• Future Mrs S

Doftljus på borden

Vad tycker ni om doftljus på borden? Jag vet att många är doftkänsliga men ingen av våra gäster är det (95% säker på det).. 

Vad tycker ni om doftljus på borden? jag tänker att det kan vara mysigt med något doftljus emellan alla vanliga doftfria men jag blir ändå osäker.. blir det kanske lite "äckligt" med doft när man sitter och äter? :S
    Vad tycker ni?

Doftljus på borden: Good/anus
    Doftljus på toa: Good/anus
    Doftljus på presentbordet: Good/anus
    Doftljus på drickabordet som står framme hela kvällen Good/anus

Tips och åsikter :)
    Själva tycker vi om doftljus och använder det ofta.. :) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-11 22:15
    Det blir alltså inga doftljus där/när vi sitter och äter :)

• Svar på tråden Doftljus på borden
  • förlovadflicka

Jag tycker inte att ni ska ha det till middagen iaf, det är lite jobbigt när det luktar något och smakar något helt annat :P På toa tycker jag dock att det går bra om ni vågar lämna levande ljus där. :)

• Chicita

Doftljus i närheten av mat och dryck är ett absolut No-No för mig.
    Doften från ljusen kan nämligen ändra smaken på maten. Man "äter ju med luktsinnet" också liksom.
    Ljus på toan?  Hmm.. hur var det där med att inte lämna ljus obevakade? Flört
    På presentbordet kan det väl vara ok, om det är tillräckligt långt från mat och dryck... Och om man har koll på det.
    Det vore ju inte så kul att få besök av brandkåren på bröllopsfesten Tungan ute

• Future Mrs S

Jag trodde att det kanske var så att det sabbade matupplevelsen lite med doftljus då stryker jag doftljus från borden iallafall ;D 

Obevakat ja... hehe... äsch det funkar ;D Tänkte köra varianten som är i ett dricksglas eller vad man ska säga det ska nog vara ok.. Brandkåren vore lite pinsamt iofs men dom är ju röda vilket är en av våra fäger hahaha ;D

Presentbordet kommer vara långt från maten.. det kanske funkar då?
    tänkte ha gästboken där oxå och då kanske det är mysigt med ETT doftljus där.. tror inte det märks mycket alls för det är ett stort rum.. :) 

• cuteanniis

Jag är själv väldigt känslig mot doftljus och får svårt med andningen (astmatiker) så ur min synvinkel så är det mkt vackrare med blockljus utan lukt... Du kanske kan stämpla på ljusen i stället? Det är jätte fint!!

Vet inte ifall du har barn på bröllopet men har egna barn och även hört av andra att deras barn reagerar jätte mkt på doftljusen!

Jag tror det blir många dofter av allas parfymer och mat m.m som räcker ändå ;o) Men på toaletten är det kanske lika bra med doftljus Flört

• Chicita

Välj doftljus med väldigt diskret doft även om du ska ha det en bit ifrån maten och ensamt...
    Prova hemma först. Tänd ljuset i ett rum och stäng dörren en stund (någon av er kan sitta kvar där inne eventuellt och hålla koll på ljuset). Öppna efter ett tag och känn hur det doftar. Luktar det kraftigt så ska du nog välja ett annat ljus.

• Future Mrs S
    cuteanniis skrev 2011-08-11 12:31:33 följande:
    Jag är själv väldigt känslig mot doftljus och får svårt med andningen (astmatiker) så ur min synvinkel så är det mkt vackrare med blockljus utan lukt... Du kanske kan stämpla på ljusen i stället? Det är jätte fint!!

Vet inte ifall du har barn på bröllopet men har egna barn och även hört av andra att deras barn reagerar jätte mkt på doftljusen!

Jag tror det blir många dofter av allas parfymer och mat m.m som räcker ändå ;o) Men på toaletten är det kanske lika bra med doftljus Flört
    Åhh stämpla ljus, hur gör man det? :)

Jag tror att det bara blir doftljus på toa där inne är man ju inte så länge ändå, och kanske på presentbordet det kommer inte kännas om man inte står nära tror jag..
    sen kör jag på färgade doftfrialjus istället :) 
  • Kattpoet

Jag skulle inte klara av att vara i lokalen med ett doftljus men jag är doft känslig.  Och om det inte märks i stort rum då är det väl onödigt att ha det.

Om du vill ha något dofta gott på toa så finns det doft stickor som inte använder eld och är en mindre brandrisk, eftersom oaktsamhet kostar då är det du som får stå för brandkårens utryckning. 

• Margaux

Absolut INTE tänkt jag med en gång.... På toaletten är en annan sak dock! Där kan man elda iväg.....

Jag avskyr doftljus i alla andra sammanhang än på toaletten! Tycker det luktar mkt godare med "rent".

• KirsiLaa

Jag är lite av en ljusfetishist. Tänder gärna ljus ofta och i mängder. 

När det kommer till dofljus så finns det ju såna med lite svagare doft som inte "stör" så mycket. Värmeljus med doft överlag brukar vara lite diskretare i doften. Jag planerade att byta ut ungefär var tredje ljus på middagsbordet mot doftljus.

Vi hade en fest här för ett par veckor sedan och jag hade (minst) ett doftljus tänt i varje rum. Ingen reagerade på något vis, varken att det doftade för starkt eller att det doftade öht. Partylites ljus är väldigt behagliga i doften.

Ett värmeljus i en ljuskopp kan mycket väl lämnas på toaletten. Värre är det med block- eller kronljus där lågan får härja helt fritt.  

Svar på tråden Doftljus på borden