• Anonym (Arg brud)

Arg brud

Jag är så sjukt arg!!!!!! Jag hatar min killes ena bror och hans fru!!!! Vi gifter oss i slutet av denna sommar men har redan nu informerat folk om datum och dylikt. Vi har även berättat för dom det berör att det kommer bli ett barnfritt bröllop. Men när när min kille berättade detta för sin bror så sa han att deras barn borde få bli ett undantag för annars tänkte inte dom komma. Fine kan man ju tycka då, men till saken hör att denna bror har min kille gott genom eld och vatten för otaliga gånger. För 7 år sedan åkte han in i fängelset och min kille har ställt upp som fan med pengar och tid och skjutsat dit hans besökare. Min kille har även vägrat gifta sig förrän han kommer ut, så han kan vara med hela dagen, och så kommer dom och ställer ultimatum!!! Jag har fått vika mig i 7 år med allt som har med hans bror att göra men jag vägrar nu!!! Han är så sjukt manipulativ!!!! Hans tjej är ännu värre, det är som om man har med 2 15- åringar att göra som sitter på varsin häst. Jag är så jäkla arg och ledsen!!! Jag vill prata med dom men jag får inte för min kille, han säger att han inte bryr sig men jag vet att han gör det. Men på ett sätt är jag glad att slippa dom!!! Blir så ledsen för min killes skull bara..

• Svar på tråden Arg brud
  • Sara 120707

Det skiljer väldigt mycket men enligt statistiken ammar ca 20 procent fortfarande då barnet är 1 år.

När det är 6 månader så ammar ca 80 procent.

(Hämtat från socialstyrelsen)

• ClaraH
    Anonym (Arg brud) skrev 2012-01-02 23:11:55 följande:
    Visst förstår jag att man måste ta med ammande barn men man ammar väl inte 1-åringar???
    Jag nattammade till ca 1 år, så ammade gjorde jag men inte på dagarna. Men jag måste nog hålla med om att det är svårt att lämna bort ett så litet barn. Om man ska lämna bort barnet bör man ju ha en viss tid på sig att vänja barnet vid barnvakten också. I och för sig kunde kanske brodern komma själv, men det blir ju inte så roligt för honom utan sin flickvän.

Jag tycker inte att det är konstigt att man undantar sin egen släkt från barnfritt och jag håller med om att ni nog kommer att få en del återbud om ni inte alls tillåter barn under 1 år. Sen kan det nog ta på relationen mellan din blivande och hans bror om de inte kan komma och det måste nog både du och din blivande ha med i beräkningen.
  • SaraJoakim

Det känns som de här precis gick upp för dig och hände? Du verkar verkligen spruta av frustration, försök att lägga det på is ett par dagar och lugna ner dig, sen får du prata med din blivande som jag tror bryr sig innerst inne. Men han sitter ju i en knivig sits som ska glädja Dig på er speciella dag, men som ändå vill ha med sin Bror. 
    Jag antar att du kanske redan hyser lite agg mot brodern som din blivande ställt upp så mycket för och som fått ditt liv att stå lite "still" de senaste åren?

Det här med att lämna små barn är som alla andra skrivit svårt. Brukar de lämna bort den lilla annars? Är det bara just den här dagen de vägrar, eller är det så att de faktiskt aldrig lämnar bort sitt barn?  Om det är just bara den här gången är det ju ett tjaskigt ultimatum, men om de faktiskt aldrig lämnar bort sitt barn måste du nog tyvärr tänka dig in i deras sits också. 

Vännerna med riktigt små får kanske också svårt att komma enligt vad som nämnts ovan tyvärr...

Lycka till!! 

• Anonym (Arg brud)

Jag har pratat med min kille och han vill inte ens att ammande barn ska få komma, vi är väl dumma i huvet, men om man verkligen vill komma får man fixa barnvakt. Jag hoppas att jag inte tänker annorlunda när jag själv får barn. Man får väl pumpa mjölk i sånna fall. Jag lägger inte så mycket pengar på ett bröllop och får det förstört. Jag har varit på flera bröllop där det vart massa skrik och föräldrar som sprungit in och ut och det har varit jätte störit. Jag kanske är omogen i mitt tänkande men det är så vi vill ha det. Det är 1 dag och den är vår..

• Pebbles

Läst lite och tror att TS blivit lite missförstådd, det står ingenstanns att ammande barn också måste stanna hemma utan hon räknade helt enkelt upp vilka barn i olika åldrar som fanns i kretsen.

Sedan tycker jag att man får göra lite som man vill med barnfritt bara man vet vilka konsekvenserna blir. Tycker det låter som att din blivandes bror lagt upp det på ett dåligt sätt, han skulle kunna sagt "skulle ni kunna göra ett undantag för att vi är familj" och utelämnat ultimatumdelen, skulle också blivit arg om de är sånna som ska ha som de vill hela tiden!

Loves it!
  • Pebbles

Never mind, då var antagandet rätt. Drömmer

Loves it!
  • Dejli
    Anonym (Arg brud) skrev 2012-01-03 09:11:49 följande:
    Jag har pratat med min kille och han vill inte ens att ammande barn ska få komma, vi är väl dumma i huvet, men om man verkligen vill komma får man fixa barnvakt. Jag hoppas att jag inte tänker annorlunda när jag själv får barn. Man får väl pumpa mjölk i sånna fall. Jag lägger inte så mycket pengar på ett bröllop och får det förstört. Jag har varit på flera bröllop där det vart massa skrik och föräldrar som sprungit in och ut och det har varit jätte störit. Jag kanske är omogen i mitt tänkande men det är så vi vill ha det. Det är 1 dag och den är vår..
    Ett ammande barn kanske inte ens vill dricka ur flaska, och är således omöjliga att lämna bort mer än mycket korta stunder i taget. Det är ju självklart inget krav att bjuda dessa, men spädbarn som helammas brukar sällan vara äldre än 6-8 månader, och i den åldern så är de ganska beskedliga i de flesta fall. De flesta föräldrar har då vett att sätta sig längst bak för att kunna smyga ut, och man kan placera dessa vid gavlar på borden så de lätt kan ta vagnen och gå undan om barnet skriker eller behöver ammas. De sover allt som oftast, och de har ofta inga problem att sova trots ljud och rörelse omkring dem. Jag är helt övertygad om att du kommer tänka annorlunda när du får barn...

Om man inte kan acceptera dessa som ju "sitter ihop" med sin mamma i många fall, då får man räkna med att dessa inte har möjlighet att komma, och jag kan ju tycka att det är lite tråkig syn på barn... Det är skillnad på att inte vilja skaffa barnvakt och inte kunna... däremot vill jag själv inte ha en massa småbarn på mitt eget bröllop, när de väl börjat springa omkring så är ju allt nytt och spännande alternativt urtråkigt, och då är det svårare att göra barnen nöjda utan att ägna dem en massa uppmärksamhet. Ett litet spädbarn skriker ju inte för att bråka utan för att det vill något (mat, ny blöja, magknip), och det är ju en helt annan sak än trotsskrik.

Självklart är det er dag. Men jag hade iaf resonerat så att OM någon verkligen, omöjligen kan skaffa barnvakt så vill jag ändå ha mina vänner närvarande på festen hellre än att de ska få stanna hemma pga att barnen är portade. Om det inte handlar om mer än något enstaka barn så får man kanske stå ut med det under förutsättning att man litar på att föräldrarna håller barnet lugnt så det inte stör. Det är det ju inte heller alla föräldrar som bryr sig om tyvärr...
  • Anonym (vet hur d känns)

jag förstår trådstartaren. Jag vill inte heller ha barn på vårt bröllop pga skrik och störande moment. Att vi lägger ner massa pengar tycker jag är skit samma, det är bara stämningen som jag inte vill ha förstörd genom att barn skriker så att man inte hör tal osv.. Dom enda undantag vi vill göra är min m2b pojkar o dom är 13 och 10, visserligen tveksamt om dom vill vara med på festen eller bara kommer till kyrkan, (det får dom själv bestämma). Jag tänker även på föräldrarna, jag förstår att det kan vara svårt att lämna helammande barn ( det är inte alltid lätt att pumpa ut) eller få någon som man litar på och kan känna sig trygg med. Vet själv hur det var när jag lämnade mina barn första gången, kunde inte njuta ett dugg av att vara iväg.. ringde ung en gång i halvtimmen. Trots att d var farmor som passade. Detta är ett jättesvårt dilemma. Men som jag läst någon stans i en annan tråd.. finns det kanske möjlighet att i ett anslutande rum ha någon några som ni anlitat att passa barnen??? några  tjejer eller killar i omgivningen som ni litar på.. eller någon som dom får ta med...o så kan mamma eller pappa gå undan o i lugn o ro titta till sina småttingar..?? vet inte om det är praktiskt möjligt. Men det hade löst en del. Dessutom så uppskattar säker dom små lugnet i ett angränsande rum mycket bättre än stimmet i festlokal. Det känns viktigt att ni försöker hitta en lösning. Lycka till..Flört

• Sara 120707

Även om alla skulle lämna bort sina barn så får du ju räkna med att en del kanske åker direkt efter vigseln och att många lämnar festen så tidigt som möjligt.

Värt att tänka på om ni nu gör valet att vägra ammande barn.

Svar på tråden Arg brud