• Troll

    Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?

    Hej!

    Man har ju hört många gånger att det kan ta jäääätte lång tid innan man kan bli med barn om man äter ppiller/ minipiller. Jag undrar hur lång tid det tog för er, från att ni sluta tills att ni blev gravida.

  • Svar på tråden Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?
  • Fiaa

    Idag har jag varit gift i en månad och vi har på riktigt börjat med barnproduktionen sen då :) men åh vad det är störande när allt tjat börjar! Jag vet att folk inte menar något illa men men.. Då blir man ju själv stressad och börjar fundera på om det kommer ta hur länge som helst.. Är inne på min tredje cykel utan piller nu.. Vad har era tidigaste gravid symtom varit? Har ni haft några innan ni märkt att mensen inte kom?

  • Hame
    Fiaa skrev 2012-07-16 18:29:10 följande:
    Idag har jag varit gift i en månad och vi har på riktigt börjat med barnproduktionen sen då :) men åh vad det är störande när allt tjat börjar! Jag vet att folk inte menar något illa men men.. Då blir man ju själv stressad och börjar fundera på om det kommer ta hur länge som helst.. Är inne på min tredje cykel utan piller nu.. Vad har era tidigaste gravid symtom varit? Har ni haft några innan ni märkt att mensen inte kom?

    Okänsligt av folk att tjata, har ni berättat att ni skall börja försöka? Annars känns det ju väldigt konstigt, det är ju inte självklart att man börjar försöka skaffa barn så fort man gift sig! Och om jag minns rätt är du inte så gammal heller att det borde vara någon brådska?


     


    Mitt tidigaste symptom var nog ömma bröst och "menvärk", men det senaste är ju svårt att skilja från äkta mensvärk.

  • Fiaa

    Hame: jao, vi pratar ju mycket om barn i vänskapskretsen och så, men det är ytterst få som vet att vi kör med "öppna spjäll" nu. Sen är det ju min lillsyrra (1år yngre) som redan har två barn.. Och jag har ju alltid sagt att jag vill gifta mig först och det har jag fått göra nu också :)) jag är 23 år och har alltid sagt att första barnet innan 25 iaf och färdigproducerat till 30! 3-4 ungar ;) haha! Jag hade ÄL här i helgen med kändes inte som vanligt, brukar ha ömma bröst då men det var då inte mycket som kändes.. Sen for vi ut en sväng på fredagen och jag hade alls inget sug innan och sen när vi väl var ute mådde jag inte alls bra och fick spy upp allt jag druckit! Har säkert inte hänt sen man var 16 år ! Har haft huvudvärk som tusan i en veckas tid och det har jag aldrig annars! Plus att det kan sticka till lite där nere och kännas som lättare mensvärk då och då.. Jag känt mig allmänt konstig, men försöker intala mig att jag bara inbillar mig.. Då slipper man bli besviken! ;))

  • Mette81

    Under de första, ca 10 dagarna, innan det befruktade ägget planterar sig i livmodern är det inte så säkert att HcG-värdet (HcG är ett hormon) kan registreras vid ett urinprov. Det är därför det rekomenderas att vänta minst 2 veckor efter den uteblivna mesens första dag (vilket oxå oftast räknas som din första graviditetsdag).


    Men många gånger kan man nog känna sin egen kropp bäst som kvinna!


     


    Önskar er alla såå mycket lycka till!! Minn snäcka är nu snart 15 månader, å höjj vad tiden går fårt när man fått barn (världens mest slitna klyscha men den stämmer!!)


     


    Själv vill jag vänta tills jag gift mig nästa sommar innan ett eventuellt syskon kan komma på tal... men smålängtar lite ändå ;)


    Och ett litet tipps till senare under era graviditeter är att försöka förbereda er mentalt på förlossningen som något positivt. För det ÄR det. Det är jobbigt och gör ont medn det är såååå underbart ändå.


    Jag blev mäst farsinerad över hur mycket min kropp kunnde utan att jag lärt den... ;)

  • eosinmimmi

    Fiia! Jag vet precis, känner precis somdu! Som folk typ tjatar, och skapar press! Vi kör också sen bröllopet utan skydd! Jag tänkte testa imorgon även om det är lite tidigt.. men är såå nyfiken! Jag har haft skumma symtom, men är rädd att det mest är önsketänkande! Mina "symtom" har varit lite svullen i magen, brösten har varit ngt ömma, "prickig på bröstvårtan"...


    Men åh så kul det hade varit, liksom saknar bröllopspysslet o hade man fått ett + kunde man focusera på det! =)

  • Fiaa

    Eosinmimmi: samma här! Tänker inte testa, ska vänta på mensen.. Tror att jag också inbillar mig ganska mycket nu. Intalar mig själv att det inte är något där inne. Som sagt då slipper man bli besviken :) men det är klart, det hade varit helt underbart! Har varit lite rastlös och lätt deppig sen bröllopet! Hehe säger att det är "förlossningsdeperation" skämt o sido! Något " nytt" vill man ha och att börja fokusera på ;)

  • Hame
    Mette81 skrev 2012-07-17 21:04:07 följande:

    Under de första, ca 10 dagarna, innan det befruktade ägget planterar sig i livmodern är det inte så säkert att HcG-värdet (HcG är ett hormon) kan registreras vid ett urinprov. Det är därför det rekomenderas att vänta minst 2 veckor efter den uteblivna mesens första dag (vilket oxå oftast räknas som din första graviditetsdag).


     


    Om inte jag helt missförstått, var hos mvc för bara några veckor sedan, så är det ju senaste mensen första dagn som räknas som första graviditetsdag. Inte utebliven mens första dag. Även om man omöjlgt kan vara gravid då. När man först blir gravid är man ju redan i vecka 2, hur konstigt det än låter :)


    ÄL brukar ju vara ca 14 dagar innan mens, så om man testar dagarna efter utebliven mens brukar man får korrekt utslag, Då är det ju drygt 14 dagar sedan befruktning.

  • Hame
    Fiaa skrev 2012-07-17 20:44:55 följande:
    Hame: jao, vi pratar ju mycket om barn i vänskapskretsen och så, men det är ytterst få som vet att vi kör med "öppna spjäll" nu. Sen är det ju min lillsyrra (1år yngre) som redan har två barn.. Och jag har ju alltid sagt att jag vill gifta mig först och det har jag fått göra nu också :)) jag är 23 år och har alltid sagt att första barnet innan 25 iaf och färdigproducerat till 30! 3-4 ungar ;) haha! Jag hade ÄL här i helgen med kändes inte som vanligt, brukar ha ömma bröst då men det var då inte mycket som kändes.. Sen for vi ut en sväng på fredagen och jag hade alls inget sug innan och sen när vi väl var ute mådde jag inte alls bra och fick spy upp allt jag druckit! Har säkert inte hänt sen man var 16 år ! Har haft huvudvärk som tusan i en veckas tid och det har jag aldrig annars! Plus att det kan sticka till lite där nere och kännas som lättare mensvärk då och då.. Jag känt mig allmänt konstig, men försöker intala mig att jag bara inbillar mig.. Då slipper man bli besviken! ;))

    Om du hade ÄL i helgen borde du inte kunna känna några symptom redan då. Det är ju samma dag samt dagarna efter som ägget befruktas och sedan tar det några dagar innan det fäster i livmodern.


    Men det betyder ju inte att det inte kan ha blivit något nu, några dagar efteråt :) Håller tummarna!

  • Amejuli

    Lite uppdatering!


    Har inte varit inne på jättelänge ju! Kul att det är fler som försöker och att vi är tre som ligger nästan precis lika. :)


    Är i v 10 nu och det rullar väl på. Syns inget än. Mina bröst är fortsatt ömma, svagt illamående i bakgrunden och lite molvärk som gör sig påmind vissa dagar. Gasig och trög mage har det varit en del med. Så det är väl som det ska vara... :-P


    Märkte egentligen inga gravsymtom innan mensen uteblev mer än ömma bröst och ovanligt tidig mensvärk, men det hade ju lika gärna kunnat vara mensen som var på intåg.


     


    Önskar er alla som frsöker lycka till och hoppas att ni som har ett litet frö på g redan mår bra?


    Kram till er alla!

  • Amejuli

    Glömde svara på att jag gifte mig redan förra sommaren. 1-årig bröllopsdag om en och en halv vecka som firas i Köpenhamn! :)

Svar på tråden Ppiller, hur lång tid tog det till graviditet?