• Naive

September 2012

Hej alla glada!  

Efter en snabb check här på forumet ser jag att det inte finns någong tråd för spetember2012 än! (rätta mig om jag har fel?)

Så nu tycker jag att vi kör igång en. Ös på brudar, allt från hur ni planerar, färger, klänningar, smink, hår, skor etc! 

Bara ett endaste litet år kvar!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-02 17:28
    Hej alla glada!

Efter en snabb check här på forumet ser jag att det inte finns någon tråd för september 2012 än! (rätta mig om jag har fel?)

Så nu tycker jag att vi kör igång en. Ös på brudar, allt från hur ni planerar, färger, klänningar, smink, hår, skor etc!

Bara ett endaste litet år kvar!

• Svar på tråden September 2012
  • ungbrud

Grattis!

Jag gifter mig också den 1 september

Jo det är jättesvårt, jag är i vanliga fall ett "planerings freak" till allt och nu när det gäller mitt bröllop är jag det fast värre. Jag har oftas lite bråttom med saker, men min m2b låter mig vara så + att han tycker det är skönt att få saker fixade. Så nu har jag börjat ringa runt lite och kolla upp de sakerna som är viktiga för oss att det är fixat.
    Men vissa tycker att man är tidig typ som när jag ringde om tårtan, medans blommor och klänning var jag nästan sent ute.

Så jag har fixat det mesta nu som måste vara/finnas på bröllopet. (så som lokal, kyrka mm)

Nu är detta klart

Brudklänning
    Lokal
    Kyrka, ej vigselförrättare
    Blommor
    DJ 
    Inbjudningskort
    Mina smycken (bara örhängen och tiara kvar)

Detta har jag att bestämma mig om:
    Tårtan
    Menyn
    Slöja/tiara
    Ringar
    Fästmanens kläder
    Tärnklänningar
    Dekorationer
    Underkläder/skor till oss båda
    Transport
    Vigselförrättare

Det som verkar ta längst tid och bör göras först är nog
    Lokal, kyrka, klänning (om den ska beställas min tar ca 6 månader), inbjudningskort såklart, murik(många är uppbokade långt i förväg)

Skönt att ha vissa saker klart, så man inte behöver stressa typ som blommorna nu har jag bokat men behöver inte bestämma mig förens 4 veckor innan. 

Lycka till!

• Sarus
    Sirifisen skrev 2012-02-28 19:40:32 följande:
    Här har ni en nyförlovad liten sak sedan en vecka som ska gifta sig 1 sept. Redan hunnit planera inbjudningskort, bordsplaceringar, gästlistor, bokat plats, bestämt färgtema o ska boka vigselförrättare snart samt lämnat in ringar för omarbetningar (min är gammal som vi fått o sambons är en fd förlovningsring som ska göras om). 

Men när är det egentligen för tidigt att börja? Är ju 7 mån kvar o sambon, ehrm, fästmannen, känner sig överkörd o tycker allt går i en rasande fart. Planerar vilka blommor som ska odlas (gör egna buketter o arrangemang) men vi ska utöver själva bröllopsmiddagen med familj planera en bröllopsfest för kompisarna veckan efter.

Men när gör man egentligen vad o finns det någon särskild ordning? Hur har ni gjort?
    Nyfiken vad ska du odla för blommor?

Kyrka och lokal var det jag bokade först.
  • Xelina

här är en septemberbrud till, 8/9 är vårt datum och än så länge har vi fixat

plats:ellinge slott
    catering: daniel berlin (skåne tranås)
    klänning kan se dem på denna bloggen (http://emmisenslillablogg.bloggplatsen.se/)
    m2b kläder
    vigselförrättare
    tårta:göra själv
    ring

hmm var nog det

kvar:
    vi ska skicka ut inbjudningarna i mitten av april, ingen vet om ngt än så ska bli ssså kul o spännande att få höra reaktionerna :)
    blommor
    frisör: men hon är förvarnad
    makeup: göra själv eller inte???
    placeringskort, festprogram osv

• Sirifisen
    Sarus skrev 2012-02-29 11:52:18 följande:
    Nyfiken vad ska du odla för blommor?

Kyrka och lokal var det jag bokade först.
    Vårt färgtema ska gå i orange så jag kommer odla blommor i orange, gult o grönt som kontrast. Exakt vilka har jag inte bestämt än, men ska på Skånsk Trädgårdsmässa i helgen så kommer köpa på mig lite fröer då. Uppdaterar när jag köpt dem. Glad

Btw måste jag få berätta att vi ska gifta oss på Wapnö Slott o Gård. Känns skitcoolt o är lite tuffare än svägerskans kyrko-bröllop förra året. De hade en budget på 100 000:-, vi har en på ca 9 000:-.. som vi inte sparat ihop än utan kommer göra det allt eftersom. Kläder tänkte jag kolla efter runt studenttider då det kommer finnas mkt vitt o troligen rätt fina saker. Är lite praktisk av mig o vill kunna använda klänningen vid fler tillfällen faktiskt. Att köpa ngt för en dag som används i typ 3-4 timmar känns onödigt. Har ju heller inte budgeten till det, även om jag hittat en jättetjusig för 1300:- o gudmor sagt hon lägger till en slant till klänningen. Men vi får se. Killen ska köra enkelt på vit skjorta, svart väst, svarta byxor o egna skor. Underkläder fixar jag sedan. Platsen är iaf bokad o vigselförrättaren står näst på tur. Middagen blir på samma plats som vigseln o kommer bara vara för familjen, betald av min far. Festen blir för kompisarna någon vecka eller två senare så hoppas vädret är med oss då vi tänkte ha det i trädgården under partytält. Då kör vi buffé tänkte vi. Inbjudningskort jobbar jag på o då jag jobbar med grafisk design blir de nog fina o jag kan trycka på jobb, både dem o tackkorten. Skor fixar jag sen när det är sommar, tänkte köra på kilklack så jag kan använda dem igen (praktisk som sagt Flört), buketten o arrangemangen gör jag själv. Ett äkta budgetbröllop helt enkelt, inget fancy, men kommer bli fint ändå Glad 

Detta var klänningen jag hittade som kostar 1300:-. Tyckte den var tjusig med inte för prålig, men nu är jag inte säker på att jag kommer köpa ngn "äkta" klänning ändå. Inte bestämt mig än. 

• Sarus

Super fin klänning och bara 1300!! Billigt!

Det är ju inte priset som gör bröllopet utan människorna i det Solig 

Nu har tärnklänningarna kommit. Satt toppen och kommer säkert bli bra. Ville ha nått som de kunde använda efteråt. Lägger in en bild fast ni redan sett. Jag gillar att bild- bomba ;). Vågar inte lägga in min inbjudningar haha pyssla va inte min grej Tyst

• MalinH84

Idag äntligen har jag köpt min klänning! Känns såååå bra! Och min tärna ringde från thailand och meddelade att hon nu håller på och syr upp sin tärnklänning och den lät toppenfin. Så blev en mycket trevlig fredag =)

• Sarus

Hellu,

har ni börjat titta på skor? Känner att det är så långt kvar att det är bättre att vänta tills sommar skorna har kommit. Men jag vet att jag vill ha höga klackar (I love) och kanske i nån kul färg istället för ivory men man vet aldrig :)

Kollar lite på dukning men tycker det är så svårt. Vill inte ha det för plåttrigt men inte för lite heller. Ska ni dekorera er lokal eller det ingår i lokal där ni har er fest?

• Sarus
    MalinH84 skrev 2012-03-02 18:09:10 följande:
    Idag äntligen har jag köpt min klänning! Känns såååå bra! Och min tärna ringde från thailand och meddelade att hon nu håller på och syr upp sin tärnklänning och den lät toppenfin. Så blev en mycket trevlig fredag =)
    Va roligt. Vad blev det för någon?
  • Sirifisen
    Sarus skrev 2012-03-02 18:16:24 följande:
    Hellu,

har ni börjat titta på skor? Känner att det är så långt kvar att det är bättre att vänta tills sommar skorna har kommit. Men jag vet att jag vill ha höga klackar (I love) och kanske i nån kul färg istället för ivory men man vet aldrig :)

Kollar lite på dukning men tycker det är så svårt. Vill inte ha det för plåttrigt men inte för lite heller. Ska ni dekorera er lokal eller det ingår i lokal där ni har er fest?
    Vi ska ha på restaurang men jag vill ändå dekorera lite med blommor o så som matcher buketten. Så man får in känslan iaf. O skorna sparar jag också till sommaren, samma med klänningen. Tänkte kilklackar i ngn snygg modell som kan återanvändas, samma med klänningen. Har du tänkt något på den?
  • purpleflower

Här har ni en septemberbrud till! Bokade kyrkan idag och det blir den 15/9 Skrattande

Har än så länge bara bokat kyrkan men ska ringa runt om lokal nu i dagarna så förhoppningsvis har vi det bokat snart också. Ska köpa material till inbjudningskorten den närmsta veckan och börja pyssla lite, har skrivit texten på datorn och vet på ett ungefär hur jag vill att de ska se ut. Ska ut och prova lite olika klänningsmodeller snart med min tärna, men hade tänkt beställa en från Kina, håller på att kolla runt lite. Så svårt med klänning, blir ju kär i en ny varje dag! Tungan ute

Fyller på listan här då:

Tufvalisa: 1/9 Vetlanda
    Cosy: 1/9 Skövde
    Ungbrud: 1/9 Stockholm
    Sarus: 1/9 Torsås
    Fjärilen:8/9 Toscana
    Naive: 14/9 Zürich
    Purpleflower: 15/9 Borås
    Pörcy: 22/9 Västerås
    brud201209: 22/9 Alnö (ö utanför Sundsvall)
    Lodjuret: 22/9 Stockholm
    Pulmonate: 18/8 Lago di Garda, Italien.
    DestinyD: 29/9 Stockholm
    YouandMe: 29/9 Norrköping
    Mela01: 29/9 Upplands Väsby
    Frida82: 29/9 Karlstad

Svar på tråden September 2012