• Kalorisnål mättade mat??

    Tis 11 okt 2011 21:00 Läst 24972 gånger Totalt 19 svar
    Tigger­flicka­n
    Visa endast
    Tis 11 okt 2011 21:00

    Jag skulle behöva lite hjälp!
    Jag fick barn för några månader sedan och försöker nu gå ner i vikt till mitt bröllop. Jag har faktiskt hittat en diet som fungerar väldigt bra för mig, men jag har några kilo kvar. Mitt problem är att jag den senaste veckan har börjat känna mig hungrig, och när jag är hungrig blir jag sugen på ”onyttigheter”.

    Så nu undrar jag om det finns någon som har något/några bra kalorisnåla recept på mättande mat. Skulle vara väldigt tacksam om någon ville dela med sig av recept på mat med få kalorier, men som man verkligen blir mätt av.

    Tack på förhand för hjälpen!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-12 10:46
    Jag vill bara tillägga att min diet började efter att jag slutat amma.
  • Tis 11 okt 2011 21:10 #1

    hänger på här med för lite tips....

  • MrsT20­11
    Visa endast
    Tis 11 okt 2011 21:13 #2

    Lövbiffpanna!

    Stek strimlad lövbiff tillsammans med följande hackade grönsaker:
    - gul lök
    - champinjoner
    - gul paprika
    - röd paprika
    - squash

    Klart!

  • Tis 11 okt 2011 21:54 #3

    Mycket grönsaker överlag! Och då menar jag inte icke-mättande sådana som gurka etc utan broccoli, blomkål, morot etc... woka sådana grönsaker med kycklingbitar tex = mättande men kalorisnålt!

    Kommer själv kika in här för fler tips då jag själv också ska ner inför bröllopet =)

  • Tis 11 okt 2011 22:57 #4

    Grönsakssoppa med linser rekommenderar jag! Kanske med lite korv eller högrev i. Kalorisnålt men varmt, höstigt och mättande

  • enelra­m
    Visa endast
    Ons 12 okt 2011 07:41 #5

    Kalkon ,kyckling,avokado,frösök ta bort bröd ät knäcke.
    Det finns en soppa som du tar kyckling,nudlar,champ,purjo,krossade tomater,paprika,vatten så klart den ska man ta i 4-5 dagar bara den hur mycke man vill...... vet av erfarenhet att man går ner......
    Prova du rensar ut kroppen lite grann fast ändå äter man ju.... vilket e skönt.
    Själv har jag bara sett till å ätit på fasta tider å uteslutit dricka å godis... dragit ner lite fast inte mycke på portionerna.... å har gått ner 21kilo går promenader nån gång i veckan i en timme.
    Känns jättebra.
    Är nu nere under 60kilo.
    Ska själv gifta mej i feb å nu gäller det att hålla vikten.
    LYcka till å försök att inte tänka för mycke på vikten det går om man bara bestämmer sig JAG VET....

  • BlomAn­na
    Visa endast
    Ons 12 okt 2011 08:22 #6

    Soppa är kalorisnålt men mättande.


     


    Du skriver att du fick barn för några månader sen, om du ammar ska du vara lite försiktig med att äta för kalorisnålt eftersom du behöver kaloreirna för mjölkproduktionen.

  • Ons 12 okt 2011 10:08 #7

    Wok.. det e juh så hiimelskt gött! =), när jag började att gå ner i vikt så körde jag alltid meed wokade grönsaker och en kött bit :),(och är man lite lat som jag så kan man juh alltid bara köpa såna dära färdig wok grönsaker i pöse) :),


    MEN om man någon gång blir sugen på nån god röra till en bakad potatis så har jag ett förslag på en röra som i min menning e himelskt gött, Det e en crabfish röra, antingen kan man völja att ha keso i eller lätt créme fraiche, röd lök, dill, light ost, crab sticks. Väldigt gött :).


    Nudax skrev 2011-10-11 21:54:49 följande:
    Mycket grönsaker överlag! Och då menar jag inte icke-mättande sådana som gurka etc utan broccoli, blomkål, morot etc... woka sådana grönsaker med kycklingbitar tex = mättande men kalorisnålt!

    Kommer själv kika in här för fler tips då jag själv också ska ner inför bröllopet =)
  • Tigger­flicka­n
    Visa endast
    Ons 12 okt 2011 10:44 #8

    Tack snälla för alla tipps hittills!!

    Eftersom fler verkar vara intresserade kan jag ge det enda tipps jag har.
    Havregrynsgröt är mättande men kalorisnålt.
    Jag använder fiberhavregryn, kranvatten och lite salt. För att få lite godare smak har jag i en mosad banan (istället för sylt eller äppelmos). Min M2B gillar att ha på lite kanel för extra smak, själv har jag ibland på lite kardemumma.
    Enligt mig är det supergott och man håller sig mätt lite längre.

  • Ons 12 okt 2011 20:17 #9

    Åh den där röran lät ju jättegod Sniff!

  • BlomAn­na
    Visa endast
    Tor 13 okt 2011 08:47 #10
    Tiggerflickan skrev 2011-10-12 10:44:31 följande:
    Tack snälla för alla tipps hittills!!

    Eftersom fler verkar vara intresserade kan jag ge det enda tipps jag har.
    Havregrynsgröt är mättande men kalorisnålt.
    Jag använder fiberhavregryn, kranvatten och lite salt. För att få lite godare smak har jag i en mosad banan (istället för sylt eller äppelmos). Min M2B gillar att ha på lite kanel för extra smak, själv har jag ibland på lite kardemumma.
    Enligt mig är det supergott och man håller sig mätt lite längre.

    Det är intressant detta med gröt många säger att de håller sig mätta mycket längre på havregrynsgröt. Själv blir jag hungrig jätte snabbt om jag äter gröt till frukost, märkligt vad olika det kan vara.


    Jag brukar dock äta havregrynsgröt och blandar då i linfrö i gröten gott och bra för magen

  • Tor 13 okt 2011 09:08 #11

    Precis, gröt är ju alltid ett bra tips, och man kan ändå variera den rätt mycket. Jag brukar använda fiberhavregryn - tycker de mättar bättre och så bir det mindre "klister" av gröten =P Sen kan man ha i lite russin och caschewnötter då gröten kokar, då blir det lite mer gott och tuggmotstånd i =) Några fler kalorier också såklart, men inte många och på det hela är det en kallorisnål mättande maträtt ändå.

  • Tor 13 okt 2011 09:28 #12
    BlomAnna skrev 2011-10-13 08:47:34 följande:

    Det är intressant detta med gröt många säger att de håller sig mätta mycket längre på havregrynsgröt. Själv blir jag hungrig jätte snabbt om jag äter gröt till frukost, märkligt vad olika det kan vara.


    Jag brukar dock äta havregrynsgröt och blandar då i linfrö i gröten gott och bra för magen


    Hihi, visst är det!

    Fast jag ser det som dubbelbonus:

    Gröt är en utmärkt start, då det är rejält nog att låta kroppen jobba på några timmar.
    (Jag har alltid haft svårt med frukost och slarvar lätt med att äta alls första halvan av dan, vilket är min största matfälla som sedan leder helt fel på alla sätt.)

    När sedan gröten är slut i magen så att säga, är kroppen så igångskjutsad, och har fattat förbränningsgaloppen, så det blir tydligt att där är tomt och behövs mer. Alltså blir det lättare att även se till att ge mig själv även lunch. -Och då är det inte en bakelse jag blir sugen på, utan jag blir hungrig, vilket är positivt i mitt fall.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BlomAn­na
    Visa endast
    Tor 13 okt 2011 10:57 #13
    passionsblomman skrev 2011-10-13 09:28:28 följande:
    Hihi, visst är det!

    Fast jag ser det som dubbelbonus:

    Gröt är en utmärkt start, då det är rejält nog att låta kroppen jobba på några timmar.
    (Jag har alltid haft svårt med frukost och slarvar lätt med att äta alls första halvan av dan, vilket är min största matfälla som sedan leder helt fel på alla sätt.)

    När sedan gröten är slut i magen så att säga, är kroppen så igångskjutsad, och har fattat förbränningsgaloppen, så det blir tydligt att där är tomt och behövs mer. Alltså blir det lättare att även se till att ge mig själv även lunch. -Och då är det inte en bakelse jag blir sugen på, utan jag blir hungrig, vilket är positivt i mitt fall.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur

    Usch jag känner alldeles för väl igen detta. Jag slaravar också med frukost för jag inte gillar att äta på morgonen + att jag gärna sover för länge för att "hinna" (borde gå upp 5:45 för att hinna men går oftast inte uppe förens efter 6) Räddningen är att vi har "fruskost" på jobbet vid 9. Det är bara knäckebröd, smör och ost men det är nåt iaf.


    Kanske ska ta och prova med gröt igen ett tag nu...

  • Lillsk­oj
    Visa endast
    Tor 13 okt 2011 11:05 #14

    Jag äter kvarg (kesella) till frukost varje morgon. Knappt ngt fett eller kolydrater, få kalorier och mycket proteiner = du håller dig mätt länge. Brukar tina upp lite frusna (osockrade) bär eller mosa ner en banan.

    Inför mitt bröllop körde jag en Kesella diet sista vecka  . Frukost, lunch, middag = ca 500 kcl/ dag. Du håller dig mätt, det gör du faktiskt, men kroppen behöver så mycket mer än proteiner- inget att rekomendera som en längre diet . Men som frukost är det topp! och efter ett hårt träningspass är det bra som ett mål efter eftersom proteinerna bygger upp musklerna.

  • Tor 13 okt 2011 11:12 #15
    BlomAnna skrev 2011-10-13 10:57:58 följande:

    Usch jag känner alldeles för väl igen detta. Jag slaravar också med frukost för jag inte gillar att äta på morgonen + att jag gärna sover för länge för att "hinna" (borde gå upp 5:45 för att hinna men går oftast inte uppe förens efter 6) Räddningen är att vi har "fruskost" på jobbet vid 9. Det är bara knäckebröd, smör och ost men det är nåt iaf.


    Kanske ska ta och prova med gröt igen ett tag nu...


    Ja precis! Morgontröttaste grisen i världen räcker upp handen här!
    Ett annat knep ja tagit till för att se till att jag faktiskt äter alla mål, är att göra en hel mixerkanna med smoothies på eftermiddagen. Då har sonen och jag till vårt mellanmål OCH jag kan hälla upp så jag har en väldigt lättdrucken frukost nästa morgon (då tar jag ett stort glas, som rymmer 45 cl)

    Jag fick också en råsaftscentrifug av mina kompisar förra sommaren. Att göra egen juice i den, och då se till att göra extra, är också bra, för står kannan där i kylen, så är det ganska matiga juicer man har. Sådana med mycket frukt blir mellanmål med ett stort glas, eller en del av en lunch/frukostom man tar ett litet.
    De juicer jag gör med mestadels grönsaker, ser jag som vitaminbomber och detox, förbränningshjälp och så vidare. De juicerna brukar jag ta ett glas av innan maten- En Liten Grön eller En Liten Röd, heter de i det här huset. Det är en grund före maten som jag tycker hjälper på vägen att lägga lagom i proportioner på tallriken.

    När jag sedan tar mat, börjar jag med grönsakerna, fyller halva tallriken med dem, och tar sedan proteinet, för att slutligen lägga dit pastan eller potatisen. Det blir helt plötsligt väldigt mycket mindre av kolhydraterna, men en otroligt mättande tallrik!

    Ett annat knep, vad gäller gröten: Jag brukar också ha banan på, men jag tar bara en halv. Den andra halvan spar jag för att kunna ta som ett extra mellanmål ifall jag är hungrig. Det är för det mesta på kvällen om jag kommer isäng för sent efter middagen. Jag kan inte sova om jag är hungrig. Så, en halv banan och ett litet glas mjölk är då ibland räddningen för att slippa lägga sig sugen.

    Om bananen inte går åt till det, är det bara att ta den halvan på nästa morgongröt.
     
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BlomAn­na
    Visa endast
    Tor 13 okt 2011 11:35 #16
    passionsblomman skrev 2011-10-13 11:12:50 följande:
    Ja precis! Morgontröttaste grisen i världen räcker upp handen här!
    Ett annat knep ja tagit till för att se till att jag faktiskt äter alla mål, är att göra en hel mixerkanna med smoothies på eftermiddagen. Då har sonen och jag till vårt mellanmål OCH jag kan hälla upp så jag har en väldigt lättdrucken frukost nästa morgon (då tar jag ett stort glas, som rymmer 45 cl)

    Jag fick också en råsaftscentrifug av mina kompisar förra sommaren. Att göra egen juice i den, och då se till att göra extra, är också bra, för står kannan där i kylen, så är det ganska matiga juicer man har. Sådana med mycket frukt blir mellanmål med ett stort glas, eller en del av en lunch/frukostom man tar ett litet.
    De juicer jag gör med mestadels grönsaker, ser jag som vitaminbomber och detox, förbränningshjälp och så vidare. De juicerna brukar jag ta ett glas av innan maten- En Liten Grön eller En Liten Röd, heter de i det här huset. Det är en grund före maten som jag tycker hjälper på vägen att lägga lagom i proportioner på tallriken.

    När jag sedan tar mat, börjar jag med grönsakerna, fyller halva tallriken med dem, och tar sedan proteinet, för att slutligen lägga dit pastan eller potatisen. Det blir helt plötsligt väldigt mycket mindre av kolhydraterna, men en otroligt mättande tallrik!

    Ett annat knep, vad gäller gröten: Jag brukar också ha banan på, men jag tar bara en halv. Den andra halvan spar jag för att kunna ta som ett extra mellanmål ifall jag är hungrig. Det är för det mesta på kvällen om jag kommer isäng för sent efter middagen. Jag kan inte sova om jag är hungrig. Så, en halv banan och ett litet glas mjölk är då ibland räddningen för att slippa lägga sig sugen.

    Om bananen inte går åt till det, är det bara att ta den halvan på nästa morgongröt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Tor 13 okt 2011 18:49 #17

    ah du vet den e så Piiip god! :D


    Nudax skrev 2011-10-12 20:17:08 följande:
    Åh den där röran lät ju jättegod Sniff!
  • Tigger­flicka­n
    Visa endast
    Lör 28 apr 2012 16:52 #18

    Inte långt kvar nu! Jag har 3kg kvar och skulle fortfarande behöva lite tipps.


    Jag kan ju dela med mig av en underbar kombination som jag använder ofta istället för potatis/pasta/ris. Jag finhackar tomat, gurka och honungsmelon (mer av de andra än av melonen eftersom den innehåller mer kalorier) och blandar ihop det. Supergott till t.ex. kött, men hittills har jag inte hittat något som det inte passar till.

  • Moster Stina
    Visa endast
    Sön 29 apr 2012 15:51 #19

    Ha alltid med dig en burk lättkesella och en sked vart du än är på väg. Att ta till när hungern sätter in. Hjälper fort och är supermäktigt att äta för fort. Om man vill att den skall gå ned lättare, går den utmärkt att blanda ut med vatten. (smakar då typ fil) eller med fun lughtsaft. (typ en kapsyl) Det sistnämnda är inte så nyttigt förstås men kalorifattigt och rätt gott.


    Men oblandad gör lättkesella dig mättast. Lycka till!

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll