• KretaBröllop2011

Någon som ska gifta sig på Kreta?

Någon som ska gifta sig på Kreta och vill ha lite tips på en bra fotograf t ex? Vet också om en jätteproffsig florist i Agia Marina.

Bara att maila eller höra av er.

Vi gifte oss i Chania den 20 maj och vi är så nöjda över att vi valde att gifta oss utomlands. Mkt mindre stress, man passar på att njuta av smekmånaden på en gång och mkt roligare

• Svar på tråden Någon som ska gifta sig på Kreta?
  • Fröken Skruttis
    KretaBröllop2011 skrev 2011-06-12 11:12:49 följande:
    Om det är viktigt för dig att det är riktigt varmt eller börjar bli varmt så rekommenderar jag att ni inte åker i början av maj utan åk i slutet om svenska kyrkan är där alt i juni istället. Vi var där 14-28 maj och det var varmt men havet hade ännu inte blivit så varmt och det var ganska kallt i poolen med. Det var som att bada i svenskt vatten, ni vet kallt innan man vande kroppen vid det
     Vi funderar på att åka dit i slutet av Augusti,början av September. Vi vill ha varmt men inte dövarmt då min sambo svettas som en galning vid minsta rörelse..;) Verkar så mysigt att gifta sig på eftermiddagen med en ljummen bris som sveper in över havet..åh! Är det mycket turister runt vigselplatserna? Hur upplevde du det?
  • KretaBröllop2011
    Fröken Skruttis skrev 2011-06-12 16:27:57 följande:
    Vi funderar på att åka dit i slutet av Augusti,början av September. Vi vill ha varmt men inte dövarmt då min sambo svettas som en galning vid minsta rörelse..;) Verkar så mysigt att gifta sig på eftermiddagen med en ljummen bris som sveper in över havet..åh! Är det mycket turister runt vigselplatserna? Hur upplevde du det?
    September är nog en bra månad att åka dit, fortfarande varmt men inte så man mår dåligt av värmen. När vi gifte oss en fredag kl 17 i Agia Apostoli var det inte mkt turister alls. Vi passerade några stycken på väg upp mot kyrkan som fotade oss såklart haha tja det fick man väl bjussa på. Men där uppe fanns inga turister alls, tror de visar lite respekt om de ser att det är vigsel på gång, det skulle jag göra och avvika illa kvickt
  • KretaBröllop2011

Åker ni i september är det dessutom inte lika mkt turister där än under högsommaren.

• Fröken Skruttis

Låter ju jätte-bra! Tror att i slutet av Augusti/September funkar bra för oss.

Hur kom ni fram till att ni ville gifta er i Agia Apostoli? Hur tänkte ni?..:)

• KretaBröllop2011
    Fröken Skruttis skrev 2011-06-13 19:02:23 följande:
    Låter ju jätte-bra! Tror att i slutet av Augusti/September funkar bra för oss.

Hur kom ni fram till att ni ville gifta er i Agia Apostoli? Hur tänkte ni?..:)

Jag visste att jag ville gifta mig vid havet, helst på en utsikt så vi såg havet men gärna med något grekiskt som anknöt till vårt grekiska tema. Plus att ville ha nära till hotellet och inte långt att åka om det var jättevarmt och särskilt då vi har småbarn.

Då kikade jag lite på svenska kyrkans hemsida och hittade deras förslag om vigsel i Agia Apostoli och när jag såg bilderna visste jag att det skulle vara vår vigselplats: En kvart ca från vårt hotell, uppe på en höjd, havet nedanför, klippor och så en söt fin grekisk kyrka i bakgrunden. Det kändes helt rätt för oss:)

Men googla lite vigselplatser på kreta, kanske hittar ni något annat som är just ni eller så kanske ni tycker lika mkt om Agia Apostoli som vi alt vill vara på en strand istället.

• Två ska bli tre

Tyckte det lät smidigt att äta bröllopsmiddagen på hotellet då man har små barn som tidigt blir trötta.

Hade de bra mat på hotellet? Skulle du rekomendera att ha bröllopsmiddagen där nu i efterhand eller kan du rekomendera någon annan mysig restaurang med god mat som ligger nära hotellet?

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-15 14:21:35 följande:

Tyckte det lät smidigt att äta bröllopsmiddagen på hotellet då man har små barn som tidigt blir trötta.

Hade de bra mat på hotellet? Skulle du rekomendera att ha bröllopsmiddagen där nu i efterhand eller kan du rekomendera någon annan mysig restaurang med god mat som ligger nära hotellet?

Ja samma här, våra blir såå griniga när de är trötta och då vill man inte ha långt hem direkt.

Ja det vi åt var väldigt gott men om vi hade gjort om något hade vi tagit restaurangen eller den fina sittplatsen som de har där man sitter mot havet utomhus under ett fint "tält" i brist på bättre ord. De kommer ut med maten dit och det såg väldigt fint och mysigt ut där på kvällen

Skulle vi valt någon av restaurangerna nära hotellet skulle vi definitivt valt Cactus då det var mysigt där på kvällen, bra mat och mysig stämning. Tyckte vi då, smaken är ju som baken. Vi är inga människor som har superhöga krav så du vet, jag vet ju inte hur du är Men det var avslappnat och mysigt, så ville vi ha det.

• Två ska bli tre
    KretaBröllop2011 skrev 2011-06-15 21:40:36 följande:

Ja samma här, våra blir såå griniga när de är trötta och då vill man inte ha långt hem direkt.

Ja det vi åt var väldigt gott men om vi hade gjort om något hade vi tagit restaurangen eller den fina sittplatsen som de har där man sitter mot havet utomhus under ett fint "tält" i brist på bättre ord. De kommer ut med maten dit och det såg väldigt fint och mysigt ut där på kvällen

Skulle vi valt någon av restaurangerna nära hotellet skulle vi definitivt valt Cactus då det var mysigt där på kvällen, bra mat och mysig stämning. Tyckte vi då, smaken är ju som baken. Vi är inga människor som har superhöga krav så du vet, jag vet ju inte hur du är Men det var avslappnat och mysigt, så ville vi ha det.

Vi är också ute efter något avslappnat ställe. Utifall det är så att barnen blir lite trötta och gnälliga så slipper man att sitta som på nålar med en klump i halsen..

Plats mot havet lät ju underbart!

Vad för slags mat har de på hotellet? Vi älskar fetaost, tzatiki och massa andra grekiska godheter.

Din brudklänning ser förresten väldigt vacker ut, vad är den i för material? Är det shiffong eller taft...?

• vickelie
    KretaBröllop2011 skrev 2011-06-10 00:21:23 följande:

Överlag blev vi förvånade över priserna, det var inte billigt direkt. Det kostade som här om inte mer för en del varor.

Ja alltså hotellbaren tar ju överpriser på olika drickor som man lika gärna kan köpa på Inka (typ deras motsvarighet till Ica) som ligger några minuter bort från hotellet. Det var dyrare att äta på hotellets restaurang än på de andra restaurangerna vi provade. Dock vet jag inte riktigt vad buffen kostar där då vi inte åt just där, den verkade väldigt poppis i varje fall så då borde den kanske inte vara svindyr.

Vi tyckte mkt om Zepos som ligger i Chania om ni åker dit, gamla hamnen. Så fint, jättebra service och underbar mat. Cactus som ligger nära hotellet hade god mat tyckte vi och Rokas som ligger ca tio minuters promenad uppåt från hotellet hade jättebra mat även de. Maten på stället mitt emot hotellet var sunkig tyckte vi och även maten på stället som ligger bredvid Cactus, den var verkligen inte god. Kommer inte ihåg vad stället hette men avråder ett besök där.

Förresten hotellet har en hemsida www.alexandrabeach.com

Om det är något ni vill fråga innan så kan du maila dom , de svarar på mail inom en vecka typ Har ni något problem med hotellet så se om David Lindberg på vingservice mitt emot kontoret jobbar, han var hur trevlig och serviceminded som helst.

Hotellet är perfekt för er treåring, vi har också en treåring och hon älskade det. Finns två olika lekparker, en barnpool som hon kunde gå i utan att få vatten över ansiktet och så badstranden som är väldigt långgrund vilket ju är perfekt för småbarn. De flesta restauranger har lekrum eller någon lekyta för barnen, det är guld värt tycker vi som har en mkt aktiv tjej. Nära hotellet finns minigolfbana och små karuseller för småbarn, det älskade vår dotter med. Längs vägen mot platanias finns olika aktiviteter och små vattenland.

Er åttaåring kommer säkert ha jättekul också, många av barnen var i den åldern och de verkade ha jätteskoj i poolen. Det finns även ett lekrum på hotellet, det var populärt.

Enda nackdelen är ju att det var halt på allt klinkergolv och det var mkt trappor så det var lite drygt för oss med en ettåring och en treåring men det gick det med. Kan ju meddela att om ni tänkte hyra sulky på hotellet så är den inte bra alls. Inget liggläge trots att Ving lovade det och inget solskydd. Så om jag vore er så hade jag tagit med en vagn hemifrån.

Tack för alla tips! Vi måste bestämma oss nu för hur vi vill ha det på vigseln, så det är bra att läsa om er vigsel för att få tips.
  • Två ska bli tre

KretaBröllop2011:

Vad kostade fotografen som ni anlitade?

Vi tänkte egentligen inte ha någon men efter lite disskusioner här hemma så känner vi båda att det är självklart att vi ska fotas under vigseln.

Vet du förresten om det var förbjudet att vistas på standen efter ett specielt klockslag vid hotellet där ni bodde?

Lite konstig fråga men det är några av mina vänner som är lite oense om den saken..

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-30 15:32:33 följande:

KretaBröllop2011:

Vi tänkte egentligen inte ha någon men efter lite disskusioner här hemma så känner vi båda att det är självklart att vi ska fotas under vigseln.

Vet du förresten om det var förbjudet att vistas på standen efter ett specielt klockslag vid hotellet där ni bodde?

Lite konstig fråga men det är några av mina vänner som är lite oense om den saken..

Vi betalade 250 Euro som jag förstod var ett väldigt bra pris. Han gick ner i pris då vi kände att vi inte hade råd med mer och då vi gifte oss på en fredag som inte normalt är en dag greker väljer att gifta sig på. 250 Euro var mkt mkt billigt tyckte vi för så bra service som han gav oss. Han var proffsig, supertrevlig och iniativrik vid fotograferingen, ja ett riktigt proffs helt enkelt. Jättebra på engelska med och lätt att ha att göra med.

För de 250 Euro så fotade han vår cermoni och sedan oss på stranden där vi ville bli fotograferade. Han gjorde sedan ett album av bilderna som en bok över vår vigsel. Inte löstagbara bilder utan som i en bok, sådana bilder. Och vi fick såklart med oss skivan med samtliga fotografier så vi kunde förstora och framkalla bilder här hemma i Sverige med.

Maila honom och fråga efter pris www.fotography.gr

Hälsa honom i så fall från Sanna & Krister

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-16 09:23:42 följande:

Vi är också ute efter något avslappnat ställe. Utifall det är så att barnen blir lite trötta och gnälliga så slipper man att sitta som på nålar med en klump i halsen..

Plats mot havet lät ju underbart!

Vad för slags mat har de på hotellet? Vi älskar fetaost, tzatiki och massa andra grekiska godheter.

Din brudklänning ser förresten väldigt vacker ut, vad är den i för material? Är det shiffong eller taft...?

De har lite olika mat, buffe med grekisk mat som tzatziki och souvlakis mm hade de när vi var där. De anordnar även grekisk afton en gång i veckan där maten visst var väldigt god och musik till och dans om man ville.

Tack, jag älskade den klänningen. Den var gjord i chiffong-liknande material, sval och skön.

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-30 15:32:33 följande:

KretaBröllop2011:

Och ja ni gör helt rätt som ska fotograferas under cermonin och efter. Vi hade inte tänkt fotas innan men sedan kände vi ändå att nej klart vi ska ha en fotograf med då det här är minnen för livet och vi vill ha fina foton att se tillbaka på och visa barnbarnen i framtiden osv Man kan snåla med annat men inte med bilder som varar livet ut.

Haris fotografen var väldigt bra, diskret och inte i vägen under vigseln. Det var ingen kamera rakt upp i nyllet på en direkt

Nej vi hörde aldrig något om att det skulle vara förbjudet att vara på stranden efter ett visst klockslag. Jag är 99 % säker på att det inte är det då vi såg flera par sitta nere på stranden om kvällarna. Vi hade ju bra utsikt från hotellrummet

• Kitten Sf

Vad kul att läsa de här, även om tråden är lite gammal. Kanske hittar någon mer som planerar bröllop här?  Jag ska gifta mig på kreta våren 2013 (dock inget officiellt än) men i ortodoxa kyrkan då jag gifter mig med en grek och de inte får gifta sig i svenska kyrkan i grekland. Jag är dock bosatt på kreta sen 2,5 år och kommer gifta mig i rethymnon där vi bor.

Har inte hunnit läsa allt så noga än, men kommer tillbaka. Ska nämligen iväg på bröllop nu ;) Men jag vill iaf säga till er som diskuterade här lite högre upp, att de verkligen kan vara varmt i slutet aug/början sep. Oftast har vi åt minstone över 30 då.

• lisa78
    KretaBröllop2011 skrev 2011-06-01 21:12:23 följande:

Någon som ska gifta sig på Kreta och vill ha lite tips på en bra fotograf t ex? Vet också om en jätteproffsig florist i Agia Marina.

Bara att maila eller höra av er.

Vi gifte oss i Chania den 20 maj och vi är så nöjda över att vi valde att gifta oss utomlands. Mkt mindre stress, man passar på att njuta av smekmånaden på en gång och mkt roligare

Hej! vad roligt att läsa att ni gift er på Kreta! Jag och min sambo har bokat vigsel i Agia Apostoli den 7 sep. i år och jag vill jättegärna ha tips på allt!! Floristen du skrev om (din brudbukett var jättefin), fotograf, resturang...
    Korten såg väldigt fina ut. var bodde ni? Vi ska bo i Agia Marina men det verkar ju inte vara så långt därifrån.
  • KretaBröllop2011
    lisa78 skrev 2012-02-21 19:41:38 följande:
    Hej! vad roligt att läsa att ni gift er på Kreta! Jag och min sambo har bokat vigsel i Agia Apostoli den 7 sep. i år och jag vill jättegärna ha tips på allt!! Floristen du skrev om (din brudbukett var jättefin), fotograf, resturang...
    Korten såg väldigt fina ut. var bodde ni? Vi ska bo i Agia Marina men det verkar ju inte vara så långt därifrån.
    Hej! Otroligt sent svar men jag har inte varit inloggad här på väldigt länge.

Floristen var en ung tjej som hade en egen butik som heter The flower shop. Ligger i Platanias. Hon var duktig, snabb och bra pris. Gillade min enkla men vackra bukett.

Fotografen heter Haris Mavrogenis, var jättebra och trevlig. Perfekt service och snabb leverans av albumet.

Vi bodde på hotellet Alexandra Beach i Agia Marina. Ett bra hotell. Ta sviten om ni har råd med det, då får ni egen pool Det var hur härligt som helst. Agia Apostoli låg väl ca 15 min bilresa från hotellet.
Svar på tråden Någon som ska gifta sig på Kreta?