• Anonym (ingen bryr sig)

Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?

Är det bara jag som är utled på det opersonliga tugget som "nätumgänge" innebär? Ingen frågar nånsin hur nån annan MÅR längre, alla vill bara veta vad man GÖR! Men vissa saker vill man ju inte ska komma ut till allmän beskådan på nätet, så då tiger man hellre om detta. Eller?

En nära vän till mig menar på fullaste allvar att det är jättesynd att inte jag också har en blogg, för då skulle det bli så enkelt att "hålla koll" på varann. (Hon bor 25 mil härifrån.) Men hennes blogg berättar ju inte ett förbannat dugg om hur hon tänker och känner inför livets upp- och nedgångar! Hur kan man lägga mängder med timmar varje dag på att bevaka bloggar och facebook, för att sedan snäsa i telefon att man är upptagen när någon stackare (jag) försöker ringa och ha ett PRIVAT samtal??

Folk verkar tycka att det är skitjobbigt och tidskrävande att ta en fika eller ringa och prata i 15-20 min. På sin höjd kan de skicka ett sms! Men att lägga mängder med tid på "näthäng" är inga problem?? Jag har till och med sagt att det ÄR ok att tjejen i fråga ringer mig när jag är på jobbet, mina chefer bryr sig inte, de tar själva privatsamtal högt och lågt. Min vän är mammaledig och borde därmed kunna ringa i stort sett när fan som helst!

Någon som känner igen sig i min situation? Någon som tycker att nät-umgänge är det bästa sen rostat bröd och kan förklara varför det är så himla bra? Någon som har tips på hur man ska lösa detta problem?

• Svar på tråden Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?
  • Anonym

Tjejen borde komma ut, det är inte hälsosamt att bli ett med nätet.

Jag träffade min man över nätet  och jag flera vänner som jag lärt känna över nätet som jag nu umgås i verkliga livet med. Jag bloggar inte, jag har inte facebook, vill folk veta vad som händer i mitt liv så kan de ringa eller txt mig, vilket det gör.

Visst är nätet bra att ha men när folk börjar blogga om vad de gör varje dag eller skriva status uppdateringar när de skiter då får det vara.

Man måste ju kunna stänga av datorn och  umgås med folk!

Vi har mobil förbud på de flesta av våra fester, när alla är där stängs telefonerna av och vi njuter av att prata med varandra.  Jag avskyr nämligen att fika och den andra personen har ett samtal med någon annan över facebook, då går jag istället.

• Chicita

Jepp... 
    Jag har ingen blogg, jag var motståndare til FB ända tills jag mer eller mindre inte hade nåt val.
    Vi hade 20-årig klassträff med grundskolan och en av dom få som kommit ihåg kameran vägrade maila bilderna till oss andra. Han la ut dom på FB och sen var det upp till oss att hitta honom där om vi ville ta del av bilderna Skrikandes 

Nåväl, jag är knappt inne där ändå, kan säga att jag är en "periodare" kanske. Ibland loggar jag in och glömmer sen att logga ut på flera dagar även om jag inte öppnar sidan en gång under tiden *S*

BT har jag blivit lite beroende av pga bröllopet och risken finns att jag kommer fortsätta titta in här efteråt också bara för att det har varit så roliga diskussioner för det mesta. Annars är det bara en community-sida som gäller för mig. Men det är inget som styr mitt liv direkt.

Jag älskar att fika och umgås ute i "verkliga livet" eller IRL som vi väl ska kalla det för korrekthetens skull Tungan ute 
    Många gamla vänner har flyttat för jobb, plugg och kärlek så nätet är ett bra sätt att hålla kontakten. Men det finns inget som slår en röst i telefonen eller att träffas öga mot öga liksom. 
    Jag brukar till och med föreslå microträffar för sådana som jag pratar mycket med på nätet. Och jag har ju redan hunnit träffa 3 stycken härifrån Glad 
    Att umgås behöver inte vara så avancerat. Man kan träffas hemma hos någon eller på stan och bara sitta och VARA med varandra. Är man riktigt bra vänner så behöver man ju inte ens babbla på om allt mellan himmel och jord liksom. Även tystnaden talar då...

Fram för mer äkta vara Skrattande 

• Oniq

Ser facebook som ett utmärkt sätt att hålla kontakten med många som man annars knappt skulle ha koll på alls.

Inget slår en vanlig fika eller att träffas bara för att umgås, men om personen bor en bra bit bort kan det vara skönt att bara se en glad statusrad så man vet att han/hon lever.

Vet inte hur många barnfödslar, giftemål och flyttar jag inte hade vetat om om det inte vore för facebook, men om man väljer bort det 'verkliga' sociala livet för fb ...då är det nog något som inte står rätt till?

• Sörön10

Tror det är ett enkelt sätt att hålla kontakten helt enkelt! Skulle dock aldrig kalla det "umgås" att chatta. Hålla kontakten, visst, men inte umgänge! 

Det är väldigt ohyfsat att chatta med /smsa/ringa nån annan när man väl ses. Dålig stil.

Ett mail eller meddelande kan jag alltid få iväg när jag själv har tid. Ett samtal vill man känna att man kan ta tid till och det kan man inte alltid.

Så känner iaf jag! Älskar de interaktiva sätten att behålla/få kontakt med folk man inte sett på flera år! Såna som jag kanske inte skulle känna att vi hade så mycket att prata om som ett helt telesamtal men lite småprat på nätet funkar perfekt!  

• Emblas Mamma

Oh nej, facebook klarar jag mig inte utan.
    Helst inte bloggen heller. Den är för mig som en slags dagbok med bilder som jag har hållt på med länge.
    Går själv in och läser gamla inlägg och glädjs över gågna tider någon gång.

Men det ena leder väl inte till det andra,
    bara för att jag älskar att blogga och titta på FB då och då så betyder inte det att jag aldrig umgås med någon eller snäser i telefonen!
    Jag umgås gärna med människor! =)
    Tjejen du känner kanske har andra problem bakom sig som vi inte vet.

• Emblas Mamma
    Sörön10 skrev 2011-06-30 14:26:28 följande:
    Det är väldigt ohyfsat att chatta med /smsa/ringa nån annan när man väl ses. Dålig stil.
    Fast...!
    Jag skickar ofta sms till mina vänner när jag vill ses.
    Dom har alltid telefonen på sig, oftast,
    och då jag inte alltid är säker på hur dom jobbar så är det en smart lösning! Dom svarar helt enkelt när dom har tid.
    Tycker det är en bra lösning ^^
    Sen får andra tycka vad dom vill så länge jag och mina vänner är nöjda ^^
  • Chicita
    Emblas Mamma skrev 2011-06-30 14:33:27 följande:
    Fast...!
    och då jag inte alltid är säker på hur dom jobbar så är det en smart lösning! Dom svarar helt enkelt när dom har tid.
    Var det inte så att det du nu syftar på gäller när vännerna sitter och sms:ar med någon ANNAN när man sitter och tar en fika med varandra.
    Att dom alltså inte är i nuet, med dig... Utan på nätet med sina vänner?

Sms är ett utmärkt sätt att bestämma tid och plats. Men när man väl är där så kan man väl släppa telefonen den stund man träffas Tungan ute 
  • Sörön10
    Chicita skrev 2011-06-30 14:35:36 följande:
    Var det inte så att det du nu syftar på gäller när vännerna sitter och sms:ar med någon ANNAN när man sitter och tar en fika med varandra.
    Att dom alltså inte är i nuet, med dig... Utan på nätet med sina vänner?

Sms är ett utmärkt sätt att bestämma tid och plats. Men när man väl är där så kan man väl släppa telefonen den stund man träffas Tungan ute 
    Japp. Exakt det! ;) Klart att det är bra att smsa folk, hehe! Men det är fuuult fräckt att smsas med nån annan när man fikar med en tredje! Det menade jag!
  • Emblas Mamma

Jaha! Nu fattar jag :) Måste erkänna att jag gör så med ibland tyvärr, men det är oftast när min sambo frågar något via sms om dottern eller liknande som jag svarar honom lite snabbt. Andra sms kan vänta :)

• Anonym (ingen bryr sig)
    Emblas Mamma skrev 2011-06-30 14:33:27 följande:
    Fast...!
    Jag tror du missuppfattat och att Sörön10 syftar på detta som Anonym skrev:
    Anonym skrev 2011-06-30 14:16:28 följande:
    Vi har mobil förbud på de flesta av våra fester, när alla är där stängs telefonerna av och vi njuter av att prata med varandra.  Jag avskyr nämligen att fika och den andra personen har ett samtal med någon annan över facebook, då går jag istället.
    Det där har jag också exempel på! En annan tjej jag känner är helt kär i sin jävla Iphone (eller Ifåne som jag föredrar att kalla fenomenet.) och uppdaterar sin FB-status så fort hon kommer åt. Det räcker att jag går på toa när jag är hemma hos henne så hittar jag henne frenetiskt knappande när jag kommer ut igen. Hur opersonlig kan man bli??
Svar på tråden Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?