• daniiel

"Mitt stora feta syrianska bröllop" (tv-program)

Jag har nu suttit bänkad ett par veckor och kikat på tv-programmet "Mitt stora feta syrianska bröllop".

Är det någon annan som kikar på det? :)

Något jag reagerat på är hur glada alla verkar vara. Det är bröllop och det är fest och man firar stort och mycket. Helt underbart :) Alla dansar och har roligt. Nog var väl våra släktingar och vänner glada över att vi skulle gifta oss, men inte sådär glada :P haha

Alla är så vackra också!

Något mer jag funderat på, eftersom det verkligen är stora bröllop, mycket folk osv. Någon tjej hade, ja jag vet inte hur många, limousiner osv. Hur har man råd? Bröllopen verkar ju kosta otroligt mycket pengar. Lite roligt ändå att de vill och uppenbarligen kan satsa så mycket på bröllopet :) Önskar att vi också ha kunnat det :P

Han, programledaren, sa i dagens avsnitt att man ger en kuvertavgift istället för presenter, är det vanligt att man gör så? Jag tänker, eftersom det tydligen är väldigt ovanligt på svenska bröllop (även om det blir vanligare).

• Svar på tråden "Mitt stora feta syrianska bröllop" (tv-program)
  • cookieandkermit

Hej!

Jag har många vänner som är Syrianer, de har alltid mycket stora och trevligt bröllop! :)

Vad det gäller det som programledaren sa, så är det så att de ger pengar istället för presenter. Det är altså inte en kuvertavgift. Man ger olika mycket beroende på hur när relation man har med paret och lite beroende på hur många man är i familjen.

:)

• daniiel
    cookieandkermit skrev 2011-11-14 21:28:19 följande:

Hej!

Jag har många vänner som är Syrianer, de har alltid mycket stora och trevligt bröllop! :)

Vad det gäller det som programledaren sa, så är det så att de ger pengar istället för presenter. Det är altså inte en kuvertavgift. Man ger olika mycket beroende på hur när relation man har med paret och lite beroende på hur många man är i familjen.

:)

Ja, det verkar verkligen vara superhärliga bröllop :D Jahaaa okej, då missuppfattade jag, för han sa att man betalar kuvert. Kanske därför :P
  • Vickymb

Min syrianska kompis hade 450 gäster på sin förlovning och ca 1100 på sitt bröllop.....för en svenne banan som mig var det en otrolig upplevelse. Hennes pappa har mycket pengar och jag fick lite den känslan att priset hade inte så mycket betydning när det gällde hans enda dotters bröllop. Förlovningen gillade jag bättre för den var lite mer personlig än bröllopet för det var så sjuuuuukt många människor....hälften kännde hon inte men så är det bara...men jag gillar det, det var ett underbart KAOS av underbara männsikor, mat och musik och två oförglömmliga kvällar =)

Jag bor inte i Sverige mer och kan därför inte se TV3 men det vore kul och se...=)

• cookieandkermit
    daniiel skrev 2011-11-14 21:30:16 följande:
    Ja, det verkar verkligen vara superhärliga bröllop :D Jahaaa okej, då missuppfattade jag, för han sa att man betalar kuvert. Kanske därför :P

Absolut ;) men de ger oftast pengarna i kuvert, det var nog det han menade.. :)

och vad det gäller att ha råd, så brukar föräldrarna spara pengar under hela livet (vad jag har förstått iaf) till sina barnsbröllop. Det är oftast mannen som betalar allt.. (är säkert olika men det är så bland de vänner jag har iaf)

• Vickymb

Och smycken....bruden eller den förlovade flickan får ofa smycken och då snackar vi smycken....inte något litet halsband från guldfynd utan sjukt vackra och dyra smycken.
    På min kompis förlovning satte de andra kvinnorna snycken om hennes hals, arm, och på hennes fingrar så otroligt mycket att hon fick "ta av sig" smyckerna fyra gånger för att nya skulle på....seriöst hon liknande en julgran...ha ha ha. En liten säkring för kvinnan om något inte går som det skal fick jag reda på....det mesta hamnar ju i bankfacket....men rolig att se på om man inte har sett liknande förr =)

• daniiel

Vad häftigt :) Att man sparar pengar så länge och att man har så otroligt många gäster. Förstår dock att det lätt kan kännas lite opersonligt om man har över 1000 gäster, jisses :P Jag tycker det är otroligt fascinerande och spännande att se. De verkar ha så mkt traditioner osv, sådant tycker jag är jättemysigt :)

Jag har en vän som är sambo och har barn med en man från Afrika. Även dom brukar ha väldigt stora bröllop osv, så jag bara väntar på att de ska gifta sig, så jag får gå på något liknande ;D haha

• daniiel
    Vickymb skrev 2011-11-14 21:39:36 följande:
    Och smycken....bruden eller den förlovade flickan får ofa smycken och då snackar vi smycken....inte något litet halsband från guldfynd utan sjukt vackra och dyra smycken.
    På min kompis förlovning satte de andra kvinnorna snycken om hennes hals, arm, och på hennes fingrar så otroligt mycket att hon fick "ta av sig" smyckerna fyra gånger för att nya skulle på....seriöst hon liknande en julgran...ha ha ha. En liten säkring för kvinnan om något inte går som det skal fick jag reda på....det mesta hamnar ju i bankfacket....men rolig att se på om man inte har sett liknande förr =)
    Wow, det måste ju verkligen, som du skriver, vara en syn om man inte sett liknande förut. Har då aldrig varit med om något sådant på ett svenskt bröllop :P hehe
  • AnnelieK
    Vickymb skrev 2011-11-14 21:32:54 följande:
    Jag bor inte i Sverige mer och kan därför inte se TV3 men det vore kul och se...=)
    Gå in på www.tv3play.se (Program A-Ö-->Mitt stora...) Där kan man se alla program gratis =)
  • Jane

Jag har inte missat ett avsnitt, det är så kul program! Kul att se alla välklädda människor. Själv är jag inte syrian men kommer från ett annat kristet ortodoxt land, men vi har i stort sett samma traditioner som syrianerna (har faktiskt skrivit lite om ortodoxa traditioner i min blogg). Vi kommer också ha 450 gäster på vårt bröllop i sommar och det stämmer som någon här uppe skrev att föräldrsrna oftast har samlat pengar till sina barns bröllop, men jag har även hört att många har enorma skulder pga bröllopen och lånar en massa pengar.

• daniiel
    Jane skrev 2011-11-15 00:10:48 följande:
    Jag har inte missat ett avsnitt, det är så kul program! Kul att se alla välklädda människor. Själv är jag inte syrian men kommer från ett annat kristet ortodoxt land, men vi har i stort sett samma traditioner som syrianerna (har faktiskt skrivit lite om ortodoxa traditioner i min blogg). Vi kommer också ha 450 gäster på vårt bröllop i sommar och det stämmer som någon här uppe skrev att föräldrsrna oftast har samlat pengar till sina barns bröllop, men jag har även hört att många har enorma skulder pga bröllopen och lånar en massa pengar.
    Precis, det är väldigt roligt att se :) Speciellt för mig, som aldrig upplevt eller sett något liknande. Det skiljer sig ju en hel del från ett traditionellt svenskt bröllop och liiite avundsjuk är jag allt ;P Haha kanske inte på allt glitter och bling bling, men på engagemanget från familjerna osv.

Det känns ju nästan som att vissa familjer kanske sätter sig i skuldfällan, då det tydligen är väldigt viktigt med ett sådant stort och påkostat bröllop. Det är ju verkligen synd, att det ska vara så. Har man råd, då är det en sak, då är det ju väldigt roligt bara, men att behöva låna massa pengar.. ja, det är ju tråkigt.
Svar på tråden "Mitt stora feta syrianska bröllop" (tv-program)