• daniiel

"Mitt stora feta syrianska bröllop" (tv-program)

Jag har nu suttit bänkad ett par veckor och kikat på tv-programmet "Mitt stora feta syrianska bröllop".

Är det någon annan som kikar på det? :)

Något jag reagerat på är hur glada alla verkar vara. Det är bröllop och det är fest och man firar stort och mycket. Helt underbart :) Alla dansar och har roligt. Nog var väl våra släktingar och vänner glada över att vi skulle gifta oss, men inte sådär glada :P haha

Alla är så vackra också!

Något mer jag funderat på, eftersom det verkligen är stora bröllop, mycket folk osv. Någon tjej hade, ja jag vet inte hur många, limousiner osv. Hur har man råd? Bröllopen verkar ju kosta otroligt mycket pengar. Lite roligt ändå att de vill och uppenbarligen kan satsa så mycket på bröllopet :) Önskar att vi också ha kunnat det :P

Han, programledaren, sa i dagens avsnitt att man ger en kuvertavgift istället för presenter, är det vanligt att man gör så? Jag tänker, eftersom det tydligen är väldigt ovanligt på svenska bröllop (även om det blir vanligare).

• Svar på tråden "Mitt stora feta syrianska bröllop" (tv-program)
  • Vickymb
    AnnelieK skrev 2011-11-14 22:52:02 följande:
    Gå in på www.tv3play.se (Program A-Ö-->Mitt stora...) Där kan man se alla program gratis =)
    Tack...fan vad kul nu ska jag se...=)
  • Krystal

Tittade också på det programmet, men jag tröttnade efter två avsnitt. Tycker det var bara ett virr varr fram och tillbaka mellan paren så man visste inte vilkas bröllop man nu följde. Trodde att dom skulle lite mer berätta om olika traditioner dom har och VARFÖR man brukar göra så. Men det pratas mest om " värsta snygga bilen" , " snygga vackra tjejer" och hur många X antal hundra gäster det kommer... Och tempot i varje avsnitt är så uppskruvat att jag blir stressad, och det hjälps ju inte av programledaren (?) som hela tiden tycks säga " Kom här, kom så får ni se, kom, kom"... Näää, tycker att TV3 verkar försöka klämma in för mycket i varje avsnitt att det bara blir snurrit att titta på...utöka antalet avsnitt så det inte behöver stressas igenom varje pars bröllop...

• ewaulrica

Älskar programmet, så vackra brudar (kvinnorna öht) och de är riktiga hejare på att ställa till med fest!!! Skrattande 

• Jane
    daniiel skrev 2011-11-15 07:31:59 följande:
    Precis, det är väldigt roligt att se :) Speciellt för mig, som aldrig upplevt eller sett något liknande. Det skiljer sig ju en hel del från ett traditionellt svenskt bröllop och liiite avundsjuk är jag allt ;P Haha kanske inte på allt glitter och bling bling, men på engagemanget från familjerna osv.

Det känns ju nästan som att vissa familjer kanske sätter sig i skuldfällan, då det tydligen är väldigt viktigt med ett sådant stort och påkostat bröllop. Det är ju verkligen synd, att det ska vara så. Har man råd, då är det en sak, då är det ju väldigt roligt bara, men att behöva låna massa pengar.. ja, det är ju tråkigt.
    Ja det är engagemanget som är härligt. Ja det kan hända att folk tar lån eller har skulder efter bröllopet, grejen är ju den att man bjuder släkt och vänner och det förekommer nästan en "fight" mellan alla om vem som kommer göra den bästa festen osv.  Alla försöker göra bättre än den andre och måste ju du betala mer Flört. Hade bröllopen varit i hemlandet så hade det säkert kostat mindre, men just Sverige är dyrt så det är ju också en faktor som rör till det.
  • SaraJohanna

Jättehärligt program! Helt fantastiska fester med väldigt mycket folk. Har fått uppfattningen att detsamma gäller för många kulturer. Man har många gäster, men gästerna betalar utifrån hur nära relation de har till brudparet. Har hört att om man är släkt börjar nivån kring 3000kr. Så jag kan tänka mig att många går plus minus noll!

• pulmonate

Ja wow vilka fester de slår till med! 400 gäster! Oh my! Och tjejerna är otroligt snygga! Jag önskar att man kunde fixa till sig så. Jag kan knappt sminka mig ju! haha

Ja visst är det olika i olika kulturer med det där med presenter. I Italien ger man ofta runt 1000kr oavsett hur nära man står. Är man tärna eller nära vän så så ger man kanske 2500. Man brukar inte gå back på att ha ett bröllop. Sen hjälper även föräldrarna till en hel del. 
    Min M2bs kusin gifter sig veckan innan oss och kommer att ha 400 gäster! (fattar inte hur man kan känna så många människor, haha). De kommer att ha 11 rätters middag och kan inte ens tänka mig på vad det kommer att kosta.
    Vi har 80-100 gäster och 7 rätters. Men det är inte alls så dyrt som det hade varit om det var i Sverige. Speciellt om man tänker på spriten.  Jag har ingen aning om vi går back eller inte. Det återstår att se. 

• förlovadflicka

Tycker jättemycket om programmet! Visst, det är lite virrigt och hit och dit, men det hör till liksom ;) tycker de har fin syn på äktenskapet också, att det är början på livet osv :)

• lilaorkide

Jag är svensk men är gift men en man från syrien. Det första ni måste tänka på att det är tv. De par som är med vill synas o tv teamet har även vinklat vissa saker så att det ser mer överdrivet ut.
    Som ett par hade 6 st fina bilar på bröllopet. det har man inte vanligtsvis. man har en till brudparet. men den killen som gifte sig. Är ju själva festfixaren för den lokalen. Han fick så klart mycket bättre priser på allt. inköpspris.

Mitt bröllop gick på ca 300.000 kr
    Totalt fick vi  220.000 kr i pengar från gästerna. så fick betala själva 80.000 kr. Vi hade bara 450 gäster. :) vilket är ganska litet syrian bröllop. Om man bjuder fler gäster man får in mer pengar. Därför många bjuder fler. För de vill gå plus minus noll. eller tillomed käna lite pengar. så de kan ha till möbler resa etc- 

Man brukar ge 1000 kr från familj om man bara är gäst/vänner. närmare släkt ger 2000-5000 ganska vanligt. men du får man dricka hur mycket sprit man vill för pengarna och mycket god mat och tårta. 

• nattaaah

Det var ju TV3 som betalade ALLT :)

• pulmonate
    nattaaah skrev 2011-11-17 23:12:06 följande:
    Ah ja, det tror jag väl ändå inte!! Var har du läst det? Det var ju ganska stor skillnad mellan bröllopen också, så jag tror inte de hade fått betalt att ha bröllop för över 400pers. 
    Men om så är fallet får de gärna göra ett nytt program som skulle kunna heta "mitt lilla svenska bröllop" och så ställer jag upp!  ;) 
  • lilaorkide
    nattaaah skrev 2011-11-17 23:12:06 följande:
    Nej inte på långa vägar att de betala allt. känner en som skulle vara med i programmet. men ångra sig, då hon tyckte tv3 ville få de att framstå som andra personer. 
    Bröllopsresa fick de lyxkryssning och 
    hår/smink det är det jag vet helt säkert.
    sen är jag inte helt hundra på dessa två saker. men tror att de fick bidrag till ringarna och klänningen.

så verkligen långt ifrån att tv 3 betala allt. 
  • daniiel

Jag kan ju tänka mig att TV3 betalade vissa delar, ja, men jag tvivlar faktiskt på att de betalade hela kalaset. Jag vet ju dock inte 100% säkert hur det ligger till, men som sagt, jag tvivlar på den saken.

• jhi1111

vad tyckte ni om dagens program? tyckte victora och laurens var sjukt söta när de sjöng för varandra!

• ungbrud

Gillar verkligen det programmet, själv är jag från rumänien, där det är lika stort med bröllop. Vi är oxå ortodoxa så liknade cermonier. Nu när jag gifter mig blir det dock ett litet bröllop på ca 150-200 personer. Precis som de säger så ger vänner ca 1000:- familja kan ge allt från 3000 - 15000:- så man går oftast inte back på bröllopet utan plus!

• 123ost

Oj! Hade man haft sådana "priser" här i Sverige hade det inte varit många gäster haha

• pulmonate

Ja jag fick ju ett inlägg bortaget för att det ansågs som kränkade då jag påpeka att man får mer ifrån sina utlänska bröllopsgäster. Men här i Italien är det också generösa presenter. 1000 lapp är nog det minsta per person, till 2500 om man är tärna/marskalk och ja, sen får man ju ofta middagen betalt av föräldrarna även om vi personligen kommer att stå för en hel del själva. Vi räknar inte med att gå back till bröllopet, men vi får ju se. Det är inte det som är viktigast. 
    Hehe, ungbrud... "litet bröllop" på 200 pers! haha. Det anses nog som "megastort" för de flesta. Ah, föresten så svarade jag precis till dig på "September 2012" forumet!
    Vi har 90 gäster vilket jag själv anser som ganska lite (det är svårare än man tror att hålla det nere till "bara" 90, men många av våra gäster tycker att det är väldigt stort. Nu ska vi inte ens bjuda allas respektiva..undrar hur folk klarar av att bara ha 20 gäster.. Jag har 17 kusiner bara! hahah

Kramar på er!

• daniiel
    pulmonate skrev 2011-11-22 16:37:22 följande:
    Ja jag fick ju ett inlägg bortaget för att det ansågs som kränkade då jag påpeka att man får mer ifrån sina utlänska bröllopsgäster. Men här i Italien är det också generösa presenter. 1000 lapp är nog det minsta per person, till 2500 om man är tärna/marskalk och ja, sen får man ju ofta middagen betalt av föräldrarna även om vi personligen kommer att stå för en hel del själva. Vi räknar inte med att gå back till bröllopet, men vi får ju se. Det är inte det som är viktigast. 
    Hehe, ungbrud... "litet bröllop" på 200 pers! haha. Det anses nog som "megastort" för de flesta. Ah, föresten så svarade jag precis till dig på "September 2012" forumet!
    Vi har 90 gäster vilket jag själv anser som ganska lite (det är svårare än man tror att hålla det nere till "bara" 90, men många av våra gäster tycker att det är väldigt stort. Nu ska vi inte ens bjuda allas respektiva..undrar hur folk klarar av att bara ha 20 gäster.. Jag har 17 kusiner bara! hahah

Kramar på er!
    Genom att bara bjuda tex föräldrar, syskon och kanske mor- och farföräldrar. Då kan man hålla antalet nere :) Vi satte gränsen på ca 85 personer på vårt bröllop och de var många som tyckte det var väldigt många, men vi hade ju kapat gästlistan ca 10ggr då :P

Jag tycker det är väldigt intressant det här, med att det ges så generösa pengagåvor i andra länder och här i Sverige inte alls (oftast). Här är ju tex en kuvertavgift på 200kr/person ansett som alldeles för hög summa att ge ett brudpar (bortse från formen kuvertavgift, tänker mer på själva summan) och att presenter som ges ofast ligger i prisklassen kring 500kr.
  • ungbrud
    pulmonate skrev 2011-11-22 16:37:22 följande:

Kramar på er!
    Hej, jag trodde jag skulle bjuda ca 80 st men sedan kom det fler och fler så sanart uppe i 200 så nu letar vi efter en ny lokal då den vi hade tänkt inte fungerar längre. Jo skulle jag bjuda alla kuseiner skulle det vara nästan hela ditt bröllop då det är ca 84 st, tur att jag inte har konakt med alla och alla kommer inte att komma. Har väldigt stor släkt och de bor borta i rumänien så långt i från alla kommer och är bjudna bjuder de jag har kontakt med. Vi bjuder en hel del respektive, eller har tänkt på några plus utifall att. 
  • Jane

"pengagåvan" vi (vissa kulturer) är vana med är inte en stor förlust för oss. I dessa kulturer respekterar man verkligen sin familj och släkt, även om man är sysslingar eller mer avlägsen släkt. Man umgås intimt väldigt ofta och en sådan pengagåva är då en naturlig sak och gästen ser det inte som en "förlust". Utan gästen vet att nästa gång de har bröllop, dop eller 50-årsfest så kommer de få pengarna tillbaka i present.
    Jag vet inte, kanske är skillnaden den att det just är olika kulturer och man ser på äktenskap helt olika. I Sverige går man väldigt mycket efter mottot "Det är tanken som räknas" och jag vet inte om en person med en "vanlig" lön i Sverige vill lägga ut mer än 1 000 kr i bröllopspresent till någon.

• pulmonate
    Jane skrev 2011-11-22 20:57:40 följande:

"pengagåvan" vi (vissa kulturer) är vana med är inte en stor förlust för oss. I dessa kulturer respekterar man verkligen sin familj och släkt, även om man är sysslingar eller mer avlägsen släkt. Man umgås intimt väldigt ofta och en sådan pengagåva är då en naturlig sak och gästen ser det inte som en "förlust". Utan gästen vet att nästa gång de har bröllop, dop eller 50-årsfest så kommer de få pengarna tillbaka i present.
    Jag vet inte, kanske är skillnaden den att det just är olika kulturer och man ser på äktenskap helt olika. I Sverige går man väldigt mycket efter mottot "Det är tanken som räknas" och jag vet inte om en person med en "vanlig" lön i Sverige vill lägga ut mer än 1 000 kr i bröllopspresent till någon.

Ja jag håller med om att det känns ganska naturligt att ge generösa presenter om man nu har råd med det. Familjen här tycker att pengarna ska vara som "ett start på livet" till brudparet då de ofta köper sig en bostad mm. 
    Jag tror inte det har med lönen så mycket att göra, utan mer hur man ser på det. Det är nog en kultur sak. För i Sverige tjänar man rätt mycket mer än i Italien. Även när jag var student gav jag aldrig mindre än 500kr.  Men jag har många generösa svenska vänner så det är inte det! Vissa släktingar kan ju vara det dock! haha. Till examenspresent då jag hade ordnat en fest  med middag, dryck, tårtor mm. fick jag 200kr ifrån 6stycken vuxna sammanlagt! D.v.s. 3 familjer. Då hade jag desutom haft med mig extragåvor till de 2 barnen No comment.
Svar på tråden "Mitt stora feta syrianska bröllop" (tv-program)