• Dejli

Enkla kakor som går bra att frysa

Jag ska på en möhippa som har temat "Kafferep". Den blivande bruden gillar att virka spetsdukar, baka småkakor och andra "tantsysslor". Tanken är att vi ska baka så många olika sorters kakor vi kommer på och äta under dagen  när vi har "kafferep" med olika påhitt. Jag fick i uppdrag att komma på vad vi ska baka och sedan fördela ut recepten...

Mina bakkunskaper sträcker sig ungefär till chokladbollar och moccarutor. Vad har ni för tips på kakor och bakverk som är enkla och som går bra att frysa in så man kan göra dem i förväg?

De jag kommit på själv är bondkakor, sockerkaka, kolasnittar och schackrutor. Vad finns det med för mjuka bakverk som går bra att göra i förväg? Hur är det med amerikanska muffins (som jag tänker mig att man spritsar i efterhand), funkar det?

• Svar på tråden Enkla kakor som går bra att frysa
  • Trivia

Muffins borde man absolut kunna frysa in. De är ju som sockerkakor. Vet att man även ska kunna frysa in formar med bara smeten iklickad i och sedan bara kunna slänga in dem i ugnen innan man ska ha dem.

Annars är ju gaffelkakor mycket goda och lätta att frysa in. De flesta muka kakor som finns kan man väl frysa? Det är ävl oftast bara glasyren som inte blir så bra efter att ha varit fryst...

• Dejli

Gaffelkakor gav jag mig på för ett tag sedan... de blev goda, men jag misstänker att det blev något fel med proportionerna, för jag kunde använda det som müsli :P

• marimekko86

Brysselkex är supergoda, enkla och går att frysa in...fast de är ju inte mjuka, det är ju hårda småkakor liksom.

Mjuka kakor typ morotskaka går utmärkt att frysa, toscakaka, blåbärskaka mm är ju alla typ sockerkakskakor fast med olika gottis på

• marinao

Alla kakor med mördeg kan du frysa. Tex syltkakor "väldigt farmor oxå " Drömmar kan du oxå frysa. Finska pinnar.... Det finns hur mkt som helst! Om du har den gammla boken "sju sorters kakor" så finns det massor av recept i den. Ps: Har provat att frysa de flesta kakor, då jag oxå är en tant sim älskar att baka Lycka till med bakandet!

• marinao

Amerikanska muffins fungerar förresten utmärkt att frysa! Men som du skrev, utan topping,för den blir inte god att tina upp!

• förlovadflicka

Bästa kakan som finns: Kladdkaka (alternativt kladdkakemuffins) med några polly nerstoppade! ^^

• Lysdioda

Hallongrottor och kladdkakemuffins.

Och, kanske finska pinnar och kokostoppar? Det är också väldigt gott.

• Kattpoet

Alla hårda kakor kan frysas, men det svårare med flarn och  smördegskakor.  Maränger kan inte frysas de klarar inte av fukten.

Mjuka kakor kan frysas men är bäst frysta redan skivade och muffins går att frysa, rulltårta kan frysas med då också skivad. 

• SannaoAndreas
    marinao skrev 2011-08-15 16:48:42 följande:
    Alla kakor med mördeg kan du frysa. Tex syltkakor "väldigt farmor oxå " Drömmar kan du oxå frysa. Finska pinnar.... Det finns hur mkt som helst! Om du har den gammla boken "sju sorters kakor" så finns det massor av recept i den. Ps: Har provat att frysa de flesta kakor, då jag oxå är en tant sim älskar att baka Lycka till med bakandet!
    Mördegskakor är hur bra som helst! Äkta tantkakor och jag gör massor så fort jag får chansen!

Kokostoppar är gott också!
Svar på tråden Enkla kakor som går bra att frysa