• Egalia
    Äldre 23 Oct 11:05
    5970 visningar
    17 svar
    17
    5970

    Önskar tips på saker att önska sig

    Kära fröknar och fruar

    Jag önskar tips på bra saker (i olika prisklasser) som jag kan ta med på vår önskelista (som vi skriver på begäran av flertalet av våra äldre gäster och familjemedlemmar).

    Väldigt, väldigt gärna tips på bra modeller och märken för hushållsmaskiner och hushållsgeråd (allt vi äger är begagnat och väldigt skruttigt) men också annat (t.ex tips på roliga saker att göra tillsammans som man kan önska sig). Vi vill skriva en så lång och varierad önskelista som möjligt och behöver därför massor av tips.

    Så har ni någon hushållsappparat , fint porslin, bra kniv, eller annat i hemmet som ni tycker är fantastisk, roligt och/eller praktiskt (om så bara en elektrisk konservöppnare!Glad) eller om ni fick eller önskar er något annat så berätta det gärna för mig!

    Tack på förhand! Hjärta

  • Svar på tråden Önskar tips på saker att önska sig
  • Charli­e13
    Äldre 24 Oct 19:27
    #1

    Tror du på skrock så önska dig itne en kniv! Det skär av banden mellan den som gav den och den som fick den ;)


     


    Vi har en jättebra soda stream från OBH nordica! Helt klart underbar, jag ÄLSKAR den!!
    Sen bakar jag rätt mycket så vi har bakformar (typ muffins) i teflon, också superbra!


    och seen kommer jag inte på något mer just nu men två tips iaf! :)

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 24 Oct 19:34
    #2

    Vi fick en vattenkokare och en smörgåsgrill från obh nordica (den där röda chili-serien) som vi gillar jättemycket :) andra bra presenter vi fick var ett olivträd, sällskapsspel, exklusivare filt med världens mysigaste ludd, presentkort på Malmö opera, våningskakfat, Jamie oliver-stekjärn och en pastamaskin :)


  • aniara
    Äldre 24 Oct 21:19
    #3

    På vår önskelista finns än så länge:
    -Symaskin (inget budgettjafs utan en riktig bra maskin)
    -Champagne- och vinglas i serie som ska specificeras (vi har inte enats ännu)
    -Soda streamer

    Förhoppningsvis har vi uppgraderat vårt boende till bröllopet och kan önska oss mer köks- och inredningssaker än vad som får plats där vi bor nu. Vi tar också gärna emot goda viner, champagner och cremanter.

    Vill ni önska er saker till hemmet föreslår jag att ni går till t.ex. Cervera eller kollar sidor som royaldesign.se eller bagarenochkocken.se och ser ut vad ni vill ha. Där finns enormt mycket fint. Upplevelser av olika slag finns på liveit.se. Annat man kan önska sig är middagar, herrgårdsweekends, spa-behandlingar, afternoon tea/fikabuffé etc.

  • scochj­t
    Äldre 24 Oct 21:37
    #4

    Om ni vill ha köksmaskin, så kan jag rekommendera kitchen aid. Vi är toknöjda med vår :)

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 24 Oct 21:47
    #5

    Just det, symaskin önskade vi oss också och fick :)


  • Äldre 24 Oct 21:58
    #6

    Vi önskade oss en kitchen aid och fick det med varenda upptänktligt tillbehör. (nej, nu överdriver jag. men den skär och river grönsaker, den maler kött, den gör puré.... ja och så vispar den och knådar och gör allt sånt vanligt såklart) Den använder vi jättemycket!

    Vi önskade oss knivar (och NÄ, inga band har skurits mellan mig och mannen och svågern.... ;P ) och fick fina från global. Köksgeråd från le crueset tycker jag om, finns i fina färger och det finns både sköna formar, uppläggningsfat, gjutjärnsgrytor och pannor mm. mm.

    Presentkort på NK fick vi massor av, det är ett utmärkt ställe att shoppa hemma-saker på! Sen önskade vi oss isländska kronor att göra äventyr för på Island (åkte på resan två dagar efter bröllopet) och fick en del. Så vi åkte på valsafari, ridturer, hyrde bil och åkte runt på ön och så vidare. Och åt SÅ mkt god mat.

    Men jag tycker det är kul att önska sig saker i olika prisklasser också. Vi hade t.ex. skrivit upp biobiljetter, för vi älskar att gå på bio, och det är inte så löjligt dyrt. :)


    And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Aniara­4
    Äldre 24 Oct 22:15
    #7

    Det kan vara lite kinkigt att önska sig alltför specifika saker, det känns inte riktigt snyggt när det blir mer som en beställningslista tycker jag. Vi ville inte själva komma med någon önskelista, utan skrev i inbjudan att våra mammor (som tog emot anmälningarna) kunde svara på alla frågor. Sen hade vi gett dem ett slags lista, men det var bara en del konkreta saker och mer allmänna riktlinjer som vilken typ av saker, vilken stil, och vilka färger vi gillar. Vi nämnde också ett par saker som vi INTE ville ha, sånt som vi redan har för mycket av. Så kunde de diskutera med gästerna, ge dem lite förslag men också stämma av om de trodde vi skulle uppskatta deras egna idéer.

    Men det är klart, vi är ju i en situation där vi inte behöver särskilt mycket, vi är två vuxna människor som flyttade ihop med varsitt färdigt hushåll, så vi har ju snarare fått rensa bort mycket som vi har dubbelt redan. Det är skillnad om det finns saker man verkligen behöver och kanske inte riktigt har råd med, då är ju bröllopet ett guldtillfälle att kunna få det man behöver.

    En sak som är väldigt smart att passa på och önska sig är ju en servis. Då kan många gäster bidra med olika delar till olika kostnad, allt från en kaffekopp till ett serveringsfat till ett helt dussin tallrikar. Vi hade svårt att enas om en servis som vi båda gillade, men sen mailade mamma och sa att en av gästerna undrade vad vi tyckte om en viss servis. Vi hade inte sett den innan men älskade den direkt båda två! Så vi hade ju våra aningar om man säger så...

    Vi fick också ett par upplevelser, bl.a. presentkort på Yasuragi Hasseludden, och på restaurangbesök (vilket vi hade önskat oss). Och en del av släkten gick ihop om en vinkyl, vilket var tur med tanke på hur många champagneflaskor vi fick! Skål

    Se över porslinsskåpet och linneskåpet och se om ni saknar något eller om något behöver förnyas. Där finns många lite mindre saker man kan önska sig.

    Det här knivblocket tycker jag är snyggt, vi har en matchande knivslip också.
    www.obhnordica.se/Default.aspx

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 25 Oct 09:28
    #8

    Angående beställning o det: vi hade en önskelista på vår hemsida, den var inte så specifik när det gäller märken och så, men det var så uppskattat bland folk att de kunde gå in o kolla där och vi fick mycket grejer därifrån. Däremot skrev vi där att det bara var förslag och att de inte behöver ge något alls om de inte vill men att den kunde vara inspiration för de som känner att de vill köpa något. Vi skrev också att vi gärna ville ha saker i roliga färger och former och det var ett smart drag, för vi fick saker som var precis i vår moderna, färgglada, estetiska inredningsstil :)


  • Aniara­4
    Äldre 25 Oct 10:27
    #9
  • Egalia
    Äldre 29 Oct 13:48
    #10

    Ohh så bra att jag har fått massa svar! Jag har inte alls sett det.

    (Det borde verkligen finnas en liten meddelandefunktion så att man kan få ett mejl eller dylikt, eller det kanske det finns?)

    Kniv (och knivskrock:) servis, linnen, symaskin, sodastream, presentkort bakformar mm och tips på länkar noteras!

    Tack så jättemycket! Väldigt hjälpsamt!!!

    {#emotions_dlg.flower}

  • Lindao­chJohn
    Äldre 29 Oct 13:55
    #11

    Vi kommer göra en lista, OM någon frågar, som våra föräldrar kommer få. Vi kommer att ha många olika saker i olika prisklasser på listan.

    Vi kommer nog att önska oss en del trädgårdsväxter! Lite olika, specifierade träd o buskar mm.
    Biobiljetter, restaurangbesök mm.

  • Egalia
    Äldre 29 Oct 13:58
    #12
    Aniara4 skrev 2011-10-25 10:27:49 följande:
    Gör inte så här:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/10/16/inte...
    Ps. Jag läste Magdalenas Ribbings svar. Syrligt! Man undrar vad som stod i den där pdfn... Glad Det är väldigt svårt att veta hur man ska göra. Man vill ju inte ge beställarlistor men å andra sidan är det ett önskemål från flera av våra gäster att det ska vara just så specifikt som möjligt. När jag har funderat på att bara önska presentkort (för att underlätta) säger någon att det är tråkigt att ge sånt som man inte kan slå in. Säger man att man ska önska pengar tycker nån annan att det är fult och säger man att man inte vill ha något alls och inte heller förväntar sig något säger nästan alla jag har pratat med de ändå kommer att köpa något.

    Man nog inte glädja alla... Glad

     
  • Egalia
    Äldre 29 Oct 13:59
    #13
    LindaochJohn skrev 2011-10-29 13:55:13 följande:
    Vi kommer göra en lista, OM någon frågar, som våra föräldrar kommer få. Vi kommer att ha många olika saker i olika prisklasser på listan.

    Vi kommer nog att önska oss en del trädgårdsväxter! Lite olika, specifierade träd o buskar mm.
    Biobiljetter, restaurangbesök mm.
    Trädgårdsväxter är en jättebra ide! Kanske något fint till balkongen... Blir ju perfekt i maj Glad
  • Aniara­4
    Äldre 29 Oct 19:40
    #14
    Egalia skrev 2011-10-29 13:58:25 följande:
    Ps. Jag läste Magdalenas Ribbings svar. Syrligt! Man undrar vad som stod i den där pdfn... Glad Det är väldigt svårt att veta hur man ska göra. Man vill ju inte ge beställarlistor men å andra sidan är det ett önskemål från flera av våra gäster att det ska vara just så specifikt som möjligt.
    Iofs antyder hon ju också i svaret att det skulle vara lite skillnad om det var ett bröllop, då är en önskelista mer förväntad. Men man kan ju ändå avstå från alltför detaljerad information som exakt modell, pris och vilken hylla i affären den står. Även om det säkert finns gäster som skulle uppskatta den infon också.

    Det kan ju också bli som för oss, när vi önskade oss stora lattemuggar (4-5 dl) men glömde specificera att de skulle gå att köra i diskmaskin...
  • Äldre 29 Oct 20:26
    #15

    När det kommer till köksavdelningen i livet, så finns där ju HUR mycket roliga specialgrejor som helst-och snygga, lite roligare "vardagsgrejor" också.
    Jag och min sambo borde helt krlat gifta oss och klargöra att vi VISST vill ha brödrostar och sådant som alla annars verkar ha redan!

    Några förslag:

    Gjutjärnsgryta

    Minipajformar

    bruléformar

    minigasolbrännare (för bla brulépudding)

    Vanlig pajform

    Vinpump (sådan där som man pumpar vacuum med och så kan man spara vi i redn öppnad flaska)

    Tårtgafflar

    Pepparkvarn

    våffeljärn

    ostyxa

    Fint set med bakbunkar

    Brödskrin

    mixerstav

    Elvisp

    Råsaftscetrifug

    Durkslag

    Vlj en servis ni gärna skulle börja köpa på er delar till!
    En glasserie också.
    Det är ju jättebra, då man kan välja att köpa en eller flera delar som gäst, och det gör ingenting alls om man får många av samma.

    Ja, och så vidare....


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ankis8­8
    Äldre 29 Oct 21:55
    #16

    Vi önskade oss en fin servis, vissa köpte lite och vissa jättemycket! Inte direkt någonting som man köper till sig själv, och jag tycker att det är väldigt kul att se den och påminnas att den är vår "bröllopsservis" Och det är en klassisk servis Rörstrand som kommer förmodligen att finnas i många många år, så att man kan köpa mera tallrikar om man vill ha flera eller om någon går sönder.

    Vi fick också tryckkokare, glassmaskin, råsaftcentrifug och sådana roliga prylar  

  • Egalia
    Äldre 30 Oct 10:54
    #17

    Man bockar och tackar för alla bra tips! Glad

Svar på tråden Önskar tips på saker att önska sig