Ett mycket klumpigt sätt att uttrycka sig på, men det är ett väldigt laddat ämne.
Många församlingar har en gemensam policy att man inte tillåter detta, som många tycker, otyg i kyrkan.
Att man gör så är för att kunna stötta varandra och slippa att folk börjar byta präster hit och dit för att få som man vill.
Antagligen var prästen trött på att förklara och förklara och bara få en massa, "men jag vill"- svar så att han tillslut fick nog och sa som han gjorde för att han helt enkelt inte orkade längre. Jag tror knappast att han är en ond person, snarare en uppgiven. Det tråkiga är givetvis att just ni råkade drabbas av detta. Det förtjänade ni verkligen inte.
Jag har hört hur prästen i församlingen här var väldigt ledsen efter en vigsel. Han hade förklarat och förklarat. Berättat hur kvinnoförnedrande symboliken är, men hade låtit sig övertalas ändå. Helt klart ångrade han sig efteråt, dessutom fick han ta emot en massa skit från äldre kvinnor som varit på bröllopet som trodde att han omöjligt kunde ha förklarat för bruden vad detta betydde. (För "hon äääär ju så treeevlig, inte kan hon ha gjort detta om hon visste?"...) Tilläggas bör att ingen givetvis sa något om detta till bruden efteråt. Det gör man ju bara inte. Det var bara en massa "ooooh så vackert det var", men som sagt, jag råkade höra eftersnacket (var inte inblandad).
Så ja, laddad fråga, och du bör nog vara medveten om att det är väldigt många som kommer att tycka att det de facto är patetiskt, fast bakom din rygg.
Du gör ditt val, men nu är du kanske mer medveten om vad det innebär. Du kan skrika dig blå om att det är en fin tradition som bara är positiv för dig. För många andra är det inte det. De kommer fortfarande att tycka om dig som person. Kanske säger de, som i det fallet jag råkade höra, att du som är en sådan fantastisk, klok och insiktsfull person i vanliga fall nog inte kan ha förstått symboliken.
Sanningen ligger väl i att du inte håller med, eller struntar i den och det är din fulla rätt. Däremot är det lite väl magstarkt att kräva det i en kyrklig vigsel och byta präst för att få som man vill. Vigselgudstjänsten är trots allt öppen för alla och det kanske inte är så kul för regelbundna kyrkobesökare att få se detta.
Hoppas att du får en vacker vigsel, gärna borgerlig eftersom du inte vill gå in tillsammans med din man.
Så tycker jag.
Jag tycker inte att du är dum.
Detta är inte ett personligt påhopp, men det kanske kan ge dig en inblick i hur många andra tänker. Det förtjänar du, för du kanske bara inte har tänkt på det tidigare och då får du nu en chans att ta ett informerat beslut. Att göra ett val och veta vad det innebär. Det är viktigt att kunna se tillbaka på sin dag och inte ångra något för att man inte visste.
Det finns en ganska starkt motstånd mot fenomenet.
http://www.facebook.com/group.php?gid=15814616559