• Lilique

Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?

Vi har stött på en riktig vägspärr. För, vad jag ber till gud är, sista gången har pengarna i vår sparkassa börjat tryta. Försäkringspremier höjs, hyran höjs, bilen går sönder (förbannade skrothög) och så mycket mera på en och samma gång. Igen. Hela vår, annars så välplanerade ekonomi, rasar i botten. Fullständig förtvivlan är ett faktum, men trots att någon högre makt uppenbarligen finner ett sadistiskt nöje i att ständigt pröva oss på liknande sätt så ska banne mig bröllopet bli av. Inget ska få stoppa oss.

Vi hade 45.000 kronor, nu har vi 9.000 och ingenting är köpt eller betalat. Inte helt idealt. Lite mer pengar hinner vi såklart spara ihop, då bröllopet är i juni, men det är inga överdrivna summor vi pratar om nu. Löjligt låga löner.

Vi har skurit ner på allting så mycket vi kan för att se var vi hamnar. Det slutade med den billigaste buffén någonsin skapad med enbart mat från Euroshopper, skum Ö&B-läsk med etiketttext på arabiska, en klänning från Lindex och silverringar. Då har vi en helt odekorerad lokal (sånär som på 40 ljusstakar för 4:-/st från IKEA) och ett mycket olyckligt brudpar.

Vi har inga som helst problem med att snåla ordentligt, men då ska det ju helst inte märkas.

Stilen är nämligen sådan att man på fullaste allvar blir snackad bakom ryggen på i resten av sitt liv samt relativt utfrusen och "mobbad" i min släkt om man inte klarar av att hålla en minnesvärd bröllopsfest. Inte så sugen på det. Nu ska man ju inte bry sig om "vad alla andra säger", men hur lätt är det när det är ens egen släkt och det inte går att komma ifrån?

Det hade suttit perfekt om det kunde regna in förslag på annorlunda, men framförallt billiga sätt att ha bröllopsfesten utformad på. Vår tanke är väl att om det är tillräckligt annorlunda (within reason), fint och roligt så märks det inte att vi inte hade råd.

ALLA tips mottages tacksammast. Mest innovativt vinner en piggelin!

• Svar på tråden Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?
  • queenelin

Åh, i juni finns väl all dekoration till lokalen ni kan önska er helt gratis! Blommor, löv, stenar! Sätt "naturtema" på er fest så är det ju klart!

Jag har också försökt spara in på kostnader till vårt bröllop och jag tror att tricket är att utgå ifrån vad man hittar, snarare än att leta efter det man vill ha. Jag hade t.ex. hur mycket sidenband som helst, ja då hittar jag på en servettring med sidenband och knappar som jag får från mamma, svärmor och moster! Jag har valt att smälla på med massor av färger (lite höstiga dock) för att inte behöva lägga extra pengar på att få just rätt nyans av orange. Mat från Euroshopper behöver inte alls bli dåligt, om ni går dit, tittar vad det är bra pris på och sätter menyn efter det så kommer det att bli superbra!
    Köp billigt svart te och blanda upp med späda, torkade svartvinbärsblad och torkade blåbär (som ni far ut i skogen och plockar bums så att ni har till i juni) så blir det lyxigt, gott te. Smör kan ni mjukröra och smaksätta med kryddor och spritsa upp i små skålar och kyla, baka brödet själv. Egen färskost är superlätt att göra, låt yoghurt rinna av i kaffefilter och smaksätt efter eget huvud (rosé-peppar är gott och ser bröllopigt ut), och jag lovar att ingen kommer kunna avgöra om det är Arlas yoghurt eller något annat märke.
    Presentationen av maten är superviktig, lägg tid på den, skär snygga bitar, bind ett band runt salladsbesticken, köp nysilvergafflar och skedar på loppis för en tia styck och använd som uppläggningsbestick.

Var inte heller rädda för att dra på ordentligt, t.ex. med bordsdekoration, gör det överdådigt (med ert gratis material). Jag kommer t.ex. att köpa blommor på typ Plantagen eller ICA MAXI, både krukväxter och sådana där blandade, billigare buketter och knipsa av alla blommorna och strö ut över bordet. Inga bunda buketter.

Om du heller inte är så petig med färgtema och dylikt kan du be en florist att göra en fin brudbukett av det som finns hemma, så kommer du också billigare undan. Behöver kanske inte vara bunden så avancerat, utan kör på naturtemat även där!

Jag tror inte att någon kommer tycka att vårt budgetbröllop känns billigare än det påkostade jag var på förra sommaren. Vi har mycket handgjort, hemmagjort och personligt, det kan man aldrig köpa sig till.

Jag tror att ert bröllop kommer att bli jättefint! Tänk utanför boxen bara och se möjligheter i allt!

Lycka till!

• Dejli

*Vill se nya inlägg så jag postar ett onödigt inlägg*

• wahlstrm

Dra ner på antalet gäster.

Om det finns personer som ni misstänker kommer tala illa om er om festen inte passar deras smak så känns dom rätt självskrivna på listan över onödiga gäster.

Är dom inte där för er skull och tycker om er som ni är så vad ska dom då där ocks göra? :) 

Gör det bästa ni kan för dom bästa ni har och lämna resten utanför.  

• EllaBella

Det som kostade mest på vårt bröllop var: ringarna, resa, mat/alkohol. Ringar kan man köpa enkla i titan eller silver från några hundralappar. Sedan kan man göra en rolig grej efter några år och uppgradera ringarna i en privat ceremoni. Resa kan man ju skippa helt.

Du har fått många bra tips om cocktailparty. Jag tycker själv att snittar och mousserande känns lyxigt men kostnaden blir mest troligt mycket billigare än en trerätters om ni inte serverar löjrom eller andra lyxvaror . Till exempel kan man ju beställa en eller två snittar per person från catering. Brukar gå på 15-20 kr/snitt. Sedan gör ni 3-4 ytterligare snittar per person själva. Tunnbrödssnittar är enkla och snabba att göra och kan förvaras i kyla i flera timmar utan att bli dåliga. En tunnbrössnitt med kallrökt lax och creme cheese med pepparrot kan man själv göra för ca 5 kr/st. Ett billigt och jättegott mousserande är Chapel Hill, 67 kr per flaska som räcker till 5 glas. Tårtor kan man köpa prisvärt på Ica Maxi, City Gross el likn om man inte vill baka själv. En kakbuffé eller godisbord på det så tror jag ingen går hungrig  

• litehemlig

Vårt bröllop var billigt, romnatiskt och alldeles underbart! Vi gifte oss i hemilghet i köpenhamn den 1 juli, i lördags (20 augusti)  höll vi en fest för vår närmsta familj. Blev ändå runt 30 eftersom jag har så många syskon.

Klänning köpte jag från hm, en superfin och elegant kort, vit festklänning. Ring köpte vi på albrekts guld, det var nog det dyraste, men det var kampanj på alla vigselringar i våras. Sprit och dyl inhandlades i tyskland när vi ändå var på lalandia och maten lagade jag själv. Jag köpte små rosa klotljus och strödde små rosa filthjärtan på bordet. Vi satt i trädgården i ett partytält och det var riktig mamma mia känsla över hela festen. Min syster och pappa sjöng och spelade, vi hade spellista på spotify igång hela kvällen. Vi betalade akktså varken för lokal, catering, dj eller annat.
    Vår bröllopsfest var underbar. Man kan göra den speciell med andra saker än dyra dekorationer.. Vi hade välkomstbål och tipsrunda med frågor om oss innan maten. Det ledde till många skratt och festen var redan igång när maten serverades. Dessutom fick jag tid att ta fram all mat medans de andra gick rundan. Det var en fantastisk kväll, med glada ungar som sprang omkring, tårögd pappa som höll tal, sång, dans och skratt. Vi höll igång till kl 3. Dessutom kände vi aldrig att vi inte hade råd eller att vi gjorde festen för att andra skulle bli imponerade. När min mans bror gifter sig kommer det säkert vara mer traditionellt och påkostat. Men det betyder ju inte att det blir roligare. :)

• hedvig007

Så många bra idéer! Man skulle inte kunna få gifta sig en 3-4 gånger, tro?  

Jag läste en gång en artikel i någon tidning om ett par som köpta ALLT (utom ringar och mat) på Myrorna. Gästerna tyckte att det var jättekul och efter bröllopet lämnade de tillbaka allt till Myrorona igen.

Det finns många amatörfotografer/halvprofessionella fotografer som är minst lika duktiga som de profesionella. Många har till och med egen studio. Anonsera på fotosidan.se och ta kontakt med den lokala fotoklubben. Begär att få se portfolio.

• Tiisa

Vad tråkigt att höra, det är så typiskt att allt ska komma på samma gång, eller hur!

Ja.. Vad känns viktigast för er? Är det själva festen? Då kan man få ner priset mycket genom att hyra eller köpa begagnade kläder? Dekorationer finns många som säljer mycket billigare efteråt, knoppalakan för halva priset osv.. på www.hedbergsguld.se finns billiga men fina guldringar? Köper ni alkoholen på bolaget går det överblivna att lämna tillbaka. Gör bål så gästerna inte ser läskflaskorna ;) Vill man ha buffe så samma där, ingen ser väl skillnad rakt av på vilken skinka som är vilken? Eller? Smörgåstårtor? Baka själva, leta lokala förmågor som vill hjälpa till.. Hyr bygdegård eller bor ni i hyresrätt borde det finnas lokal i området? Ja.. Jag vet inte så mycket mer än att juni är en bra månad tror jag, ni kan plocka blommor ute själva och dekorera med?

• Mela01

Det där med budget e inte skoj, men allt går bara man vill Glad Vi kommer göra våra inbjudningskort, festhäfte meny m.m själva. Panduro har reor då o då, dom har även massa annat till dekorationen. Ikea har KNOPPA lakan så du kan ha som dukar 19:- massa olika ljusluktor vatten kannor m.m har dom också. Och nu när du ska gifta dig i Juni så kan du använda dig av naturens alla fina grejor t.ex blommor, kvistar, löv och stenar m.m Musiken kan du använda dig av Spotify eller om ni känner någon som man stå för musiken eller sjunga. Och det ni också kan göra om ni vill e att önska er en bröllopsfest av era nära o kära o skippa presentern.
    Vi själva kommer ha kallskuret till buffé, samt att vi kommer ha ostbricka med frukt o liten godisbuffé. Alkohol kan ni inhandla billigt i tyskland finns även läsk att handla billigt där. Ni kan även titta efer saker här på BT på köposälj. Finns massa billigt här med Glad
    Ni kommer att lyckas och kommer få er ett kanon fint  bröllop med festGlad

• Pinkgrape

Jag kan bara kasta in en liten sak. Vi hade tänkt göra inbjudningar och fest- och vigselhäften själva, men efter att ha kollat upp saken, så blev det faktiskt billigare att inte göra det!

Våra inbjudningskort beställde vi från vistaprint.se och det blev ca 8kr/kort inklusive kuvert. Frimärken tillkom ju då. Att göra själva hade vi räknat ut att det skulle bli ca 15-20kr/kort exklusive kuvert för att få det någorlunda som vi ville ha det.
    Fest-och vigselhäftena fick vi utskriva på ett tryckeri här. Istället för att köpa patroner och papper själva, vilket skulle ha gått på ca 1000kr, så betalade vi ca 450kr för att få det gjort på tryckeriet. Vi beställde då 60 vigselhäften och 60 festhäften.

Vi sparade alltså många hundralappar och många timmar på att inte göra det själva :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Aleta
    Dejli skrev 2011-08-24 13:21:31 följande:
    Om jag inte var en sån som gillade sittande middagar så skulle jag definitivt ha förmiddagsbröllop med efterföljande kak- och saftkalas! Jag har just börjat baka småkakor (gjorde en tråd om det för ett tag sedan :P), och det går att jättebra göra jättegoda kakor med billiga ingredienser. Massor med småkakor, bullar och kanske cupcakes.

Har just satt igång och gjort en sats hemgjord äppelmust som ska provsmakas i helgen... den luktar gott iaf, och helt gratis! Vi har massor med äpplen, men det är nog bara att fråga vem som helst med trädgård om man får ta några hinkar äpplen... eller vinbär etc, men det är ju lite för sent nu kanske, och till nästa år hinner du nog inte få tag på mogna bär... Saft går bra att frysa, så får man tag på billiga bär (om man inte har själv) så är det bara att köra på.

Jag tänker en enkel men mysig lokal med mängder av ängsblommor och björk i stora vaser, rödrutiga dukar, kakor i glasburkar med lock, bullar i mängder lagda i flätade korgar, hemgjord saft i glasflaskor med "snäppkork".

Med ett sådant tema slipper du alkohol (för det hade iaf inte jag alls förväntat mig på det temat), ingen dyr mat och man kan göra det riktigt överdådigt med ganska små medel. More is more... många sorter och mycket av varje...
    Låter jättetrevligt!

Det finns faktiskt något som kallas Tebröllop, det innehåller just kaffe, te, massor med kakor och bröllopstårta samt om man vill lyxa till det - något mousserande att skåla i.
    Väljer ni detta och bjuder in till Tebröllop som är något mycket gammalt (läste om det i en 60 år gammal etikettbok) så låter det ju lite extra kul också.
  • Aleta

En brud här i byggden hade ett riktigt fin bröllop. De hade picknickbröllop.
    Jag vet inte vad det kostade, men mysigt och billigare än tre-rätters måste det ha varit.
    Gästerna delades in i grupper ("filtplacering istf bordsplacering" ) och fick en filt och en korg med godsaker per grupp.
    Som reservplan hade de hyrt en stor loge som de lövade.  

• förlovadflicka
    Aleta skrev 2011-08-25 17:33:39 följande:
    En brud här i byggden hade ett riktigt fin bröllop. De hade picknickbröllop.
    Jag vet inte vad det kostade, men mysigt och billigare än tre-rätters måste det ha varit.
    Gästerna delades in i grupper ("filtplacering istf bordsplacering" ) och fick en filt och en korg med godsaker per grupp.
    Som reservplan hade de hyrt en stor loge som de lövade.
    Åh, det låter supermysigt! :)
  • Aleta
    förlovadflicka skrev 2011-08-25 17:47:54 följande:
    Åh, det låter supermysigt! :)
    Ja det såg himla mysigt ut!
    När det blev mörkt så ställde sig gästerna med facklor som en gång och brudparet  gick i mitten för att sedan släppa upp varsin khom loy.

Jag såg att jag hade stavat bygden fel, sorry. 
  • MsChevy
    Mitt förra bröllop gick på ca 10 000:-. Då va det 82 gäster, vi hyrde min klänning (2600 , köpte kostym för 1000:-, fixade maten (grillbuffé) själva (ca 3500 , en släkting bakade äkta småländsk ostkaka, hyrde en folk park en hel helg för 800:-, gjorde underverk med små medel. En kille fixade baren till självkostnadspris. Hotellnatten kostade oss knappt 1300:-. Fotograferade gjorde min far som iofs är fotograf, men mer eller mindre alla har en vettig kamera idag, så alla nära o kära får knäppa bilder hej vilt.
    Alla pratar om det bröllopet än idag för det var en succéSkrattande
    Det var dans hela natten, ljudanläggningen plockade vi med hemifrån o även en dator med egen gjord spellista. 

Så det går o få till ett underbart bröllop för en liten peng Solig
Svar på tråden Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?