• KretaBröllop2011

Någon som ska gifta sig på Kreta?

Någon som ska gifta sig på Kreta och vill ha lite tips på en bra fotograf t ex? Vet också om en jätteproffsig florist i Agia Marina.

Bara att maila eller höra av er.

Vi gifte oss i Chania den 20 maj och vi är så nöjda över att vi valde att gifta oss utomlands. Mkt mindre stress, man passar på att njuta av smekmånaden på en gång och mkt roligare

• Svar på tråden Någon som ska gifta sig på Kreta?
  • Två ska bli tre

Tack snälla för all utförlig information! Är oerhört tacksam.

Från hotellet där ni bodde, är det långt till kapellet?

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-11 11:16:12 följande:

Ca 15 min med taxi
  • KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-11 11:16:12 följande:

Ingen orsak förresten Anledningen till varför jag engagerar mig med att ge råd till andra som ska gifta sig på Kreta är att jag själv inte hittade någon att fråga innan vi gifte oss. Det är mer praktiskt och roligt att få råd av någon som redan gift sig och vet lite om processen mm och som ger ärliga råd tycker jag. Sedan tycker jag ju att det är roligt att få återuppleva vår vigsel lite när jag skriver om vår resa och jag glädjs åt att ni ska gifta er där vi gifte oss då jag tycker det var en mysig sak att göra
  • KretaBröllop2011

För er som funderar på hotell Alexandra Beach. Om ni sett min poolbild i mitt galleri så kan jag säga att det bara är ena halvan av poolen, den fortsätter på andra sidan så den var stor

• Fröken Skruttis

Kanonbra info! Känns så bra att få info ifrån dig då du faktiskt har varit där och gift dig och vet vad du pratar om. Denna informationen är ovärdelig!

Jag mailade både Gunnar och hans fru och frådade lite om datum för 2012 och dom släpps i Oktober. Bäst att gifta sig är mellan Maj-Juni och September då det inte är så varmt där. Vigseltider är :16.17 och 18.00. Sen så frågade jag dom vilken plats dom tyckte var finast eftersom dom alltid är där...typ..;) Men dom gillade allihopa!..:D 

• Två ska bli tre

Håller med Fröken Skruttis "denna info är ovärdelig"!

Laddar på med ett gäng frågor till om det är ok.

Hur djup på ett ungefär var poolen som ingick i ert rum?

Låter lite konstigt kanske men jag vill inte att den är alldeles för djup då jag själv endast är 160cm. Har två små barn och bottnar jag knapp så kan det bli svårt att bada med dem där och kanske är det därför onödigt att beställa rummet med pool.

Hängde inte med riktigt..

Fanns det ingen spis att göra mat på i rummet med tillhöarande pool?

Fanns det spis i sviten med havsutsikt utan pool?

Har aldrig varit i Agia Marina.

Hur upplever du det området när det gäller restauranger, shopping, bad mm

Är det fin strand utanför hotellet? Är det sandstrand?

Läste någonstanns att det var mycket klippstränder? Stämmer det?

• KretaBröllop2011
    Två ska bli tre skrev 2011-06-12 10:25:31 följande:

Håller med Fröken Skruttis "denna info är ovärdelig"!

Laddar på med ett gäng frågor till om det är ok.

Hur djup på ett ungefär var poolen som ingick i ert rum?

Låter lite konstigt kanske men jag vill inte att den är alldeles för djup då jag själv endast är 160cm. Har två små barn och bottnar jag knapp så kan det bli svårt att bada med dem där och kanske är det därför onödigt att beställa rummet med pool.

Hängde inte med riktigt..

Fanns det ingen spis att göra mat på i rummet med tillhöarande pool?

Fanns det spis i sviten med havsutsikt utan pool?

Har aldrig varit i Agia Marina.

Hur upplever du det området när det gäller restauranger, shopping, bad mm

Är det fin strand utanför hotellet? Är det sandstrand?

Läste någonstanns att det var mycket klippstränder? Stämmer det?

Fråga på du Poolen var ca 1,5 djup överallt, jag bottnade och kunde bara med barnen och jag är ca 164 cm. Jag trodde att den var djupare när jag först såg den men blev förvånad när jag faktiskt bottnade och kunde gå där och då blev badet med våra barn mkt lättare Våra barn hade såå roligt när vi hade egen pool, visst de älskade också att leka med andra barn i barnpoolen men för oss vuxna var det härligt måste jag säga

Nej i sviten med egen pool fanns ingen spis. En vattenkokare bara och kylskåp. Vi klarade oss bra utan spisen då vi hade matburkar med oss från sverige till yngsta 1-åringen och hon åt vanlig mat och vi åt ute alt tog take away och åt på rummet. Många restauranger ligger nära hotellet och nästan alla har take away bara man frågar.

Rummet med havsutsikt var ingen svit utan det var en vanlig lägenhet som hade kokplatta, diskmöjligheter mm. I sviten med pool diskade vi i handfatet Vi tyckte också att det var lite underligt att det inte fanns diskvask eller spis men de har väl tänkt att bara riktiga rikingar tar den eller något och de tar room service hela tiden eller äter ute

Vi hade enrumslägenhet där vi alla sov i samma rum med havsutsikt då, finns säkert tvårums också med havsutsikt. Skulle rekommendera två rum så här i efterhand. Även om vi satt ute på balkongen ändå på kvällen så slipper man tassa så mkt om ni har lättstörda barn.

Stranden utanför hotellet var ganska smal men sand var det, dock var det stenigt på många ställen när man skulle vada ut i vattnet. För småbarn var det perfekt då vår dotter gillar stensamlande och sand, så bra kombination för dom tyckte vi. Det är väldigt långgrunt vilket ju också är toppen om man har småbarn.

När man först kom ner på stranden direkt från poolområdet så var det sandstrand, sedan gick man en bit till höger då kom ett klipparti och när man passerat det så var det sandstrand igen så det var inte mkt klippor där ändå.

Agia Marina är en liten by så att säga men större än många andra. Har flera supermarkets och en bra mataffär nära hotellet som heter Inka. Bra sortiment där har t o m knäckebröd. Vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser vasa knäcke på utlandssemestern Finns som sagt ovan nämnda saker där, dvs minigolfbana, cafe med internet nära, restauranger, man kan hoppa på bussen mot chania och platanias precis utanför hotellet och det var väldigt smidigt tyckte vi. Platanias är ca 5 min med taxi från hotellet och en resa dit kostade 7 Euro så mindre än 70 kr. Bussen till Chania kostade 1,6 Euro för oss vuxna och ja det är ju billigt

Utanför hotellet går också minitåg som är sight seeing-tåg som har olika rutter, det verkar mysigt. Vi hade gärna velat åka på den sk Seven villages där man får se sju byar på en tvåtimmars resa men tyvärr har vi en överaktiv treåring som sätter hinder för sådana resor Shoppingen är inte bra i Agia Marina, det finns souvenirbutiker och en massa små affärer där men om man vill shoppa bra grejer så åker man till platanias eller går dit på ca 20 min. Det var ganska skönt när vi gick dit en dag att få röra på sig lite med. Bästa shoppingen är ju helt klart i Chania stad och marknaderna där, fina och roliga saker. Modernt blandat med torgmarknad, perfekt tycker jag:)

Men vill man shoppa nära hotellet och inte orkar åka buss, taxi eller gå en bit så ska man inte bo i Agia Marina. Jag gillade att det inte fanns för mkt saker där då det var ett lugnt ställe och det är skönt med lugn och ro och att man istället själv kan ta sig till liv och rörelse om du förstår vad jag menar.

• KretaBröllop2011
    KretaBröllop2011 skrev 2011-06-11 22:53:50 följande:
    För er som funderar på hotell Alexandra Beach. Om ni sett min poolbild i mitt galleri så kan jag säga att det bara är ena halvan av poolen, den fortsätter på andra sidan så den var stor
    Kom på att jag måste förtydliga att jag menade hotellet allmänna pool och inte den privata.
  • KretaBröllop2011

Sådär måste jag säga ang restauranger, som sagt Cactus och Rokas var det bra genuin grekisk mat. Hotellets restaurang var också helt okej. Men för matupplevelser rekommenderar jag att åka in till chania och särskilt gamla hamnen. Så många restauranger, fin miljö och genuin mat.

• KretaBröllop2011
    Fröken Skruttis skrev 2011-06-12 09:50:50 följande:
    Kanonbra info! Känns så bra att få info ifrån dig då du faktiskt har varit där och gift dig och vet vad du pratar om. Denna informationen är ovärdelig!

Jag mailade både Gunnar och hans fru och frådade lite om datum för 2012 och dom släpps i Oktober. Bäst att gifta sig är mellan Maj-Juni och September då det inte är så varmt där. Vigseltider är :16.17 och 18.00. Sen så frågade jag dom vilken plats dom tyckte var finast eftersom dom alltid är där...typ..;) Men dom gillade allihopa!..:D
    Om det är viktigt för dig att det är riktigt varmt eller börjar bli varmt så rekommenderar jag att ni inte åker i början av maj utan åk i slutet om svenska kyrkan är där alt i juni istället. Vi var där 14-28 maj och det var varmt men havet hade ännu inte blivit så varmt och det var ganska kallt i poolen med. Det var som att bada i svenskt vatten, ni vet kallt innan man vande kroppen vid det
Svar på tråden Någon som ska gifta sig på Kreta?