• Brud 2012 hoppas jag
    Äldre 7 Nov 22:44
    3209 visningar
    19 svar
    19
    3209

    Klarar vi detta inom budget?

    Bröllop till sommaren skulle jag vilja ha. Svårt då jag måste få min m2b att hålla med mig. Han tycker att det är omöjligt med den ekonomin vi nu har, men om det är det enda som hindrar oss tycker jag inte att det ska få stoppa oss!

    Så vad jag skulle vilja (ja, jag skriver jag då vi inte har diskuterat detta i någon nämnvärd detalj då vi i hans ögon inte alls ska gifta oss till sommaren pga ekonomi, jada, jada) är detta:

    Ca 50-60 gäster
    En lokal som jag tror kostar ca 2000:- när vi vill ha den.
    Transport med chartrad buss från kyrka till lokal för många av gästerna
    Hemlagad mat, buffé + tårta, gissningsvis 50:- - 70:- per person (mannen är duktig kock)
    Brudskål i något bubbligt och dryck till maten
    Betalbar (10:- per glas, täcker det någorlunda?)
    Spellista via spotify (premiumkonto, viktig del av budgeten!)

    Och så kläder, ringar med mera såklart. Vad kostar billiga ringar från en vettig guldhandel? Jag har kollat men tycker priserna är så varierande så jag vet inte var man hamnar... Mannen behöver en kostym, jag räknar med second hand-klänning, alternativt hotta upp en gammal balklänning. Vad kan sådant tänka sig kosta hos en sömmerska? Så själv är INTE ett alternativ. 

    Allt detta skulle jag vilja få för 20000:-, låter det rimligt? Eller har jag tänkt alldeles fel någonstans? Tacksam för alla inlägg jag kan få i ämnet!

  • Svar på tråden Klarar vi detta inom budget?
  • durras­flikka
    Äldre 7 Nov 22:50
    #1

    Det går säkert om ni bara vill.. T.ex. sprit som ni köper på systemet kan ni lämna tillbaka överflödet mot kvitto inom 2 veckor från inköps datum.
    Ringar kan man kolla auktioner och ebay. Klänning kan du också kolla ebay, eller kinaföretag alt. hyra eller använda mammas/svärmors/annan släktings?
    Ni kan ju alltid ha picknick eller liknande om priserna skulle dra iväg för mycket.


  • 070831
    Äldre 7 Nov 23:29
    #2

    Känner du någon som har spotify premium på festen kan du alltid låna hans eller hennes konto :) underfesten :)
    vi är uppe i 20 000 kr

    då har vi fixat
    lokal
    tärnklädsel via ebay
    brudgums ring via ebay
    min ring  3 rubiner och 2 diamanter hos vigselbutiken här i stan
    buffe
    klädsel till mig och brudgummen
    tårta+kaffe
    blommorna
    korten

    men drickan har vi inte räknat in än

    Men det går om man vill fast man får ändra lite

    vi är 41 pers

  • 070831
    Äldre 7 Nov 23:34
    #3

    budgeten hade vi oxå när vi planerade men vi rensade ut en hel del och sålde på tradera och blocket å nu har vi fått in 12500 kr men vi har massa mer väntar bara betalningen. sen så kan man ju ha en lopppis eller höra med sånna som köper och säljer det ska vi göra då kan man få ganska mycket av sånt man inte behöver eller använder .. det är ju oxå ett tips sälj sånt ni inte har användning av som bara står tex i förådet..

  • 070831
    Äldre 7 Nov 23:35
    #4

    vi gifter oss i maj och jag säger bara lycka till :) säg till han budget ska inte stoppa er för man kan göra det på annorlunda sätt.. plus om ni har saker som ej används så gör gärna det som jag skrev för då kan ni få in några tusen till :)

  • Äldre 7 Nov 23:57
    #5

    Jag tror absolut att ni kan klara det :)

    Buffé och att man lagar maten själv kan verkligen dra ner kostnaderna. Som någon skrev ovan, så kan man lämna tillbaka överbliven alkohol till systembolaget. Där måste ni ju bara se till att ni har pengar att lägga ut när drickat ska köpas. Bubbel till brudskål går ju att ordna jättebilligt om man inte hemskt gärna vill ha med alkohol. Cider är ju perfekt till en sådan sak och både Ica och Coop har sitt eget märke, både päron och äpple. Annars kan man ju köpa cider på systemet, blir ju även det billigare än "the real deal".

    Tårta kanske ni kan baka själva också? Annars kan man ju komma ganska billigt undan med att bara beställa vanliga prinsesstårtor, men med vit marsipan :)

    Kolla också runt bland vänner, säkt och bekanta, även deras vänner släkt och bekanta. Någon kanske är jätteduktig på att sjunga och vill sjunga på vigseln? Någon annan kanske har en fin bil ni kan åka i, en duktig fotograf som kan fota er, några som vill hjälpa till att laga mat, dekorera, städa, servera, stå i baren osv.

    Gifter ni er på sommaren är det ju väldigt enkelt att plocka egna blommor till buketter, knapphålsblomma, bordsdekoration och liknande.

    När det gäller ringar kan man ju faktiskt köpa silverringar, så länge man tål det, och då kan man komma under 500kr för två ringar. Annars, om man vill ha guld och äkta diamanter, så är ju auktionssidor bra :) Om ni, era föräldrar eller mor- och farföräldrar inte har gamla smycken som ni kan få och antingen göra om till nya ringar, sälja eller kanske använda?

    Klänning går ju att fynda på tex Blocket, men du kan ju också kika in i trådarna som handlar om sk. kinaklänningar. Jag har själv ett par sådana och betalade inte mer än 1500kr för en ny, fin brudklänning som blev precis som jag ville ha den :) Min make köpte en kostym på Dressman och betalade för kavaj, byxor och skjorta ca 1500kr. Det finns ju dock billigare. Han köpte efteråt en kosym från Bronprix.se för 600kr och även den är jättefin :)

    Jag tror som sagt absolut att ni kan klara er inom budget, så länge ni båda två är med på att försöka. Du skulle ju kunna kika runt lite och göra en preliminär budget som du kan visa din blivande och då kan ni diskutera vidare utifrån den :)

  • Jane
    Äldre 8 Nov 00:32
    #6

    Klart ni kan klara av det! Billiga ringar finns, guldfynd brukar ju ha erbjudanden och de kan gå på 1000-3000kr beroende på om ni behöver en ring eller två. Samma sak med klänning och kostym , kolla outlet butiker i stan och på nätet, kinaklänningar finns för ca. 600 kronor och uppåt. Kolla annars på blocket, tradera och BTs Köp & sälj. Om ni kan tänka er det så kan ni kanske be familjen eller närmaste släkt att inte komma med presenter, utan istället fråga dem om de t.ex kan stå för kostnaden på maten, bil till kyrkan, sångerska, fotograf eller tårta kanske? Om ni vill ha billig sprit kanske ni kan ta en vända till tyskland(om ni bor nära)?


  • 070831
    Äldre 8 Nov 00:35
    #7

    Fotograf kan ni be en av era vänner som har en bra klamera det har jag gjort och slapp betala dessa 4000kr .. man kan även hyra kllänningen ..

  • Äldre 8 Nov 09:59
    #8
    070831 skrev 2011-11-07 23:29:40 följande:
    Känner du någon som har spotify premium på festen kan du alltid låna hans eller hennes konto :) underfesten :)
    vi är uppe i 20 000 kr

    då har vi fixat
    lokal
    tärnklädsel via ebay
    brudgums ring via ebay
    min ring  3 rubiner och 2 diamanter hos vigselbutiken här i stan
    buffe
    klädsel till mig och brudgummen
    tårta+kaffe
    blommorna
    korten

    men drickan har vi inte räknat in än

    Men det går om man vill fast man får ändra lite

    vi är 41 pers
    WOW! hur gjorde ni?!  vi har oxå en bidget på 20 000, men vi har lite svårt att hålla det.. och det för för 20 pers!
  • Äldre 8 Nov 10:55
    #9

    Mitt förra bröllop gick på ca 10 000:-Skrattande. 82 gäster, hyrd klänning, fyndade kostym i studenttider, egenlagad grillbuffé, några bekanta som "kökspersonal", egenskrivna inbjudningar, hyrde en folk park en hel helg för knappt 1000:- där porslin ingick, hade med egen stereo o datorn med egen playlist på (inte alltid att lita på att internet funkar). Dryck till maten (öl, vin, läsk, bubbelvatten) samt bål stod vi för, sen hade vi betalbar till självkostnadspris. fin jänk lånade vi av en kompis. Tårtan var brudgummens mormors underbara äkta småländska ostkakor. Vi hittade en lokal blomsterodlare som fixade min bukett + 4 rosor till brudföljet för 300:- o den buketten var gudomligt vacker. Övriga blommor plockade vi i det fria eller i släktens rabatter (hehe). Björk-ris o prästkragar hade vi med så det blev ett riktigt svensk bröllop. Det var ett mycket lyckat bröllop med dans till småtimmarna.
    Ringar skippade vi o körde på förlovningsringarna. Båda hade jobb som inte är bra för smycken.

    Ett tips är skippa transporten mellan kyrka o lokal, det är en onödig utgift. Folk brukar lösa sånt själva.
    Vilken sorts lokal har ni tänkt er? En vacker folk park kan duga fint som vigselplats oxå. Kyrklig eller borgerlig vigsel?
    Det finns väldigt fina klänningar att hyra eller kolla här på BT´s köp&sälj, finns många vackra klänningar till ett lågt pris. Eller ha is i magen o vänta tills studentkläderna kommer i butikerna i vår! Samma sak med hans kostym. Gör mycket av dekorationer, inbjudningar o sånt själv. Köp papper o pennor på bokhandel o fixa inbjudningarna själv (då blir de dessutom personliga). Håll koll på reor o annonstorg efter tyger o ljus. Ta en loppisrunda, där kan du fynda ljuslyktor (t ex udda glas) o annat smått o gott!
    En kompis kan ta era bilder (men prata ihop er ordentligt först om hur ni vill ha bilderna!) Min pappa är fotograf så han plåtade självklart oss.

    O sen ett råd till: mannen ska inte vara kock på er stora dag! Ni ska bara vara lyckliga! Fixa mat som går att förbereda i förväg o be sen släkt o vänner om hjälp med servering o tillagning. Vi köpte det mesta ca 1 vecka innan, marinerade kött o frös ner till dan innan. Sallader o allt förberedes dan innan. På dagen hjälpte våra vänner till med servering, en annan kompis skötte grillen (grill-doft skapar underbart mingel). All vår mat gick på ca 4000:-.  
    Hoppas det här är till nån hjälp!Solig 

    Tilläggas bör att vi nu är skilda (men goda vänner) o jag nu har en ny underbar sambo o vi ska gifta oss nästa år eller året därpå. Men den här gången lägger jag ner mer pengar på bröllopet.  Glad

  • Äldre 8 Nov 11:49
    #10

    Säger som MsChevy när det gäller kostymen så dräller det av erbjudanden under studenttiderna. Ibland finns även erbjudanden runt jul/nyår. Man kan få en komplett kostym för under 1000-lappen.
    Och då är den helt ny...
    Hyr din klänning. Och om det inte är viktigt att den är vit så kan du få ett superkap bland begagnade bal/tärnklänningar (vissa går att hyra för under 500:- när det inte är bal-säsong). 

    Ni behöver inte ha en stor middag.
    Varför inte ett Te-bröllop? Då är det bara bra om du har en enklare klänning dessutom.
    Gör smörgåstårtor och ladda upp ett bord med härliga småbröd och massa olika pålägg. Och gör ett efterrättsbord med olika dessertpajer, kakor och småtårtor.
    Sånt går att förbereda långt innan (ja kanske inte allt, men många saker. Och inget som behöver göras just den dagen förutom att bära fram och ställa på borden.
    En stor bröllopstårta behövs egentligen inte, vill ni ha något att cermoniellt skära upp så kan ni lika gärna göra det med en gräddtårta eller kladdkaka eller liknande. Finns det mycket för gästerna att välja på så känns det lyxigare också Glad (även om det kanske kostade en bråkdel av vad en stor tårta för samma antal personer skulle kostat)

    Måste ni ha buss mellan kyrka och festplats?
    Det kan bli billigare att välja en dyrare lokal som ligger närmare kyrkan / vigselplatsen. Buss kan kosta flera tusen. Tänk på att gästerna måste kunna ta sig hem också...
    Alternativet är kanske att ha bröllopet utanför festlokalen annars? Så är gästerna på plats direkt så får dom väl välja hur dom tar sig dit.

    Vi tog 20:- / alkoholhaltig dryck efter maten. Men allt alkoholfritt gratis. Och till maten bjöd vi på 2 glas vin alternativt 2st 33 cl öl. 

    Vår budget först var ca 30000 för 80-100 gäster.
    Men sen hittade vi en perfekt cateringfirma, perfekt underhållning osv osv. Och samtidigt fick vi en bra vinst på en lägenhetsförsäljning så vi slängde ut budgeten och valde det vi ville ha helt enkelt.
    Jag sparade fortfarande en hel del på att hålla fast vid att göra inbjudningar, menyer och sånt själv. Samt att jag sydde mina + makens kläder och en hel del till. 
    Vi gjorde alla dekorationer förutom det vi kunde få låna. Snygga vinflaskor blev fina ljusstakar exempelvis... 

  • Evelin­as
    Äldre 8 Nov 12:02
    #11

    Tänk på alla småkostdnader också, tänkte inte vi på alls. Tex frimärken för inbjudningarna mm, dukar, vinkaraffer, dekoration, smycken (halsband, hårnålar mm), tackkort mm mm. Mycket man inte tänker tänker på.

  • Danned­o
    Äldre 8 Nov 12:52
    #12

    Här är två saker jag tänker på:

    -Finns det tallrikar, glas och bestik i festlokalen? Annars måste man hyra/köpa in eller skramla ihop eget. Det behövs ganska mycket: champagneglas, vinglas, kaffekoppar, tårttallrik etc. etc. Tänk efter exakt vad som behövs!

    -Även hemgjorda inbjudningar blir dyrt, såvida man inte bara kör på enkelt billigt papper.

    Självklart går det att få ihop det hela för 20.000 kr, men tänk verkligen igenom varje litet steg under dagen. Jag tycker det låter som att du har tagit lite i underkant vad gäller maten, men det kanske går. Ett alternativ är att be alla ta med sig dryck. Be några ta med sig rödvin, andra vitt, några öl och så ställ allting på ett gemensamt dryckesbord. Så kan ni bjuda på brudskål och avec till tårtan.  

     

  • AndroS­id
    Äldre 8 Nov 22:42
    #13

    Tänk på att vissa lokaler behöver bokas ett bra tag i förväg, speciellt under sommaren då många gifter sig. Detsamma gäller kyrka om ni ska vara i en sådan.

    Det går pengar på olika håll som man inte tänker på. För oss går det t ex 500 spänn i administrativ avgift bara för att få ha en borgerlig vigsel utanför rådhuset. Frimärken kostar, men man kan ju alltid göra så att man delar ut inbjudningarna personligt också (det gör vi och det är faktiskt jätteroligt att se folks miner Flört)

  • Brud 2012 hoppas jag
    Äldre 8 Nov 23:43
    #14

    Åh, tack för alla förslag och engagemang! Ni har tänkt på så mycket som jag inte har tänkt på. Frimärken, ja till och med det blir ju en del pengar...

    Lokalen jag vill ha är en friluftsgård som inte så ofta används för bröllop, men den är så mysig och ligger fantastiskt fint vid en sjö med egen brygga och allt, helt perfekt! Transport mellan kyrka och lokal behövs då min mans släkt och vänner inte bor i landet och kommer långväga ifrån, alternativet är att alla tar taxi och det blir inte så bra det heller. Men jag kanske har någon d-chaufför i släkten, det är inte omöjligt. Eller en minibuss i skytteltrafik!

    Kysklig vigsel blir det nog, troligtvis katolska kyrkan dessutom. Ingen aning´om vad sånt kostar då ingen av oss är medlemmar i församlingen, men det är ju en kostnad man måste ta. Sen ska vi försöka leta upp en katolsk präst som vill köra hela ceremonin på engelska också då varken man eller släkt kan svenska... Men jag väntar med att ta tag i det där tills jag har fått ett godkännande från mannen,

    20:- för betalbar lät bra, sen kanske gratis alkoholfritt för det kan vi få tag på billigt. Jag har funderat så smått på att be min släkt2be att ta med sig alkohol på flyget, packa väskorna så fulla man får ha dem enligt tullen.

    Tårtor gör vi själva, tårtdekoration är lite av en hobby för min sambo. Jag planerar och organiserar medan han får stå för mat och tårta, haha... Men jag lovar att han inte ska behöva jobba på bröllopsdagen, då får någon annan styra upp.

    Jag är så glad att få så positiva reaktioner, klart man kan gifta sig nästan gratis men vi vill ha allt som det ska vara med mat, klänning, gäster och allt, och ibland när jag tittar på allt som kostar känns det kört! Men många bra idéer fick jag! Tack!

  • Äldre 9 Nov 18:24
    #15

    Men ni kan väl ha en katolsk vigsel på friluftsgården om den är så vacker? Den låter ju helt underbar! 
    Håll oss gärna uppdaterade, nu har vi (iaf jag) blivit nyfiken!Skrattande 

  • baby freeze
    Äldre 9 Nov 19:22
    #16

    Tycker absolut att det verkar genomförbart!


    Se till att du får mannen din med på noterna bara så att ni kan börja planera snart, för jag tror att det är det viktigaste när man har en tajt budget att hålla. Du har fått massor av bra tips och jag önskar er all lycka till!

  • Äldre 9 Nov 21:32
    #17

    Mitt förra bröllop gick som sagt på 10 000:- o planerades i 3½ månad. Så allt är genomförbart!Solig

  • Äldre 10 Nov 15:09
    #18
    MsChevy skrev 2011-11-09 21:32:03 följande:
    Mitt förra bröllop gick som sagt på 10 000:- o planerades i 3½ månad. Så allt är genomförbart!Solig
    Det håller jag med om :) Vet ett par som spenderade typ 5000kr allt som allt och planerade sitt bröllop på under en vecka, så verkligen allt går ;P
  • Brud 2012 hoppas jag
    Äldre 13 Nov 21:07
    #19

    Det går nog att ha en katolsk ceremoni utomhus, men det kommer inte att gillas av mannens äldre släktingar. När det gäller de mesta områden där traditionerna krockar eller där vi inte vill följa tradtionerna så gör vi som vi vill ändå, men just kyrkan är viktig.


    Lite inne på att gifta sig i hans land också, men det blir nog dyrare. Men större chans att min släkt och vänner åker dit än att hans åker hit.


    Men blir det här så blir det inom budget, det har ni övertalat mig om!

Svar på tråden Klarar vi detta inom budget?