• moonlightgirl

Tårttråd

Hej hej
    Tyckte att det var dags för en tråd för tårtor. Visa gärna bilder. Vi har bestämt oss för att baka våra egna tårtor men vill gärna ha tips och ideér.

• Svar på tråden Tårttråd
  • Jalle
    Chicita skrev 2012-02-04 17:38:42 följande:
    Om du är orolig för att dom ska vissna utan vatten så finns det faktiskt pyttesmå "provrörsliknande" saker som man kan sticka ner i tårtorna för att sätta blommor i.
    Var på väg att köpa såna förut, men gjorde det aldrig....
    Det var i alla fall på någon av dom svenska tårt-tillbehörssidorna som jag såg det.
    Tårtdecor, kakburken eller nån liknande...  Glad
    Sedär, ett tips! Tack!
  • durrasflikka

Något liknande denna ska vi ha fast med röda band också.
    Vi ska ha vit chokladbotten, chokladmousse (mjölkchoklad tror jag det var), vanilj panacotta & flädermousse. MUMS! =)
  • Chokladkonditor

Hejsan!
    Jag är själv inte gift men arrangerar en del bröllop och är dessutom utbildad chokladkonditor och bakar de en hel del bröllopstårtor=). När du ber om tips, vad är du då ute efter? Är det moussetårta, marsipan, sugerpaste, frukt, gräddtårta??? Och vilka smaker och är det våning du helst vill ha??=) Nu kommer jag med tusentals frågor, men enligt mig är bra att börja ta ställning till och utgå ifrån det. Vill du ha tips för att lyckas baka den perfekta tårtan i hemmet och recept så tveka inte att fråga =). Kram

• Chokladkonditor
    Jalle skrev 2012-02-04 17:40:09 följande:
    Ja, det har också oroat mig.....att de vissnar lätt. Har gett min lillasyster i uppdrag att garnera tårtorna på förmiddagen innan vigseln. Tänker se till att blommorna är ordenligt fulla med vatten, plockar dom kvällen innan och sedan får de stå svalt i vatten till bröllopsdagen. Sen är det till att hålla tummarna att de står sig bra. Om någon har något annat tips så mottages det tacksamt!

Det är i stort sett ringblommorna som står för det oranga i vår dekoration. Det vita och mörkblå dominerar och orange och gult blir mer accentfärger. Knyter ihop inbjudningskorten som annars går i vit och blått med oranga sidenband. Ska också dekorera i trädgården (vi har utomhusvigsel) med vita, blå, gula och orange bomullsband, ska tex. hänga från trädet vi står under. Men även där dominerar vit och blått.
    Jag kan garantera er att blommorna inte vissnar även om ni lägger på dem tidigt på morgonen. Genom att tårtorna står i kylen så bevarar kylan blommorna så de inte vissnar. Att dekorera tårtor med riktiga blommor har varit en trend inom konditorbranschen i ett par år nu. En enkel dekoration som vem som helst klarar av men otroligt vacker och ger intryck av lyx. Våga prova alla möjliga blommor, kolla bara upp att de inte är gifta först. Rosor är klockrent, likaså ringblommor som ni nämner. Go for it! =) Lycka till!
  • fasit
    Chokladkonditor skrev 2012-02-05 02:39:07 följande:
    Jag kan garantera er att blommorna inte vissnar även om ni lägger på dem tidigt på morgonen. Genom att tårtorna står i kylen så bevarar kylan blommorna så de inte vissnar. Att dekorera tårtor med riktiga blommor har varit en trend inom konditorbranschen i ett par år nu. En enkel dekoration som vem som helst klarar av men otroligt vacker och ger intryck av lyx. Våga prova alla möjliga blommor, kolla bara upp att de inte är gifta först. Rosor är klockrent, likaså ringblommor som ni nämner. Go for it! =) Lycka till!
    Vad ska man tänka på om man vill ha rosor? är de inte besprutade osv? Vilka blommor kan man använda? Är det mycket dyrare med "tårtblommor"?
  • Jeaneettes

Såhär kommemr våran tårta vara fast sidenbanden kommer vara mörkrosa och dom stora rosorna kommer vara ljusrosa

• moonlightgirl
    Chokladkonditor skrev 2012-02-05 02:35:24 följande:
    Hejsan!
    Jag är själv inte gift men arrangerar en del bröllop och är dessutom utbildad chokladkonditor och bakar de en hel del bröllopstårtor=). När du ber om tips, vad är du då ute efter? Är det moussetårta, marsipan, sugerpaste, frukt, gräddtårta??? Och vilka smaker och är det våning du helst vill ha??=) Nu kommer jag med tusentals frågor, men enligt mig är bra att börja ta ställning till och utgå ifrån det. Vill du ha tips för att lyckas baka den perfekta tårtan i hemmet och recept så tveka inte att fråga =). Kram
    Våran favorit tårta är prinsesstårta. så det måste bli tårta med marsipan.
    Nej ingen våningstårta utan vi vill hellre ha flera tårtor.
    Smak vet jag inte det är där vi behöver ha lite tips.
  • moonlightgirl
    sollan skrev 2012-02-04 15:21:53 följande:

Sån här tårta har vi bestält med smakerna chokladtryffel & passionsfrukt...
    Blivande vårbrud
    denna tårtan ser väldigt god ut.  =)
  • moonlightgirl
    Jeaneettes skrev 2012-02-05 09:46:26 följande:

Såhär kommemr våran tårta vara fast sidenbanden kommer vara mörkrosa och dom stora rosorna kommer vara ljusrosa

Åååå vilken fin tårta.
  • sollan
    moonlightgirl skrev 2012-02-06 19:35:30 följande:
    denna tårtan ser väldigt god ut.  =)
    Var i alla fall god att provsmaka.
    Tycker den är otroligt vacker ochså så kommer kännas synd att skära sönder den  ;) Fast är visserligen väldigt sugen på att få äta av den så längtar tills om 2 månader, 3 dagar.
    Blivande vårbrud
Svar på tråden Tårttråd