• moonlightgirl

Tårttråd

Hej hej
    Tyckte att det var dags för en tråd för tårtor. Visa gärna bilder. Vi har bestämt oss för att baka våra egna tårtor men vill gärna ha tips och ideér.

• Svar på tråden Tårttråd
  • eosinmimmi

Är erta tårtor "klädda" med sugarpaste eller vad täcker ni med?

• Brud I Framtiden

Jag har börjat gjort skisser på egen designad tårta av choklad. Har kollat runt massor bland en massa olika otroligt fina tårtor och sedan skapat en egen design och look med inspiration ifrån dom. :) Innehållet är inte bestämt ännu, men någonting med choklad ska det iaf vara! :)

• LindaochJohn

Den här ska vi ha! Innehåll vet vi inte ännu...
  • sollan

Sån här tårta har vi bestält med smakerna chokladtryffel & passionsfrukt...
    Blivande vårbrud
  • fasit

Åh vilka fina tårtor!! Någon som haft en tårta som var "pyntad" i orange. Vi har det som temafärg och vi vill ha vita prinsesstårtor, men vi kan inte komma på någon vacker dekoration..
    tips?

• Jalle

Jag ska göra egna moussetårtor som går att frysa innan. Gjorde en provtårta i söndags som har varit i frysen sedan dess. I morgon kommer min syster och svåger för att provsmaka. Jag vill ha kritik på allt från smak, konsistens och om det funkade att frysa den. Anledningen till att jag vill ha en tårta som går att frysa är att jag vill slippa stressen med att göra tårta dagen innan. Här är receptet; bakochdessert.se/recept/visa-recept/lime-och-vit-chokladmousse-pa-browniebotten

• Jalle

Fasit; vi har också orange som temafärg (med vitt, mörkblått och gult). Jag tänker garnera tårtan med bl.a. ringblommor som faktiskt är ätbara, även om jag har svårt att tro att nån äter dom . Ska ha ringblommor i brudbukett och bordsdekoration också.

• fasit
    Jalle skrev 2012-02-04 15:41:33 följande:
    Fasit; vi har också orange som temafärg (med vitt, mörkblått och gult). Jag tänker garnera tårtan med bl.a. ringblommor som faktiskt är ätbara, även om jag har svårt att tro att nån äter dom . Ska ha ringblommor i brudbukett och bordsdekoration också.
    aha..fint!! håller de sig verkligen fina? jag tänker att de vissnar ganska lätt och så, men de kanske kan behandlas på ngt sätt. Perfekt till tårtan! tackf ör tiad ska ni ha för andra detaljer i orange?
  • Chicita
    fasit skrev 2012-02-04 17:08:43 följande:
    aha..fint!! håller de sig verkligen fina? jag tänker att de vissnar ganska lätt och så, men de kanske kan behandlas på ngt sätt. Perfekt till tårtan! tackf ör tiad ska ni ha för andra detaljer i orange?
    Om du är orolig för att dom ska vissna utan vatten så finns det faktiskt pyttesmå "provrörsliknande" saker som man kan sticka ner i tårtorna för att sätta blommor i.
    Var på väg att köpa såna förut, men gjorde det aldrig....
    Det var i alla fall på någon av dom svenska tårt-tillbehörssidorna som jag såg det.
    Tårtdecor, kakburken eller nån liknande...  Glad
  • Jalle
    fasit skrev 2012-02-04 17:08:43 följande:
    Ja, det har också oroat mig.....att de vissnar lätt. Har gett min lillasyster i uppdrag att garnera tårtorna på förmiddagen innan vigseln. Tänker se till att blommorna är ordenligt fulla med vatten, plockar dom kvällen innan och sedan får de stå svalt i vatten till bröllopsdagen. Sen är det till att hålla tummarna att de står sig bra. Om någon har något annat tips så mottages det tacksamt!

Det är i stort sett ringblommorna som står för det oranga i vår dekoration. Det vita och mörkblå dominerar och orange och gult blir mer accentfärger. Knyter ihop inbjudningskorten som annars går i vit och blått med oranga sidenband. Ska också dekorera i trädgården (vi har utomhusvigsel) med vita, blå, gula och orange bomullsband, ska tex. hänga från trädet vi står under. Men även där dominerar vit och blått.
Svar på tråden Tårttråd