• Pinkgrape

Jag erkänner att jag är avundsjuk..

Ja, jag är avundsjuk på alla som nyligen fått barn eller som är gravida eller som har flera barn. Det kanske är hemskt, men jag kan inte riktigt rå för det.

Idag fick jag redan på att ännu en bekant väntar ytterligare ett barn. Det är jätteroligt för deras skull, absolut, men jag kan inte låta bli att känna mig ledsen och besviken över att det inte är vi.

Vi har en underbar dotter som nu är 4,5år och vi är ju givetvis överlyckliga för det, men det känns ändå som att ett barn till hade varit roligt. Även vår dotter har ju börjat undra nu, när alla hennes kompisar får både ett och två och tre småsyskon, varför hon inte får något.

Jag vet att vi inte försökt jääättelänge (ca 4år till och från) och att vi fortfarande är unga. Jag är 24år och min sambo och blivande man blir 26år i år. Vi har flera år till på oss att försöka. Jag vet också att det finns andra alternativ osv. Det känns trots det himla tråkigt att det inte vill sig för oss.

Jag är less på att behöva säga saker som "Men vi har så fullt upp med en, det är alldeles tillräckligt." eller "Vi skaffar hund istället, det är ju nästan samma sak" och liknande. Klart vi bara kan säga som det är, men det är inte sådant man vill kasta ur sig till höger och vänster. Nu i samand med att vi ska gifta oss (13 augusti), så har ännu fler börjat fråga om syskon, var och varannan vi träffar, och om vi velat vänta till efter vi var gifta denna gången osv osv. Jag vill bara skrika rätt ut! Vårt bröllop har inget med det att göra och givetvis skulle jag bli jätteglad över om vi blev gravida efter vi gift oss, men jag hade gärna hunnit fått både ett och två barn före. Jag är så rädd att någon ska säga något på själva bröllopsdagen om det.. ja, jag förstår inte varför någon skulle göra det, men om, så kommer jag bara vända på klacken och lämna lokalen.

Vet egentligen inte vad jag ville ha ut av detta, mer än att få lätta mitt hjärta en aning.

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Jag erkänner att jag är avundsjuk..
  • passionsblomman

Tack sjäv. *tårar i ögonen*

Just att du har tiden på din sida, är säkert orsaken till att du har svårt att hitta någon att prata med, eftersom andra runt dig förmodligen också har tiden på rätt sida? Och då är det ganska svårt att sätta sig in i hur det vore om det verkligen sket sig. och för dem i din närhet som inte har barn alls, så är det antingen inget problem, eller så är det just det, och då blir din längtan mindre för att de själva ju inte har lyckats alls.

Det är stort och svårt det här med barn. Och i min värld helt obegripligt hur man kan ta det för givet och prata om "skaffa" mig hit och dit, som om det vore något man kunde bestämma över hur som helst.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Pinkgrape
    passionsblomman skrev 2011-07-04 22:18:06 följande:

Tack sjäv. *tårar i ögonen*

Just att du har tiden på din sida, är säkert orsaken till att du har svårt att hitta någon att prata med, eftersom andra runt dig förmodligen också har tiden på rätt sida? Och då är det ganska svårt att sätta sig in i hur det vore om det verkligen sket sig. och för dem i din närhet som inte har barn alls, så är det antingen inget problem, eller så är det just det, och då blir din längtan mindre för att de själva ju inte har lyckats alls.

Det är stort och svårt det här med barn. Och i min värld helt obegripligt hur man kan ta det för givet och prata om "skaffa" mig hit och dit, som om det vore något man kunde bestämma över hur som helst.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Ja, jag skulle tippa på att det är så. Alla vi känner som har barn, har redan två eller fler, ja, eller är gravida med ytterligare barn just nu. De är i vår ålder och fick sitt första barn samtidigt som oss. Våra övriga vänner är fortfarande i "hänga på krogen varje helg"-stadiet, pluggar och har knappt stadia förhållanden. Jag förstår att de inte orkar/vill tänka tanken på barn ännu och ser det verkligen som något man bara skaffar sen, när man blivit äldre.

Aldrig trodde jag att detta skulle vara något som höll mig vaken om nätterna. Vår dotter föddes med ett hjärtfel och är opererad 4 gånger hittills. Hennes största önskan sedan hon lärde sig prata i stort sett, har varit ett syskon. Hon mår bra idag, men kommer behöva ytterligare operationer och jag är livrädd för att det inte ska gå lika bra kommande gånger. Hon är stark och har en enorm livsvilja och kirurgerna är duktiga, men.. ja. Jag önskar bara att vi kunde ge henne ett syskon. Att hon ska få uppleva känslan av att vara storasyster. Att vi ska få känna på lyckan att vara flerbarnsföräldrar. Livet är så nyckfullt och man vet aldrig vad som väntar bakom nästa hörn.
  • ElinFalk85
    Beautiful Disaster skrev 2011-07-04 20:46:33 följande:
    Usch, själv fyllde jag 22år strax efter vi förlorade lillprinsen, även vi fick höra att vi är så unga, vi har ju hela livet på er! SKIT PÅ ER ville jag skrika åt dom. Som om ett till barn, ett NYTT barn skulle ersätta det man förlorat. Som om det inte gör lika ont för att man är ung..

Har många i min släkt som inte kan få barn, jag lider med dem. De blev otroligt ledsen för att vi inte fick behålla vårat, då de sett framemot att få bli bästa "tanterna"  
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
    ush vilka ego-människor!!! ett barn är ett barn och ett barn som inte lever tär självklart på alla dom som älskar det barnet.
  • Beautiful Disaster
    ElinFalk85 skrev 2011-07-04 22:38:07 följande:
    ush vilka ego-människor!!! ett barn är ett barn och ett barn som inte lever tär självklart på alla dom som älskar det barnet.
    Tack! Jo hela familjen har tagit det hårt. Förhoppningsvis får lillprinsen syskon efter bröllopet i augusti. MEn då kommer vi hålla det hemligt så länge det bara går.
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • Anonym

Usch... tycker synd om dej. Jag har aldrig själv varit i den sitsen då jag för många år sedan sa att jag troligtvis inte ville ha barn. Då kunde jag tycka att det var jobbigt när folk kom fram o frågade mej om det inte var dags för mej ( och min dåvarande) att skaffa en liten. Pressen blev fruktansvärd då och jag motsatte mej det ännu mer.

Troligtvis var det mitt dåvarande förhållande som gjorde att jag inte var trygg i att skaffa barn med honom.

Idag har jag träffat min man ( vi är inte gifta men jag kallar honom så) och jag kan inte vänta tills det är vår tur till att få en liten. Vi försöker planera det så att jag ska hinna läsa färdigt först bara.

Men tanken på att man kanske ine får barn då är fruktansvärt skrämmande, så jag kan endast ana vad Ni / du går igenom.

Önskar er all lycka till och att ni snar får ett litet knyte att rå om!

Kramar

• Anonym

Livet är inte rättvist.
    Längtan efter barn är lika stark oavsett om man inga har, har ett eller två eller flera. Längtar man så längtar man. Själv har jag tre, ett som kom till efter noggrann planering, ett som föddes efter många, många försök och ett som kom totalt oplanerat,,, och sen två till som inte vill vara med hela vägen utan blev missfall,,,

I mitt yrke har jag mött nästan alla sorters föräldrar, de som väntat länge, de som inte väntat alls och allt däremellan. De som förlorat barn och de som fått behålla sina.

Vissa får barn så lätt och kan vara så totalt olämpliga som föräldrar, andra skulle ha blivit helt underbara föräldrar men fick aldrig barn,,, livet är verkligen inte rättvist och ibland ofattbart grymt.

Jag förstår den avundsjuka man kan känna fullt ut och jag förstår sorgen hos den som inga barn får och det är ett arbete oavsett att förlika sig med det som blir,,, inga barn alls, färre barn än man vill ha, fler barn än man önskar.

• Anonym (ensamma)

Vi har försökt att få ett litet barn i snart 6 år nu men utan att lyckas.

Som det ser ut nu kommer vi att vara evigt barnlösa och tyvärr får vi inte heller adoptera på grund av vissa omständigheter.

Har precis som TS en massa vänner som väntar sina första barn nu, och det värsta är att jag vet hur otroligt dåliga föräldrar de flesta av dem kommer att bli. Det gör ont var gång man får reda på det och när folk frågar när det är dags för oss säger vi att vi inte vill ha barn för det känns lättare att säga det än sanningen.

Men vi har skaffat en liten katt för ett år sedan, och måste medge att det har lindrat smärtan rejält.

• Anonym (Vem vet)

Jag och min sambo vet inte om vi kan få biologiska barn. Vi vet att vi kunde det då vi gjorde en abort för 4 år sedan. Men då hade han en annan sambo och var på väg att flytta utomlands med henne, och jag ville dels inte sätta honom i den sitsen, och inte heller ge ett barn en garanterat frånvarande pappa. Dock gjorde allt det där att våra liv sattes på sin spets, och sedan dess är vi oskiljaktiga.

Dock så kom det en cancerbehandling emellan. Han fick ett antal aggressiva cellgiftsbehandlingar (men har varit "frisk" nu i tre år, så oddsen är på vår sida) och är steril själv. Han har spermier infrysta och de borde fungera, men sådant kan man aldrig vara säker på.

En god vän till mig har två barn sedan tidigare, men ville väldigt gärna ha ett gemensamt barn med sin nya man. De gjorde också en abort tidigt i förhållandet (innan det var ett förhållande), och det var tydligen en chans på miljonen i princip att de skulle bli gravida igen. Han är så gott som steril, och hon har fått cystor som gör att äggen inte ens fastnar längre - de har gjort tre IVF-försök nu.

Deras sorg är ju att han inte kan få några biologiska barn, att de inte kan få några gemensamma. Som tur är ser han hennes barn som sina egna de veckor de är hos dem, men det är ju ändå inte samma sak. Han är inte deras pappa hur gärna han än vill, för de har ju sin pappa redan som de har en bra relation med.

Pinkgrape: Har ni gjort någon undersökning om varför det inte fungerar för er? Ni är båda så unga, och har ett barn sedan tidigare, så det tyder ju på att det är något som strular. Ni har ju tiden på er sida än så länge, men det är ju alltid bättre att veta. Om ni har tur kanske det är ett problem som inte är så svårt att behandla?

• Anonym (Vem vet)
    Anonym (barnlösa) skrev 2011-07-04 20:41:31 följande:
    Jag skrev just det att allt är relativt... men bara för det så går inte jag fram till en uteliggare och klagar över att det blev jäävligt dyrt att installera fjärrvärme i våran villa ala 5 miljonersklassen...
    Jag förstår att din sorg måste vara enorm. Men jag tycker inte din jämförelse är rättvis. På ett diskussionsforum måste man få vädra sina helt rimliga funderingar och bekymmer. Man kan inte jämföra sorger. De är helt individuella.

Om man då ska jämföra så borde du ju inte få komma med din sorg heller, för det finns ju barn i Afrika som svälter ihjäl varje dag för sina mammor. Det tycker jag är värre än att en i övrigt frisk och välmående människa i vår del av världen inte får några barn alls.

Nej, så kan man inte tänka.
  • Pinkgrape
    Anonym (Vem vet) skrev 2011-07-05 09:55:22 följande:
    Jag och min sambo vet inte om vi kan få biologiska barn. Vi vet att vi kunde det då vi gjorde en abort för 4 år sedan. Men då hade han en annan sambo och var på väg att flytta utomlands med henne, och jag ville dels inte sätta honom i den sitsen, och inte heller ge ett barn en garanterat frånvarande pappa. Dock gjorde allt det där att våra liv sattes på sin spets, och sedan dess är vi oskiljaktiga.

Dock så kom det en cancerbehandling emellan. Han fick ett antal aggressiva cellgiftsbehandlingar (men har varit "frisk" nu i tre år, så oddsen är på vår sida) och är steril själv. Han har spermier infrysta och de borde fungera, men sådant kan man aldrig vara säker på.

En god vän till mig har två barn sedan tidigare, men ville väldigt gärna ha ett gemensamt barn med sin nya man. De gjorde också en abort tidigt i förhållandet (innan det var ett förhållande), och det var tydligen en chans på miljonen i princip att de skulle bli gravida igen. Han är så gott som steril, och hon har fått cystor som gör att äggen inte ens fastnar längre - de har gjort tre IVF-försök nu.

Deras sorg är ju att han inte kan få några biologiska barn, att de inte kan få några gemensamma. Som tur är ser han hennes barn som sina egna de veckor de är hos dem, men det är ju ändå inte samma sak. Han är inte deras pappa hur gärna han än vill, för de har ju sin pappa redan som de har en bra relation med.

Pinkgrape: Har ni gjort någon undersökning om varför det inte fungerar för er? Ni är båda så unga, och har ett barn sedan tidigare, så det tyder ju på att det är något som strular. Ni har ju tiden på er sida än så länge, men det är ju alltid bättre att veta. Om ni har tur kanske det är ett problem som inte är så svårt att behandla?
    Vad tråkigt att höra om att ni kanske inte kan få egna barn. Jag tycker ju att ni hade god anledning till att ni valde abort iaf, som att det var ett genomtänkt beslut. Jag hoppas verkligen att det går vägen för er :)

Nej, vi har inte gjort det ännu. Det beror mycket på att min blivande inte är redo för det ännu, han är övertygad om att det kommer gå av sig själv på naturlig väg och vill försöka mer. Jag kan inte tvinga med honom. Jag tror inte att han känner "stressen" lika mycket som jag heller. Han är nöjd med ett barn om vi bara kan få ett barn, det är okej för honom, men blir det ett till så kommer han bli glad över det. För mig är ett till barn mer av ett "måste".
Svar på tråden Jag erkänner att jag är avundsjuk..