• 75an
    Äldre 18 Sep 09:32
    2415 visningar
    15 svar
    15
    2415

    Vinterbröllop 20 december 2003!

    Ok, nu har vi bestämt oss att för att gifta oss den 20 december i år!! Vet att det är lite knappt om tid, men vi fixar det nog.
    Har haft svårt att bestämma mig, men nu har vi hittat en linje som vi kör på. Bara nu kyrkan är ledig...
    Behöver lite hjälp på bra svenska sidor där man kan hitta BRUDBUKETTER och HÅRUPPSÄTTNINGAR!
    Tips på vad man kan ha som bordsplacerings"kort" som är lite oväntat och roligt. Vad ska man ha för typ av buffét på vintern (INTE julmat)?? Kanske tema, typ italienskt?
    Någon annan som ska ha vinterbröllop som har lite ideér?
    Har tänkt mig mörkt röda rosor i buketten, inbjudningar mm ska vara i ett naturpapper med rosblad i. Röda rosenblad utspridda på bordet som dekoration. Och så ska näbbarna kasta rosenblad på altargången i kyrkan. Så det blir lite av ett tema. Rött passar ju bra eftersom det är så nära jul. Någon som har någon kul idé som jag missat?
    Kyrkan ska vara upplyst av endast levande ljus.

  • Svar på tråden Vinterbröllop 20 december 2003!
  • josgr
    Äldre 18 Sep 10:34
    #0

    Hej,

    Åh, vad kul! Vi ska också gifta oss den 20 december i år!!

    Var bor du?

    Har massor av ideér som jag hoppas kunna förverkliga. Var ska ni ha festen, hur många gäster etc

    Josse

  • LNJ
    Äldre 18 Sep 10:48
    #0

    Kör på. Vi gifte oss på vintersolståndet -98 (22/12) Bevittnad borglig vigsel i 1890- tals våning. Jag var silvergrå/svart, blivande maken iklädd frack ,hög hatt & käpp. Vi bjöd på en blandad buffe med kyckling/köttbulls spett, grönsaker med dipp ,sallader och pajer. Och fri bar!! Tag sådant som ni tycker om - Italiens buffe brukar gå hem.
    LYCKA TILL!

  • .Nadin­e
    Äldre 19 Sep 00:43
    #0

    Blommor: www.bernzonsblommor.nu/

    oväntade placeringskort? tja, snöglober med bild på er insatt + gästens namn. Hur många blir ni?

    lycka till

  • 75an
    Äldre 19 Sep 09:40
    #0

    Josgr!
    Jag bor i en liten stad i södra Sverige. Vill helst inte röja min identitet ännu...
    Och vi ska gifta oss i vår lilla tegelröda stadskyrka. Maschaller utanför samt grane och levande ljus i kyrkan. Mina systrars barn ska sjunga "Nu tändas 1000 juleljus" i en liten barnkör. Sen har vi inte bestämt närmare kring vigseln. Vill ta utomhusfoton intill kyrkan och även inne i studio, vet inte alls vad det kan tänkas kosta?
    Förhoppningsvis (ska bara bokas är ledigt) blir middagen på ett litet pensionat rätt nära kyrkan. Vet inte om det är möjligt att ha ett fackeltåg från kyrkan. Det hade varit lite speciellt. Där tänkte vi bara ha varm välkomstdricka, buffét och bröllopstårta. Sen tågar alla som vill och orkar hem till oss (200 m därifrån) och har FEST!!! Då har vi handlat eget groggbord, snacks och kanske lite snittar.
    Alltså vi skippar 3-rätters, dansband, vals osv. Vi vill på pensionatet ha tillgång till ett rum där barnen kan se på TV/Video och där våra cancersjuka föräldrar kanske kan ta igen sig om de känner för det! När festen börjar följer barnen med mormor hem (8 st!) som inte bryr sig om FESTEN....som tur är Har haft svårt att bestämma mig men nu är planeringen i full gång!

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 19 Sep 10:30
    #0

    på vintern är det rätt säsong för bla:
    vilt
    fisk och skaldjur
    rotsaker

    bra ideer till buffe kan vara
    tema vilt (och rotsaker):
    rökt rådjurslår
    tjälknöl
    enbärskryddad kycklingfilé
    potatisgratäng med jordärtsskocka
    ugnsbakade klyftade rotsaker (tex gulbeta, palsternacka, morot, lök, potatis etc)
    patéer (tex kycklinglever, rådjur, svamp och/eller grönkålspaté)
    såser (tex rödvins och svampsås)

    fisk och skaldjur:
    varm och kallrökt fisk
    inkokt eller ugnsbakad fisk
    räkor
    krabba
    räkspett
    hummer thermidor (utdrygad och inte i skalen)
    fiskpateer
    ostpaj och/eller lökpaj
    goda såser som aioli och romsås

    hoppas att du kanske fått några idéer
    //Johanna

  • josgr
    Äldre 19 Sep 10:44
    #0

    Hej,

    Bor själv i Huskvarna. Vi gifter oss i liten stenkyrka där, har sedan festen i ett museum, bär min blivande svärmors (40 år gamla) brudklänning, har bjudit ca 70 gäster, bjuder på buffé med bla lammstek, gratäng med rotfrukter, lax i olika varma varianter, chokladtårta etc.

    Vi är inte rädda för julen utan kommer att ha röda servietter, guld och ljus vid bordet. Röda ballonger som placeringkort, maschaller utanför etc. Eftersom vi bor ganska söder över kan man tyvärr inte räkna med snö men tror att mörkret utanför kan göra allt mkt stämningsfyllt.

    Några solosånger i kyrkan, julpsalmer och ljus.

    Tja, allt snurrar på men det är en del att göra. Vi bestämde oss i augusti så nu ska det snos ihop snabbt, plus ett jobb som tar sin tid och ett ganska nyinköpt hus som vi försöker att göra iordning så gott det går!

  • Viva
    Äldre 19 Sep 11:38
    #0

    Jag gifter mig också den 20 december och tycker att vinterbröllop känns både annorlundare och mysigare med mörkret och alla levande ljus man kan ha. Jag träffade igår "min sömmerska" för första gången och nästa vecka inhandlar vi tyg för att hon ska komma igång med tillverkningen av klänningen som jag själv designat. Jag anses också vara sent ute men jag tycker faktiskt att det känns jättebra och "jobba" med bröllopet under 4 intensiva månader istället för under ett år. Nu kommer så hima många roliga saker hända under den här tiden. Vi har också beställt inbjudningskorten och de går ut i nästa vecka. Fördelen med att man är så här sent ute är att vi har kunnat hålla det hemligt för våra vänner vilket kommer att innebära ett extra överraskningsmoment när inbjudningarna väl går ut.

    Vi kommer att gifta oss i Norrland och där får vi räkna med att det är riktigt kallt och mycket snö. Vi kommer att servera norrländska delikatesser och ordna lite kring aktiviteter under helgen för alla som reser in.

    Vi kommer inte alls att ha något jultema utan kommer bara att dra nytta av den mysiga stämningen som finns kring jul. I kyrkan kommer vi endast ha levande ljus under vigseln och ha massor av musikinslag för att skapa rätt stämning. Allt känns väldigt exotiskt då många av våra gäster aldrig kommer att ha varit så långt upp i Sverige.

  • Mrs. Lovee
    Äldre 19 Sep 20:33
    #0

    Trådstarten...
    Låter helt underbart och smart me..

    Vad spännade

    Lycka Till !!!

  • Äldre 28 Jan 23:20
    #9

    Är fisk- och skaldjur verkligen vinterbröllop? Tänker mig sommar, men vad vet jag? ;P

  • Äldre 28 Jan 23:26
    #10
    Radhuspinglan skrev 2016-01-28 23:20:35 följande:

    Är fisk- och skaldjur verkligen vinterbröllop? Tänker mig sommar, men vad vet jag? ;P


    Haha, återupplivade du just en 13 år gammal tråd för att kritisera den? :)
    Bride to be July 2016
  • Äldre 28 Jan 23:48
    #11
    might2be skrev 2016-01-28 23:26:32 följande:

    Haha, återupplivade du just en 13 år gammal tråd för att kritisera den? :)


    Åh, nej! Inte alls min mening att kritisera! Tänkte inte ens på att den var så gammal. Jag googlade "vinterbröllop meny" och fick fram denna tråd.

    Jag har planerat för sommarbröllop all along, men har börjat nysta lite i ett ev vinterbröllop. Eller vår. Eller höst. Haha!

    För mig känns varmrätten för vinterbröllop kött - vilt. Men jag skulle vilja få varmrökt lax att vara precis lika naturlig på ett vinterbröllop (då jag själv är pescetarian och inte äter något som kommer från landlevande djur).

    Kan man ha varmrökt lax på ett vinterbröllop?
  • Äldre 29 Jan 14:55
    #12
    Radhuspinglan skrev 2016-01-28 23:48:37 följande:

    Åh, nej! Inte alls min mening att kritisera! Tänkte inte ens på att den var så gammal. Jag googlade "vinterbröllop meny" och fick fram denna tråd.

    Jag har planerat för sommarbröllop all along, men har börjat nysta lite i ett ev vinterbröllop. Eller vår. Eller höst. Haha!

    För mig känns varmrätten för vinterbröllop kött - vilt. Men jag skulle vilja få varmrökt lax att vara precis lika naturlig på ett vinterbröllop (då jag själv är pescetarian och inte äter något som kommer från landlevande djur).

    Kan man ha varmrökt lax på ett vinterbröllop?


    Misstänkte att det var så ;)

    Jag hade gärna ätit varmrökt lax. Det är ju jättegott! Fisk kan väl absolut gå hem till vintern, det är ändå en av de saker vi bygger upp julbordet på liksom... fördelen med fisk och skaldjur är ju att de är goda och fräscha året om, medan kött känns mer svårsmält på sommaren, enligt mig då. :)
    Bride to be July 2016
  • Äldre 29 Jan 14:55
    #13
    Radhuspinglan skrev 2016-01-28 23:48:37 följande:

    Åh, nej! Inte alls min mening att kritisera! Tänkte inte ens på att den var så gammal. Jag googlade "vinterbröllop meny" och fick fram denna tråd.

    Jag har planerat för sommarbröllop all along, men har börjat nysta lite i ett ev vinterbröllop. Eller vår. Eller höst. Haha!

    För mig känns varmrätten för vinterbröllop kött - vilt. Men jag skulle vilja få varmrökt lax att vara precis lika naturlig på ett vinterbröllop (då jag själv är pescetarian och inte äter något som kommer från landlevande djur).

    Kan man ha varmrökt lax på ett vinterbröllop?


    Misstänkte att det var så ;)

    Jag hade gärna ätit varmrökt lax. Det är ju jättegott! Fisk kan väl absolut gå hem till vintern, det är ändå en av de saker vi bygger upp julbordet på liksom... fördelen med fisk och skaldjur är ju att de är goda och fräscha året om, medan kött känns mer svårsmält på sommaren, enligt mig då. :)
    Bride to be July 2016
  • Äldre 29 Jan 17:05
    #14
    might2be skrev 2016-01-29 14:55:32 följande:

    Misstänkte att det var så ;)

    Jag hade gärna ätit varmrökt lax. Det är ju jättegott! Fisk kan väl absolut gå hem till vintern, det är ändå en av de saker vi bygger upp julbordet på liksom... fördelen med fisk och skaldjur är ju att de är goda och fräscha året om, medan kött känns mer svårsmält på sommaren, enligt mig då. :)


    Tack för att du tog dig tid att svara! :) Fast nu har fröken velmaja började fundera seriöst på höstbröllop istället. Haha! Varför jag har tid att vela är för att lokalen är vår vilken dag som helst på året. Så det behövs ingen större tidsplanering på så vis.

    Kan man gifta sig fyra gånger på ett år tro? ;P
  • Äldre 30 Jan 22:29
    #15

    Det kan man lätt göra! I alla fall i tanken , hehe. Om jag hade haft helt fria händer hade jag gift mig i September. Mitten/början. Alternativt i mars. Men nu anpassar vi för att släktingar ska kunna resa långt osv så det blir juli. Funkar det med :)


    Bride to be July 2016
Svar på tråden Vinterbröllop 20 december 2003!