• jenniejummie

Vi har bytt präst!!!

Jag har pratat med vår präst en ggn i telefon och varit i mailkontakt m honom. Nu senast så ställde  jag frågan om det var ok om min bror kunde få föra mig till altaret, då min mamma & pappa är borta och vi är väldigt tajta m varandra.
    Till svar fick jag att han tyckte att det var PATETISKT att vilja gå till altaret med ngn annan än sin blivande make och far till barnen....Skrikandes
    HUR kan man uttrycka sig så som präst? Det finns inte en chans att han ska få viga oss när han tycker att vi är patetiska.... vi vill ju göra på detta viset, det är väl bara att gilla läget!? Om jag så vill hjula till altaret så ska han, som är vår präst, stödja oss i vårt val.
    Nä!! Utbytt, snabbare än kvickt!!!

Nu har vi en präst som lyssnar på våra önskemål och som STÖDJER oss i det.
    Jag är bara så glad att vi hann fixa det med ganska kort varsel....puh!

Skönt att få gnälla av sig lite... he he

• Svar på tråden Vi har bytt präst!!!
  • Pinkgrape
    Aleta skrev 2011-08-25 20:30:01 följande:
    För min del så är just jämlikheten en brännande fråga i det hela. Jag är för jämlikhet mellan olika människor. Därmed är det logiskt för mig att vara för samkönade vigslar men emot brudöverlämning. 

Att ha samkönade vigslar är att modernisera och gå framåt. Att införa brudöverlämning är istället att ta ett steg tillbaka anser jag.
    Jag håller med dig i det.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • hysch
    För min del så är just jämlikheten en brännande fråga i det hela. Jag är för jämlikhet mellan olika människor. Därmed är det logiskt för mig att vara för samkönade vigslar men emot brudöverlämning. 

Att ha samkönade vigslar är att modernisera och gå framåt. Att införa brudöverlämning är istället att ta ett steg tillbaka anser jag.
  • Silketuss

Det är kanske svårt för den som är ung idag, och som tar väldigt mycket för givet...som andra har fått kämpa för, att förstå hur det har varit tidigare. Det här med att vi, kvinnor får rösta, tex, det är ju inte ens hundra år gammalt. Eller ens att bli myndiga, vet ni hur länge kvinnor har haft rätt att bli myndiga? Vet ni att en myndig, ogift kvinna som gifte sig, blev omyndig iom giftermålet, ända fram till 1920, tex?  

Så ni som hävdar att det är såå mysigt med den osvenska sedan att gå vid pappans eller någon annans sida in i kyrkan, har ni verkligen tänkt efter vad symboliken egentligen står för?  

• Lissie84

Jag förstår hur du menar men håller inte med, då jag inte anser att det är någon stor skillnad mellan brudöverlämning och att gå in tillsammans ur en jämlikhetssynvinkel (förstår och respekterar att andra tycket olika) och därför är bröllosöverlämning inte ett steg tillbaka. 
  • Fru Kopparskiöld

Jag känner en präst där vi talat om detta med överlämning och hon sa att även om hon har en åsikt om det så är det inte lätt för "vanliga" präster att säga nej till överlämning då det godkändes av högsta personen inom kyrkan inför prinsessans bröllop. Är det ok av den högsta så... Sen upp till var och en att tycka, jag ser dock inte det som att ens pappa "ger" bort tjejen, men man tänker o tycker olika.

• Lissie84
    Silketuss skrev 2011-08-25 20:46:13 följande:
    Det är kanske svårt för den som är ung idag, och som tar väldigt mycket för givet...som andra har fått kämpa för, att förstå hur det har varit tidigare. Det här med att vi, kvinnor får rösta, tex, det är ju inte ens hundra år gammalt. Eller ens att bli myndiga, vet ni hur länge kvinnor har haft rätt att bli myndiga? Vet ni att en myndig, ogift kvinna som gifte sig, blev omyndig iom giftermålet, ända fram till 1920, tex?  

Så ni som hävdar att det är såå mysigt med den osvenska sedan att gå vid pappans eller någon annans sida in i kyrkan, har ni verkligen tänkt efter vad symboliken egentligen står för?  
    Har någon tänkt på hur många kvinnor som gifts bort med någon mot sin vilja och tvingades gå tillsammans med den blivande upp för altargången som en slags uppvisning av sin nya ägodel... Förvånad Och det har folk fått för sig symboliserar jämlikhet
  • Silketuss
    Lissie84 skrev 2011-08-25 21:03:02 följande:
    Har någon tänkt på hur många kvinnor som gifts bort med någon mot sin vilja och tvingades gå tillsammans med den blivande upp för altargången som en slags uppvisning av sin nya ägodel... Förvånad Och det har folk fått för sig symboliserar jämlikhet
    Hur menar du nu?
  • Nudax
    Pinkgrape skrev 2011-08-25 19:24:02 följande:
    Jag tycker att brudpar som inte kan respektera vigselgudstjänsten, prästens arbetssätt och de traditioner som finns inte bör vigas kyrkligt.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Visst Pingrape, men man ska väl inte behöva bli kallad patetisk för det? Av någon människa överhuvudtaget?
  • Future Mrs S

Verkligen tråkigt och oproffsigt av prästen att uttrycka sig så! :( Skönt att ni kunde byta.. :)

• Silketuss
    Lissie84 skrev 2011-08-25 21:03:02 följande:
    För du hänger väl med på att det är just det som är kruxet med att pappan går in med bruden, att han lämnar över henne till mannen, som då alltså övertar "äganderätten" över henne? Jämlikt och fräscht?
Svar på tråden Vi har bytt präst!!!