• Bröllop201206

Vilken tid gifter ni er? Klockslag?

Alltså vilken tid gifter ni er? Vi gifter oss klockan 15:00 å vad jag förstått så Är vigseln i kyrkan på ungefär lite mindre än en timme, då e klockan 16:00 ca. När börjar man äta middagen? 17:00? 18:00? Vad gjorde ni och era gäster efter vigseln? Åkte ni direkt till middagen? Eller stannade tog lite foton? Vad gjorde gästerna då?

• Svar på tråden Vilken tid gifter ni er? Klockslag?
  • daniiel
    pulmonate skrev 2012-01-31 14:26:22 följande:
    Vi kommer gifta oss så sent som kl.17.00. Restaurangen är sen 45min därifrån. Det kanske blir lite sent för dem svenska gästerna att äta, då det blir väl mat först frammåt 19.30. Men det är väl inte såå sent, eller? Sen blir det 7 rätters middag, så de är nog inte hungriga sen iaf! haha
    Vet gästerna om tiderna? För isåfall äter nog de som tror att de kan bli hungriga innan middagen något under eftermiddagen tänker jag, för vigseln alltså :)
  • Juni 2012

Vi gifter oss kl 10 på förmiddagen :) Lite udda tid, men då har vi ju resten av dagen fri.

• pulmonate
    daniiel skrev 2012-01-31 16:11:52 följande:
    Vet gästerna om tiderna? För isåfall äter nog de som tror att de kan bli hungriga innan middagen något under eftermiddagen tänker jag, för vigseln alltså :)
    Jo de kommer att informeras om tiderna. Jag tror också att de flesta äter en bit innan om de tror att de är hungriga. Vi kommer att hyra bussar för gästerna som kör dem mellan hotellet -> ceremoniplatsen -> restaurangen. Vet inte när vi ska bestämma att bussen ska vara framme vid ceremoniplatsen, men kanske 30min innan så då hinner de köpa en pizzabit, eller även på hotellet (finns restaurang och bar) innan de åker. Det fixar sig nog! 
    Undrar om man ska fixa något att göra på bussen?! TIPS?? Allsång, en "guide", eller ska folk bara sitta o prata. Det tar som sagt 45min x 2. 
  • aniara
    Bröllop201206 skrev 2012-01-31 14:31:42 följande:
    För gästernas skull, försök hålla tiden mellan vigseln och festen så kort som möjlig. Glada pigga gäster -> rolig fest! Vi kommer bjuda på dryck och snacks/lättare plockmat vid restaurangen i väntan på att vi kommer dit samt att toastmaster eller värdpar får chans att informera om viktiga händelser under kvällen, var toaletterna finns etc. Det finns också en glasskiosk precis vid kyrkan för de som vill ha sånt :D Vår bröllopsort ligger lite off så ingen av gästerna är på hemmaplan (och inte vi heller). Men som sagt så ska vi antagligen ha den "stora" fotosessionen innan vigseln så gästerna ska inte behöva vänta speciellt länge på oss.
  • Juni 2012
    aniara skrev 2012-02-01 13:51:25 följande:
    För gästernas skull, försök hålla tiden mellan vigseln och festen så kort som möjlig. Glada pigga gäster -> rolig fest! Vi kommer bjuda på dryck och snacks/lättare plockmat vid restaurangen i väntan på att vi kommer dit samt att toastmaster eller värdpar får chans att informera om viktiga händelser under kvällen, var toaletterna finns etc. Det finns också en glasskiosk precis vid kyrkan för de som vill ha sånt :D Vår bröllopsort ligger lite off så ingen av gästerna är på hemmaplan (och inte vi heller). Men som sagt så ska vi antagligen ha den "stora" fotosessionen innan vigseln så gästerna ska inte behöva vänta speciellt länge på oss.
    Hehe, vi har två dagar mellan vigseln och festen Tungan ute
  • teddy
    Juni 2012 skrev 2012-02-01 15:49:21 följande:
    Hehe, vi har två dagar mellan vigseln och festen Tungan ute
    Fest i dagarna tre! Kul! :)
  • Juni 2012
    teddy skrev 2012-02-01 15:51:04 följande:
    Fest i dagarna tre! Kul! :)
    Nä, alltså... festen är under en söndageftermiddag bara. Vi viger oss på fredagen.
  • Nikkita

Vi kommer fotograferas innan vigseln (14.00-15.30). Vigsel 16.00 borgerlig som tar ungefär 20 min. Mingel där efter fram till middagen kl: 17.00.

• Emmisenn

Så här ser vår planering ut: Vigsel kl 14-ca15. Lite fotografering utanför kapellet, sen åker vi för att fotograferas och gästerna till fest lokalen, tar ca 15 min från kapellet till lokalen :) Där kommer vår toastmaster hälsa välkommen och bjuda på bubbel, och det kommer bjudas på lite fruktfat och typ små snittar. Sen ska toastmaster hålla i en frågesport där dem är i lag om sex personer och frågorna handlar självklart om oss ;) Sen kommer vi ca 17.30 och då blir det bubbelskål (igen ;)) och sen.äter vi vid 18.00-18.30 ungefär :))

• Jersey

vi gifter oss klockan 16.30 sen åker vi vidare till middagen som blir runt 18-18.30. Fotografering har vi tänkt att ha innan vigseln.

• Emmisenn

Många väljer att fotograferas innan vigsel för att göra det bekvämt för gästerna (jag tycker det är helt ok om man själv inte bryr sig) jag har alltid sagt att mannen inte ska se mig fråns jag kommer in i kyrkan/kapellet och det är Vårt bröllop så jag tänker inte ta hänsyn till mina gäster på det viset för jag anser att dem ska ta hänsyn till oss som gifter sig ;)

• pulmonate
    Emmisenn skrev 2012-02-01 18:49:48 följande:
    Många väljer att fotograferas innan vigsel för att göra det bekvämt för gästerna (jag tycker det är helt ok om man själv inte bryr sig) jag har alltid sagt att mannen inte ska se mig fråns jag kommer in i kyrkan/kapellet och det är Vårt bröllop så jag tänker inte ta hänsyn till mina gäster på det viset för jag anser att dem ska ta hänsyn till oss som gifter sig ;)
    Själv bryr jag mig inte om det. Man vill ju se killens reaktion, sen om det är själva eller framför alla har mindre betydelse. Vi kommer förmoglien att ta "first look" foton. Vi gifter oss så sent som 17.00 så det skulle bli alldeles för sent annars om vi fotograferades innan. Men hade jag gift mig tidigare på dagen tycker jag inte det är fel att låta gästerna vänta en stund, så länge det finns något att göra. Antingen något att se, något att äta/dricka, mm.
  • knyttan

Vår planering är som följer:
    vigsel 14.30 till ca 15.20 (?) Det stora frågetecknet är att vi är inne på en ekumenisk vigsel och vi vet inte om o isf hur mkt längre tid det kommer ta....
    brudskål utanför på slottsvallen 15.30 - 16.00
    vi fotograferas 16.00 - 17.00, under tiden kan gästerna antingen besöka slottet där vi vigs, titta runt i slottsparken o ta en glass el kaffe nere vid vattnet och/eller evt gå en tipsrunda.
    17.00 är gästerna välkomna till festplatsen med snittar o bubbel. Vi kommer dit ca 17.30
    18.00 räknar vi med att börja äta. Jag tycker det känns lite tidigt, men de flesta skulle nog säga att det är lagom??
    (precis som pulmonate har vi lite sena, sydländska vanor... Glad)

• Insanire

Knyttan: Blev så nyfiken på begreppet ekumenisk vigsel.... Hur hade ni tänkt?

• peter35

Utan att läsa hela tråden undrar jag vilken tid som är vanligast? :)

• Bröllop201206

15:00? Vet inte, de flesta får kanske alternativ på tider de vill gifta sig:)

• Sirenne

Vi gifter oss kl 15:00 i september (i år). Velar fram och tilbaka om fotografering före eller efter ceremonin, men den blivande mannen kommer vara ohyggligt nervös innan, så jag tror det blir mer leenden från honom om fotograferingen hålls efter ceremonin. Vi har dessutom vigsel och fest i samma lokal.

Eftersom min morbror (journalist och fotograf) har lovat att fota, får vi nog rätta oss efter honom lite - han sa att han vill ha gott om tid på sig, så han inte gör några misstag
    Nå, önskeschemat ser ut som följande:
    15:00 vigsel (knappt 20 min)
    15:30 fotografering av oss och bröllopsföljet samtidigt som gästerna minglar, äter snittar, går på gps-uppdrag i närliggande parken och lattjar med vårt hembygda "photobooth"  (Vi vill ha roliga foton av gästerna istället för gästbok).
    16:45 Brudskål
    17:00 Nu har serveringspersonal och hjälpsamma vänner dukat om i salen och det är dags för mat och fest in till småtimmarna! 

• knyttan
    Insanire skrev 2012-02-02 22:19:21 följande:
    Knyttan: Blev så nyfiken på begreppet ekumenisk vigsel.... Hur hade ni tänkt?
    ekumenisk = ungefär "mångkyrklig". Jag är protestant o min sambo katolik. Ska gifta oss i svenska kyrkan men skulle villja ha även en katolsk präst om det går och ha katolska inslag i vigseln. Håller på att kolla upp det, katolikerna är ju lite mer kittsliga med vigseln än protestanter är, någon har sagt att katolska präster inte går med på att medverka om det inte är de som får utföra själva vigseln, men sen har jag också hörtfrån annat håll att det inte är några problem... vi får se.
Svar på tråden Vilken tid gifter ni er? Klockslag?