• Anonym (Längt­ar)
    Äldre 20 Aug 12:25
    77037 visningar
    34 svar
    34
    77037

    Ångrar sterilisering

    Gjorde en sterilisering för ca 6 år sedan, levde då i ett väldigt osunt förhållande där min dåvarande pojkvän behandlade mig väldigt illa. Har lyckats ta mig ifrån honom och träffat världens underbaraste man, vi är nygifta och vill så gärna ha ett barn tillsammans. Undrar om det finns nån där ute som gjort en re-operation och om det var lyckat. Vi har tre barn tillsammans nu, jag har två barn på 14 och 11 år och min man har en dotter på 3½ år. Men längtan är så stor för oss båda efter en liten till. 

  • Svar på tråden Ångrar sterilisering
  • Anonym
    Äldre 21 Aug 19:22
    #1

    Åh, vad jag tycker synd om dig! Jag att det är väldigt dyrt att försöka "ogöra" en sterilisering hos en kvinna, och det är inte så troligt att man lyckas med den ens. Eftersom ni bägge har barn, även om inte tillsammans, vet jag inte hur landstinget ställer sig till det hela. Det kan nog tänkas att ni får bekosta allt själva, om man ens gör den typen av operationer inom landstinget. Hoppas att någon annan vet mer. Det jag vet, är att en gammal kompis till min älskling, genomgick operationer för att återställa kroppen efter en sterilisering. De fick bekosta allt själva(kostade massor av pengar), och alla blev förvånade över att han sedan faktiskt lyckades bli pappa igen. 

  • Anonym
    Äldre 21 Aug 20:21
    #2

    Ordet tror föll bort, jag tror att det är svårt och dyrt att göra ingreppen som behövs. Kan tillägga att den manliga bekanten faktiskt hamnade i veckotidningarna eftersom allt fick ett så "lyckligt slut", men sedan dess har han skaffat en ny kvinna. Så kan det bli...

  • Anonym (Längt­ar)
    Äldre 22 Aug 12:53
    #3

    Tack för ditt svar, hade ingen aning om att man kanske får bekosta allt själv. Har iallafall skickat iväg en remiss till min läkare och får väl se vad han säger om saken. Vet att man kan göra IVF istället men det är ju också väldigt dyrt och inte minst påfrestande, min mans dotter kom till på det sättet och dom höll på i många år innan  dom lyckades bli gravida så han är ju inte speciellt intresserad av att gå igenom det igen :(

  • Anonym (tveks­am)
    Äldre 22 Aug 19:54
    #4

    Jag TROR också eftersom jag inte vet säkert, men jag har för mig att barnlösa har förtur till IVF. Eftersom ni båda har barn sedan tidigare är det väldigt troligt att ni får bekosta både re-operation och eventuell IVF själva...

  • Äldre 22 Aug 21:03
    #5

    Fy vad jobbig situation TS! Rynkar på näsan

    Vad gäller IVF, så kan jag åtminstone bidra med följande: du får inte betalda försök via landstinget eftersom du redan har barn.
    MEN jag är fullständigt övertygad om att det är väldigt mycket billigare att göra en IVF än att bekosta en re-operation.
    En IVF kostar runt 25 000 kr beroende på vilken klinik man väljer.
    Det som ska vägas in här, är isåfall din ålder och så. Efter 38 är chanserna inte så bra vid IVF, även om det lyckas för somliga.

    Om ni överväger en IVF, så skynda er, så chanserna är så goda som möjligt!
    Fördelen med att göra detta privat, är att det åtminstone inte är sådana köer som det är när man går via landstinget-vilket gör att folk som egentligen har rätt till betalda försök, struntar i landstinget och går privat för att tiden är så knapp.

    Lycka till önskar jag er!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Silket­uss
    Äldre 23 Aug 09:53
    #6

    Jag hoppas att det går att hitta en väg för er att få bli föräldrar till ett gemensamt barn! Var i landet bor ni? Jag har hört mycket bra om den klinik som ligger i Falun. Berätta hur det går för er! Passionsblomman hade ju en del bra information. 

  • Anonym (Längt­ar)
    Äldre 23 Aug 11:24
    #7

    Tack för allt ert stöd, vi bor i södra Skåne och vi är 37 år båda två, så tiden är verkligen knapp. Just nu väntar jag på att få en tid hos min läkare så att jag får reda på var han står iallafall och om det är så att vi måste bekosta operationen själva så får vi ta oss en rejäl funderare till. Tack än en gång :)

  • Äldre 23 Aug 11:49
    #8

    Åh, ja då är det verkligen snabba ryck som gäller! 

    Är din läkare gynekolog? Se till att den läkaren låter ta alla blodprover och sådant i samband med ert samtal, för alla sådana saker som har med provsvar att göra tar tid. Jag tycker du ska kontakta läkaren och be att ni får göra allt i ett i ert besök, dvs lämna spermaprov, blodprover och hela baletten, så ni får en bra plattform att stå på när ni ska fatta vidare beslut. Om den läkaren inte jobbar med just sådant, så kontakta en gynekolog och rätt ställe för att få det gjort.
    Kliniken som finns i skåne är förresten också en som folk pratat gott om, efter vad jag hört. Kanske ska du också ta ett snack direkt med dem och höra vad de råder dig att få gjort redan nu. Skit i om det kostar en slant med undersökningarna-det kommer det absolut att vara värt i långa loppet. Det är SÅ individuellt hur fertiliteten ser ut för olika kvinnor. Men en ska är säker-vid 38 dippar det rejält.
    Jag vill inte stressa dig, hoppas jag du förstår, men du har faktiskt bråttom. För mig blev det försent, så jag kommer aldrig att säga "ta det lugnt, ni hinner" till någon bara för att den inte ska få ont i magen. Bättre att ha fakta på bordet. om igen-lycka till!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Smurfi­e
    Äldre 23 Aug 12:12
    #9

    Hej! Som skrivet ovan så bör du boka tid hos gynekolog om så redan inte är fallet såklart. Läkare på vårdcentral kan inte bistå med annat än remiss till gynekolog och kommer ej kunna hjälpa dig med rätt provtagning osv. Jag skulle också råda dig ta kontakt med privat IVF klinik för väntetiden är lång, och ni kommer ej prioriteras eftersom ni redan har barn. Och det kommer sannolikt kosta oavsett, de flesta landsting (alla jag vet) bekostar endast det första barnet. Lycka till!

  • Anonym (Längt­ar)
    Äldre 23 Aug 12:47
    #10

    Min läkare är gynekolog och det var han som steriliserade mig också, så jag känner mig väldigt säker på att han är den som kan hjälpa mig i det här. Bör kanske tillägga att när jag gjorde sterilisering så mådde jag väldigt dåligt psykiskt, levde under stor press från min dåvarande och han ville absolut inte ha fler barn. Min son var då 8 månader gammal och han var verkligen ett väldigt påfrestande barn, skrek alltid och skulle ha min uppmärksamhet dygnet runt och hade då även en dotter på 3 år. Fick absolut ingen hjälp av deras pappa utan han var mest tjurig och rent av elak mot både mig och barnen för att dom tog så mycket av min tid. Min son har fått diagnosen ADHD/Asbergers så det förklarar ju varför han behövde mig så mycket. Tror och hoppas att min läkare kommer att förstå min sits och att det inte är försent för mig att bli gravid.

Svar på tråden Ångrar sterilisering