• Hame

    Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?

    Här är en till som väntar och längtar! Är inne i domedagsvekan nu och jag tror inte det blev något denna månaden heller, har fått munsår vilket brukar vara ett tdligt tecken på mens...


     


    Hur går det för er andra? Någon solskenshistoria?

  • Hame

    Enligt kalendern skall jag få mens idag, men känns inget ännu. Brukar få väldigt ont i magen... ÄL var 2 dagar senare än vanligt så då kanske mensen också är två dagar sen, men jag kan inte låta blir att hoppas. Händer inget innan söndag kväll skall jag nog testa då!

  • Hame

    Idag testade jag positivt :) Vågar knappt tro att det är på rikigt men det var ingen tvekan på testet. Har ju trott och hoppats så när jag vaknade kl 4 imorse var jag tvungen att studsa upp och testa.Så nu skall jag snart boka tid för att få det riktigt bekräftat på MVC.


     


     

  • Hame
    Fjällen2010 skrev 2012-06-12 07:06:54 följande:
    Grattis!!! Du har en sååå mysig framtid fram för dig.

    Lycka till!!!
    Tack ska du ha! Just nu är jag lite orolig att det inte skall bli något, känns kanske bättre efter att jag varit hos barnmorskan... Funderar på hur jag skall boka det, är svårt att ringa på jobbet utan att någon annan hör det!
  • Hame
    Rosi skrev 2012-06-12 08:13:56 följande:
    Jag tror det ska fungera att skicka på mina vårdkontakter.
    Jag lyckades ringe under ett stökigt ögonblick då ljudnivå på kontoret var hög. Mumlade i telefonen men hon som svarade skrattade bara och sade att det är vanligt :)
  • Hame
    Amejuli skrev 2012-06-19 11:30:25 följande:

    Hame!


    Åh vad kul! Stort grattis!! :)


    Jo, då ligger vi väldigt lika. Jag hade min senaste 13/5. Fy vad kul att vi hamnade så nära varandra. Jag har också en konstant molvärk och blev lite orolig. Men har googlat lite och det verkar väldigt vanligt! :)


    Blir en liten februaribebis för oss båda då förhoppningsvis.


    Nu vet jag inte var du bor men själv bor i jag i sthlm-området. Ringde mvc ganska direkt då de här erbjuder hälsosamtal redan i v 5-6. Men det var nog lite tomt på tider nu i semestertider så jag fick en inskrivningstid direkt istället. ¤:de juli ska jag dit. Nervöst!


    Åh, hoppas innerligt att det går bra för oss båda!


    Grattis och kram!


     


    P.s har nu alltså läst ditt meddelande så du kan ta bort det


     


    Jättekul att vi blev så lika, efter att vi följts åt här :) Jag googlade också lite och blev lugnare på den fronten men samtidigt orolig för en massa andra saker, så nu har jag bestämt mig för att inte googla mer utan bara lyssna på barnmorskan :)


     


    Jag bor på i en mindre stad (får vara lite hemlig pga kollegan) och fick tid för ett hälsosamtal imorgon. Sedan blir det inskriving i vecka 12 om allt går bra. Vet du hur man räknar veckorna? Enligt ett test på internet är jag i vecka 6.


    Det blir svårt att hålla sig i 6 veckor till med att berätta!

  • Hame

    Hur går det för er andra? Några fler plus?


    Hur går det för dig Amejuli? Mår du bra? Jag har fått några slängar av morgonillamående som inte är så roliga. På midsommardagen kändes det lite lätt orättvist att jag var den som varit nykter och ändå mådde sämst :)


     


     

  • Hame
    Viccan skrev 2012-06-29 08:13:59 följande:

    Okej... jag vet inte hur man gör om man vill vara anonym men nu struntar jag i de och skriver som det är.
    Jag har inte fått mins mens på 54 dagar nu och jag har känt i en vecka att mensen är påväg.
    Mensvärk och ömma bröst. Min karl har hela tiden tjatat på mig att jag ska testa mig för att han tror att jag kan vara gravid. Jag har sagt att "NEJ, men gud de är jag verkligen inte. Det är nervösitet inför bröllopet som gör att min mens inte har kommit". Och så har jag kört på som vanligt med allt i livet. Men det är klart att man blir nyfiken och vill veta. Därför köpte jag digitala tester härom dagen. Och igårkväll bestämde jag mig för att jag skulle testa mig imorse. Jag gick upp as tidigt och satt i valet och kvalet med muggen med urin. Ska jag eller ska jag inte...
    Äsch... Nu kör jag... Då får jag svar om det är något eller inte... Slipper jag gå runt och va fundersam.
    För att göra historia ännu längre, så har jag testat två ggr tidigare under denna period med vanliga clearblue men de visade ingenting.
    Jag gick runt förväntansfullt i morse och väntade på att testet skulle visa efter 3 minuter. Och när jag gick tillbaka till toaletten och tittade på digtalstickan så stod de "Gravid 3+".
    Hur ska jag tolka detta? Kan jag verkligen lite på denna? Jag är så nervös så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
    Jag tänkte gå och köpa fler test och se om de säger samma sak och prova igen ikväll.
    Men vad säger ni??? vad ska jag tro?? Vågar inte vara glad ifall de inte är ngt.


    Ta ett test till för säkerhets skull, men jag tror nog att du är gravid :) Ingen mens och ett positivt test tillsammans med mensvärk och ömma bröst! Skriv gärna igen när du testat ikväll.


     


    Jag gjorde också två test fast med några dagars mellanrum, båda var positiva!

  • Hame
    Viccan skrev 2012-07-02 12:32:30 följande:
    Nu har jag gjort ett till (i helgen) och de visade samma).
    Jag är oerhört glad och imorgon bär på första besöket på vårdcentralen.

    Hur går de för dig Hame?
    Mår du bra? Hur många veckor är du på?

    Grattis! Jag är i v.9. Har mått lite illa och varit trött till och från men för det mesta mår jag bra. Jag tror jag kommit fram till att allt är lite extra. Är jag trött blir jag extra trött, är jag hungrig blir jag extra hungrig och blir jag mätt blir jag proppmätt :) Jag har kräkt en gång för drygt en vecka sedan bara.


     


    Hur mår du och vilken vecka är du i?

  • Hame
    Fiaa skrev 2012-07-02 11:49:48 följande:
    Är det inte så att visar ett test positivt så är det så? Medans ett test kan visa negativt fast det egentligen är positivt? Alltså de kan visa att det inte är något fast det är och visar den att det är något så är det :)) har iaf hört det ifrån bekanta som är runda om magen nu eller som fått. Men jag förstår om man vill ta ett till test, det hade nog jag också ;) grattis och lycka till!
    Så kan det vara! Men testen mäter ju ett ämne i kroppen som ökar väldigt snabbt i början av graviditeten. Jag vet många som är ivriga och testar väldigt tidigt och får ett otydligt test, då kan det betyda antingen att man inte är gravid och testet inte rikigt funkade, eller så är du gravid men väldigt tidigt. Det är därför många gör två, för att få ett säkrare plus några dagar senare.
  • Hame
    Viccan skrev 2012-07-02 14:59:11 följande:
    Jag vet inte riktigt. Men barnmorskan sa att jag förmodlingen var i v.8.
    Jag mår bra förutom lite små "mensvärk" och ömma bröst. Annars mår jag inte illa eller ngt.
    Men jag håller med dig, antingen är man super hungrig eller så är man proppmätt.

    Men syns det något på dig eller blir du tveksam ibland om det är ngt där inne i "magen"?
    Nej det syns inget ännu. Det känns underligt att där är något, men enligt internet är fostret just nu 3 cm och det är ju ändå ganska stort :) Helt och hollet kommer jag nog inte fatta det förrens man känner de första sparkarna.
  • Hame
    Viccan skrev 2012-07-02 21:59:45 följande:
    Amejuli och Hame - Stort Grattis (igen) Skrattande

    Jag hade min senaste mens (första dag) 7/5, så det skiljer bara ett par dagar på våra bebisar i magen (Amejuli). Imorgon har jag tid hos barnmorskan. Vi får se vad hon säger.
    När hade du, Hame, din senaste mens? Läste förut att du är i v.9 :) så glad för er båda.

    Har ni eller ska ni gifta er snart?
    Själv så gifter vi oss den 28 Juli (om ca 3,5 vecka).
    Så vi har valt att inte berätta för ngn, inte ens våra föräldrar förens efter bröllopet. Kan hända att våra föräldrar får veta dagarna innan bröllopet för att de ska få vara de första som får beskedet.

    Lycka till med allting och hoppas att ni mår bra
    Då är vi väldigt lika alla 3, min senaste mens första dag var 9/5! Vi gifte oss 25/2 2012. Sedan åkte vi till bröllopsresa till Thailand och det var inte förrens vi kom hem jag slutade med p-piller så det gick fort :)
  • Hame
    Fiaa skrev 2012-07-16 18:29:10 följande:
    Idag har jag varit gift i en månad och vi har på riktigt börjat med barnproduktionen sen då :) men åh vad det är störande när allt tjat börjar! Jag vet att folk inte menar något illa men men.. Då blir man ju själv stressad och börjar fundera på om det kommer ta hur länge som helst.. Är inne på min tredje cykel utan piller nu.. Vad har era tidigaste gravid symtom varit? Har ni haft några innan ni märkt att mensen inte kom?

    Okänsligt av folk att tjata, har ni berättat att ni skall börja försöka? Annars känns det ju väldigt konstigt, det är ju inte självklart att man börjar försöka skaffa barn så fort man gift sig! Och om jag minns rätt är du inte så gammal heller att det borde vara någon brådska?


     


    Mitt tidigaste symptom var nog ömma bröst och "menvärk", men det senaste är ju svårt att skilja från äkta mensvärk.

  • Hame
    Mette81 skrev 2012-07-17 21:04:07 följande:

    Under de första, ca 10 dagarna, innan det befruktade ägget planterar sig i livmodern är det inte så säkert att HcG-värdet (HcG är ett hormon) kan registreras vid ett urinprov. Det är därför det rekomenderas att vänta minst 2 veckor efter den uteblivna mesens första dag (vilket oxå oftast räknas som din första graviditetsdag).


     


    Om inte jag helt missförstått, var hos mvc för bara några veckor sedan, så är det ju senaste mensen första dagn som räknas som första graviditetsdag. Inte utebliven mens första dag. Även om man omöjlgt kan vara gravid då. När man först blir gravid är man ju redan i vecka 2, hur konstigt det än låter :)


    ÄL brukar ju vara ca 14 dagar innan mens, så om man testar dagarna efter utebliven mens brukar man får korrekt utslag, Då är det ju drygt 14 dagar sedan befruktning.

  • Hame
    Fiaa skrev 2012-07-17 20:44:55 följande:
    Hame: jao, vi pratar ju mycket om barn i vänskapskretsen och så, men det är ytterst få som vet att vi kör med "öppna spjäll" nu. Sen är det ju min lillsyrra (1år yngre) som redan har två barn.. Och jag har ju alltid sagt att jag vill gifta mig först och det har jag fått göra nu också :)) jag är 23 år och har alltid sagt att första barnet innan 25 iaf och färdigproducerat till 30! 3-4 ungar ;) haha! Jag hade ÄL här i helgen med kändes inte som vanligt, brukar ha ömma bröst då men det var då inte mycket som kändes.. Sen for vi ut en sväng på fredagen och jag hade alls inget sug innan och sen när vi väl var ute mådde jag inte alls bra och fick spy upp allt jag druckit! Har säkert inte hänt sen man var 16 år ! Har haft huvudvärk som tusan i en veckas tid och det har jag aldrig annars! Plus att det kan sticka till lite där nere och kännas som lättare mensvärk då och då.. Jag känt mig allmänt konstig, men försöker intala mig att jag bara inbillar mig.. Då slipper man bli besviken! ;))

    Om du hade ÄL i helgen borde du inte kunna känna några symptom redan då. Det är ju samma dag samt dagarna efter som ägget befruktas och sedan tar det några dagar innan det fäster i livmodern.


    Men det betyder ju inte att det inte kan ha blivit något nu, några dagar efteråt :) Håller tummarna!

  • Hame
    eosinmimmi skrev 2012-07-18 12:24:39 följande:

    Helt galet glad!!! Plussade i morsen, kunde inte hålla mig längre!! O Man vill bara skrika ut sin glädje!! Bara hoppas att allt går bra nu!!! Åhh.. stort detta!


     


    Lycka till ni andra med!!


    Grattis grattis! Så roligt för er :)
  • Hame
    Fiaa skrev 2012-07-18 13:49:34 följande:
    Hame: jo du har nog rätt.. Inbillar mig bara, känner efter för mycket! Det är nog all press och tjat som gör en stressad och börjar fantisera ? Äh, man får ta det som det kommer, det blir väl något sen när det är meningen. Å andra sidan så gör det inget heller eftersom vi ska åka på en liten resa nu i augusti när mannen fyller 25 ;)
    Hur går det för dig? Var det bebis eller inbillning? Håller tummarna :)
  • Hame
    gbg2012 skrev 2012-07-23 10:34:03 följande:
    Hej alla! Jag gifte mig 2 juni och har planer på att sluta med p-piller i sep/okt i år. Det jag funderar på om det är bäst att sluta ett tag innan man börjar försöka vi har eventuellt tänkt börja på vår bröllopsresa till maldiverna som är den 19 november till 3 december. =) 

    Jag får veta i höst om jag får fast anställning, går på vikariat till årskiftet så beror ju lite på det. =)

    Vill inte vänta för länge även om jag bara kommer ha jobbat på mitt jobb lite mer än ett år om jag blir gravid direkt. Men det kan också ta flera månader och jag blir inte yngre direkt, fyller 29 år nästa år och har inga barn än.  
    Du kan ju sluta med p-piller för att se så att mensen kommer tillbaka som den ska, men vill du inte vara gravid på resan så borde ni ju skydda er på annat sätt. Vi är ju ett par här som blev gravida snabbt, och jag hade inte velat må som jag mår nu på min bröllopsresa :) Lycka till!
  • Hame
    Viccan skrev 2012-08-14 09:16:14 följande:
    Hej,
    Nu är jag nyfiken. Hur går de för Er:
    Amejuli
    , eosinmimmi , Hame och Lillis82 ?

    Mår Ni bra? Vilken vecka är Ni i? När är Ni beräknade?
    Har ni varit på KUB-test eller första ultrljudet?

    Hoppas att ni mår bra och att allting rullar på precis som ni önskar. Skrattande

    Hejsan,


    nu är jag i v.16 och mår bara bra! Börjar bli lite, lite tjock om magen och tycker det börjar bli svårt att dölja det på jobbet. Jag är beräknad till 12/2 och har beslutat att inte göra KUB-test. Utraljudet görs inte förrens i v.20 där vi bor så jag får hållas på halset i 4 veckor till :)


    Då tänker vi be att få veta om det är en tjej eller kille, hoppas han/hon ligger så det går att se!


     

  • Hame
    Amejuli skrev 2012-09-12 22:36:43 följande:

    Åh, Hej!


    Har inte varit inne på jättelänge, så har missat lite inlägg här. Men här kommer en uppdatering:


     


    Jag är nu i v. 18 ( 17+ 3) och är beräknad till den 16/2. Mådde lite illa i början men spydde aldrig. Hade dock dålig matlust och behöver normalt sett inte äta så mycket så jag har nog inte förstått hur mycket mer jag behöver äta. Uppe på det har jag haft en del problem med magen så jag tappade en del i vikt de första månaderna vilket gjorde mig rätt hängig. Så har verkligen fått jobba på att få i mig lite extra kalorier.


    Sen plötsligt för ca två veckor sedan vände det verkligen och jag är i stort sett tillbaka på min ursprungsvikt plus att magen gick från i stort sett noll till att inte gå att dölja på bara en vecka. Blev lite chockartat. Men, men, "plötsligt händer det" :-P


    Vi gjorde KUB i vecka 13 och det var jätte bra. Om en vecka (v.19) blir det RUL. Ska bli väldigt spännande!! :)


    I vecka 16 kände jag de första rörelserna. Först sent tre kvällar i rad kunde jag ana det, men kände mig fortfarande osäker. Men nästa kväll blev jag helt övertygad då det upprepade gånger kändes som någon petade på mig inifrån. Mys!! :)


    Igår kände maken parveln röra sig i magen för första gången. Inga sparkar men en förflyttning. Han var såklart riktigt nöjd. Särskilt då han tjatat om detta ett bra tag och jag ihärdigt hävdat att det ska dröja flera veckor till innan han kommer kunna känna något. Men tji fick jag. :-P


    I övrigt mår jag också ganska bra nu. Illamåendet är borta och jag känner mig lite piggare. Humöret är väl inte alltid på topp men har varit härligt att börja med studierna igen och allt annat som hör hösten till. Däremot kan jag känna att det drar i ligamenten ibland (de som livmodern är upphängd i). Särskilt då jag i min utbildning ibland måste gå eller stå under längre tid eller när jag tränar. (Har svårt att låta bli även de mer skumpiga passen, haha) Men med ett rejält stödband funkar det mesta. :)


    Känns mer verkligt nu och jag har små konversationer med denna någon som bor där inne i mig. Känns mysigt och längtan är stark.


    Blev visst en väldigt låång uppdatering, men får kompensera det jag missat i mängd med lite längd på inlägget... :-P


    Stort lycka till och kram till alla som hoppas och längtar!


     


    Roligt att käsa ett det går bra för dig! Jag är i 18+3 och beräknad till 10/2. Var på RUL i måndags och allt såg bra ut. Här kommer en bild på vår kybbe :)


     

Svar på tråden Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?