Anonym (barnlösa) skrev 2011-07-04 20:11:57 följande:
Vi som står helt barnlösa efter många år av försök kanske inte tycker att den här tråden är sådär jättekul... Ni har välsignats med enn dotter, livets största gåva! visst är allting relativt, men försök ha i åtanke att Många Aldrig kan få bli föräldrar
Fast det du säger här blir egentligen att bra vissa och under vissa omständigheter borde få sörja-med hänvisning till att det annars är någon som tar illa vid sig.
Det går inte att hantera sorg på det sättet. Soorg är individuell och utgår från ens egna föruster.
Den som förlorar ett barn av tre, sörjer. Det gör den som förlorade sitt enda barn med. Eller den som förlorade tre av tre.
På samma sätt kan man sörja dem man aldrig fick möta och att ens familjesituation inte blev som man hade önskat. Kanske just för att man vet så exakt vad det är man längtar efter, med sparkar i magen, förlossning, en liten hand som sluts runt ens finger och fjunigt hår som doftar som inget annat.
Under resans gång har vi som par också fått leva med alla kommentarerna om att det väl är dags och ska ni inte och borde inte pojken ha syskon för man blir så bortskämd annars och allt vad det är folk anser. När det sedan inte funkar och man öppet berättar att man faktiskt försöker utan resultat, följer tacksamhetsgrejen "ni HAR ju ett barn" och dessutom mirakeltipsen "jag hörde en som var 42 och min syster efter 15 år och de som givit upp och adoptera och slappna av så blev det tvillingar, bara sådär" och de som tror att ivf och inseminationer är garanterade metoder man tar till för att "göra" ett barn, när inget annat funkar och "då får man passa sig så det inte blir fem barn".
Att komma till vägs ände och inse att man inte nådde det man satsat reskassan mot, gör lika fruktansvärt ont, alldeles oavsett hur många barn någon annan har.
När min son säger "mamma jag vet ju hur det blev med det där med barn och ett syskon, men jag tror iallafall att jag hade blivit en bra storebror."Då brister mitt hjärta i en miljon bitar. För det var min sons syskon som aldrig fick födas. Dem jag hade namn till och som jag med längtan burit inom mig och som hjärtat varit fullt av i över tio år nu.
De barnen är osynliga och obefintliga. I det avseendet kan jag tom vara avundsjuk på den som förlorat ett barn och har en grav och en sorg som gills och räknas. Precis som jag kan vara avundsjuk på den som ännu inte lyckats, men som tiden inte satt stopp för, så att hon ännu kan få ha hoppet kvar.
Det är orättvist att leva och vara människa. Så är det bara. Och att det gör ont att se vad andra förunnats som gått en själv förbi, är inget konstigt. Avundsjuka är kanske inte den känsla man är mest stolt över. Men den är en känsla och man behöver inte få den godkänd, eller bevisa någon rätt till den. Man har den bara, som vilken annan känsla som helst. Och naär man talar med varandra om sina känslor, så inser man att vi är inte så ensamma, så olika eller så hemska som vi ibland tror och känner oss.
Om vi försöker låta bli att skuldbelägga varandra, och tillåta både oss själva och vår nästa att reagera på livets käftsmällar med de mänskliga känslor vi alla har, så blir det lite lättare. Och delar man varandras sorg, så är det faktiskt sant att den blir mindre. Precis som glädjen blir större om man får dela den. Magiskt nog.
Jag beklagar djupt att du ännu inte fått bli mamma och jag hoppas det finns en vändning för dig längs vägen. Jag beklagar också att min son aldrig får bli storebror. För han har alldeles rätt: ha hade blivit en fullständigt underbar brorsa åt en liten parvel som hade kunnat få ha småkläderna jag sparat och som skulle haft sitt rum i huset vi köpte för att rymmas fler. Det är tomt, både i det rummet och i mitt hjärta.
Rummet är inte svårt att fylla med annat. Men hjärtat, viskar fortfarnde det barnets namn. Stilla om natten när ingen hör. För utåt så borde jag ju vara så tacksam för barnet jag har.
Att man däremot är tvungen att hantera sin sorg, och att se på vad man faktiskt har i livet, det gäller oss allihop och varenda en av oss, helt oavsett vad det är vi saknar, sörjer och önskar oss. Jobb, hälsa, barn och så vidare.
Pinkgrape, du är verkligen inte ensam och bara här på forumet vet jag personligen åtminstone ett 40-tal tjejer som vet precis vad du pratar om. På ett personligt plan. Jag hoppas du får de barn du önskar. Jag fick det inte och det är hemskt. Inte minst just för att jag ÄR så innerligt glad för det barn jag har.