• Ziroz

2012-07-21 någon mer som gifter sig det datumet?

Hej!

Jag och min sambo har bestämt oss för att gifta oss 21 juli nästa år. Jag tänkte att det vore kul att få skriva och utbyta tankar och idéer med någon annan som gifter sig samma dag. :)

Hoppas att det finns någon mer där ute som vill följas åt i planeringen till en av de bästa och största dagarna i våra liv :)

• Svar på tråden 2012-07-21 någon mer som gifter sig det datumet?
  • wictory

Hej Ziroz! Tänkte att jag kanske kunde joina dig på färden - vi gifter oss veckan efter dig, den 28 juli 2012 - nästan samma datum som du ;) Hur långt i planeringen har ni kommit o var gifter ni er? Vi har bokat både lokal o kyrka i Varberg och jag har redan köpt en av två klänningar fr Kina... :) Tycker det är riktigt kul att planera bästa dagen i livet men lätt att förvilla sig i bröllopsdjungeln..

• Ziroz

Hej!

Åh vad kul!

Vi gifter oss i Sundsvall men bor i Örebro så vår planering blir till viss del på distans.

Än så länge har vi bokat kapellet vi ska vigas i och sett ut ett ställe att ha festen och boende på. Vi ska höra med dom vad de ska ha för pris för att vi ska få hyra. Det är en nedlagd militäranläggning som varit hotell och vandrarhem. Sambons mamma känner dom som äger det nu. Om priset är okej så kommer vi kunna ha festen och boende för alla på samma ställe :) Sen har vi två toastmasters som tackat ja :)

Har du någon bild på klänningen du köpt? Varför ska du köpa två? :)
    Jag kommer avvakta med att köpa klänning för vi försöker även att bli gravida så vill inte köpa en klänning som ja
    sen inte kommer kunna ha.

Visst är det skoj :) men man blir lite förvirrad. över allt och ja tycker det är lite svåret att veta vad ja ska börja med.

Hur många gäster ska ni ha? Hur har ni tänkt er festen med mat ochn musik?

Ska bli spännande att följas åt under denna resa!! :D

• wictory

Jaaa! Kanonkul att vi kan bolla ideér och tips!

Vad mysigt att ha festen och boende på samma ställe - bra att kunna gå hem från festen sent på kvällen :) Vår festlokal är nära kyrkan men sen är det kanske 3-4 km in till stan..

Försökt ladda upp bild på klänningen men verkar inte funka idag.. Lägger upp den så snart går igen. Vad kul att ni försöker bli gravida ;) Hoppas hoppas för er!

Tänkte ha två för den första har ett släp som jag inte vill paja under festen så därför tänkte jag försöka hitta en kortare klänning som även har lite mindre tyg... Mindre vikt och svett Skrattande

Igår fick vi också ja från två som kommer vara toastmaster/madame under kvällen, två små brudnäbbar, en marsalk och två killar som kommer ordna med middag för oss och våra vänner kvällen innan bröllopet. Härligt att kunna pricka av en massa från "to-do-listan". I morgon ska vi kolla på lokalen då jag inte varit där tidigare. 

Att planera bröllopet kommer nog göra det kommande året till ett av de roligaste - men också lite förvirrande - finns så mycket att ta ställning till och bestämma sig för. 

Hur är din m2b? Är han engagerad också eller är det mest du som står för fixandet?

Min m2b är fantastisk och nästan mer engagerad än vad jag är... ;) Roligt! 

VI har suttit med budget i olika omgångar - nu har jag gjort en detaljerad för vi börjar nog i stora drag få klart för oss hur vi vill ha det. Budgeten enligt våra plånböcker hamnar kring 75-80 tkr men enligt budgeten är vi på ca 100 tkr.... Går inte riktigt ihop än så jag måste börja skära någonstans...

Vi räknar med att vi kommer att bjuda ca 80-85 gäster och hoppas på att ca 70-80 kommer. 

Musik på festen blir väl spotify mest men vi räknar nog med att våra musikaliska vännen ska ställa upp och spela lite - några är med i band och min m2b:s bror och hans sambo är fantastiskt duktiga. Vi har en scen så vi tänkte ordna så att de kan ställa sina instrument där. Under kvällen ska vi även visa en skämtsam video som vi spelar in nästa år - temat funderar vi fortfarande över men vi vill att den ska sätta tonen - att när middagen är över är det fest och glatt! 

Mat ska vi catera - vi kommer aldrig orka/hinna laga mat själva. Kollar på olika alternativ och vill hamna på ca 200 kr per pers som max  - men då är varken förrätt eller efterrätt/tårta inräknat... Puh - det springer iväg fort. Dryck ska vi fixa från Tyskland innan och göra som en miniresa av det. 

Bra tips som jag sett är att köpa tårta från typ ICA maxi/kvantum och lämna in bild på hur man vill att den ska se ut. Då får man låna ställning och priserna är nog runt 25-30 kr/bit vilket är en bra bit (ca 20-30 kr/bit) billigare än om man beställer bröllopstårta från "riktigt" konditori. Så tänkte vi göra i a f och spara in lite åtminstone. Sett några tårtor och de har varit jättefina!

Ska ni ha något tema? Vilka färger tänker ni er? Vi kan inte bestämma oss! Jag gillar vitt och stilrent/klassiskt men sen är det ju sommar så man borde kanske ha lite färger... Åh, svårt...

• Ziroz

Ja jag skulle bara vilja får klart att vi kan vara där till ett rimligt pris :) Känns som att jag vill ha det klart för att kunna börja planera ordentligt. Vi ska upp till Sundsvall sista helgeni  augusti så får se om sambons familj har kommit på några bra idéer på catering, smink och hår under tiden :P

Ja men det är ju inte så långt det heller. Ska ni sova på hotell eller så på natten? Har ni planerat bröllopsresa?

Aha smart tänkte :) Spännande att få se den första klänningen när du får upp bilden :)

Skönt att ni fått ja från flera i brudföljet :) Vi kommer inte att ha någon följde utan bara de två toastmastersarna på själva festen :) Spännande att kolla på lokalen, om du knäpper några bilder får du gärna visa :)

Haha ja det är väldigt många beslut att fatta om saker som man inte vet så mycket om egentligen. Man får läsa massor och sen modifiera utifrån det man tror passar oss. Min m2b är väl inte den mest engagerade kanske, men det var han som tog tag i att boka kapellet och prästen, det får han många +poäng för, speciellt i och med att han helst ville vigas borgligt :P Det är också hans kompisar som kommer vara toastmasters så där får han hålla lite i trådarna. Sen har vi ju intekommit igång någe jätte mycke så han har inte haft så mycket att engagera sig i. Men han har väl sagt att han litar på mitt omdömme och ja behöver inte fråga om allt. :P Det kommer jag nog iof göra endå men.

Jobbigt när inte budgeten går ihop :( men det kanske går att dra ned på något eller att spara mer? Vi kommer ha ungefär 65 gäster. Vi har inte börjat kolla så mycket på priser än, men vi har ungefär 50´ sparat till bröllop och sen kommer iaf mina föräldrar att skjuta till lite.

Det blir nog perfekt att blanda live musik och spotify! Kul att ni har flera i släkten som kan spela :) Smart med videon också som ett avstamp för en toppen fest :D

Då har ni samma upplägg på maten och drycken som oss :P Vi tänker ha buffé till huvudrätt, vad det ska vara på den vet vi inte riktigt än. Ja, jag läste om både Ica maxi och city gross att de har bröllopstårta. Ja tänker att man får åka och försöka provsmaka deras tårtor så man får ett hum om smaken och kvalitén.

Vi kommer nog ha rätt traditionellt med vinrött som färg och sen blir det väl grönt i och med växter. Kanske lägger in silver accesoarer i det också . Någon färg kan nog vara skönt att ha så det är lättare att hitta blommor och dekorationer. Kommer du att ha helvit klänning?

• Insanire

Hej! Jag tänkte också vara med här med er. Jag och min sambo har bokat vigsel den 21 juli, men just i detta nu pratar vi om att ev byta kyrka och dag till den 28 juli. Min sambos bästa kompis gifter sig nämligen den 14 juli i Västerås. Vi ska alltså gifta oss veckan efter i Umeå. Känns sådär så det lutar mot den 28 istället. Vi hade bestämt plats och festlokal, ett kapell 4 mil utanför Umeå på en lägergård där vi även tänkt ha festen. Men lägergården går inte att boka förrän i januari och då kan gården vara uppbokad av församlingsverksamhet eftersom dom har förtur på gården.. Så nu funderar vi på att byta till en kyrka i stan och hyra en lokal i närheten. Vi har gjort en gästlista med ca 80 personer, varav hälften kommer från södra Sverige. Det som var bra med lägergården var att vi kunde erbjuda övernattning för de som kommer söderifrån. Har ni hunnit fundera över kuvertavgift? Vi funderar på att ta en avgift på 300 kr, och anlita en cateringfirma för att göra förrätt och varmrätt. Vi har också funderat på tårta från ica maxi. Har ni bestämt vigselförättare? Vi har bestämt oss för en fantastisk präst om precis nu i sommar blev klar med sitt adjunktsår. Väldigt glad, spontant och jättetrevlig. Min sambo och jag jobbar båda två i församling, dock olika, och den här prästen har jobbat med min sambo under det senaste året. Innan han kom in i bilden hade jag en präst som jag ville skulle viga oss och min sambo hade en annan.. Det hade inte blivit lätt att enas. Och så var vi på en gudstjänst som den här prästen hade och allt föll på plats. :) Det har jag inte ens frågat, ska ni ha borglig eller kyrklig vigsel? Har ni berättat för folk om datumet än? Vi håller det hemligt än så länge. Det är ungefär så långt vi har kommit i vår planering. Känner mig lite efter när jag läser era inlägg. :)

• Mimmi2012

Hej hej!

Vi gifter oss också den 21/7 2012 :)

• wictory

Tjena Insanire och Mimmi2012! 
    Kul med flera i tråden ;)

Ziroz: Vi funderar på att sova på hotell över natten - ngn bröllopssvit eller liknande. Ska nog hyra ett gårdshus som vi kan ha veckan innan vigseln för att kunna planera ordentligt i stan och som jag o mina tärnor kan husera i kvällen innan dagen D. Vad härligt med släktingar som kan hjälpa till med tips om smink/frisör mm! Jag tänkte fråga min m2b:s syster om råd då hon bor i stan och har koll.

Bröllopsresa är lite tricky tycker jag... Man vill ju åka iväg och få en riktigt härlig upplevelse men ändå för rimliga pengar. Sökte lite på Mauritius i två veckor men hittade då bara för typ 90 tkr  vilket vi inte kan lägga - det är det inte värt. Funderar på Hawaii då det finns allt där - surf, bad, vandringar, vulkaner och båt. Alla typer av aktiviteter då min m2b är lite av ett träningsfreak och inte kan slappa på stranden särskilt länge... Ett annat alternativ är Italien och då köra längs med västkusten (tror jag) och ta in på agri cultura (eller vad det heter) längs vägen och sedan stanna lite längre på ett ställe. Svårt val.. Hur tänker ni? Några alternativ ännu? Vilken budget tänker ni er?

Vad skönt att färgtemat på vinrött är någorlunda klart - jag tycker det är knepigt att bestämma mig... Vitt, silver och något annat... 

Den klänning som jag köpt är helvit, tänkte riktigt inte så långt som andra färger när jag beställde... Men men.. Jag är rätt ljus i hyn (blond) och blir mest grisrosa på somrarna men ska banne mig ligga i tidigt nästa år och grunda väl för en fin gyllene bränna - om inte så får jag prova spraytan {#emotions_dlg.sunny}

Hur tänker du med klänning? (går fortfarande inte att ladda upp bild.. suck!) Inbjudningar? Göra själv eller köpa på hemsida? 

Insanire: Hoppas att något av datumen blir bra och att ni får den lokal ni vill ha. Om inte kanske ni kan reservera ngt hotell och diskutera ev rabatt för gästerna? Vi ska ha en kyrklig vigsel och jag har frågat min farbror och hans fru om de båda vill vara vigselförrättare då de är präster - kul att hålla det inom familjen om det går ;) Skönt med en härlig och glad präst som ni känner - lite mer personligt då kanske?
    Vi kommer inte att ta en kuvertavgift men det är väl ett jättebra alternativ som allt fler verkar ha {#emotions_dlg.smile} 

Då vi har valt ett datum mitt i högsäsong och vi bokade kyrka och festlokal två dagar efter förlovningen så vet alla våra nära vänner om datumet. Min m2b har ringt runt och meddelat "save the date" till de som han bjuder och jag har idag börjat göra detsamma, puh! Vi vill att de ska ha möjlighet att kunna reservera boende i tid om de vill och sedan ska vi skicka ut inbjudningar redan i januari/februari tror jag. Herregud - du är inte efter i planeringen! Jag och min m2b är nog kanske lite nördiga och gillar båda att planera och kunna bocka av saker tidigt... :) Jag har t o m redan hunnit bli lite stressad men tog mig i kragen och skrattade gott åt mig själv, hehe... Det är ju ändå ett år kvar, typ. Hör av dig om hur ni tänker med inbjudningar, färgtema eller annat tema, klänning, bröllopsfölje och sånt där när ni har några tankar :)

Mimmi2012: Hur långt har ni kommit med planering/tankar?

Funderar ni på bröllopshemsida eller liknande? Träning inför dagen D? Jag vill nog tajta till mig en del så har redan smygstartat... :)

Ha en go kväll!

• Krystal

Det datumet har vi tittat lite närmare på...vilket vi har gjort tidigare..sett eventuella datum olika år...utan att komma till skott.
    Så vi får väl se framåt våren om vi fortfarande ser det datumet som en möjlig dag att bli man och hustru..

• Gamila

Vi gifter också oss den 21/7 -2012 :)

Kyrkan är bokad och alla tankar är inställda på bröllop även om det är lång tid kvar :D

• Krystal

hm...glömde skriva hur långt vi har kommit i planeringen...vilket inte är långt.
    Det vi är överens om så länge är att vi ska ha präst, alltså kyrklig vigsel, men vi vet inte om det blir i en kyrka eller någonannan stans
    Sen har det under sommaren hänt saker som gör att våra tidigare planer kanske kan ändras. Vi hade typ bestämt att ha det på västkusten, (vilket är min hemort) eftersom min pappa brutit nacken och suttit i rullstol i 31 år, så det var lättare för hans del om det var nära hemmet. Tyvärr så gick pappa bort nu i juli..så åter igen står vi mellan vart vi ska ha det.. västkusten där mina släktingar (dom flesta, har en del kvar i norrbotten) bor eller Stockhomsområdet där M2B kommer ifrån...

Annars så är det mycket en enväg kommunication när det kommer till att börja planera och greja, från min sida då. M2B gillade mitt förslag med den 21 juli 2012, men sen säger han inte mycket. Tittade just på en ev gästlista och sa till M2B "Jag har kommit fram till eventuellt 52 gäster"..fick ett "Hm.." till svar..vilket brukar vara svaret när jag försöker smyga igång en diskussion...
    Kort och gott: det går TRÖGT med planeringen...

Svar på tråden 2012-07-21 någon mer som gifter sig det datumet?