• nisses
    Äldre 12 Jul 20:59
    7076 visningar
    19 svar
    19
    7076

    Mitt hemska bröllop.

    Jag känner mig helt splittrad i tu.
    Jag var helt överlycklig när jag & min karl bestämde oss för att nu var det dags att knyta våra band. Helt underbar upplevelse att få dela med min karl & nära & kära.

    Men verkligen ingenting har blivit som jag tänkt mig.
    För det första så förstörde en av mina bästa vänner min möhippa då hon drog ner stämningen rejält genom att börja städa undan klockan nio på kvällen & kort & gott kastade ut oss klockan 11. För att hon var trött...

    Sen visade det sig att samma tjej svikit mig rejält genom att visa sig vara den värsta lögnaren av alla. Hon försökte nämligen vända mig & min brudtärna emot  varandra genom att ljuga ihop en massa lögner om henne, så att jag skulle tycka illa om henne, antagligen för att hon var svartsjuk & ville själv vara brudtärna. Och de värsta av allt, jag måste jobba med den här tjejen i sommar!

    Sen var de flera av mina vänner som inte kunde komma på min möhippa av fjantiga orsaker, som att de gjort slut med sin pojkvän & var tvungen reparera skadan, JUST den dagen. Behöver jag säga att min möhippa slutade i tårar?

    Jag är så besviken på så många av mina vänner, som sedan står & säger några dagar senare att "åh dom önskade så att dom kunde varit där.."

    Sen detta med min klänning..
    Jag köpte en måttbeställd klänning via internet, som sedan var aalldeles för stor. Tog den till en sömmerska som lovade att hon kunde ta in den. Nu två månader senare och en månad innan bröllopet säger hon att hon inte alls kan ta in den, det går inte. För att göra en lång historia kort, hon var väldigt oproffesionell & var inte ens kontaktbar och nu vet jag inte ens vad jag ska ha för klänning!

    Det känns som att det är så mycket som läggs på mina axlar just nu, som jag inte ska behöva tänka på. Och saker som inte har med bröllopet att göra, som jag inte tänker ta upp här. Nå väl, var bara tvungen att skriva av mig lite, det var inte så här jag ville att mina bröllopsdagar skulle se ut.
  • Svar på tråden Mitt hemska bröllop.
  • baby freeze
    Äldre 12 Jul 21:12
    #1

    Uff, ja det var lite mycket för dig!

    Men du, möhippan är inte världens viktigaste! Bjud dina riktiga vänner, eller bara din brudtärna, på en mysig middag eller nåt så att du ändå får bli firad på ett bra sätt.

    Klänningen kommer att ordna sig! Kolla med andra sömmerskor och skräddare. Visst var det hemskt oproffsigt av din sömmerska att inte höra av sig, men låt inte det bekomma dig nu, utan fokusera på att få klänningen fixad till bröllopet.

    Kan du visa en bild på din klänning, så kanske vi kan tipsa om vad som skulle kunna göras?

  • Lindao­chJohn
    Äldre 12 Jul 21:16
    #2

    Fy vad tråkigt att höra att du haft sådan otur nu så nära inpå ditt bröllop!

    Att ha vänner som sviker just nu kan jag knappt föreställa mig hur det känns... Men se det från den ljusa sidan - du fick verkligen veta vad de gick för! Otur i timingen bara...
    Vännen som var trött och som försökt vända din tärna emot dig vet jag inte om jag skulle vilja ha på bröllopet längre...

    Oh vad tråkigt med klänningen... Var det en komplicerad modell så hon inte kunde ta in den då eller?
    Ja du... det finns nog inte så mycket annat att göra än att gå till en annan sömmerska eller leta efter en klänning i butik i Sverige. Jag hoppas verkligen att det löser sig!

    Tänk så här nu:
    * Snart kommer jag vara gift med en man jag älskar och som älskar mig - det spelar ingen roll vad jag har för klänning på mig - gift blir jag ändå!
    * Skönt att få veta vad min vän verkligen gick för, hon kan uppenbarligen inte vara glad för min skull och då är hon inte värd min vänskap. Jag har andra underbara vänner att umgås och vara glad med istället!

    Lycka till med allt nu!

  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Jul 21:23
    #3

    Jättetråkigt att höra om din möhippa. Det är ju allt annat än vad man förväntar sig och vill ha. Håller dock med om att din verkligen har visat vad hon går för nu och jag skulle inte heller vilja he henne på bröllopet mer faktiskt. Väldigt dålig stil av henne. Själv orkar jag inte omge mig av personer som är sådär krävande och osäkra. Man ska nog även försöka undvika att älta sådant, för jag tycker inte de personer gjort sig förtjänta av ens tid och energi. Man kan ha roligare saker i tankarna och som man kan och bör fokusera på :)

    Klänningen, usch, vad tråkigt. Har du pratat med andra sömmerskor eller vad det  nu heter, kanske någon annan kan ta in klänningen åt dig? Alternativet är ju dock att leta en ny klänning. I butiker, på blocket eller här på BT. Det finns många som säljer klänningar. Jag vet dock själv hur svårt det är att hitta det man vill ha och jag tycker iaf själv att klänningen är väldigt viktig. Nog blir man väl gift iaf, men jag skulle helt ärligt inte ta vilken klänningen som helst. Det är ju dock min personliga åsikt. Nåja..

    Jag håller verkligen tummarna för att det ska gå vägen och bli bra! :)


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • bruden
    Äldre 12 Jul 21:24
    #4

    Ojojojojoj! Vet inte vad jag ska säga... Men en sak är säker: efter dåligt väder kommer det fina

    Jag hoppas och knyter mina tummar för att du får ordning på klänningen och precis som baby freeze skrev så kan du ju fixa en liten grej med dina riktiga vänner eller bara tärnan UTAN den där bruttan som jobbar hårt för att sabba för dig... 


  • nisses
    Äldre 12 Jul 21:41
    #5

    Gud ni är då så snälla & rara, jag behövde verkligen de här peppande orden!

    Ang. den här tjejen som ljugit, så har jag tänkt att göra.. ingenting. Hon får välja själv om hon ska komma eller inte, förhoppningsvis kommer hon inte. Men jag vill inte dra tillbaka inbjudan, då hennes karl, som tycker att jag bara ska förlåta henne, är nära vän med min karl & jag vill inte försvåra situationen ifall han inte skulle komma då. Min karl skulle ju förmodligen tycka att jag gjorde rätt sak om jag drog tillbaka inbjudan, men jag vet att han vill ha honom där..

    Däremot så kommer jag aldrig att förlåta henne. Nu så här i efterhand ser man saker hon gjort väldigt annorlunda.

    Sen måste jag faktiskt säga att dagen efter min möhippa hade jag alla mina närmsta vänner (jag hade precis fått veta att hon ljugit) som vägrade lämna min sida den kvällen, och den blev verkligen oförglömlig, så helt förstört blev det ju inte. Men det känns så trist att det är så jag kommer komma ihåg min möhippa..

    Har tyvärr ingen bild just nu på klänningen, men det är en sån här som går ut mycket vid höften och midjan ska vara smal. Sömmerskan påstod att det inte gick att ta in där, men då hon såg jag var besviken tog hon in på innerfodret ("nu sitter den ju i alla fall fast på kroppen" sa hon), men inte ytterfodret. Jag har smal & fin midja egentligen, men det syns inte alls i klänningen!

    Och om jag frågar en annan sömmerska då? När blir klänningen då färdig? Tänk om jag inte är nöjd? Jag tror jag måste kolla på nya klänningar :/

  • baby freeze
    Äldre 12 Jul 21:58
    #6

    Det finns säkert någon som kan lägga ett par extra timmar för att få din klänning klar i tid! Att sy en helt ny är det nog inte många som vill göra på mindre än en månad, men en liten ändring går alltid att klämma in. Börja med att kolla med en annan hantverkare och få en "second opinion", sedan kan du börja kolla klänningar.

  • ElinFa­lk85
    Äldre 12 Jul 22:00
    #7

    den där "kompisen" skulle jag inte heller ha med på bröllopet. ush nej!
    ut med ´na bara! eller skicka henne till mig när jag har mens så ska jag säga ´na ett och annat ;)

    Hm klänningen...ja jag kan inte så mkt om klänningar så där kan jag ej ge råd.

  • baby freeze
    Äldre 12 Jul 22:02
    #8

    Tycker för övrigt att det visar på mycket god smak att du tänker låta henne komma ändå.

  • nisses
    Äldre 12 Jul 22:17
    #9
    ElinFalk85 skrev 2011-07-12 22:00:00 följande:
    den där "kompisen" skulle jag inte heller ha med på bröllopet. ush nej!
    ut med ´na bara! eller skicka henne till mig när jag har mens så ska jag säga ´na ett och annat ;)

    Hm klänningen...ja jag kan inte så mkt om klänningar så där kan jag ej ge råd.
    Haha, ja det skulle jag gärna gjort om det hade gått! :)

    Tack baby freeze. Jag försöker tänka att jag i alla fall är en mycket godare människa än henne, så jag har mycket att vara glad för ändå.
  • ElinFa­lk85
    Äldre 12 Jul 22:53
    #10
    nisses skrev 2011-07-12 22:17:43 följande:
    Haha, ja det skulle jag gärna gjort om det hade gått! :)

    Tack baby freeze. Jag försöker tänka att jag i alla fall är en mycket godare människa än henne, så jag har mycket att vara glad för ändå.
    Jo dom flesta brukar fly fältet när jag har mens...förstår inte varför???? * visslar oskyldigt* ;)
  • Amejul­i
    Äldre 12 Jul 23:11
    #11

    Nisses.

    Jag känner verkligen med dig och känner också att jag kan sätta mig in lite i din situation.
    Hade en hippa i lördags som också saknade en del personer. Framför allt de som kanske känner mig bäst och hade satt lite annan prägel på den tyvärr. Men de som var där gjorde åtminstone så gott de kunde och helt tokigt blev det väl inte.

    Men klänningen! Jag vet hur det känns! Jag har kutat runt med min nu (jag har tre veckor kvar till bröllopet) då första sömmerskan inte heller ville ta in den. Den sitter inte uppe riktigt fortfarande och jag får inte visa min figur, vilket egentligen var enda anledningen till att jag köpte den från början. Men provade den då i en mindre storlek, tyckte den var lite svår att andas i och de i affären övertygade mig om att ta en större. Jag gick dessutom ofrivilligt ner i vikt sen och det har slutat med en smärre katastrof. Tycker inte alls klänningen känns jag utan bara helt fel men jag har inte råd att köpa en ny. Är väl pyttelite sömnadskunnig så jag försöker få till den själv nu på slutet.

    Men det är sååå stressande så jag förstår verkligen att du tycker det känns jobbigt. Många har ju tyvärr semester nu också. Jag hittade en i sthlm som ändå har hjälpt mig en hel del nu på slutet även om hon inte var gratis. Så bor du där så kan jag tipsa (men hon jobbar bara fram till 22/7)?

    Hoppas det löser sig för dig och andas lugnt så gott det går.

    Styrkekramar till dig!

  • Vickym­b
    Äldre 13 Jul 10:11
    #12

    Hej...jag kan verkligen förstå hur du känner. Jag fick ett likande problem men en av mina äldsta väninna. Hon var ektremt energikrävande och tillslut känndes det som att hon var viktigare än mig på min bröllopsdag och jag kännde bara att jag orkar inte mer...men droppen kom när hon snackar skit om mig när jag har msn webbcam på och hennes funkade inte så hon vet inte att jag kan höra allt. Hon vräker ut vilken dålig kompis jag är för att jag inte har plats till henne och hennes familj och barn hos mig när jag ska gifta mig och mycket mycket mer gammalt groll som ligger under ytan.

    Det slutar med att jag pratade men en annan kompis som känner oss båda och hun frågar mig...vad får ni ut av denna vänskap? Det fick mig att tänka...jag orkar inte vara vän bara för att man har varit det länge om det inte är på bådas vilkor och inte om jag inte får något ut av det än annat än problem. Jag kan helt ärligt säga att det var så skönt att hon inte kom för jag orkade inte med alla problem hon drar med sig men samtidigt så hade jag önskat att hon var där...jävla svår situation. Vi är vänner igen men har en mycket mycket mer spänd relation...eller kanske inte spänd utan mer inte så intensiv relation och vet du vad....jag älskar den! Vi snackar lite men det är inte det där super intensiva och energikrävade relation utan en rätt trevlig relation som jag njuter av idag....=)

    Men fan vad surt av de andra och inte komma...det är ju bara möhippa en dag och många andra saker kan vänta tycker jag...och klänningen det kommer att lösa sig!
    Jag gick upp fyra kilo innan mitt bröllop för jag var så stressad av vänner och familj som stressar och bråkar så dagen innan mitt bröllop kommer jag inte i klänningen men som tur hade jag en kompis som kan sy lite så hon fick sprätta och sy hela natten...inte den bästa lösningen men det funkade... När dagen kommer så kommer allt sitta som ett smäck...jag lovar, allt löser sig ;)

  • Äldre 13 Jul 10:46
    #13

    Usch ja - vänner som inte är vänner klarar man sig bättre utan.
    Det vet jag allt om. Har skrivit en hel tråd om min idiot till brudtärna (som jag faktiskt kickade från den platsen efter många förlåtanden från min sida)...

    Försök återuppleva ögonblicken som var BRA på möhippan och låt dom dominera minnet för dig. Om du går och grämer dig och återupplever det dåliga så kommer det vara dom minnen som fastnar.
    Om du istället fokuserar på dom trevliga bitarna så kommer du sen när du tänker tillbaka på dagen att känna att "vi hade ju riktigt kul"...

    Klänningen ja...
    Det ska mycket till för att inte kunna ta in en klänning, det kanske är broderier eller liknande som är över sömmarna och därför skulle det inte bli snyggt. Det vet jag inget om. Men 99% av alla klänningar går att ta in på något sätt.
    Om jag hade haft tid och varit nära dig så hade jag kunnat titta på den och sett om jag hade kunnat göra något.
    Men ett alternativ kan kanske vara ett band eller bälte i midjan om det inte är väldigt mycket som är fel. Prova det. Ta ett vanligt skärp först bara och sätt i midjan och se hur det ser ut. Om det funkar så köp ett snyggt satinband och gör samma sak med...
    Kolla med andra sömmerskor också. Berätta vad den här sagt och berätta hur besviken du är så kanske någon godhjärtad själ klämmer in din klänning i sitt schema.
     

  • nisses
    Äldre 14 Jul 21:46
    #14

    Hej!
    Ville bara berätta att jag var in idag & köpte mig en ny klänning och jag blev så glad av att se min fina midja i den :) Allting började genast kännas mycket lättare! :)

  • Allert­s
    Äldre 14 Jul 22:12
    #15

    Det absolut bästa man kan göra är att prata med berörda personer och säga rakt ut hur man känner. Kan man inte det är de inga riktiga vänner och då är det människor man kan vara utan.

  • Genera­lElect­ric
    Äldre 15 Jul 12:20
    #16

    Bara rubriken på denna tråd är ju sorglig...eftersom du skriver om din möhippa, dina väninnor och din klänning och ingenting annat. Hoppas verkligen att du inte förutsätter att ditt bröllop blir hemskt bara för att möhippan inte var toppen! Det finns inget givet samband. Bara positiva tankar inför bröllopet från och med nu, föreslår jag!

  • Syllis 2012
    Äldre 15 Jul 12:27
    #17

    Verkligen ledsamt att läsa detta.Jag hoppas verkligen allt kommer ordna upp sej.Skickar många styrkekramar till dej  {#emotions_dlg.flower}

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 15 Jul 17:26
    #18
    GeneralElectric skrev 2011-07-15 12:20:59 följande:
    Bara rubriken på denna tråd är ju sorglig...eftersom du skriver om din möhippa, dina väninnor och din klänning och ingenting annat. Hoppas verkligen att du inte förutsätter att ditt bröllop blir hemskt bara för att möhippan inte var toppen! Det finns inget givet samband. Bara positiva tankar inför bröllopet från och med nu, föreslår jag!
  • SassaE­milia
    Äldre 18 Sep 19:51
    #19
    nisses skrev 2011-07-12 20:59:12 följande:
    Jag känner mig helt splittrad i tu.
    Jag var helt överlycklig när jag & min karl bestämde oss för att nu var det dags att knyta våra band. Helt underbar upplevelse att få dela med min karl & nära & kära.

    Men verkligen ingenting har blivit som jag tänkt mig.
    För det första så förstörde en av mina bästa vänner min möhippa då hon drog ner stämningen rejält genom att börja städa undan klockan nio på kvällen & kort & gott kastade ut oss klockan 11. För att hon var trött...

    Sen visade det sig att samma tjej svikit mig rejält genom att visa sig vara den värsta lögnaren av alla. Hon försökte nämligen vända mig & min brudtärna emot  varandra genom att ljuga ihop en massa lögner om henne, så att jag skulle tycka illa om henne, antagligen för att hon var svartsjuk & ville själv vara brudtärna. Och de värsta av allt, jag måste jobba med den här tjejen i sommar!

    Sen var de flera av mina vänner som inte kunde komma på min möhippa av fjantiga orsaker, som att de gjort slut med sin pojkvän & var tvungen reparera skadan, JUST den dagen. Behöver jag säga att min möhippa slutade i tårar?

    Jag är så besviken på så många av mina vänner, som sedan står & säger några dagar senare att "åh dom önskade så att dom kunde varit där.."

    Sen detta med min klänning..
    Jag köpte en måttbeställd klänning via internet, som sedan var aalldeles för stor. Tog den till en sömmerska som lovade att hon kunde ta in den. Nu två månader senare och en månad innan bröllopet säger hon att hon inte alls kan ta in den, det går inte. För att göra en lång historia kort, hon var väldigt oproffesionell & var inte ens kontaktbar och nu vet jag inte ens vad jag ska ha för klänning!

    Det känns som att det är så mycket som läggs på mina axlar just nu, som jag inte ska behöva tänka på. Och saker som inte har med bröllopet att göra, som jag inte tänker ta upp här. Nå väl, var bara tvungen att skriva av mig lite, det var inte så här jag ville att mina bröllopsdagar skulle se ut.
    Men hur blev bröllopet sen!?!?!? Är sååå nyfiken!
Svar på tråden Mitt hemska bröllop.