• Annica2011

Nyårsbröllop!

Från första början planerade vi ett litet diskret bröllop. Vi skulle bjuda våra allra närmsta och bara mysa en hel dag i goda vänners närvaro.
    När jag var och begravde morfar var hela släkten samlad och de hade alla samma åsikt om våra planer "ni får inte gifte er utan oss". Min släkt är underbar, vi har en speciell relation hela gänget så vi la om planerna och nu är det 90 bjudna gäster istället för våra 20 som var tänkta från första början.

När vi väl hade valt vilket datum VI ville gifta oss på gick vi ut med våra inbjudningar till alla berörda. Våra vänner var snabba som attan på att svara och de var överlyckliga för vår sista minuten ändring.

Men nu så här 8 veckor  och 4 dagar innan den stora dagen har de flesta ur min släkt som promt skulle komma ännu inte hört av sig.
    De jag ringt upp för ett svar har droppat kommentaren "viken dum jävla dag" i örat på mig men annars har det vart helt tyst från dem.

Besviken som få är jag.
    Vi valde ett datum vi ville ha, jag visste inte att man var tvungen att ringa runt till alla och fråga vilket datum som passade dem bäst att vi gifte oss på.  *morr*

I dagsläget har alla förutom större delen av min släkt svarat och OSA datumet närmar sig med stormsteg.
    Det som stör mig så mycket är att vi la om ALLA våra planer för deras skull och den enda respons vi fått är kritik över VÅR dag!

Är det fler som stött på dumma kommentarer över ert val av dag?

// Annica

• Svar på tråden Nyårsbröllop!
  • filibustern

vi kommer bara bjuda 20 pers ca och detta p.g.a budget.. samt att vi inte har så stor släkt som vi känner oss nära till. 

jag tycker det är förbannat otacksamt! dom ska ju vara glad att dom blir bjuden överhuvudtaget, sen får dom faktiskt anpassa sig efter datumet!

själv skulle jag nog inte bjuda många fler släktingar, om dom så ville, för som sagt, vi kommer inte ha råd. så..

det är 2 år kvar innan vår dag (jag vet det är tidigt att börja :P) så jag vet inte hur de reagerar, men jag vet de vi bjuder kommer göra det yppersta för att kunna komma.  

får hoppas de ändrar sig. annars skulle jag bara skita i dom om jag var du. dom anmälde sig inte = dom vill inte komma. fine.  

• Silketuss

Men usch så tråkigt! Vi har inte fått några som helst dumma kommentarer över vårt val att gifta oss på nyårsaftonen. Tror att de flesta av våra gäster tycker att det inte kan bli mer festligt än ett bröllop på nyårsafton, enligt vad de har sagt till oss. Vi ska visserligen ha ett litet bröllop, men ändå. Jag tycker inte att man kan ändra dag för att det ska passa, egentligen är jag väldigt emot att man gör något alls emot vad man själv vill! Stort, litet, borgerligt, kyrkligt, sommar, vinter, höst eller vår...allt detta bör vara utformat så att brudparet får den dag de vill, gästerna får väl gifta sig så som de själva vill men man borde aldrig försöka bestämma över hur andra ska ha det på sin bröllopsdag. 

• Sandra och Joakim

Om dem inte kan uppskatta ER dag skulle inte jag tycka att de vore särskilt roliga att ens ha med på bröllopet...

• Annica2011

Jag ville egentligen ha med alla släktingar från början just för att vi har en så speciell relation i släkten.
    Men eftersom vi inte har någon jätte budget vi heller hade vi bestämt oss för den mindre varianten.

Vi kör fortfarande budget, men vi är kraftigt bortskämda!
    Min  syster som är snäppet yngre är grym på att scrappa så hon gör alla placeringskort.
    Min syster som är snäppet äldre är utbildad florist så hon fixar bukett och bordsdekorationer. Vi behöver "bara" köpa blommor.
    Min kusin är frisör så hon fixar håret.
    En nära bekant till oss är fotograf så hon fixar fotandet.
    En annan bekant är konditor så där har vi tårtan fixad betydligt billigare. Vi behöver bara fixa materialet till den.
    Min mammas gubbe är jägare så mamma ville stå för köttet vid middagen som annars hade blivit en stor kostnad.
    Min klänning beställde jag från Kina = 816:- inkl frakt.
    Löshåret kommer även det från Kina = 340:- inkl frakt.

Vi har dessutom sagt att vi bjuder på välkomstdrink och har ett avec bord men resten av drickat får de ta med själva. Hade verkligen önskat att vi hade råd att stå för den biten men vi kan inte få det att gå ihop. Inegn har haft några åsikter om det än så länge så jag tror inte att någon tagit illa vid sig av det.

Ha ha, låter nästan som att vi kommer undan väldigt lindrigt men det kostar tusenlappar i massor ändå. Det är ju alla detaljer som sticker iväg.
    Men vi är som sagt, väldigt lyckligt lottade med alla våra arbetsmyror som hjälper till. Hjärta

Detär egentligen en liten skara av alla inbjudna som beter sig illa, men tyvärr är det den lilla skaran som tar all energi från mig just nu. TYvärr.

• Annica2011
    Sandra och Joakim skrev 2011-11-01 18:48:32 följande:
    Om dem inte kan uppskatta ER dag skulle inte jag tycka att de vore särskilt roliga att ens ha med på bröllopet...
    Nä det är ju lite så. Jag skrev ett mail till mina morbröder idag där jag talade om hur besviken jag var på dem och önskade dem en trevlig nyårsafton. Det var lite ett "ni har inget hos oss att göra" meddelande från min sida. Tråkigt bara att alla mina kusiner som tillhör dem kör på samma stil.

Men jag ska försöka att slå bort det negativa och koncentera mig på de 70 personer som tackat ja och är överlyckliga för att de blivit njudna!
  • daniiel

Jag förstår absolut att ni är besvikna och det har ni/du all rätt att vara, men, jag tror inte att någon av dina släktingar när de sa att de ville komma på bröllopet hade kunnat drömma om att ni skulle välja nyårsafton.

Personligen skulle jag nog bara gå på ett nyårsbröllop om det var min närmsta familj, alltså min syster eller min makes syster som skulle gifta sig.

Det är en sådan där dag då de flesta har planer väldigt långt i förväg och man kanske träffar folk som kommer långväga ifrån och man bara ser just den kvällen varje år, eller så har man väldigt långt i förväg bokat och planerat en resa osv. De flesta har alltså sina nyårstraditioner och även om ett bröllop är en väldigt trevlig tillställning och något stort för er, så kanske det inte är riktigt lika stort för släktingar och vänner. Jag vet många som tycker det är väldigt själviskt av brudpar att lägga bröllop på sådana högtidsdagar och förvänta sig att alla bara ska tycka att det är jätteroligt och ställa in allt annat direkt.. ja.. jag vet inte riktigt vad jag tycker om den saken, men, jag tycker att man ska vara beredd på att få ett stort bortfall om man väljer en sådan dag.

• Annica2011
    daniiel skrev 2011-11-01 19:32:43 följande:
    Jag förstår absolut att ni är besvikna och det har ni/du all rätt att vara, men, jag tror inte att någon av dina släktingar när de sa att de ville komma på bröllopet hade kunnat drömma om att ni skulle välja nyårsafton.

Personligen skulle jag nog bara gå på ett nyårsbröllop om det var min närmsta familj, alltså min syster eller min makes syster som skulle gifta sig.

Det är en sådan där dag då de flesta har planer väldigt långt i förväg och man kanske träffar folk som kommer långväga ifrån och man bara ser just den kvällen varje år, eller så har man väldigt långt i förväg bokat och planerat en resa osv. De flesta har alltså sina nyårstraditioner och även om ett bröllop är en väldigt trevlig tillställning och något stort för er, så kanske det inte är riktigt lika stort för släktingar och vänner. Jag vet många som tycker det är väldigt själviskt av brudpar att lägga bröllop på sådana högtidsdagar och förvänta sig att alla bara ska tycka att det är jätteroligt och ställa in allt annat direkt.. ja.. jag vet inte riktigt vad jag tycker om den saken, men, jag tycker att man ska vara beredd på att få ett stort bortfall om man väljer en sådan dag.
    Jag har aldrig begärt att någon SKA komma men jag tycker att vanligt folkvett är att hålla snattran om sina åsikter och simpelt tacka nej till inbjudan.

Nu var vi ute med vår inbjudan ca 5 månad innan just för att det är en speciell dag.
    Så det var ingen sista minuten inbjudan det handlade om direkt.

Det jag är besviken på är att de inte ens hört av sig. Så svårt kan det inte vara att göra det även fast det handlar om en dag man inte uppskattar att gå på bröllop.
  • daniiel
    Annica2011 skrev 2011-11-01 19:58:19 följande:
    Jag har aldrig begärt att någon SKA komma men jag tycker att vanligt folkvett är att hålla snattran om sina åsikter och simpelt tacka nej till inbjudan.

Nu var vi ute med vår inbjudan ca 5 månad innan just för att det är en speciell dag.
    Så det var ingen sista minuten inbjudan det handlade om direkt.

Det jag är besviken på är att de inte ens hört av sig. Så svårt kan det inte vara att göra det även fast det handlar om en dag man inte uppskattar att gå på bröllop.
    Men du skrev ju att OSA inte gått ut ännu? Då har de ju fortfarande tid att höra av sig. Dessutom, skickar man ut inbjudan så pass tidigt, så är det inte ovanligt att den glöms bort. Ja, eller att OSA-datumet glöms bort. Att det alltid är några som man måste påminna är väldigt vanligt, även om bröllopet är en helt vanlig dag. Det var ju väldigt bra, smart och snällt av er att skicka ut inbjudan så pass tidigt :) Men även bland de som skickar ut inbjudan bara 2-3 månader före bröllopet brukar ha några som inte svarat. Om ni har 70st av 90st som svarat och kommer och det ännu är kvar tid på OSA, så tycker jag det är rätt bra faktiskt :)
  • Dannedo
    daniiel skrev 2011-11-01 19:32:43 följande:

Så ett bröllop är inget man planerat långt i förväg? Jag förstår faktiskt inte riktigt ditt inlägg. Vad är skillnaden på att bjuda till en nyårsfest och en bröllopsfest? Självklart så får man ju acceptera om folk har resor bokade sedan länge, eller om man promt måste fira nyår på samma sätt som dom alltid har gjort, men då får man ju faktiskt säga det som gäst: "förlåt, men jag har andra planer så jag kan inte komma".  Men att klaga på dagen är ju bara dumt. Och om nu släkten tyckte att det var såååå viktigt  att få fira deras bröllop så är det kanske inte helt dumt att tro att dom kommer när dom blir bjudna. 
    Jag blir verkligen sur när du skriver att det är själviskt att bjuda på bröllopsfest t.ex nyår för att alla kanske inte vill/kan komma då; sen när är det själviskt att bjuda någon på fest?! Det är väl en sak att tro att alla kan köpa en flygbiljett till hawaii för att bevittna en vigsel, men att kalla någon självisk pga dagen man valt? Nä, då är man nog ganska självisk själv. Själv tycker jag att nyår är en perfekt dag, då vet man nämligen att folk är lediga. Själv kommer jag för tredje gången missa ett bröllop pga att jag har ett jobb med speciella arbetstider...
  • daniiel
    Dannedo skrev 2011-11-01 20:19:47 följande:
    Så ett bröllop är inget man planerat långt i förväg? Jag förstår faktiskt inte riktigt ditt inlägg. Vad är skillnaden på att bjuda till en nyårsfest och en bröllopsfest? Självklart så får man ju acceptera om folk har resor bokade sedan länge, eller om man promt måste fira nyår på samma sätt som dom alltid har gjort, men då får man ju faktiskt säga det som gäst: "förlåt, men jag har andra planer så jag kan inte komma".  Men att klaga på dagen är ju bara dumt. Och om nu släkten tyckte att det var såååå viktigt  att få fira deras bröllop så är det kanske inte helt dumt att tro att dom kommer när dom blir bjudna. 
    Jag blir verkligen sur när du skriver att det är själviskt att bjuda på bröllopsfest t.ex nyår för att alla kanske inte vill/kan komma då; sen när är det själviskt att bjuda någon på fest?! Det är väl en sak att tro att alla kan köpa en flygbiljett till hawaii för att bevittna en vigsel, men att kalla någon självisk pga dagen man valt? Nä, då är man nog ganska självisk själv. Själv tycker jag att nyår är en perfekt dag, då vet man nämligen att folk är lediga. Själv kommer jag för tredje gången missa ett bröllop pga att jag har ett jobb med speciella arbetstider...
    Jag skrev att jag vet folk som tycker det är själviskt och jag vill vara påpeka det att just nyår, till skillnad från en vanlig lördag, så måste man förmodligen räkna med ett större bortfall och att vissa kan tycka att valet av dag är lite tråkigt. Du missade helt uppenbarligen poängen med hela mitt inlägg och valde att tolka in mycket mer i det än vad som var tanken.
Svar på tråden Nyårsbröllop!