• Mimmie­01
    Äldre 17 Aug 08:00
    2885 visningar
    14 svar
    14
    2885

    Vem har rätt och vem har fel??

    Jag är en kvinna på 47 år med 3 vuxna barn som förlovade mig och blev sambo med en man lika gammal och jag flyttade 34 mil upp till honom.Han jobbar och jag är pensionär.Han spelar golf efter jobb kommer hem kl 21 och helger hela dagar och jag har 5 hundar då vi även har avel men till sällskap och han anser att jag skall vara hemma hela tiden och lägga min tid på dom men jag vill ha en hobby och komma ut.
    Jag har ridit och ägt hästar hela mitt liv men sålde den sista för 1 år sen men nu är suget tillbaka att få ta en häst på foder igen och det accepterar ej han här hemma för han vill att jag lägger all min tid på hundar.
    Jag mår så bra psykiskt o fysiskt när jag är i stallet och pysslar och rider.Men det blir ju varje dag minst 2 timmar och vi har grälat nu om detta då han säger att hundar skall ej vara ensamma och han kan vara iväg mellan 7-21 på helgen o spela golf men jag måste vara hemma.

    Jag blir så ledsen när jag vill så gärna ha en häst igen men han förbjkuder det  och just nu pratar vi ej med varandra för han skall ha sin vilja igenom.

    Så vem har rätt och vem har fel?Han säger att han skall ej behöva fråga mig om lov om något men när jag gör något som jag vill då skall vi diskutera detta innan han säger ja

    HJÄLP MIG?+

  • Svar på tråden Vem har rätt och vem har fel??
  • BrudiM­aj2012
    Äldre 17 Aug 08:17
    #1

    Det låter ju helt orimligt.. Det är 2011 nu, inte 1811! du ska absolut inte acceptera att han kör över dig på det här viset, i en sund relation så månar man om varandras intressen och jobbar gemensamt för att var och en ska ha utrymme att utvecklas och trivas! Har han varit oerhört bortskämd i sina tidigare förhållanden kanske? i det här fallet är det ju ingen tvekan, han har helt fel och resonerar som en egocentrisk fjortis.. :-P

  • Aniara­4
    Äldre 17 Aug 08:21
    #2

    Nej, det låter ju inte riktigt rättvist att han ska ägna så mycket tid åt sin hobby men inte ge dig samma möjlighet att göra något du mår bra av. Sen låter det ju märkligt att han spelar golf från 7 till 21 ibland, vilken golfrunda tar så lång tid? Är det dina eller era hundar?

    Men den stora frågan som jag ser det är inte vem som har rätt och vem som har fel i sak, utan det faktum att ni inte kan diskutera er fram till en lösning som båda kan leva med. Hade båda varit nöjda med uppdelningen skulle det ju inte vara något problem, men du är missnöjd med hur ni lever och får ingen respons för det - DET är ett problem! Att skriva till okända på ett internetforum och be dem avgöra er tvist verkar ju inte som det sundaste sättet att lösa era konflikter.

    Eftersom du är pensionär är det ju inte så svårt för dig att flytta om det skulle vara nödvändigt. Fundera allvarligt på om du vill leva i det här förhållandet. Inte pga den eller den sakfrågan, utan för att ni inte kan lösa sakfrågorna på ett ömsesidigt respektfullt sätt.

  • Trolla
    Äldre 17 Aug 09:12
    #3

    Om han inte skärper sig är det nog dags att gå vidare och hitta en trevlig karl som uppskattar dig och vill ditt väl!

  • Dejli
    Äldre 17 Aug 09:23
    #4

    Kan det ligga andra saker bakom? Eftersom du är pensionär när du bara är 47, är det så att han tycker att en häst är för dyrt för er? I ett sunt förhållande förbjuder man inte varandra saker. Det ska inte behövas, utan man ska kunna diskutera fram en lösning gemensamt.

    Om han kräver saker av dig som är orimliga (och sen när mådde hundar - som dessutom har sällskap av varandra - dåligt av att vara själva några enstaka timmar...) så är det väl bara att packa och dra. Som pensionär är du ju inte bunden, och det låter inte som du/ni har några barn heller som är svårflyttade.

  • Pinkgr­ape
    Äldre 17 Aug 09:36
    #5

    Rent spontant, direkt sådär, så tänker jag - Gör er av med ett par hundar och sluta med aveln! Skulle ni bara ha tex två hundar, så skulle de ju kunna följa med till stallet och ha hur roligt som helst. Lämnar du dom hemma ett par timmar, så har de fortfarande varandra som sällskap. Har han en sådan hobby, som han lägger ner så pass mkt tid på, så borde han kunna inse att du också vill ha något att syssla med. Han kan ju verkligen inte tycka att du ska sitta ensam hemma med hundarna och vara nöjd över det. Vilken syn har han egentligen på dig och ert förhållande då? Speciellt om du är pensionär. Man tappar mycket när man inte längre är ute i arbetslivet. Nu vet jag ju inte varför du gått i pension redan, men jag vet att djur kan göra mycket för ens både psykiska och fysiska hälsa, till det bättre. Det kan rent av bli lite rehab.

    Jag hoppas verkligen att ni ska kunna ta en diskussion kring detta och komma fram till något som passar er båda. Ligger det något mer bakom varför han inte vill att du ska rida och vara i stallet? Är han rädd att du ska skada dig? Vill han att du ska vara hemma och laga mat? Tycker han att ni inte har råd? Vad är det som egentligen hindrar honom. Tråkigt, men sant, så kanske det är dags att ta sig en riktig funderare på om detta förhållandet verkligen är det rätta för dig?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Dejli
    Äldre 17 Aug 10:32
    #6

    Jag håller med Pinkgrape. Om det dessutom från början är hans hundar och hans intresse så kanske han tyckte det var en jättebra lösning att få dit dig som oavlönad hundskötare mot mat och husrum...

  • Silket­uss
    Äldre 17 Aug 12:53
    #7

    Aniara4 skriver precis det jag tänker, bla att det spelar roll vem som har rätt eller fel i sak, utan att ni inte kan diskutera fram en lösning. Pinkgrape har också så mycket bra att säga i sitt inlägg. Liksom övriga som svarat. Det är ledsamt att läsa om ett förhållande som verkar så ojämlikt. För mig är det en självklarhet att man inte ska kräva mer av ens livspartner, än man kräver av sig själv. Om han tycker att han inte ska behöva fråga om lov, borde han ge dig samma rätt. Och hur kommer det sig att hans vilja ska gå före ditt välmående?

    Det vore intressant att höra hans argument för varför du inte "får" ha häst igen.  Allrahelst om du talat om för honom hur bra du mår av det. Och varför skulle inte hundarna kunna vara ensamma under två timmar om dagen? Även om det till hela delen skulle vara din uppfödning, så kan väl inte han bestämma hur mycket tid du ska ägna åt hundarna? Jag känner till en hel del uppfödare, och jag vet att många jobbar, åtminstone deltid. Så varför skulle du behöva sitta hemma och titta på hundrarna hela tiden? Det förstår jag inte. Att ha uppfödning är ett stort åtagande, som kräver mycket jobb, pengar, tid och så vidare. Men om man inte känner att det ger tillräckligt med glädje tillbaka, är det dags att stanna upp och fundera över om det är rätt tid, eller om det är fel omfattning, eller vad annat som kan ändras för att det ska kännas bättre. 

    Oavsett om ni är ett nytt par, eller om ni har varit tillsammans en längre tid, bör man respektera varandra tillräckligt mycket för att den andra ska få fortsätta att vara en egen individ. Att tvinga någon att göra något, eller hindra någon från att göra något, är elakt! 

  • Liliqu­e
    Äldre 17 Aug 13:10
    #8

    Det låter som om Tiger Woods där behöver ta sig en liten titt i kalendern, som Brudimaj2012 sa, det är inte 1811. Jag har lite svårt för att förstå varför du inte skulle kunna få ha en häst på foder? Det är absolut tidskrävande, men du är ju inte borta 7-21 för det. Som Silkestuss, så skulle jag också vilja höra vilka hans argument är för att du inte ska få ha häst.

  • anders­son197­0
    Äldre 17 Aug 13:40
    #9

    Min första tanke är, kanske hårt nu men...du är 47 år...har du inget att säga till om? Tar du hand om hästen själv och det är ditt intresse så hur kan han förbjuda/inte tillåta? Be du honom sluta spela golf eller ta hand om sina byrackor själv.
    Arghhh vad jag blir arg på sånt här. Du är hans sambo inte hans minderåriga dotter. Stå på dig.

  • Äldre 17 Aug 13:49
    #10

    Å ena sidan känns det självklart att du ska få ha dina intressen. Å andra sidan är inte det fråga om en demokratisk omröstning ("20 personer på BT tycker att du har fel och att jag ska få en häst") - livet funkar inte så. Men vill du verkligen leva i en relation där du behöver ställa frågor om vad du får lov till och anpassa dig helt till nån annans val av liv, tid och hobbies?

    Flytta till en kompis eller ring kvinnojouren.

  • Äldre 17 Aug 14:05
    #11

    Vems hundar är det? Som jag utläser din TS är det dina hundar från början och ditt intresse från början eller?


    Och då jag själv har hundar och uppfödning vet jag vad det kostar, och jag har en svägerska och vänner som har hästar. Så jag har ett hum om vad det kostar också, även om man har häst på foder.


    Så jag undrar om det inte är där problemet ligger pengarna? Och om du är pensionär, är du sjukpensionär och det kanske är disskusioner om hur hundarna tas om hand och han tycker att om du orkar ge dig i lag med hästar orkar du ta allt ansvar för hundarna också. Jag vet inte men jag kan föreställa mig vad tvisteämnena är.


    Som sagt vi kan ju inte säga vad som är rättvisst eller inte då vi inte vet något om hur ni har det. Och vi naturligtvis bara får veta det från din synvinkel.


    Men jag tycker förslaget om att göra av med några av hundarna var bra,

  • Darlin­g Daisy
    Äldre 17 Aug 14:36
    #12

    Vi som läser här kan ju inte säga att en av er har fel eller rätt. Vi har bara läst din trådstart, känner inte dig, din sambo eller er verklighet.
    På din beskrivning hörs det dock att du inte är lycklig och tillfreds med hur situationen är idag. 
    Jag vet att djur har en bra effekt på människors välbefinnande, så jag förstår dina argument för att skaffa foderhäst. Ett mellanting är ju att du blir medryttare på någon häst, då kan du kanske vara i stallet två-tre dagar i veckan och det behöver inte kosta så mycket (om det nu är där sambons sko klämmer). 
    I övrigt så håller jag med Anne på Grönkulla här ovan. Vill och ska du verkligen leva i detta förhållandet?
    Kram! 

  • Fröken Emma
    Äldre 17 Aug 14:49
    #13

    Det låter ju helt snevridet!! Helt åt helsike fel!!

    Men som nån frågade tidigare?
    Har du kagt fram alla korten för oss? Funkar det ekonomiskt?
    Är du sjukpensionär? Kan det vara så att han är rädd om dig isf?
    Men å andra sidan, om det nu är så, om du är sjukpensionär så ska du inte ha ett heltidsyrke, vilket hundarna verkar innebära. Du har inte själv funderat på att dra ner antalet hundar? Så finns ju iaf tiden för en häst.


     


    Vad säger dina barn om ditt förhålande med honom och hundarna?

  • Tårtsm­ula
    Äldre 17 Aug 20:24
    #14

    Jag tänker utifrån ett annat perspektiv. Eftersom du är 47 år så har du sjukersättning som prövas var tredje år. Om du rider och tar hand om en häst så kanske Försäkringskassan tycker att du har arbetsförmåga och kan arbeta. Är det det din sambo tänker på?

Svar på tråden Vem har rätt och vem har fel??