• Lilique

Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?

Vi har stött på en riktig vägspärr. För, vad jag ber till gud är, sista gången har pengarna i vår sparkassa börjat tryta. Försäkringspremier höjs, hyran höjs, bilen går sönder (förbannade skrothög) och så mycket mera på en och samma gång. Igen. Hela vår, annars så välplanerade ekonomi, rasar i botten. Fullständig förtvivlan är ett faktum, men trots att någon högre makt uppenbarligen finner ett sadistiskt nöje i att ständigt pröva oss på liknande sätt så ska banne mig bröllopet bli av. Inget ska få stoppa oss.

Vi hade 45.000 kronor, nu har vi 9.000 och ingenting är köpt eller betalat. Inte helt idealt. Lite mer pengar hinner vi såklart spara ihop, då bröllopet är i juni, men det är inga överdrivna summor vi pratar om nu. Löjligt låga löner.

Vi har skurit ner på allting så mycket vi kan för att se var vi hamnar. Det slutade med den billigaste buffén någonsin skapad med enbart mat från Euroshopper, skum Ö&B-läsk med etiketttext på arabiska, en klänning från Lindex och silverringar. Då har vi en helt odekorerad lokal (sånär som på 40 ljusstakar för 4:-/st från IKEA) och ett mycket olyckligt brudpar.

Vi har inga som helst problem med att snåla ordentligt, men då ska det ju helst inte märkas.

Stilen är nämligen sådan att man på fullaste allvar blir snackad bakom ryggen på i resten av sitt liv samt relativt utfrusen och "mobbad" i min släkt om man inte klarar av att hålla en minnesvärd bröllopsfest. Inte så sugen på det. Nu ska man ju inte bry sig om "vad alla andra säger", men hur lätt är det när det är ens egen släkt och det inte går att komma ifrån?

Det hade suttit perfekt om det kunde regna in förslag på annorlunda, men framförallt billiga sätt att ha bröllopsfesten utformad på. Vår tanke är väl att om det är tillräckligt annorlunda (within reason), fint och roligt så märks det inte att vi inte hade råd.

ALLA tips mottages tacksammast. Mest innovativt vinner en piggelin!

• Svar på tråden Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?
  • Tessann

Våran fest gick på ca 17000kr, men gissar på att det blev alkohol för ca 3000kr kvar.. detta sparade vi iofs, men hade vi velat hade man ju kunnat gå och lämna tillbaka det som var oöppnat.
    Vi köpte nog alkohol och drickor för ca 8000kr.

Vi gjorde bål på 14L sprit *S* hade 2st 25L-dunkar med tappkran som jag klädde in i folie och gröna (gröntoch vitt var temafärgen) presentsnören. Bålen tog helt slut, de flesta drack nog av den än tog öl och cider.. för det var mest kvar av just ölen och cidern. Hade 4 boxar vin men det var nog kvar 1,5 box sammanlagt.

Vi var 59st.

Nu hade vi iofs pengarna.. och mer.. men kände inte att vi ville lägga massor med pengar på en sån grej.. vi lägger det hellre på huset :) Så självvalt gjorde vi det så billigt som möjligt.

Maten kostade 145kr/person.. då hade vi både kött och kyckling.. potatisgratäng, bröd och flera sallader.. man kan ju hålla sig till en proteinkälla.

Vi hade festen i vårat garage :) Lånade bord och stolar från bygdegården i byn.

Hade pappersdukar

Hade minimaliskt med pynt, men det blev ändå jättefint. bla ljuskoppar från Ikea 4st/9kr

Engångsartiklar fast i lite bättre plastkvalite än de vanliga papperstallrikarna. Alltså allt.. fat, bestick och muggar/glas.

Jag köpte en vanlig vit klänning för 449kr, jättefin! http://www.bubbleroom.se/tjej/rich-bitch/hanna-dress-white

Sminkade och fixade håret själv.. men mest för att jag inte tycker man ska se ut som en helt annan person än normalt :) Hade även mina vanliga smycken då dom är Jag och som jag alltid använder.

Toastmastern fixade musik, la in på datorn och kopplade till en stereo.

Svärmors sambo gillar och spela gitarr och sjunga så han höll i lite Livemusik :)

Tårtorna fixade en kompis som gillar att göra fina tårtor.

Hmm.. kommer inte på nåt mer just nu.. Men ALLT går att göra billigt OCH bra :)

• Dannedo

Finns det något guld från mormorsmor som bara ligger bortglömt i en låda. Hör med familjen, och låt en guldsmed göra nya enkla ringar. Speciellt och fint.

Som någon skrev: Knytisbröllop!

Eller så har ni ett kvällsbröllop, med en vacker vigsel utomhus med marschaller, och sedan fest med tårta, bubbel, dans och tal. Har varit på sådant bröllop och det var jättelyckat. Kanske ni kan hålla det som en liten överraskning? Bjud in bara en månad i förväg och få det att kännas som att ni är lite spontana och galna :)

Jag tycker förövrigt att era familjer verkar väldigt fåniga om det är så att det förväntas att alla ska ha råd och VILJA lägga jättesummor på ett bröllop. Ett bröllop kommer alltid att vara en minnesvärd fest! Det enda som kan gå fel är om gästerna förväntar sig någon annat än vad det blir. Om man tror att det ska bli trerätters, men det bjuds på pasta-sallad så blir man kanske lite besviken, men står det i inbjudan att det kommer att bjudas på en enkel men mättande buffé, eller att ni istället för presenter önskar er ett stort härligt och glatt kalas och att alla bidrar till middagen med en rätt eller två så borde ingen rynka på näsan. Och lägg lite extra planering på vigseln, det är ju faktiskt den som är viktigast!

• Pinkgrape

En annan variant är ju att skippa middagen och bara ha fest med lite snittar, tårta och snacks i kombination med ett midnattsbröllop. Det förutsätter ju att man är villig att göra det hela i något bakvänd ordning med festen före och vigseln efter. Tårtan kan man ju dock ta efter vigseln, lite som nattamat :) Det ger ju dock ett tema som gör det möjligt att skippa den dyra kostnaden med att bjuda alla på middag och ha sittplatser vid bord åt alla. Man kan ju ha lite med lougne-känsla och inte ha uppdukade bord.

Klänning går ju som alla skriver att hitta billigt i vanliga butiker, men vill man ändå ha brudklänning, så finns det ju många som säljs på tex Blocket eller Köp och sälj här på BT för en billig peng :)

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Sara 120707

Hej TS!

Sätt er ner och diskutera igenom vilka bitar som känns viktigast för er. Man måste inte ha hel middag och fest för hela släkten.

Jag och min sambo satte oss ner och gjorde en lista på vad som var viktigast för oss. Efter mycket diskussion blev det: privat ceremoni, fin middag med vittnena på kvällen, bröllopsnatt på hotell, lyxig bröllopstårta, fira med släkt och vänner.

Vi kommer att gifta oss privat med endast några vittnen. På kvällen äter vi en god middag med vittnen och sover över på hotell. Två dagar senare bjuder vi in hela släkten och alla vännerna till en lokal vi lånar ev bestman, på snittar(som vi gör själv) och mousserande, lyxig bröllopstårta (från www.tartrummet.se) och kaffe.

Lycka till!

• 2 0 1 2

Mitt bästa bästa tips är e-bay. Där har jag fyndat massor;
    bordslöpare, 10 stycken som är 30 cm * 270 cm, för 150 kronor cirka med frakt.
    (Som duk kan du köpa vita knoppa-lakan från IKEA för 19 kronor styck och lägga löparna ovanpå)
    Placeringskort i form av fjärilar, 100 stycken för 50 kr (detaljerna gör mycket!)
    Bordsdekorationer i form av fjärilar m.m har jag hittat jättebilligt på e-bay
    Jag har köpt 30 stycken khom loi-lyktor att ha som ett extra moment under festen/kvällen; alla par får en lykta att skicka iväg mot natthimlen ihop med en önskning. Detta kostade 200 kr med frakt.
    Såpbubblor istället för ris har jag köpt 60 stycken tuber för drygt 200 kr inkl. frakt.
    Klänningen betalade jag 907 kronor för med frakt, från e-bay också den, jättetjusig.
    Ringar - ebay!
    Jag har köpt ljusstakat från IKEA, 4 stycken för 9 kronor

Mitt tips är; sondera e-bay och kolla runt, köpt lite i taget och snart har ni dukningen fixad t.ex. Vi har lagt totalt 3000 på bröllopet hittills, med din budget hade ni nu haft 6 000 kronor att lägga på maten.

• Dejli

Om jag inte var en sån som gillade sittande middagar så skulle jag definitivt ha förmiddagsbröllop med efterföljande kak- och saftkalas! Jag har just börjat baka småkakor (gjorde en tråd om det för ett tag sedan :P), och det går att jättebra göra jättegoda kakor med billiga ingredienser. Massor med småkakor, bullar och kanske cupcakes.

Har just satt igång och gjort en sats hemgjord äppelmust som ska provsmakas i helgen... den luktar gott iaf, och helt gratis! Vi har massor med äpplen, men det är nog bara att fråga vem som helst med trädgård om man får ta några hinkar äpplen... eller vinbär etc, men det är ju lite för sent nu kanske, och till nästa år hinner du nog inte få tag på mogna bär... Saft går bra att frysa, så får man tag på billiga bär (om man inte har själv) så är det bara att köra på.

Jag tänker en enkel men mysig lokal med mängder av ängsblommor och björk i stora vaser, rödrutiga dukar, kakor i glasburkar med lock, bullar i mängder lagda i flätade korgar, hemgjord saft i glasflaskor med "snäppkork".

Med ett sådant tema slipper du alkohol (för det hade iaf inte jag alls förväntat mig på det temat), ingen dyr mat och man kan göra det riktigt överdådigt med ganska små medel. More is more... många sorter och mycket av varje...

• drömmer

Måste ni ha 3-rätters? Buffe är ju annars väldigt bra om man ska ha många gäster och billigt att göra.
    Kallskuret är bra om ni ska göra själva, som t.ex potatissallad, kassler, kyckling, rostbiff, sallad, fetaost, lite frukter. Efterrätt behöver inte heller vara avancerat. En lyxig kladdkaka, eller bröllopstårta som ni kanske gör själva, eller känner någon som kan?

Min systers bröllop var litet, billigt och fantastiskt fint! Dom gifte sig vid en sjö i närheten, med en enkel klänning fråm HM (jättefin!!!) och efter brudskålen åkte vi alla hem till dom och hade grillfest. De hade förberett med köttbitar i olika marinader och massa tillbehör så vi alla kunde göra våra egna grillspett. Väldigt gott och lyckat!
    Bröllopstårtan gjorde jag till dom och den kostade ca 500kr för 50pers. Blommorna fick hon i present av en kompis som band en brudbukett. Vänner var alltså inte bjudna då det var ett intimt familjebröllop, och hon erbjöd sig att betala men hon fick den alltså.  Ringar kan man alltid hitta på rea, eller köpa enkla guldringar och sätta på diamanter i efterhand (eller avbetalning om man nu vill det).

Planerar man maten väl kan man köpa kött osv tidigt och lägga i frysen. Allt går, om man bara vill. MEN, är det ett stort bröllop du/ni egentligen vill ha råder jag er att vänta ngt år till för att få ihop ekonomin.
    Menar bara att ett litet billigt bröllop kan bli helt underbart och fantastiskt vackert ändå.

Lycka till!

• Dejli

Skriver en rad för att se om någons "försvunna" inlägg dyker upp, BT verkar strula rejält idag...

• LovelyNr1
    SkrattandeBröllopsklänning kan du hitta väldigt billigt på Tradera!!!
Svar på tråden Annorlunda men framförallt billig bröllopsfest...?