• daniiel

Inredningshjälp?! (Desperat!)

Haha ja, jag börjar känna mig smått desperat. Sitter helt fast och har sökt hjälp på flera andra forum, men ingen vill hjälp mig! :P Gör därför ett försök här också.

Vårt vardagsrum känns så kalt (tomt) nu, utan allt julpynt. Jag skulle vilja ha lite dekorationer, nya gardiner, en golvlampa och en taklampa ovanför matbordet kanske?

Jag lägger upp bilder nedan för att visa ungefär vilken stil det är på våra möbler i vardagsrummet och de fina dubbeldörrarna och höga fönstret vi har. Samt en färgpalett på ungefär de färgerna som finns i rummet just nu. Även en planritning över vardagsrummet, inte så skalenligt, men får ju ett hum om hur det ser ut.

Takhöjden är ca 270cm.

Någon som har några tips på vad jag kan göra för att förnya och få det lite mysigt och hemtrevligt? Allt mottages tacksamt!

(Vi har ett barn på 5år, två katter och en hundvalp, så sådan saker som massa ljuslyktor överallt osv är inget vi tycker känns speciellt säkert att ha här hemma just nu hehe)

• Svar på tråden Inredningshjälp?! (Desperat!)
  • Chicita

Den här lampan (den större modellen) tycker jag skulle vara snygg över erat matbord.
    Passar bra in med stringhyllan och dom udda stolarna också

Taklampa "Betty" på halens:
    www.halens.se/hem-inredning-inredning-belysning-278/taklampa-betty-032999/sorting$score,Descending/paging$1,142

Jag gillar dom här gardinerna från Jotex (Brasserie) men dom passar inte hemma hos mig
    www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=312503&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Men annars, tja lite bilder på väggarna kanske, eller någon större vägglampa...
    Solig

• daniiel
    Chicita skrev 2012-01-16 18:16:25 följande:
    Den här lampan (den större modellen) tycker jag skulle vara snygg över erat matbord.
    Passar bra in med stringhyllan och dom udda stolarna också

Taklampa "Betty" på halens:
    www.halens.se/hem-inredning-inredning-belysni...$score,Descending/paging$1,142?oc=038

Jag gillar dom här gardinerna från Jotex (Brasserie) men dom passar inte hemma hos mig
    www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx?cate...=

Men annars, tja lite bilder på väggarna kanske, eller någon större vägglampa...
    Solig
    Ja, ovanför soffan sitter nu en STOR förstoring av ett bröllopsfoto i en jättefin svart ram :) Sedan håller jag på att rama in lite andra bilder, på dottern och djuren, som jag också tänkte hänga upp :)

Den lampan var riktigt fin faktiskt, och billig. Jag har ju varit in på Halens flera gånger och kikat, men lyckats missa den där :P Måste visa den för maken :)

Gardinerna var också fina, men har liknande hissgardiner i köket, så vill nog helst ha något annat i vardagsrummet. Helst vill jag ha mörka gardiner, men vi har ljusa katter, så efter någon dag är gardinerna inte så fina längre :P
  • Chicita

Ja jag tänkte också på priset på lampan Glad

Lite andra gardintips då
    www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=211957&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=308803&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=317996&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

Dom här skulle funka jättebra ihop med lampan Skrattande
    www.jotex.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=288501&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

• daniiel

Åh, tack, de första randiga var jättefina tycker jag! :D

De sista var också fina, men hade önskat att de fanns i någon annan färg än vit. Beige kanske... Grå passar inte så bra i vardagsrummet tyvärr.

• Chicita
    daniiel skrev 2012-01-16 20:47:49 följande:
    Åh, tack, de första randiga var jättefina tycker jag! :D

De sista var också fina, men hade önskat att de fanns i någon annan färg än vit. Beige kanske... Grå passar inte så bra i vardagsrummet tyvärr.
    Ja dom första randiga finns i flera färger också...
    Och jag tänkte på det där att du ville ha mörka gardiner men att det inte funkade med katterna... Det där borde kunna funka med katterna Glad

Kollade inte vad det var för material i dom, men det kanske går att färga lite försiktigt?
  • daniiel

Ja, vi har svarta organza gardiner från Ikea nu och det funkar, trots katter, eftersom de är så pass blanka. Håret fastnar som inte på det.

De är i polyester, så de kanske skulle gå att färga med mörkbrunt och bli lite ljusbruna? De var dock snäppet dyra, inte jättedyra men ändock, att experimentera med kanske....

• Chicita
    daniiel skrev 2012-01-16 21:18:43 följande:
    Ja, vi har svarta organza gardiner från Ikea nu och det funkar, trots katter, eftersom de är så pass blanka. Håret fastnar som inte på det.

De är i polyester, så de kanske skulle gå att färga med mörkbrunt och bli lite ljusbruna? De var dock snäppet dyra, inte jättedyra men ändock, att experimentera med kanske....
    Ja då kanske man inte experimenterar direkt...
    Men kolla runt på Jotex. Dom har rätt mycket att välja på och ibland kan man göra riktiga fynd där. Mina vardagsrumsgardiner (4 st) blev inte ens 200:- totalt, eftersom dom reade ut dom Glad
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-01-16 21:28:29 följande:
    Ja då kanske man inte experimenterar direkt...
    Men kolla runt på Jotex. Dom har rätt mycket att välja på och ibland kan man göra riktiga fynd där. Mina vardagsrumsgardiner (4 st) blev inte ens 200:- totalt, eftersom dom reade ut dom Glad
    Oj, vilket bra pris. Måste nog hårdbevaka den sidan då :) Har redan hittat nya hissgardiner till köket där :D Nu är det vardagsrummet och sovrummet kvar :P
  • Chicita
    daniiel skrev 2012-01-16 21:38:45 följande:
    Oj, vilket bra pris. Måste nog hårdbevaka den sidan då :) Har redan hittat nya hissgardiner till köket där :D Nu är det vardagsrummet och sovrummet kvar :P
    Något jag märkt med Jotex är att om man har handlat en gång där och sen inte handlar "snabbt nog" igen så får man rabattcheckar hemskickade Flört
    Det utnyttjade jag när jag handlade en hel del femmetersklipp till bröllopet. Köpte två eller tre "klipp" i taget och nån månad senare kom en rabattcheck på 150-300:- i posten... Så då tog jag nästa omgång med tyg Tungan ute
Svar på tråden Inredningshjälp?! (Desperat!)