• Anonym (ingen bryr sig)

Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?

Är det bara jag som är utled på det opersonliga tugget som "nätumgänge" innebär? Ingen frågar nånsin hur nån annan MÅR längre, alla vill bara veta vad man GÖR! Men vissa saker vill man ju inte ska komma ut till allmän beskådan på nätet, så då tiger man hellre om detta. Eller?

En nära vän till mig menar på fullaste allvar att det är jättesynd att inte jag också har en blogg, för då skulle det bli så enkelt att "hålla koll" på varann. (Hon bor 25 mil härifrån.) Men hennes blogg berättar ju inte ett förbannat dugg om hur hon tänker och känner inför livets upp- och nedgångar! Hur kan man lägga mängder med timmar varje dag på att bevaka bloggar och facebook, för att sedan snäsa i telefon att man är upptagen när någon stackare (jag) försöker ringa och ha ett PRIVAT samtal??

Folk verkar tycka att det är skitjobbigt och tidskrävande att ta en fika eller ringa och prata i 15-20 min. På sin höjd kan de skicka ett sms! Men att lägga mängder med tid på "näthäng" är inga problem?? Jag har till och med sagt att det ÄR ok att tjejen i fråga ringer mig när jag är på jobbet, mina chefer bryr sig inte, de tar själva privatsamtal högt och lågt. Min vän är mammaledig och borde därmed kunna ringa i stort sett när fan som helst!

Någon som känner igen sig i min situation? Någon som tycker att nät-umgänge är det bästa sen rostat bröd och kan förklara varför det är så himla bra? Någon som har tips på hur man ska lösa detta problem?

• Svar på tråden Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?
  • Kattpoet

Bara för att hon har blivit osocialt social, så är det inte ditt fel.

Det är så många idag som lever sitt liv  genom sin blogg istället för att njuta av här och nu  och om du vill njuta av här och nu och hon inte förstår det ja, då får du ta att du förlorar henne.

En bra vän förlorar man inte så lätt. 

• Sebastiána
    Kattpoet skrev 2011-06-30 15:17:10 följande:
    Snyggaste  FB  uppdateringen jag har sett var när  en vän visade sin polares  flickvän sida.

"Hon:  Sitter på mysig romantisk resturang med pojkvännen, är det inte underbart? 

Sen  en massa  snack  med vänner tills en säger   Kolla din pojkväns status.

Pojkvännen. Sitter på en mysig resturang med flickvännen.  Skulle ha friat till henne i kväll men hon släpper inte telefonen för en sekund,  tror det blir dumpning istället eftersom hon inte bryr sig."

Det just det som gör att jag lämnar telefonen hemma ibland, jag vill ha lite 80 tal då man inte kunde bli nådd. 
    Verkligen klockrent. Man skulle stänga av mobilen efter 18 på kvällen. Vi har ju en fast telefon också om någon måste nå oss akut.
  • Kattpoet

Vi lämnade telefonen hemma idag när vi gick till  det lokala fiket och  vi satt och myste och bara tog hand om kärleken.

• tweety

Hejsan!

Jag har slutat att använda FB för ca 3 år sedan när det började bli populärt, skulle in där för något år sedan och inaktivera mitt konto men kom ej ihåg mitt lösenord så nu kan jag inte gå in där längre. och måste erkänna att det är ingen förlust, alal bara tjatar om Är du aldrig på FB eller? och då brukar jag förklara att jag aldrig är där för det är tråkigt.

Jag läser så gott som aldrig några bloggar, men är på internet minst en gång per dag.

Har ingen smart phone som alla andra men skulle nog kunna tänka mig en.

Och till alla som undrar så NEJ jag är ingen medelålders kvinna, är under 30 år, kan ni tänka er Flört  detta ahahahahahah.

vanligt socialt umgänge med vänner är alltid mkt trevligare. 

• Aniara4

Facebook är vad man gör det till, eller snarare vad ens vänner gör det till. För mig som är sjuk och inte orkar gå ut eller göra så mycket mer än jobbet och plugget är det ett fantastiskt sätt att inte bli helt isolerad utan ändå ha ett rikt socialt liv. Jag tycker inte mina vänners statusuppdateringar är tråkiga, visst kan det ibland stå mer triviala saker som vad de har för sig, var de är och vad de äter, men oftast är det i så fall för att de är på något speciellt ställe eller äter något ovanligt. Men väldigt ofta skriver de intressanta saker som väcker diskussioner i kommentarsfältet, och jag kan plötsligt finna mig själv i en givande samhällspolitisk diskussion med någon av deras andra vänner som jag inte ens känner.

Dessutom har det underlättat att träffa kompisar IRL. Jag kan t.ex. slänga ut en fråga om det är någon som har lust att följa med och bada i morgon istället för att ringa runt till 15 kompisar innan jag hittar någon som är ledig. Jag får tips om konserter eller evenemang som vänner tänker gå på, och kan välja att hänga på eller låta bli.

Sen håller jag med om att man stänger av datorn och telefonen när man umgås med någon IRL. (Sambon är undantagen, vi sitter ofta bredvid varandra med varsin dator och surfar, som nu.) Det beror lite på HUR man umgås, men sitter jag och fikar och pratar med någon är det den personen som har min uppmärksamhet.

Så jag tycker inte det är tekniken som är problemet utan vad man gör med den - och vilka vänner man har.

• millan

För mig & min sambo är facebook ett sätt att veta vad som händer, han jobbar till sjöss och är borta i 10 veckor och det är inte alltid vi kan höras på telefon. Så då är facebook ett sätt för oss att kommunicera och kolla lite vad som händer hos oss båda.
    MEN jag tycker det har blivit väldigt överdrivet sen iPhonen blivit så extremt poppis....folk gör status uppdateringar HELATIDEN, man behöver inte veta allt vad folk gör....
    Sen dom sista festerna vi varit på då har 99% haft en iPhone (ingen av oss har en) och då sitter alla där och surfar, facebookar, chattar mm mm istället för att umgås ! Det är ju bättre att vi sitter var och en hemma själva istället !!
    Jag personligen tycker inte man ska vara såååå beroende av internet att man måste bära med sig det i fickan 24 timmar om dynet. Man behöver inte vara anträffbar alltid, folk dör inte för att man stänger av telefonen allt i mellanåt !!

• Emblas Mamma

Til ler som tycker att man inte ska vara anträffbar altid:

Alla kan faktiskt inte stänga av telefonen emellanåt.
    Själva har vi ingen hemtelefon och har ALLTID telefonen på ifall det händer något,
    mamma vill ha tag på mig, etc.
    Det är en trygghet.
    Occh SJÄLVKLART stänger jag aldrig av den någonsin då min dotter inte är hos mig, vil lalltid vara anträffbar ifall det skulle hända något.
    I skolna, på jobbet, hemma, hemma hos någon annan - jag skulle aldrig stänga av den!

Ser absolut inget fel i att ha telefonen som en trygghet dit mina närmaste alltid kan nå,
    det är bara helt smart!
    Jag tror inte ni andra skulle dra ut hemtelefonen och alla telefoner samtidigt och göra er helt okontaktbara, iallafall inte ni som har barn. Det är ju inte vidare smart.
    Men visst, alla gör som dom vill.
    Men min telefon är en trygghet, det är MIN hemtelefon, och ja, jag råkra ha en ifåååååne också. Trodde faktiskt inte folk störde sig på det heller men tydligen..
    Det är min åsikt.

• Chicita
    Emblas Mamma: Men du kanske inte heller är en sån som sitter och surfar på telefonen när du är ute och fikar med kompisar.
    Eller som prioriterar att uppdatera FB 20 ggr per dag med varje ny kopp kaffe, toabesök och annat "intressant" Tungan ute
    Som millan skrev ovan så är det ju vad man gör med tekniken som räknas...

Jag har en smartphone, med FB installerat i den. Jag kollar FB mer ofta nu, men uppdaterar sällan status. Bara om det har hänt något som nu under helgen... Annars kan det  gå flera dagar emellan att jag loggar in och kollar där... Och jag skulle aldrig kolla kompisarnas status där medans jag umgås med andra vänner.
  • millan

Jag lovar, en vacker dag sitter jag med en iphone jag oxå....Men det jag menar är att när man är bortbjuden behöver man ju inte sitta och pilla på den helatiden, det blir aningens tråkiggt i längden ! Eller att använda FB till att uppdatera allt man gör. Det är klart, jag kan ju välja att inte läsa allt som skrivs oxå....man kan vända och vrida på denna soppa hur många gånger som helst.
    Och självklart är telefonen en väldigt bra sak. Det ÄR en trygghet, framförallt !! Jag stänger sällan av min telefon, jag sätter den på ljudlös eller så svarar jag helt enkelt inte om jag inte känner för det !!

• Anonym

För mig är Facebook och bloggar ett jättebra alternativ när det kommer till att hålla kontakten med långväga vänner då jag har en SVÅR telefonfobi. Japp, det existerar och det är HEMSKT. Men jag tycker det är synd när folk som inte har samma problem väljer bort de alternativet av...ja, vad är det? Lathet?

• Anonym (ingen bryr sig)
    Anonym skrev 2011-07-04 11:14:02 följande:
    För mig är Facebook och bloggar ett jättebra alternativ när det kommer till att hålla kontakten med långväga vänner då jag har en SVÅR telefonfobi. Japp, det existerar och det är HEMSKT. Men jag tycker det är synd när folk som inte har samma problem väljer bort de alternativet av...ja, vad är det? Lathet?
    Ja i ditt fall förstår jag det såklart... De flesta ÄR lata och dessutom så himla övertygade om sin egen viktighet att de inte prioriterar att prata bort en stund med en vän... Det är mycket roligare att skryta om sina viktiga anekdoter på fejan...
  • prinsessanogrodan

Jag använder FB för att hålla kontakt både med ytliga bekanta, gamla vänner från förr och för kommunikation med mina närmsta vänner. Ytliga bekanta är det mer allmänt snack med, inget djupare snack men det är ändå människor jag vill hålla kontakt med. Och jovisst blir det ytligt men det skulle det bli hur vi än höll kontakten, det har inte med FB att göra.

Jag tycker att det är smidigt att skicka ett privat meddelande på FB och kolla om en vän vill/kan ses en viss dag eller för att skicka en liten hälsning eller meddela något viktigt  och den andra kan då svara när han/hon har tid. Med de närmsta är det mycket privata meddelande mellan oss på FB, sånt som ingen annan ser...inte ett dugg ytligt, inte ett dugg skrytigt.
    En av mina närmsta vänner hade jag svårt att komma in på livet när vi började umgås (det är våra män som var kompisar från början) och jag hade inte kommit på tanken att börja ringa henne för att prata (och hon är blyg har jag förstått nu i efterhand, jag misstog blygheten för snorkigt beteende) men via FB började en vänskap spira fram, först med Gilla-markeringar och kommentarer och sen blev det privata meddelanden med förslag på att ses och fika och nu är vi riktigt nära vänner, så FB kan ge nära vänner.
    Det är inte bara ytligt. Det blir vad man gör det till.

Sms kör jag också med mina närmsta tex för att kolla om deras barn sover och det går bra att ringa på hemtelefonen så jag inte stör mitt i nattningen eller för att kolla om  de vill ses. Sms är också smidigt på det viset att den andra kan svara när dom har tid. Jag kan tex under min lunchpromenad skicka sms till min bästa vän om kolla om hon kan ses över en fika och så kan hon svara när hon har lunch = vi är båda effektiva på jobbet och gör det vi ska på jobbet men vi har ändå kommunikation och kan bestämma att ses utan att behöva ringa och störa varandra på jobbet eller riskera att hålla på att ringa runt varandra (en ringer, den andra kan inte svara, när människa nr 2 ringer upp så kan den första inte svara osv)

Jag läser en del bloggar, en del ytligare men även flera som inte alls förskönar livet utan sådana som handlar om svåra saker där bloggaren är väldigt öppen med sina tankar. Såna bloggar finns faktiskt. Ett par av våra närmsta vänner har tex en blogg om sin barnlöshet och de är väldigt öppna på bloggen. Vi som står dom nära läser deras inlägg varje dag och kommenterar och har på så sätt kommunikation med dom varje dag och stöttar  dom på så vis. De uppskattar våra kommentarer jättemycket. Om man stör sig på ytliga bloggar så är det väl bara att strunta i att läsa.

Men jag skulle aldrig sitta och skicka sms och hålla på med FB när jag umgås med folk, det är oförskämt och respektlöst. Det är ju lika illa som att ringa andra vänner om man har folk över på fika......Jag träffar ju mina vänner för att jag vill umgås med dom - om jag vill skicka sms till andra då är det ju som att man inte vill umgås med den man träffar.

Jag ringer mina närmsta vänner ungefär lika ofta som jag skickar privata meddelanden på FB och skickar sms lika ofta.

Svar på tråden Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?