• jenniejummie

Vi har bytt präst!!!

Jag har pratat med vår präst en ggn i telefon och varit i mailkontakt m honom. Nu senast så ställde  jag frågan om det var ok om min bror kunde få föra mig till altaret, då min mamma & pappa är borta och vi är väldigt tajta m varandra.
    Till svar fick jag att han tyckte att det var PATETISKT att vilja gå till altaret med ngn annan än sin blivande make och far till barnen....Skrikandes
    HUR kan man uttrycka sig så som präst? Det finns inte en chans att han ska få viga oss när han tycker att vi är patetiska.... vi vill ju göra på detta viset, det är väl bara att gilla läget!? Om jag så vill hjula till altaret så ska han, som är vår präst, stödja oss i vårt val.
    Nä!! Utbytt, snabbare än kvickt!!!

Nu har vi en präst som lyssnar på våra önskemål och som STÖDJER oss i det.
    Jag är bara så glad att vi hann fixa det med ganska kort varsel....puh!

Skönt att få gnälla av sig lite... he he

• Svar på tråden Vi har bytt präst!!!
  • hysch

Ja,märkligt att han tar i så och uttrycker sig på ett sådant sätt. Även om jag kan förstå varför han motsätter sig detta så är det oerhört oproffsigt att säga så!

• förlovadflicka
    hysch skrev 2011-08-25 18:18:14 följande:
    Ja,märkligt att han tar i så och uttrycker sig på ett sådant sätt. Även om jag kan förstå varför han motsätter sig detta så är det oerhört oproffsigt att säga så!
    Inte bara oproffsigt, man säger bara inte så till en annan människa! :O
  • Aniara4
    jenniejummie skrev 2011-08-25 18:11:56 följande:

. vi vill ju göra på detta viset, det är väl bara att gilla läget!? Om jag så vill hjula till altaret så ska han, som är vår präst, stödja oss i vårt val.

Nej, så är det faktiskt inte. När man väljer att gifta sig i kyrkan, ber man i praktiken prästen att hålla en vigselgudstjänst för en, och det är prästen som styr över innehållet i gudstjänsten efter sin övertygelse (men förstås helst i samråd med brudparet). Prästen har all rätt i världen att vägra inslag som inte stämmer överens med h*ns trosuppfattning och syn på sin yrkesutövning. Om ni hade velat ha en satanistisk ritual hade han säkert också sagt nej.

Sen kan man såklart uttrycka sig mer diplomatiskt än att kalla brudparets önskemål för patetiska, det räcker bra med att säga att tyvärr kan jag inte gå med på det för det krockar med mina värderingar.
  • sofi 88

Det är ju trots allt en kyrka du ska gifta dig i, med en präst som förrättar vigseln och då finns ju vissa regler som man måste följa. Just det där med "om jag så ska hjula så ska prästen stötta er" är ju ganska fånigt för det finns som sagt en viss ordning som ska följas under en kristen cermoni och det får man respektera. Ska man bestämma allt finns ju alltid borgerlig vigsel där du kan hjula, gå på händer, naken osv. Detta med brudöverlämning är ju ingen svensk sed så jag kan förstå prästen men visst, det var hårda ord. Jag är själv helt emot brudöverlämning men det är ingen idé att gå in på det i denna tråden...

• Pinkgrape
    Aniara4 skrev 2011-08-25 18:21:06 följande:
    Nej, så är det faktiskt inte. När man väljer att gifta sig i kyrkan, ber man i praktiken prästen att hålla en vigselgudstjänst för en, och det är prästen som styr över innehållet i gudstjänsten efter sin övertygelse (men förstås helst i samråd med brudparet). Prästen har all rätt i världen att vägra inslag som inte stämmer överens med h*ns trosuppfattning och syn på sin yrkesutövning. Om ni hade velat ha en satanistisk ritual hade han säkert också sagt nej.

Sen kan man såklart uttrycka sig mer diplomatiskt än att kalla brudparets önskemål för patetiska, det räcker bra med att säga att tyvärr kan jag inte gå med på det för det krockar med mina värderingar.
    sofi 88 skrev 2011-08-25 18:21:17 följande:
    Det är ju trots allt en kyrka du ska gifta dig i, med en präst som förrättar vigseln och då finns ju vissa regler som man måste följa. Just det där med "om jag så ska hjula så ska prästen stötta er" är ju ganska fånigt för det finns som sagt en viss ordning som ska följas under en kristen cermoni och det får man respektera. Ska man bestämma allt finns ju alltid borgerlig vigsel där du kan hjula, gå på händer, naken osv. Detta med brudöverlämning är ju ingen svensk sed så jag kan förstå prästen men visst, det var hårda ord. Jag är själv helt emot brudöverlämning men det är ingen idé att gå in på det i denna tråden...
    Kunde inte hålla med mer!

Och till dig, jenniejummie, så rekommenderar jag faktiskt att du/ni överväger en borgerlig vigsel. Där kan du "styra och ställa" lite mer än vad du kan över en kyrklig.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Syrinx

Aniara4 och Sofi 88 - jag håller helt med! Bra skrivet, båda två.

TS, du får nog tänka ett steg utanför din bröllopsbubbla och komma ihåg att en vigsel är en religiös ceremoni. Passar den inte är det bättre att man gifter sig borgerligt. 

• jenniejummie

Det var mest uttrycket i hans svar på frågan som fck mig att rygga. jag tycker inte heller att man säger så till en annan människa.

Jag förstår också att det finns en viss ordning att gå efter, självklart! Men det känns inte rätt för oss att bli vigd av en präst som tycker att vi är patetiska. Och självklart menar jag inte att jag ska hjula, jag vill bara avvika lite från den tradiotionella "ramen" och hoppades på att få ett lite bättre bemötande från prästen i fråga.

• jenniejummie

...det enda jag vill är att bli eskorterad till altaret av min bror... Varför ska jag fundera över om jag ska gifta mig borgeligt då?
    Och "styra och ställa"...kom igen, jag har ETT önskemål om min vigsel....jag vill inte ändra hela upplägget...

Svar på tråden Vi har bytt präst!!!