• jenniejummie

Vi har bytt präst!!!

Jag har pratat med vår präst en ggn i telefon och varit i mailkontakt m honom. Nu senast så ställde  jag frågan om det var ok om min bror kunde få föra mig till altaret, då min mamma & pappa är borta och vi är väldigt tajta m varandra.
    Till svar fick jag att han tyckte att det var PATETISKT att vilja gå till altaret med ngn annan än sin blivande make och far till barnen....Skrikandes
    HUR kan man uttrycka sig så som präst? Det finns inte en chans att han ska få viga oss när han tycker att vi är patetiska.... vi vill ju göra på detta viset, det är väl bara att gilla läget!? Om jag så vill hjula till altaret så ska han, som är vår präst, stödja oss i vårt val.
    Nä!! Utbytt, snabbare än kvickt!!!

Nu har vi en präst som lyssnar på våra önskemål och som STÖDJER oss i det.
    Jag är bara så glad att vi hann fixa det med ganska kort varsel....puh!

Skönt att få gnälla av sig lite... he he

• Svar på tråden Vi har bytt präst!!!
  • Snigel Bee
    Aniara4 skrev 2011-08-25 18:21:06 följande:
    Nej, så är det faktiskt inte. När man väljer att gifta sig i kyrkan, ber man i praktiken prästen att hålla en vigselgudstjänst för en, och det är prästen som styr över innehållet i gudstjänsten efter sin övertygelse (men förstås helst i samråd med brudparet). Prästen har all rätt i världen att vägra inslag som inte stämmer överens med h*ns trosuppfattning och syn på sin yrkesutövning. Om ni hade velat ha en satanistisk ritual hade han säkert också sagt nej.

Sen kan man såklart uttrycka sig mer diplomatiskt än att kalla brudparets önskemål för patetiska, det räcker bra med att säga att tyvärr kan jag inte gå med på det för det krockar med mina värderingar.
  • hysch
    jenniejummie skrev 2011-08-25 18:38:49 följande:
    ...det enda jag vill är att bli eskorterad till altaret av min bror... Varför ska jag fundera över om jag ska gifta mig borgeligt då?
    Och "styra och ställa"...kom igen, jag har ETT önskemål om min vigsel....jag vill inte ändra hela upplägget...
    Fast att en präst känner starkt i den frågan tycker jag mest är positivt, det är enligt min mening bra att hålla på traditioner som främjar jämställdhet.
  • Syrinx
    PimPim83 skrev 2011-08-25 18:38:08 följande:
    Prästen hade kunnat uttrycka sig på ett annat sätt, helt klart.
    Det håller jag också med om.

Samtidigt, om man som präst har den historiska bakgrunden till varför kvinnor förs till altaret i stora delar av världen utom Sverige och om man dessutom är medveten om att det i så många länder fortfarande är långtifrån frivilligt vem man gifter sig med, och man möts av det ena brudparet (den ena bruden?) efter det/den andra med romantiska Hollywood-drömmar - ja, då är ju inte ens präster mer än mänskliga. Vi kan alla uttrycka oss klumpigt ibland, tyvärr. 
    ...det enda jag vill är att bli eskorterad till altaret av min bror... Varför ska jag fundera över om jag ska gifta mig borgeligt då?
    Och "styra och ställa"...kom igen, jag har ETT önskemål om min vigsel....jag vill inte ändra hela upplägget...
    Jag skulle tro att det var sättet du uttryckte dig på i din TS som gör att folk har tolkat att du vill "styra och ställa". Skriver man "Om jag så vill hjula till altaret så ska han, som är vår präst, stödja oss i vårt val" finns det en stor risk att många uppfattar det som att man vill styra och ställa helt, och inte förstår att en kyrklig vigsel är en religiös ceremoni som faktiskt måste hålla sig inom vissa förutbestämda ramar.
  • Syrinx
    hysch skrev 2011-08-25 18:48:38 följande:
    Fast att en präst känner starkt i den frågan tycker jag mest är positivt, det är enligt min mening bra att hålla på traditioner som främjar jämställdhet.
    Precis min mening!
  • Aniara4
    Ja, men ett önskemål som är ganska svårsmält för de flesta präster. Även om många är för mesiga för att protestera och säga vad de egentligen tycker.
    Instämmer! Även om frågan här egentligen inte var för eller emot brudöverlämning.
  • Silketuss

Han kunde ha uttryckt sig på ett smidigare sätt, men i sak tycker jag att han har rätt. Det är så vi har gjort i Sverige i flera hundra år, mycket längre än man tex har haft vita klänningar eller tagit makens efternamn och liknande. Om man känner att man har problem med hur en traditionell kyrkvigsel går till, är det inte orimligt att får rådet att hellre ha en borgerlig, så som ts fått i den här tråden. 

• Pinkgrape
    Syrinx skrev 2011-08-25 18:49:22 följande:

Samtidigt, om man som präst har den historiska bakgrunden till varför kvinnor förs till altaret i stora delar av världen utom Sverige och om man dessutom är medveten om att det i så många länder fortfarande är långtifrån frivilligt vem man gifter sig med, och man möts av det ena brudparet (den ena bruden?) efter det/den andra med romantiska Hollywood-drömmar - ja, då är ju inte ens präster mer än mänskliga. Vi kan alla uttrycka oss klumpigt ibland, tyvärr. 
    Jag skulle tro att det var sättet du uttryckte dig på i din TS som gör att folk har tolkat att du vill "styra och ställa". Skriver man "Om jag så vill hjula till altaret så ska han, som är vår präst, stödja oss i vårt val" finns det en stor risk att många uppfattar det som att man vill styra och ställa helt, och inte förstår att en kyrklig vigsel är en religiös ceremoni som faktiskt måste hålla sig inom vissa förutbestämda ramar.
    Håller med här också. Haha jag behöver inte skriva något alls, andra skriver så bra hela tiden :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    Silketuss skrev 2011-08-25 18:54:01 följande:
    Han kunde ha uttryckt sig på ett smidigare sätt, men i sak tycker jag att han har rätt. Det är så vi har gjort i Sverige i flera hundra år, mycket längre än man tex har haft vita klänningar eller tagit makens efternamn och liknande. Om man känner att man har problem med hur en traditionell kyrkvigsel går till, är det inte orimligt att får rådet att hellre ha en borgerlig, så som ts fått i den här tråden. 
    Fortsätter att instämma.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Silketuss
    Syrinx skrev 2011-08-25 18:49:22 följande:

Bra skrivet!
  • hysch
    Aniara4 skrev 2011-08-25 18:53:19 följande:
    Ja, men ett önskemål som är ganska svårsmält för de flesta präster. Även om många är för mesiga för att protestera och säga vad de egentligen tycker.
    Instämmer! Även om frågan här egentligen inte var för eller emot brudöverlämning.
    Jag vet, men kan inte låta bli att uttrycka stöd i sakfrågan :) Men som jag skrev ovan så håller jag med om att bemötandet var klandervärt.
Svar på tråden Vi har bytt präst!!!