• 19maj2­012
    Äldre 10 Jan 22:16
    7781 visningar
    37 svar
    37
    7781

    Hjälp! Tema Sagobröllop, tips!!!

    Hej!

    Jag ska gifta mig den 17 Maj och temat på vårat bröllop ska vara ur sagornas land....

    Typ mycket fjärillar, trollsländor, trollhassel, ljust och glittrigt, dekorera med "akskungen skor" belysningar mm.

    Har ni förslag på hur gästerna kan klä sig? (vi vill inte att dom ska komma som kelle anka, så lite diksret men ändå saga...flummigt värre...;) ) Mer dekoration? Musik? allt är välkommet!! :)

  • Svar på tråden Hjälp! Tema Sagobröllop, tips!!!
  • Äldre 10 Jan 22:36
    #1

    Varför inte ha temat "Askungens bal" (typ)

    Inbjudan kunde börja:
    Vad är väl en bal på **lokalens namn**

    Vi välkomnar Er till en dag i sagornas rike
    den 17/5-2012
    blir sagan sann
    Askungen får sin prins

    Vigsel mellan X och Y
    sker kl xx
    i XX Kyrka

    Om ni önskar förgylla vår dag
    så önskar vi att ni kommer i en sagolik klädsel
    Oavsett om ni väljer något inspirerat av Askungen, John Bauer eller Bröderna Grimm
    Så kommer det att lysa upp kvällen för oss

  • Äldre 10 Jan 22:36
    #2

    Kan ni inte ha klädkod "En bal på slottet" eller liknande? :)

    I musikväg tänker jag spontant på mkt Disney.  

  • 19maj2­012
    Äldre 11 Jan 01:55
    #3

    Tack för tipsen! :) Har ni förslag på hur jag kan få in det mer i andra delar också? :)

  • Äldre 11 Jan 10:22
    #4
    19maj2012 skrev 2012-01-11 01:55:09 följande:
    Tack för tipsen! :) Har ni förslag på hur jag kan få in det mer i andra delar också? :)
    När jag tänker på "sagotema" så tänker jag på antingen två saker.
    Mossa, trädgrenar och svamp.
    Eller pastellfärger, "fluff-fluff" och silver.

    Och jag tror att du hör till den sista versionen av sagotemat va? Flört

    Du kan använda speglar på borden för att simulera små dammar, kanske vika origami-svanar (finns tutorials) och sätta på speglarna. Eller varför inte små grodor på "dammarna" för att illustrera sagoprinsen Flört
    Löpare av ljusblå eller annan paställfärgad organza som skimrar vackert.
    Mycket vitt (lägg vita pappersdukar på borden och täck med knoppa-lakan från ikea om ni inte kan få tag i riktiga linnedukar.
    Kanske varsin "tron" till dig och maken att sitta på?
    Vi löste det till vårt medeltidstema genom att ta med två av våra högryggade stolar som vi har hemma vid matsalsbordet till lokalen, och sätta på vita stolsöverdrag från ikea på dom. Att dom var högre än dom andra stolarna gav dom ju en illusion av att vara "troner"...
    Ett annat alternativ är att göra bakstycken som ni sätter fast på dom stolar som finns, men som sticker upp en del. Går ju att göra i kraftig kartong eller något och måla eller täcka med tyg.
    På väggen bakom er skulle jag ha hängt upp ett ljusdraperi eller ett ljusnät (sånt man använder under vintern hemma eller i trädgården) istället för nån sorts brudbåge.
    Kan ni få tag i silverfärgade kandelabrar så försök sprid ut såna över borden.
    Jag skulle ha undvikit elektrisk belysning så långt jag kan (förutom ljusnätet då och kanske någon ljusslinga draperad i taket, finns ju såna som ser ut som lysande blommor) och bara kört på höga vita stearinljus i silverfärgade ljusstakar
  • Äldre 11 Jan 10:45
    #5

    Gud vad kul! Jag ska också ha sagotema.
    Om du vill ha mer dekoration kan du köpa  en hög glaskupa och ha en ros i (skönheten och odjuret style), askungenvagnar, kanske något sagoslott som caketopper? Sagocitat under tallrikarna kan vara kul. Ska ni ha placering? I så fall finns det jättesöta hållare som ser ut som askungenvagnar, likadant om ni ska ha favors.
    Disney känns som ett ganska självklart val på musik.
    Ska ni vara ute kan du dekorera träd med små lampor som lyser, tycker att det ser sagolikt ut när det blir lite mörkare. Annars mycket levande ljus. 

  • Äldre 11 Jan 10:50
    #6

    Om ni kan åka häst och vagn så ska ni absolut satsa på det :)

  • Äldre 11 Jan 10:52
    #7

    Om du hittar genomskinliga skor (ala Askungen) vore ju det också ett sätt att få in sagor. 

  • Äldre 11 Jan 11:00
    #8

    Nu bara skiver jag känner jag, men Alice i underlandet utan att få det för Mad Hatter, om ni ska ha cupcakes eller dylikt kan du sätta i små  "eat me"  vimplar (finns jättesöta på etsy för en relativt billig peng) och runt flaskor och sånt så kan man sätta "drink me". Tekoppar som dekoration, med blommor i är också lite Alice för mig.

    ehh.. ja, fyra inlägg på raken, det blir så när man inte tänker innan man postar Glad 

  • Äldre 11 Jan 12:06
    #9

    Okej, ett sista (bara för att hemtentan är så jäkla tråkig), har du tänkt på hår, smink och smycken? Du kan säkert få till en jättefin sagostil om du tänker igenom hur du ska ha det.
    Med gästerna är det svårt, men om du vill ha Askungens bal-känsla så ska du kanske be damerna ha långlännig och herrarna kostym eller frack? 

  • 19maj2­012
    Äldre 16 Jan 22:28
    #10

    Hej och tack så jätte mycket för alla tips! Hjärta
    Förlåt att jag inte har svarat, har haft tenta och varit mycket fokuserad på den....

    Ja, det är typ sago skog kombinerat med askungen tema har vi tänkt! Jag har köt massor av fjärillar och några "askungenskor" att ha på borden och små belysningar. Vi ska små sagovagnar med lite godis i till gästerna och jag har hittat en perfekt låt från svanprincessan....

    Kul att du också ska ha sagotema! När gifter du dig? :)

    Min dröm är att jag skulle komma ridande (jag har två hästar) men jag tror det blir för komplicerat då bröllopslokalen ligger 5 mil från där jag bor.... :(

    Har ni förlag på hur man kan involvera gästerna men inte för mycket? Kan man ha som klädkod Kavaj, inspereras gärna utav sagorna då det är kvällens tema! :)` Kanske lite tråkigt?

Svar på tråden Hjälp! Tema Sagobröllop, tips!!!