• Annica2011

Nyårsbröllop!

Från första början planerade vi ett litet diskret bröllop. Vi skulle bjuda våra allra närmsta och bara mysa en hel dag i goda vänners närvaro.
    När jag var och begravde morfar var hela släkten samlad och de hade alla samma åsikt om våra planer "ni får inte gifte er utan oss". Min släkt är underbar, vi har en speciell relation hela gänget så vi la om planerna och nu är det 90 bjudna gäster istället för våra 20 som var tänkta från första början.

När vi väl hade valt vilket datum VI ville gifta oss på gick vi ut med våra inbjudningar till alla berörda. Våra vänner var snabba som attan på att svara och de var överlyckliga för vår sista minuten ändring.

Men nu så här 8 veckor  och 4 dagar innan den stora dagen har de flesta ur min släkt som promt skulle komma ännu inte hört av sig.
    De jag ringt upp för ett svar har droppat kommentaren "viken dum jävla dag" i örat på mig men annars har det vart helt tyst från dem.

Besviken som få är jag.
    Vi valde ett datum vi ville ha, jag visste inte att man var tvungen att ringa runt till alla och fråga vilket datum som passade dem bäst att vi gifte oss på.  *morr*

I dagsläget har alla förutom större delen av min släkt svarat och OSA datumet närmar sig med stormsteg.
    Det som stör mig så mycket är att vi la om ALLA våra planer för deras skull och den enda respons vi fått är kritik över VÅR dag!

Är det fler som stött på dumma kommentarer över ert val av dag?

// Annica

• Svar på tråden Nyårsbröllop!
  • Trivia

Om jag fattat TS rätt så är det de sura kommentarerna som hon är besviken på? Inte att de inte OSA't. För det kan man ju inte begära att folk ska göra innan det utsatta datumet. Tycker inte att det är fel att ha ett bröllop på en högtidsdag. Antingen kan man väl eller så kan man inte. Däremot är det ju inte så att alla är lediga på nyår. Är väl bara de som jobbar må-fred som är det.

• daniiel

Och självklart planerar man en bröllopsfest länge (har jag sagt något annat?), men gästerna (många av dom iaf) planerar nog sin nyårsafton långt tidigare än vad de planerar in någon annans bröllop. Jag vet flera som har resor för nyår bokade redan före sommaren, men det är nog väldigt få av dom som redan då planerar för att någon de känner kanske kommer lägga ett bröllop på nyårsafton.

Som jag skrev också, de har självklart all rätt att vara ledsna och besvikna och jag förstår det, men, jag tycker också att man som brudpar kan ha lite förståelse för att alla kanske inte har möjlighet att närvara en sådan dag och inte deppa ihop totalt och bli arg för att folk inte hört av sig innan OSA ens gått ut.

Och ja, jag håller absolut med om att det är otroligt onödigt av gästerna att göra någon större sak av det och faktiskt gnälla över valet av dag. Det är väldigt dålig ton.

• Annica2011

Nej OSA datumet har inte gått ut, det går ut på torsdag.
    Att ätminstonde ringa upp den som bjudit till bröllop tillhör sunt förnuft. (finns att läsa uter vett och etikett länkar om man behöver sig en update på det området)

Dessutom har de här människorna setat och snackat en hel del skit till min mamma som jag inte tog upp i inlägget för att jag helt enkelt tyckte att det var onödigt.

Å jag får bli precis hur sur jag vill över det faktum att de inte ens hört av sig, trots påminnelser!
    Så jag surar i soffan, över att min morbror som jag bott hos under tuffa perioder i livet inte ens kan lyfta på luren trots påminnelser och tala om att han inte kommer. Jag har ju liksom räknat ut svaret redan..

Om någon missuppfattade inlägget om att jag bjöd in till festen så pass tidigt så var det just för att de skulle ha en susning om när det var dags.

Puss och kram.

• Annica2011

Dessutom har vi kyrkan kl 13. Vill man fira nyår på sitt traditionella supa skallen i bitar som en fjortis vis finns det gott om tid för just det efter cermonin. Man måste ju inte vara med vid middagen. Och alla gäster bor på ett avstånd som tillåter just det.
    Det var därför vi valde en tidig tid i kyrkan. För att folk eventuellt ville dra vidare.

• bridetobe2013

Jag skulle så gärna gå på ett nyårsbröllop. Vad mysigt och jätte skönt att slippa nyårs stressen. Nyår kommer varje år. Eran dag kommer 1 gång. Hoppas dom byter attityd.

• daniiel
    Annica2011 skrev 2011-11-01 21:17:13 följande:
    Dessutom har vi kyrkan kl 13. Vill man fira nyår på sitt traditionella supa skallen i bitar som en fjortis vis finns det gott om tid för just det efter cermonin. Man måste ju inte vara med vid middagen. Och alla gäster bor på ett avstånd som tillåter just det.
    Det var därför vi valde en tidig tid i kyrkan. För att folk eventuellt ville dra vidare.
    Fast det finns ju annat att göra på nyår än att supa á la fjortis? Nåja, skitsamma. Jag förstår att du är sur och känner dig sviken, speciellt efter att ha läst dina senaste två inlägg. Man kan dock inte rå över hur andra människor tänker och gör. Som du skrivit tidigare, ni har ändå många som vill komma, försök fokusera på de människorna som faktiskt vill vara med er och dela er dag. Lägg din tid, energi och tankar på de människorna istället och försök fokusera på det som faktiskt är bra :)
  • Silketuss
    Tezz81 skrev 2011-11-01 22:22:04 följande:

Jag skulle så gärna gå på ett nyårsbröllop. Vad mysigt och jätte skönt att slippa nyårs stressen. Nyår kommer varje år. Eran dag kommer 1 gång. Hoppas dom byter attityd.

Väl skrivet!!! Det är synd att inte alla inbjudna vill välja att detta nyår hellre fira med ts, än att fira som vanligt. Men förhoppningsvis vill de som väljer att komma glädjas dessto mer. Är man tillräckligt egotrippad, kan man ju säkert ha åsikter om att brudparet borde anpassa sig och välja en "bättre dag". Men de gästerna kan ju stanna hemma eller vad de nu hade planerat, ingen skada skedd. 
  • Strawberry

Jag förstår din besvikelse men personligen skulle jag välja bort nyårsbröllop om det inte var den närmsta familjen. Att få en inbjudan till en släktingsbröllop skulle jag bli väldigt glad över och tacka ja till, nästan alla andra dagar men om det var var lagt på nyår skulle jag bli besviken, den dagen är lika speciell för mig som julafton och är inte en dag man har bröllop!! Jag hade blivit besviken och undrat hur brudparet tänkt, för fem månader är inget då vi firar med samma personer varje år och planerar det alltså ett år innan.. Så jag tycker nog ni får räkna med att folk gnäller lite men samtidigt är det er dag och folk borde respektera att det är upp till er att välja hur och när ni vill gifta er och passar det inte är det bara att tacka nej.

• Anneli256

moraltanter o farbröder finns överallt. tyvärr.. även här på bröllopstorget. Försök ha överseende med tråkiga kommentarer från både dina släktingar och folk som skriver inlägg. Alla har rätt till sin åsikt men man kan välja hur man lägger fram det. Som någon så riktigt påpekade så är det säkert släktens tråkiga kommentarer som tar din energi.  Om man nu har planer så långt i förväg som någon skrev.. eller alltid gör samma sak.. då förstår jag inte varför man inte osa direkt istället.. eftersom man direkt vet när man ser datumet att man tyvärr har andra planer. Och just den kommentaren är väll lämplig.. vi har tyvärr andra planer.. om man nu tvunget måste säga något om vald dag så kan man kanske säga.. synd att ni valde just nyår inte som insändaren skriver.. "vilken jävla dag" Enligt mig så måste man visa respekt för brudparets planering och osa innan utgånget datum.. o om man redan vet att man inte kan.. så förstår jag inte dröjsmålet.
    Om du har möjlighet så försök njut av planerna inför er dag... nyår är en jättefin dag .. och ert bröllop kommer säkert att bli vackert. Deras förlust att dom väljer bort det.. inte er. Lycka till.  

• Dannedo
    daniiel skrev 2011-11-01 20:27:24 följande:
    Jag skrev att jag vet folk som tycker det är själviskt och jag vill vara påpeka det att just nyår, till skillnad från en vanlig lördag, så måste man förmodligen räkna med ett större bortfall och att vissa kan tycka att valet av dag är lite tråkigt. Du missade helt uppenbarligen poängen med hela mitt inlägg och valde att tolka in mycket mer i det än vad som var tanken.
    Okej, jag förstår att du inte är en av dom som tycker så, och jag reagerade kanske inte på dina åsikter utan självaste attityden som vissa faktiskt har. Sen är det också uppenbart att nyår är laddat på olika sätt för olika personer. De flesta jag känner planerar inte sin nyårsfest  ett halvår i förväg (såvida det inte är en resa, men en resa kan man ju ha bokat när som helst..) MEN min föräldrar har firat nyår på samma sätt i säkert 20 år. Tror däremot inte att dom skulle tacka nej pga av det MEN det är ju inte det som är poängen: Oavsett vilket datum man väljer så kommer det vara folk som inte kan men som gäst kan man inte bli sur för att man blivit bjuden! 
    Jag kanske reagerar lite stark för att jag suttit med min m2b och slitit våra hår över att hitta ett datum som passar oss båda, våra familjer och våra vänner och landade till slut på midsommar. Vi räknar absolut med bortfall, men jag hoppas verkligen att våra gäster inte tycker att vi är själviska....
Svar på tråden Nyårsbröllop!