• Anonym (ingen bryr sig)

Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?

Är det bara jag som är utled på det opersonliga tugget som "nätumgänge" innebär? Ingen frågar nånsin hur nån annan MÅR längre, alla vill bara veta vad man GÖR! Men vissa saker vill man ju inte ska komma ut till allmän beskådan på nätet, så då tiger man hellre om detta. Eller?

En nära vän till mig menar på fullaste allvar att det är jättesynd att inte jag också har en blogg, för då skulle det bli så enkelt att "hålla koll" på varann. (Hon bor 25 mil härifrån.) Men hennes blogg berättar ju inte ett förbannat dugg om hur hon tänker och känner inför livets upp- och nedgångar! Hur kan man lägga mängder med timmar varje dag på att bevaka bloggar och facebook, för att sedan snäsa i telefon att man är upptagen när någon stackare (jag) försöker ringa och ha ett PRIVAT samtal??

Folk verkar tycka att det är skitjobbigt och tidskrävande att ta en fika eller ringa och prata i 15-20 min. På sin höjd kan de skicka ett sms! Men att lägga mängder med tid på "näthäng" är inga problem?? Jag har till och med sagt att det ÄR ok att tjejen i fråga ringer mig när jag är på jobbet, mina chefer bryr sig inte, de tar själva privatsamtal högt och lågt. Min vän är mammaledig och borde därmed kunna ringa i stort sett när fan som helst!

Någon som känner igen sig i min situation? Någon som tycker att nät-umgänge är det bästa sen rostat bröd och kan förklara varför det är så himla bra? Någon som har tips på hur man ska lösa detta problem?

• Svar på tråden Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?
  • Kattpoet

Snyggaste  FB  uppdateringen jag har sett var när  en vän visade sin polares  flickvän sida.

"Hon:  Sitter på mysig romantisk resturang med pojkvännen, är det inte underbart? 

Sen  en massa  snack  med vänner tills en säger   Kolla din pojkväns status.

Pojkvännen. Sitter på en mysig resturang med flickvännen.  Skulle ha friat till henne i kväll men hon släpper inte telefonen för en sekund,  tror det blir dumpning istället eftersom hon inte bryr sig."

Det just det som gör att jag lämnar telefonen hemma ibland, jag vill ha lite 80 tal då man inte kunde bli nådd. 

Kattpoet skrev 2011-06-30 15:17:10 följande:
    Snyggaste  FB  uppdateringen jag har sett var när  en vän visade sin polares  flickvän sida.

"Hon:  Sitter på mysig romantisk resturang med pojkvännen, är det inte underbart? 

Pojkvännen. Sitter på en mysig resturang med flickvännen.  Skulle ha friat till henne i kväll men hon släpper inte telefonen för en sekund,  tror det blir dumpning istället eftersom hon inte bryr sig."

Det just det som gör att jag lämnar telefonen hemma ibland, jag vill ha lite 80 tal då man inte kunde bli nådd. 
    HA HA HA, klockrent!! Om inte mina vänner skärper sig snart ska jag minsann göra nåt liknande!
  • Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-30 15:17:10 följande:

Hehe... smidigt Tungan ute
    Jag har telefonen för att bli NÅDD, inte för att umgås med folk. Jag har inga problem att stänga av den...
    jag har alltid lika kul när en telefonförsäljare stoppar mig på ett köpcenter och säger att dom kan sänka mina telefonkostnader eftersom DERAS erbjudande är på BARA 199:- inklusive massa saker... Och så frågar dom vad jag betalar i dag... Tja som mest 75:- och då har jag skickat massa mms som inte ingår i deras grundbelopp... *S* Har haft räkningar som är så låga att dom fått vänta till månaden efter med att skicka ut räkningen Tungan ute

Nu har jag precis skaffat en smartphone och det är lite roligare, för då kan jag surfa och kolla mailen och såna saker. Eller spela lite Angry Birds om jag sitter i något väntrum *S*
    Men telefonen skulle aldrig gå före mina vänner eller min sambo... 
  • Kattpoet

Det slutade med dumpning en vecka senare, tjejen är ytterst telefon beroende.

Ja man kan bli beroende av sin telefon, man mår dåligt för att man inte vet vad som händer, man blir nervös och alla andra klassiska sympton på  avvänning.

Prova själv, stäng av telefonen  och internet i två dagar, är du nipprig efter en dag, ja då har du problem.

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-06-30 15:43:50 följande:

Ja man kan bli beroende av sin telefon, man mår dåligt för att man inte vet vad som händer, man blir nervös och alla andra klassiska sympton på  avvänning.

Prova själv, stäng av telefonen  och internet i två dagar, är du nipprig efter en dag, ja då har du problem.

När vi är hos sambons föräldrar så kollar jag bara mailen om det är något akut. Vi tar inte någon dator med oss och jag tycker att det är oförskämt att ockuppera deras dator liksom. Är vi där så ska vi umgås med dom, inget annat...
    Mobilen brukar ligga på sängbordet och agera väckarklocka. Om det inte är så att jag har lite "jour" från jobbet då om det är nya medarbetare som är ensamma och kan behöva hjälp att lösa problem.

När vi åker till medeltidsveckan så packar vi med dator och mobil, men vi använder dom bara i nödfall. Vi har inte ens klocka på oss under den veckan. Det är superskönt...
    Det rekommenderas verkligen Skrattande 
    Kattpoet skrev 2011-06-30 15:43:50 följande:

Det där har jag också tänkt på, hur beroendeframkallande det kan vara. Skitläskigt är det, jag märker ju själv hur ofta jag kollar BT på arbetstid. Helt enkelt pga att jag har för lite att göra och en väldigt slapp chef. Hade säkert blivit en mer frekvent facebookare också om det inte vore för att arbetsgivaren spärrat den sidan...!

Vill egentligen inte ha en smart phone heller, men med tanke på att jag ständigt kör vilse med bilen måste jag snart skaffa mig möjligheten att kolla kartor i mobilen... GPS orkar jag varken lägga pengar på eller lära mig...!
  • Chicita
    Anonym (ingen bryr sig) skrev 2011-06-30 15:59:41 följande:
    Det där har jag också tänkt på, hur beroendeframkallande det kan vara. Skitläskigt är det, jag märker ju själv hur ofta jag kollar BT på arbetstid. Helt enkelt pga att jag har för lite att göra och en väldigt slapp chef. Hade säkert blivit en mer frekvent facebookare också om det inte vore för att arbetsgivaren spärrat den sidan...!

Vill egentligen inte ha en smart phone heller, men med tanke på att jag ständigt kör vilse med bilen måste jag snart skaffa mig möjligheten att kolla kartor i mobilen... GPS orkar jag varken lägga pengar på eller lära mig...!
    Vår chef uppmuntrar oss att surfa eller hålla på med annat på datorn om vi har lugnt. För då står vi ju på plats i receptionen när hotellgästerna kommer och vill checka in eller ha hjälp. Istället för att vi sitter bakom och läser tidningen liksom...
    Så jag är mer aktiv på datorn på jobbet än hemma Glad
    Chicita skrev 2011-06-30 16:17:41 följande:
    Vår chef uppmuntrar oss att surfa eller hålla på med annat på datorn om vi har lugnt. För då står vi ju på plats i receptionen när hotellgästerna kommer och vill checka in eller ha hjälp. Istället för att vi sitter bakom och läser tidningen liksom...
    Så jag är mer aktiv på datorn på jobbet än hemma Glad
    Lyllo dig! Här är det verkligen INTE accepterat att man slösurfar. Men jag tycker de får skylla sig själva, ingen har ansträngt sig för att fylla min dag med arbetsuppgifter och jag har faktiskt flaggat upp att jag har lite luft i mina dagar.
  • Chicita
    Anonym (ingen bryr sig) skrev 2011-06-30 16:39:37 följande:
    Lyllo dig! Här är det verkligen INTE accepterat att man slösurfar. Men jag tycker de får skylla sig själva, ingen har ansträngt sig för att fylla min dag med arbetsuppgifter och jag har faktiskt flaggat upp att jag har lite luft i mina dagar.
    Jag brukar be om mer jobb om jag har väldigt lugnt. Fråga dom andra avdelningarna om det är något jag kan göra för att underlätta för dom. Men jag får ju inte gå ifrån receptionen så det är svårt...
    Men häromdagen fick jag massor med papper som skulle plastas in, så det gav mig jobb en timme i alla fall Skrattande

Därför skäms jag inte heller om nån kommer och säger "och här sitter du och slöar"... Ja, har jag inget annat att göra så ska jag sitta där ändå. Och om ingen har nåt annat åt mig att göra så gör jag ju ändå bara som jag blir tillsagd Tungan ute 

Åh jag har sån ångest! Försökte igår kväll ringa tjejen jag nämnde i TS (hon som tycker att jag också ska starta en blogg), men fick såklart inget svar. Senare på kvällen fick jag ett sms där hon frågade om hon kunde ringa i eftermiddag istället. Anledningen till ångesten är att jag nu måste lägga korten på bordet och tala om hur jag känner inför att bara ha kontakt via nätet.

Jag kan sträcka mig till att hon gärna får skriva privata mail till mig på facebook, dessa ser jag när jag öppnar min "riktiga" mailbox och den kollar jag ändå ganska ofta eftersom jag söker jobb och får mail när en ny annons matchar min profil. Men att jag ska sitta och kommentera hennes blogg- och FB-inlägg på min högt värderade fritid? Aldrig i livet. Dessutom ska jag förklara att det känns sjukt sorgligt att inte kunna prata i tfn, då det enligt mig är den enda "intima" kontakt man kan ha när man bor långt ifrån varann. Visst känns detta upplägg rimligt?

Risken är överhängande att jag är på väg att förlora min bästa vän bara för att hon tycker att jag är en skitjobbig bakåtsträvare som inte kan anpassa sig till moderna sätt att kommunicera... Gråter

Svar på tråden Umgås ni bara med vänner via FB och bloggar?