE banta innan man gifter sig, alltså pga. att man ska gifta sig, inte för hälsan (för det har ingen ens tagit upp, utan mer att jag kommer ångra mig när jag tittar tillbaka på bilderna från vår dag). Jag har för övrigt fött två barn också vilket har satt spår på min kropp.
    Tycker inte att ngn har rätt att kommentera hur ngn ser ut. Nu gifter vi oss lite "hemligt" men om ngn sagt ngt till mig ang min vikt så hade jag blivit vansinning. om dom dessutom skulle göra det i samband med bröllop skulle jag bli ännu argare....Tycker inte att det är ok. Det värsta är om ens sk "vänner" häver ur sig ngt. Schyssta vänner..(inte)
    1/6 2012
  • gbg2012

Jag är smal men tycker det är väldigt oförskämt beteende, hur kan de säga så?? Ok att man kan vara orolig för hälsans skull men då lägger man fram det på ett snyggt sätt och inte såhär ytligt!

Min mormor blev överviktig när hon slutade röka och vi försökte få henne att gå ned i vikt för hälsans skull och det fungerar inte att tjata, man måste vilja själv. Tyvärr är det så att detta har påverkat hennes hälsa negativt och kan nu inte komma på mitt bröllop som hon sett fram emot i alla år. Det känns så tragiskt. Jag kan därför förstå att man som anhörig vill sina nära och kära sitt bästa. Men jag skulle aldrig drömma om att säga något om hennes utseende.  

• Anonym (Storan)

Din brors fru verkar vara stendum, och en sådan kommentar hade nog fått mig att dra ner umgänget till ett minimum. 

Jag är också stor (på riktigt alltså) och ska gifta mig i juni. Även jag har fått kommentarer från folk som jag vet vill mig väl, men på ett klumpigt vis. Dock inte så elakt som din brors fru uttryckte sig.

Jag vill gå ner i vikt, inte pga bröllopet, utan pga att jag inte trivs som jag är nu och jag mår inte bra. Jag har problem med rygg, mage osv. Har dock precis tagit mig igenom en fruktansvärt tuff period på några år och hälsa har tyvärr inte varit prio, utan att ta sig igenom dagen snarare.  Nu börjar jag se ljuset i tunneln och har därför orkat börja tänka på att ta tag i vikten och hälsan. 

Bröllopet är en dag i våra liv till för att fira vår kärlek och hedra vårt löfte till varandra, vad tusan spelar det för roll med några kilo upp eller ner den dagen? Det är ju resten av våra liv som är intressant. 

En väldigt gullig vän jag har (som för övrigt är hälsan själv, maratonlöperska osv) frågade lite försiktigt när jag pratade om detta om det var inför bröllopet jag ville ner i vikt, och när jag sa ungefär så som jag skrev ovan så blev hon så glad och sa att hon skulle finnas till hands när helst jag behövde hjälp eller stöttning. 

• tessie01

Jag har alltid varit runt storlek 38/40 men dem senaste 18 manadera har jag gatt upp till en storlek 44 (min blivande man ar kock).

Jag gifter mig om 3 veckor och vager just nu mer an jag nagonsin gjort innan. Visst, jag hade tankt att ga ner i vikt till brollopet men sen kopte jag en klanning i modell som ej kan tas in (6 manaders leveranstid) och da kunde jag helt plotsligt inte ga ner i vikt for da skulle ju klanningen bli for stor. Men inte har jag panik over det.

Jag har fatt en del hintar om att "ska du borja trana/banta etc infor brollopet" men varfor skulle jag gora det? Jag har en man som alskar mig for den jag ar. Och det kanns bra att gifta mig nu nar jag ar "storre an nagonsin" och kanna att han faktist alskar MIG.

Tycker det hade varit mycket varre att banta ner sig totalt och gifta sig i storlek 36/38 och sedan efterat lagga pa sig massa kilon och han undrar vad som hande? (for man gar ju alltid upp igen eller hur?) 

Och som nagon sa tidigare sa blir man sa trott och grinig av att ga pa diet och jag ar hellre rund, sund, pigg och lycklig pa min brollopsdag! 

• tessie01

Har ar min klanning forresten. Vilken brud tycker ni bar den bast; den smalare eller hon med lite mer kurvor!? Jag tycker iaf den passar mina kurvor perfekt! Glad

• KirsiLaa

Hihi! Det känns bra att det är fler som jag som tycker att de som oftast benämns som plussize har max 42 i storlek. Vad är då vi som är en bit över 50? Extra plussize? ;) 

Jo, såhär är det med mig, jag ligger runt 52/54 eller så i storlek  och vanligtvis är jag nöjd med min kropp. Det är rätt skönt att slippa vara hysterisk över att vara lite halvtjock sådär och gå runt och fundera på om det syns. ;) min sambo är nöjd med min kropp, även om jag misstänker att det bara är de stora tuttarna som han tycker om. ;) 

Nu när bröllopet närmar sig så har jag fått en massa komplex för allt möjligt. För att jag är tjock, dubbelhakan syns, magen är stor, ryggtjockisarna är irriterande, ansiktet är tjockt, armfetterna hänger och fladdrar.... det här kommer aldrig att gå, det jag är mest orolig för när  det kommer till bröllopet är att visa mig i brudklänning.  Folk kommer ju att titta på mig. :| Med alla tjockisar synliga och allt. Usch. Jag önskar att jag hade börjat banta för ett år sen. Nu är det ju för sent. 

Det är dock ingen i min omgivning som har antytt jag borde banta, de tror mest att jag kommer att vara så vacker. Det är mest bara jag som tvivlar starkt på det.

Så, för att svara på din fråga, så nej man behöver inte banta bara för att man ska gifta sig.  

• KirsiLaa
    Chicita skrev 2012-02-05 15:31:53 följande:
    Om man stör sig på att man ser ut som en julgran på ryggen (vilket man kan göra även i storlek 36 liksom) så finns det underkläder som slätar ut.
    Haha! Hur ser man ut som en julgran på ruggen? :D
  • KirsiLaa
    KirsiLaa skrev 2012-02-06 06:45:16 följande:
    Haha! Hur ser man ut som en julgran på ruggen? :D
    Ruggen? Ryggen såklart. :) 
Svar på tråden MÅSTE man banta bara för att man ska gifta sig?!