• Äldre 29 Nov 20:21
    4846 visningar
    19 svar
    19
    4846

    royal carrabean,erfarenheter tips?

    Vi är inne på att ta en medelhavs kryssning med rccl i sommar som bröllopsresa. jag tänkte nu fråga er som varit på en sådan här kryssning om ni har några tips och erfarenheter? När är bäst att boka för att få bäst pris,nu eller typ en månad innan? Först hade vi tänkt åka typ 4 dagar då vi har en tvååring hemma,men verkar bara finnas en vecka.

  • Svar på tråden royal carrabean,erfarenheter tips?
  • Äldre 30 Nov 16:12
    #1

    Pufffar upp den lite

  • Styrka
    Äldre 30 Nov 17:41
    #2

    Min farmor tog en medelhavskryssning med dem för någon vinter sedan, hon tyckte den var väldigt fin! hon uppskattade utflykterna och det varma vädret och bekvämligheten ombord.

    Mamma och pappa åkte med dem till karibien två gånger, och älskade det! De älskar fartygen, lyxen, att var aute på havet, och göra landstigningar på så många olika exitiska platser, de vita sandstränderna. De är fulla med berättelser om fartygen, alla upplevelser, shopping, den goda maten, den fantastiska servicen, you name it! Vi var oxå sugna på att ta en kryssning som bröllopsresa, men lutar nu åt att vi åker till Aruba i två veckor istället. Då åker man direkt till resmålet och stannar sedan där. Vi tyckte det lät jobbigt att först åka till paris och byta flyg till miami, sova över där och sen ta båten från miami. Min sambo vill bojkotta europa på bröllopsresan, och tycker att dit kan man åka vilken semester som helst. Jag fogar mig gärna! Men en sådan kryssning i medlehavet måste vara lika fin som den i karibien, lyxen och servicen och klimatet är ju (snudd på) densamma! Ni kommer få en underbar resa! *övertygad*

  • Äldre 30 Nov 18:53
    #3

    Jag har hört att de som åkt både i medelhavet och karibien, rekomenderar medelhavet då det är lite mer variation på landstigningarna, i karibien såg alla stränder likadana ut. Men klart att klimatet kanske är lite varmare och stränderna lite lyxigare :)
    Tror vi väljer medelhavet oxå just för att man inte behöver flyga så långt och inte blir borta alltför länge.

  • Bellab­ong
    Äldre 30 Nov 20:22
    #4

    Vi skulle först åka till karibien, men sen sa min bror att tänk på orkaner och sånt som är på sommaren. Så vi fegade ur. Men de e kanske vi som e mesiga ;P

  • Styrka
    Äldre 30 Nov 20:35
    #5

    inga orkaner i medelhavet!

  • helsin­gebrud
    Äldre 30 Nov 21:46
    #6

    vi hade tänkt åka men jag tyckte det blev för dyrt.
    Vi kollade på karibien kryssning.
    Kollade på resa i somras och tyckte det var bra pris
    nu när jag hade pengar och tänkte boka hade den ökat nästan 20 000:-
    ( inkl flyg )
    Nu letar vi annat resmål.....

  • Äldre 1 Dec 07:25
    #7

    Jag kollade igår och en 7 nätters kryssning runt spanien/italien inkl flyg i början av juni kostade 25000 då med hytt med balkong,insides kostade 13000 å då ingår ju all mat på båten och massa annat...delat på två blir det mellan 7-12 000 kr då eberoende på vad man väljer...känns väl inte mer än en vecka på gran canaria typ?? Vår budget är väldigt tajt oxh men hoppas på pengar i bröllopspresent... frågan är när man ska boka? Om man kanske ska vänta till i vår om de rear ut resor närmare avresa elelr om allt säljs slut så det bara finns dyrare hytter kvar...

  • Äldre 1 Dec 07:32
    #8

    Jag har jobbat på kryssningsfatryg och det som kan tillkomma är dricks till stewardesserna (det är deras lön) och till servitörena, dessutom om man bokar spa kan dricks  tillkomma också.

    Kryssning är ett himla bra sätt att se många ställen på kort tid.

    Hoppas att ni får en romantisk och trevlig resa :)

  • aniara
    Äldre 1 Dec 08:55
    #9
    Bellabong skrev 2011-11-30 20:22:05 följande:
    Vi skulle först åka till karibien, men sen sa min bror att tänk på orkaner och sånt som är på sommaren. Så vi fegade ur. Men de e kanske vi som e mesiga ;P
    Mig veterligen är det høsten (oktober-november) som är "orkansäsong". Dock kan det vara ganska regnigt sommartid. På min 3-veckorsresa i Karibien i juni-juli (2007) hade vi ofta regn kvällstid och en eller två dagar också regn på dagtid.
  • FelizL­ane
    Äldre 1 Dec 09:57
    #10
    Fjärilen skrev 2011-12-01 07:32:48 följande:
    Jag har jobbat på kryssningsfatryg och det som kan tillkomma är dricks till stewardesserna (det är deras lön) och till servitörena, dessutom om man bokar spa kan dricks  tillkomma också.

    Kryssning är ett himla bra sätt att se många ställen på kort tid.

    Hoppas att ni får en romantisk och trevlig resa :)
    Men jag har hört att det är dricks fritt på dessa kryssningar.. Att det redan är inräknat i priset..
  • Äldre 2 Dec 20:17
    #11
    Fjärilen skrev 2011-12-01 07:32:48 följande:
    Jag har jobbat på kryssningsfatryg och det som kan tillkomma är dricks till stewardesserna (det är deras lön) och till servitörena, dessutom om man bokar spa kan dricks  tillkomma också.

    Kryssning är ett himla bra sätt att se många ställen på kort tid.

    Hoppas att ni får en romantisk och trevlig resa :)
    Hur stoa brukar balkongerna vara, vet du det, eller va du aldrig inne i hytterna?
    M2b vill gärna ha balkong, men jag är lite osäker på om jag vågar sitta ute på balkongen, med bara havet under liksom..:/ Känns läskigt...
  • Olofss­onMart­ina
    Äldre 3 Dec 10:21
    #12

    Hej!
    Jag och min blivande var på en kryssning i karibien för ca 1,5år sedan! vi skulle till usa och passade därför på att ta en kryssning från miami! vi bodde i miami ett par dagar innan och sedan åkte vi på en 7nätters kryssning!
    Allt var UNDERBART!
    Vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss av kryssningen då vi bara hade tänkt ta den som avslappning! Men med den servicen och ALLT som fanns på båten så var det en besvikelse att efter bara 7nätter vara tillbaka i miami!
    Vi åt otoligt mycket, då allt var super gott, (..och vi inte kunde vara ute i solen första dagarna pga, en extrem solbränna från miami), det är en buffe som är öppen i stort sett hela dagen.. och det fanns en stor 2-3 våningars sal (minns ej hur stor) där man vart tilldelad ett bord  vid en viss tid varje morgon och kväll.. där du på kvällarna fick äta 3-rätters menyer med underbar serveringspersonal! (hade vi iaf)
    Och även om jag och m2b vart helt förälskade i all mat (även buffen, där det fanns ALLT), så var det absolut inte allt vad som erbjöds!.. det fanns shower varje dag/kväll, vissa var superroliga! när vi var i land i st maarten, var vi iväg och snorklade, i san juan shoppade vi finkläder (tog inte med oss några eftersom vi skulle vara i usa 6veckor, och ville inte släpa på dem... men blev inbjudna på middag med norska kaptenen en kväll, så shoppade billiga finkläder där i land) sen sista stoppet var labadee, en uppbyggd paradisstrand på en "uppköpt" del av haiti! på haiti låg vi bara i en hängmatta i skuggan av träden och tittade ut över havet!

    Under hela vår resa så sa vi till varandra att.. om vi någon gång gifter oss så ska vår bröllopsresa vara på en kryssning i karibien!
    Kan varmt rekomendera!

    vi bokade  nog 6-8månader innan och betalade då (för bara kryssningen) 14.000 för 2pers!.. så har du ju boende och mat och mycket annat för 1000kr natt/pers!
    Däremot så blir det ju dyrare med flygresan oxå!
    Jag rekomenderar oxå balkonghytt.. eller iaf utsideshytt.. men det är nog bara för att vi tyckte att det var underbart att kunna sitta ute på balkongen på morgonen och se båter lägga till på dessa hamnar, med klarblått vatten och fiskebåtar m.m... kul att titta på iaf!

    Sen vad vi inte hade räknat med.. var att alla utflykter (snorkling m.m.) kostar extra.. så vi betalade nog 86dollar /pers för att åka katamaran för att sedan snorkla någon timme (inte värt det för min del som vart extremt åksjuk på denna katamaran).. men jag tycker absolut att man ska ha med sig en extra budget för utflykter, då jag kände att jag personligen hade velat göra något mer när man var i land! 

    Det var lite "kort" om vår resa!

     

  • Josefi­na
    Äldre 3 Dec 11:51
    #13
    helsingebrud skrev 2011-11-30 21:46:28 följande:
    vi hade tänkt åka men jag tyckte det blev för dyrt.
    Vi kollade på karibien kryssning.
    Kollade på resa i somras och tyckte det var bra pris
    nu när jag hade pengar och tänkte boka hade den ökat nästan 20 000:-
    ( inkl flyg )
    Nu letar vi annat resmål.....
    Vi åkte en Karibienkryssning i oktober i år och jag älskade det! Sen blev det ju extra speciellt när min kära J gick ner på knä utanför Bahamas också ;)
    Men det man ska tänka på är att det finns mängder att rederier som kör dom där kryssningarna. Vi kollade runt och insåg snabbt att Roal Carribean var överdrivet dyrt, liksom många andra bolag. Så vi hittade Carnival Cruise, vilket bara kostade halva priset! Dock kan man inte boka dessa resor genom någon svensk agentur, så vi bokade via nätet och det gick superbra! Jag kan rekomendera detta till alla! Och trots att vi åkte när det var orkansäsong så blev vädret bättre så fort vi kom ut till öarna i Karibien.

    Vi åkte 8 dygn från Fort Lauderdale för 11 000 kr för oss båda, 4 olika öar stannade vi på. Då ingick all mat och jag vann till och med en super deluxe SPA dag. Så den fick vi på köpet. Och med detta pris blir det genast ett billigt alternativ att resa generellt!

    Nu planerar vi för bröllop nästa sommar och funderar på att åka Carnival cruise till Hawaii på vår Honeymoon Hjärta
  • Äldre 3 Dec 12:20
    #14
    FelizLane skrev 2011-12-01 09:57:08 följande:
    Men jag har hört att det är dricks fritt på dessa kryssningar.. Att det redan är inräknat i priset..
    På de kryssningsföretag där det står att "Yes vi behöver inte slösa pengar Flört" så är det så!
  • lkpg
    Äldre 30 Dec 17:06
    #15
    OlofssonMartina skrev 2011-12-03 10:21:21 följande:
    Hej!
    Jag och min blivande var på en kryssning i karibien för ca 1,5år sedan! vi skulle till usa och passade därför på att ta en kryssning från miami! vi bodde i miami ett par dagar innan och sedan åkte vi på en 7nätters kryssning!
    Allt var UNDERBART!
    Vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss av kryssningen då vi bara hade tänkt ta den som avslappning! Men med den servicen och ALLT som fanns på båten så var det en besvikelse att efter bara 7nätter vara tillbaka i miami!
    Vi åt otoligt mycket, då allt var super gott, (..och vi inte kunde vara ute i solen första dagarna pga, en extrem solbränna från miami), det är en buffe som är öppen i stort sett hela dagen.. och det fanns en stor 2-3 våningars sal (minns ej hur stor) där man vart tilldelad ett bord  vid en viss tid varje morgon och kväll.. där du på kvällarna fick äta 3-rätters menyer med underbar serveringspersonal! (hade vi iaf)
    Och även om jag och m2b vart helt förälskade i all mat (även buffen, där det fanns ALLT), så var det absolut inte allt vad som erbjöds!.. det fanns shower varje dag/kväll, vissa var superroliga! när vi var i land i st maarten, var vi iväg och snorklade, i san juan shoppade vi finkläder (tog inte med oss några eftersom vi skulle vara i usa 6veckor, och ville inte släpa på dem... men blev inbjudna på middag med norska kaptenen en kväll, så shoppade billiga finkläder där i land) sen sista stoppet var labadee, en uppbyggd paradisstrand på en "uppköpt" del av haiti! på haiti låg vi bara i en hängmatta i skuggan av träden och tittade ut över havet!

    Under hela vår resa så sa vi till varandra att.. om vi någon gång gifter oss så ska vår bröllopsresa vara på en kryssning i karibien!
    Kan varmt rekomendera!

    vi bokade  nog 6-8månader innan och betalade då (för bara kryssningen) 14.000 för 2pers!.. så har du ju boende och mat och mycket annat för 1000kr natt/pers!
    Däremot så blir det ju dyrare med flygresan oxå!
    Jag rekomenderar oxå balkonghytt.. eller iaf utsideshytt.. men det är nog bara för att vi tyckte att det var underbart att kunna sitta ute på balkongen på morgonen och se båter lägga till på dessa hamnar, med klarblått vatten och fiskebåtar m.m... kul att titta på iaf!

    Sen vad vi inte hade räknat med.. var att alla utflykter (snorkling m.m.) kostar extra.. så vi betalade nog 86dollar /pers för att åka katamaran för att sedan snorkla någon timme (inte värt det för min del som vart extremt åksjuk på denna katamaran).. men jag tycker absolut att man ska ha med sig en extra budget för utflykter, då jag kände att jag personligen hade velat göra något mer när man var i land! 

    Det var lite "kort" om vår resa!

     
    Vilket kryssningsbolag åkte ni med?

    /C
  • Olofss­onMart­ina
    Äldre 30 Dec 18:30
    #16
    lkpg skrev 2011-12-30 17:06:29 följande:
    Vilket kryssningsbolag åkte ni med?

    /C
    Åkte med royal caribbean, åkte båten liberty of the seas..
    Bokade via deras hemsida och fixade egna flygbiljetter till och från usa eftersom vi skulle stanna så länge i usa. 
  • Lillis­82
    Äldre 31 Dec 15:16
    #17

    VI åkte med Royal Caribbean i somras och ÄLSKADE det!! -vi åkte med båten Oasis of the seas på midsommar och en vecka och det är den bästa resan vi gjort!! Det som gjorde att vi älskade resan var dels pga av vädret som är i Karibien men dels av enkelheten med båten, maten ingår, det finns allt på båten, (lite dåligt med shopping) men det va ju inte direkt därför vi va där heller.. Det var aldrig fullt vid poolerna, det fanns hur mycket underhållning som helst.. 

    Ställena vi gick i land på kanske inte var de mest intressanta, men vi gjorde utflykterna via båten så vi var väldigt nöjda ändå.. Mycket snorkling, solning och god mat. .

    Jag rekommenderar att åka med dem om man gillar enkelheten, att allt finns på plats, gratis mat, bra service, och du behöver inte ta en taxi för att komma någonstans.. det finns caféer, pubar, nattklubb, komediklubb allt.. det bästa var att på kvällarna hade de bio längst bak på båten så man såg horisonten bakom filmduken.. (där de har vattenshowerna) det var helt fantastiskt och väldigt romatiskt.. 

    Våran resa var inte så dyr.. betalade ca 10 000kr för flyg från Göteborg till Fort Lauderdale, mellanlandade i Frankfurt plus 4 nätter på Sheraton Hotel (1 natt innan och 3 nätter efter)
    Båten kostade ca 8000kr för en utsidesbalkonghytt. så ca 18 000kr/pers.

    Vi hade inga orkaner eller tropiska stormar under vår resa.. 

     

  • Sebast­iána
    Äldre 31 Dec 17:42
    #18

    Fast frågan gällde väl kryssning i Medelhavet och inte Karibien? Vi funderar också på det. Någon som gjort en sån resa?

  • Lillis­82
    Äldre 31 Dec 17:50
    #19
    Sebastiána skrev 2011-12-31 17:42:32 följande:
    Fast frågan gällde väl kryssning i Medelhavet och inte Karibien? Vi funderar också på det. Någon som gjort en sån resa?
    Jo det stämmer, fast det jag menar är att jag tror inte det spelar någon roll vart man åker, utan det man skall gilla är själva resan (båten) om man skall göra en sån resa.. själva resemålen i sig räcker nog att man är intresserad av att besöka så får man en kanon resa.. 

    Är man inte en person som gillar den typen av resa som själva båtarna erbjuder så spelar det ingen roll om man åker i karibien eller medelhavet.. Jag och min m2b är inga backpackers tex, så vi skulle aldrig gilla en resa som ter sig som en sån oavsett om det är i ett land som vi verkligen vill besöka..  

    Hoppas att du förstår hur jag menar.. 
Svar på tråden royal carrabean,erfarenheter tips?