• nawa

    Svärmorstråden!

    Tänkte att man kan få avreagera sig lite på svärmor här. De kan vara fantastiska på alla sätt och vis, men ibland behöver man få gnälla av sig lite :)

    Min blivande styv-svärmor har en röst som varningssignalen på finlandsbåtarna, och pratar hela tiden. Hela hela hela tiden. Helt seriöst, oavsett grupp storlek så tar hon upp 90 % av konversationen (jag lovar, det är ingen överdrift!). Hon är dessutom väldigt orolig över att bröllopet kommer vara i Sverige, och ringer i tid och otid och frågar om allt möjligt, och när jag säger att alla detaljer inte är klara än (då vi gifter oss i Juni 2012) så säger hon att det känns som om de inte får all info de behöver. Dessutom säger hon så politiskt okorrekta saker hela tiden, så man blir helt paff!

    Gnäll på tjejer :)

    Kram!



     
  • Svar på tråden Svärmorstråden!
  • Aniara4
    Erika83 skrev 2011-08-25 20:20:31 följande:
    Det där senare bekymret känner jag igen. Glad Mina föräldrar älskar verkligen min sambo o han är en i familjen precis som jag är en i hans familj.  Men dem ser inte heller hans sämre sidor o förstår inte riktigt när jag blir irriterad, han som är så snäll, gullig o rolig. Skrikandes O visst absolut han är verkligen allt det men han är ju mänsklig så han kan göra mig såå irriterad ibland. Där kan jag lättare få med hans mamma på min sida... Oskyldig Glad
    Skönt att höra att jag inte är ensam! Skrattande
  • Emelie 87
    förlovadflicka skrev 2011-08-26 22:17:16 följande:
    Ja, men när man sitter fast i en bil och han håller värsta talet om hur mycket de älskar mig och att jag är deras bästa svärdotter och så vidare i tio minuter så vet jag liksom inte riktigt vad jag ska säga mer än "Åh, tack, så snällt!". Då blir det pinsamt, jag skulle inte kunna hålla ett tal tillbaka om att jag gillar dem jättemycket också (Min svenska svärmor hade nog verkligen undrat då... :P)
    Jag kan förvisso medge att det blir för mycket, men man vänjer ju sig vid det efter ett tag. Det kanske inte är så för alla, men för mig har det definitivt vart så.

    Sedan har jag ju fullt upp med att försöka få mina svärföräldrar, speciellt min svärmor, att inte skämma bort barnen för mycket.
    En man, två barn, oändligt med kärlek
  • förlovadflicka
    Emelie 87 skrev 2011-08-30 18:33:17 följande:
    Jag kan förvisso medge att det blir för mycket, men man vänjer ju sig vid det efter ett tag. Det kanske inte är så för alla, men för mig har det definitivt vart så.

    Sedan har jag ju fullt upp med att försöka få mina svärföräldrar, speciellt min svärmor, att inte skämma bort barnen för mycket.
    En man, två barn, oändligt med kärlek
    Hihi, kan jag tänka mig :) Jag har ju inga barn, men svärfar är väldigt förtjust i min lillebror istället :P
  • steg2
    Syrinx skrev 2011-08-25 19:17:00 följande:
    Det här hade jag kunnat skriva! Min svärmor är toppen!
    Ja samma här, jag umgås med min svärmor nästan varje dag, igår så satt hon å räknade alla mess som vi hade skickat till vanardra på en timme dagen innan, de va 17 st. Vi har skit kul ihopp och hon har blivit  min närmaste vän. Henne är jag rädd om!
  • Misswert

    I det stora hela har jag väll inga större problem med min svärmor. De tog upp mig i genensamheten med en gång. Vi blev gravida ganska tidigt i förhållandet, men det håller än (till sommaren har vi varit tillsammans i 8 år). Ungefär en månad efter det att vi blev tillsammans var vi hemma hos min svärföräldrar och hjälpte till inför en fest och vi fick lite mat. Min svärfar sa "Nä, nu skulle det sitta fint med en lur opå soffan", jag svarade med "ja, det gjorde min morfar alltid, som middag på soffan alltså". Då fick jag svaret "Morfar vill jag inte bli än, men farfar kan jag ju bli. Det är bara för er att sätta igång" (min svägerska vad vid den tiden 14). Ca 6 månader senare var jag oplanerad gravid.


    Men det finns igentligen två saker jag stör mig riktigt på när det kommer till min svärmor. Det första är det att hon är så otroligt bunden till sina barn. När min svåger talade om att han hade ställt sig i bostadskö, började hon gråta och klaga att han flyttade aldeles för tidigt. (han var ca 20 och hade jobb!) Hon springer till min m2b för allt, han är elektriker i grunden och så fort det är något med det så kommer hon springande. För typ tre år sedan när vi just hade flyttat in i vårat hus kommer hon över en dag då det stormade och talade om för min m2b att han måste komma och klättra upp på ladugårdstaken och sätta fast plåtarna som var på väg att flyga bort i blåsten. Jag sa bara till min m2b att om han gör det så är vi andra (jag och vår son) inte kvar när han kommer hem. Inte fan skall han riskera sitt liv för att sätta fast några plåtar på ladugårdstaket bara för att hans mamma säger det. Till saken hör att min svärmors pappa hade trillat igenom just det taket ett år tidigare och avlidit av fallet.


    Det andra jag retar mig på är att hon VÄGRAR acceptera att jag inte har kontakt med mina biologiska föräldrar. Det är över 11 år sedan jag avslutade min kontakt med min far, efter det att han gjort sexuella närmanden. Men hon kan inte få in det i sin hjärna (hon lever i en liten rosa värld, där alla är sams och ingen gör något elakt mot den andra). Jag bröt kontakten med min mor för ca 4 år sedan efter flera års envägskominikation (från min sida). Hon drar upp detta med jämna mellanrum, vilket jag tycker är jätte jobbigt. Särskillt då jag har två andra människor som jag kallar mina föräldrar, min "mamma" har hon riktigt svårt att acceptera.


    Nu när det drar sig mot bröllop för mig och min sambo, klagar hon på att jag har valt att inte bjuda mina syskon. Hon anser att det perfekta brudföljdet skulle vara min bror och min svägerska (inget ont om min svägerska, men jag vill inte ha henne till tärna). Dessutom har min bror en annan relion, så han hade inte ställt upp i alla fall.


    Senast det kom upp med min mor var faktiskt för ett par dagar sedan när jag var och handlade med svärmor och vi mötte min faster utanför. Jag trodde hon skämtade med mig när hon drog upp det (min faster vet mycket väl hur min mor är, så hon har full förståelse för mitt val. Dessutom anser hon att det är mitt val!) Jag blev så irriterad på henne, dessutom skämdes jag. Jag skickade ett mail till min faster dagen efter och bad om ursäkt. Så här i efterhand anser jag att det är fruktansvärt respektlöst mot den kvinna som jag numera anser är min mamma (min faster har dessutom träffat henne och fick ett väldigt gott intryck).


    Men vad gör man, det finns inget jag kan säga eller göra för att få henne att förstå. Hon har helt enkelt inte fått se henne när hon kommer igång. Min mor kan ju vara "sockersöt" när hon vill, och det har hon varit de få gångerna min svärmor har träffat henne. Dock när det kommer till min far så har hon accepterat det nu och tycker till och med att det är bra att vi inte har haft kontakt (för barnens skull), då han förra året åkte i finkan.


    Min m2b skall vara glad att han inte har mina biologiska föräldrar som svärföräldrar.... Då hade det nog varit han som startat denna tråden!

  • TheD

    För att kunna kallas för svärmor ska personen i första hand vara en mor åt sitt/sina barn. Så där kör det ihop sig på en gång...

    Jag har aldrig hört ett positivt ord från eller om henne.
    Min make hade en hemsk uppväxt, slag osv..., han träffade en psykiskt sjuk tjej som inte
    gjorde livet lättare vid vuxen ålder. Och den s.k modern har inte funnits vid hans sida under detta heller..
    Gnäller på allt. frågar vad allt kostar. Vad fan har hon med det att göra? Vår första jul så fick han inte önska sig en resväska "vad ska du med det till?"
    Hon tog med sig en blomma hit en gång när maken fyllde år "jag tyckte det saknades blommor" MEN VI VILL INTE HA BLOMMOR!!!!!
    Det handlar om gardiner, fläckar på kyslkåpet....

    Första gånge jag träffade haggan så var älsklingen på toa och hon öppnar skafferiet och skylskåpet... sen går hon till hans klädkammare och tittar genom allt som hänger där.. "de här byxorna är nya (prislappen satt kvar)

    VEM I HELVETE GÖR SÅ?!?!?!?!?!

    Listan bara fortsätter och jag blir så jävla arg!

    Han är psykiskt nedtryckt och så fruktansvärt snäll och det är snällheten han har fått lida för... AAAHHH!

    Vad jag älskar den här tråden. Varför har jag inte sett den här tidigare!

  • Lenblo

    Får jag gnälla på svärfar istället? Min man är sin mors son och jag ser lätt varifrån hans många goda egenskaper kommer. Glad Svärfar däremot...
    Ärligt talat har jag aldrig träffat honom eftersom min man enkelt förutsåg att vi inte skulle komma överens. En gång i tiden sa han till min mans ex, som var en superbegåvning och funderade på att doktorera i matematik: Vad ska du med en utbildning till? NN kan väl försörja er båda?

    När min man fyllde 18 var svärfar uppenbarligen på glatt och förutseende humör och som den skattejurist han var i arvsskattens tider så gav han bort sitt hus till NN, mot en skuldsedel lämpligt stor för att inte väcka misstankar hos skatteverket. Detta kompletterat med en klausul där han fritt fick disponera huset och själv betala alla löpande kostnader. Det var naturligtvis aldrig meningen att några pengar skulle betalas. När fadern så småningom dog så skulle NN redan redan äga huset och inga skatter behöva betalas. (Nu finns ju naturligtvis inte arvsskatten längre.)

    För ett par år sedan fick han en knäpp (ännu knäppare) och gjorde sig sakta men bestämt ovän med samtliga vänner och släktingar. Till slut var det bara NN som inte sagt upp kontakten. Då gör svärfar genidraget att kräva in den 13 år gamla skuldsedeln! Vi skulle alltså helt plötsligt hosta upp 700 000 som aldrig var tänkta att betalas för ett hus som min svärfar bor i och har rätt att fortsätta bo i så länge han lever. Skrikandes Och eftersom skuldsedeln var påskriven i god ordning var det inte mycket att göra åt. Finns några juridiska finesser som gjorde att vi inte kunde krångla oss ifrån ens en så gammal skuldsedel, men som jag inte orkar redogöra för här.
     Dessutom gick min "kära"  svärfar  via Kronofogden, så även om Kronofogden inte gett NN prickar i systemet så gör alla kreditupplysningsföretag det... Jag får hyra släp när vi ska flytta, för NN får inte, ens om han betalar kontant.

    Nu finns ingen kontakt längre, men vi betalar fortfarande ränta varje månad på lånet för de 700 000. Grrr.

  • Syrinx
    Lenblo skrev 2011-12-23 23:23:36 följande:
    Får jag gnälla på svärfar istället? Min man är sin mors son och jag ser lätt varifrån hans många goda egenskaper kommer. Glad Svärfar däremot...
    Ärligt talat har jag aldrig träffat honom eftersom min man enkelt förutsåg att vi inte skulle komma överens. En gång i tiden sa han till min mans ex, som var en superbegåvning och funderade på att doktorera i matematik: Vad ska du med en utbildning till? NN kan väl försörja er båda?

    När min man fyllde 18 var svärfar uppenbarligen på glatt och förutseende humör och som den skattejurist han var i arvsskattens tider så gav han bort sitt hus till NN, mot en skuldsedel lämpligt stor för att inte väcka misstankar hos skatteverket. Detta kompletterat med en klausul där han fritt fick disponera huset och själv betala alla löpande kostnader. Det var naturligtvis aldrig meningen att några pengar skulle betalas. När fadern så småningom dog så skulle NN redan redan äga huset och inga skatter behöva betalas. (Nu finns ju naturligtvis inte arvsskatten längre.)

    För ett par år sedan fick han en knäpp (ännu knäppare) och gjorde sig sakta men bestämt ovän med samtliga vänner och släktingar. Till slut var det bara NN som inte sagt upp kontakten. Då gör svärfar genidraget att kräva in den 13 år gamla skuldsedeln! Vi skulle alltså helt plötsligt hosta upp 700 000 som aldrig var tänkta att betalas för ett hus som min svärfar bor i och har rätt att fortsätta bo i så länge han lever. Skrikandes Och eftersom skuldsedeln var påskriven i god ordning var det inte mycket att göra åt. Finns några juridiska finesser som gjorde att vi inte kunde krångla oss ifrån ens en så gammal skuldsedel, men som jag inte orkar redogöra för här.
     Dessutom gick min "kära"  svärfar  via Kronofogden, så även om Kronofogden inte gett NN prickar i systemet så gör alla kreditupplysningsföretag det... Jag får hyra släp när vi ska flytta, för NN får inte, ens om han betalar kontant.

    Nu finns ingen kontakt längre, men vi betalar fortfarande ränta varje månad på lånet för de 700 000. Grrr.
    Men herregud! Här kan man ju verkligen snacka om en verkligt krånglig svärförälder!  
  • Pertinax

    Om jag fick som jag ville skulle jag inte ens bjuda min svärmor och hennes karl på vårt bröllop i sommar. Min sambo spenderade sina 10 första år med att se sin mamma bli misshandlad av sin dåvarande karl. Jag kan förstå att hon inte mår bra efter detta, hon är numera hemskt psykiskt instabil och missbrukar både alkohol och tabletter i perioder. MEN hon är en vuxen människa och ska inte behöva göra så att min sambo mår sämre, för han mår tillräckligt dåligt över sin uppväxt som det är. Hon ringer honom och gnäller över sin nuvarande karl när hon är full, hon vill låna värk- och sömntabletter av honom för att hon ätit upp sina egna osv. Och min sambo har väldigt svårt att säga ifrån. Han har själv många psykiska men från sin barndom och är extremt konflikträdd och vill aldrig ta tag i problem. Svärmor vill ju dessutom att han ska ljuga för mig om att hon lånar tabletter av honom och sånt, och börjar i princip varje konversation med att fråga om jag är hemma eller på jobbet. När jag och sambon var separerade ett tag i somras stod hon på min sida och skällde på honom om det, men när han dumpade sin förra tjej för mig ville hon inte veta av mig och ringde och terroriserade honom när han var med mig. Här under sensommaren misstänkte jag att hon ljög för mig om en grej, min sambo bekräftade min misstanke, men hon själv vidhöll att hon aldrig skulle ljuga för mig att hon bara ville att allt skulle bli bra mellan oss igen. Har inte pratat med henne sedan dess. Hon beklagar sig för min sambo men fortsäter i övrigt på exakt samma sätt. Har ingen lust alls att bjuda henne egentligen, men jag tror inte att sambon kommer gå med på att inte bjuda henne. Finns fler på hans sida som jag helst skulle se inte kom, typ hans morfar och hans mormors man. Men känns elakt att säga att de inte är välkomna när jag vill bjuda hela min egen släkt... Och eftersom sambon är så konflikträdd kommer han aldrig låta bli att bjuda dem av rädsla för att de ska bli arga. Suck!

Svar på tråden Svärmorstråden!