• Äldre 24 Oct 21:57
    2224 visningar
    11 svar
    11
    2224

    Höll ni eget "tal" för varann i kyrkan eller upprepade ni er efter prästen?

    Hej och grattis till alla ni gifta lyckliga folk :D
    JAg ska gifta mig om 3månader och träffade prästen här om dagen för att diskutera hur en vigsel ens går till :D
    Nåt jag då får fundera på är om vi ska upprepa oss efter prästen "jag xxx xxx tager dig xxx xxx...osv" eller om vi ska säga egna tal, jag har älskat dig sen..blabla osv osv..
    så gör dom väl mer i usa? :D säger tal. men svenskar vet jag inte hur mycket de vågar..hehe
    Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Höll ni eget "tal" för varann i kyrkan eller upprepade ni er efter prästen?
  • Äldre 24 Oct 22:04
    #1

    Vi upprepade efter prästen. Ville inte riskera att få scenfrossa och glömma bort hela talet eller att inte klara av att läsa texten.

    Nu var jag inte så nervös i kyrkan ändå så vi hade säkert kunnat ha nåt eget tal, men vi hade på tok för mycket att hålla reda på ändå och göra innan vigseln (jag bakade ju tårtan, fixade kläder mm mm) så det skulle bara bli en extra sak att stressa upp sig över... 

  • Äldre 24 Oct 22:28
    #2
    Chicita skrev 2011-10-24 22:04:30 följande:
    Vi upprepade efter prästen. Ville inte riskera att få scenfrossa och glömma bort hela talet eller att inte klara av att läsa texten.

    Nu var jag inte så nervös i kyrkan ändå så vi hade säkert kunnat ha nåt eget tal, men vi hade på tok för mycket att hålla reda på ändå och göra innan vigseln (jag bakade ju tårtan, fixade kläder mm mm) så det skulle bara bli en extra sak att stressa upp sig över... 
    Hehe, ja det är min tanke också. scenfrossa..speciellt för m2b hehe..
  • Äldre 24 Oct 22:35
    #3

    Vi sa efter prästen och det räckte gott och väl :)

  • Äldre 24 Oct 22:58
    #4

    Vi sa efter prästen.

  • Äldre 25 Oct 04:10
    #5

    De flesta brukar välja att säga efter prästen. Det är ju inget "tal" det är frågan om utan löftena till varandra, så även om man väljer att skriva egna löften (det finns ju en tredje variant också, där man utan att läsa efter prästen läser upp redan skrivna löften: "NN, jag vill älska dig, dela glädje och sorg med dig..." etc) måste dessa innehålla samma sak som de löftena man läser efter prästen. De måste alltså uttrycka brudparets vilja att leva tillsammans hela livet.

  • Vott
    Äldre 25 Oct 05:55
    #6

    Vi valde att memorera (NN jag vill älska dig dela glädje och sorg med dig och vara dig trogen tills döden skiljer oss åt), och sen säga det utan prästhjälp. Det kändes bättre för oss, det rör sig om att lära sig 20 ord.

    Vi kände oss också trygga med att skulle vi få en total minnesbläcka så står prästen 1 m bort och kan hjälpa men det behövdes inte och vi är väldigt nöjda.

    Det enda som blev tok var att min make blev lite het på gröten så prästen hann inte prata färdigt innan han började. Men det var inget som nån mer än jag och prästen märkte :P. 

  • smulan­z
    Äldre 25 Oct 08:34
    #7

    Jag fick ju scenfrossa på mitt första även fast jag sa efter prästen.... jag glömde bort vad jag hette =/ haha.

    Men vi säger nog efter prästen med. allt för myckte att hålla reda på som det är =).
    kram
    bonusfamily.blogg.se/brollop/

  • Äldre 25 Oct 10:39
    #8

    Vi sa bara JA :)


  • Äldre 25 Oct 10:44
    #9
    Niini skrev 2011-10-25 10:39:28 följande:
    Vi sa bara JA :)
    Bra gjort Tungan ute
  • Äldre 25 Oct 11:03
    #10

    Om ni bara sa ja måste det antingen ha varit en borgerlig vigsel (vet inte hur sådana går till) eller en präst som inte kunde handboken - eller gjorde tjänstefel bara för att vara snäll. Löftena är nämligen en obligatorisk del av den kyrkliga vigseln en del av det juridiska. Det går inte att hoppa över dem och bara säga ja.

  • Äldre 25 Oct 11:05
    #11
    Kjell Präst skrev 2011-10-25 11:03:43 följande:
    Om ni bara sa ja måste det antingen ha varit en borgerlig vigsel (vet inte hur sådana går till) eller en präst som inte kunde handboken - eller gjorde tjänstefel bara för att vara snäll. Löftena är nämligen en obligatorisk del av den kyrkliga vigseln en del av det juridiska. Det går inte att hoppa över dem och bara säga ja.
    Vi bor i Finland, här räcker det att stå snällt o lyssna när prästen läser o sen säga JA när han frågar tager du..
Svar på tråden Höll ni eget "tal" för varann i kyrkan eller upprepade ni er efter prästen?